[WN] (niet) chippen paint veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: (niet) chippen paint veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:51

Yes yes yes, waar al dat "dwarsliggen" al niet goed voor is!!!!! Maar wat als het in Brussel wel goedgekeurd wordt, moeten we dan alsnog onze paarden chipppen?? Of geldt dan gewoon onze eigen nederlandse wet?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:50

Het dna wordt een blijvend alternatief, waar je volgens mij ontheffing voor moet blijven aanvragen. De eigenlijke ontheffing krijg je ook pas nadat het dna bepaald is, eerst krijg je een brief dat je bezwaar is goedgekeurd, in de tweede brief moest ik de leeftijd, ras, kleur en hoogte doorgeven, de derde brief bevatte de dna-kit, en de vierde brief(waar ik nog op zit te wachten, krijg ik zodra het dna is bepaald) is pas de ontheffing.
En als Brussel het chippen goedkeurd, komt er toch in mijn paarden echt geen chip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:05

Voor wat het nu nog waard is na de nieuwe beslissing van Veerman:

Ik heb in elk geval de ontheffing "binnen" voor [naam]! Haha! Ik heb die twee zakjes erbij gekregen voor de haarmonsters enzo en als dat ingestuurd is, krijg ik de definitieve ontheffing.

Zat me nu alleen te bedenken...heb leuk [naam] [naam] opgegeven als naam, maar straks kan die naam niet bij de [naam]...hij is nog niet in gebruik, maar ja zul je net zien... Blond . hoop dat mn breeders report snel binnen is...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:11

Dat is snel...
Ik heb de brief nog niet ingestuurd omdat DNA nu ook toegestaan is. Wilde eerst weten of het überhaupt nog nodig is om ontheffing aan te vragen. Lijkt me n.l. van niet... onheffing betekend dat je een uitzondering op een vaststaande regel bent... die regel is aangepast en je bent door te DNA-en geen uitzondering op de regel meer... lijkt me.
Heb daar nog geen antwoord op, zodra ik het weet horen jullie het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:17

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar...al geldt dan waarschijnlijk voor iedereen die nu ontheffing heeft, straks ook dat ze geen uitzondering meer zijn! Toch!? Dat lijkt me wel...

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:29

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:52

Toch klopt dat niet helemaal... Ik heb net uitgebreid getelefoneerd met iemand van de Nijhofgroep.
Chippen is nooit verplicht geweest, DNA was altijd al een optie. Alleen is dit stelselmatig verzwegen door de instanties en is de procedure expres zo ingewikkeld mogelijk gehouden om DNA registratie te ontmoedigen.
Op dit moment adviseren ze nog met de onheffingsaanvraag te werken, maar er komt een brief van de Kamer met nieuwe regels omtrend registratie d.m.v. DNA. Ze verwachten dit met een paar weken wel te weten. Kun je't afwachten, dan is dat dus het handigst om te doen, want het kan dus zijn dat het allemaal een stuk simpeler wordt. Met een beetje geluk is mijn oude DNA registratie straks ook voldoende.
Nog even terugkomend op mijn opmerking eerder dat ik het vreemd vind dat er zo weinig mensen met problemen in de publiciteit treden:
daar had ze ook een duidelijke verklaring voor...
Het KNHS is in het verleden erg intimiderend bezig geweest naar mensen toe die problemen hadden. Omdat men toch afhankelijk is, ook voor de overige paarden die men eventueel heeft, van het KNHS treden veel mensen dus niet in de publiciteit, om 'gedonder' te voorkomen. Daarnaast wéten veel mensen niet dat hun problemen zijn ontstaan door de chip.
De persoon die ik sprak is alleen deze week al binnen een straal van 15 kilometer naar 3 verschillende gevallen geweest om die op video vast te leggen. Paarden die linksom totaal niet meer kunnen inbuigen... (Om wat voorbeelden te noemen: 1 paard kon een snoepje dat rechts bij z'n flank gehouden werd zo pakken, zonder de kont weg te draaien, linksom was dat onmogelijk en moest hij z'n hele lichaam draaien om het snoepje te pakken. Tuiger die rechtsom voor de kar werkt als een trein, linksom oren in de nek, protest tot aan stijgeren toe.)
Ze had vorige week een dame aan de telefoon die informatie wilde en vroeg wat de eventuele nadelen van de chip waren en toen haar verteld werd dat veel paarden met een chip links niet meer kunnen inbuigen, of in ieder geval niet voldoende, had die vrouw echt zo'n 'oh, dus daar komt het door'-reactie. Het bleek dus dat één van haar twee haflingers die ze voor de kar gebruikt bijna niet meer linksom wilde... paard was gechipt en inderdaad... terugdenkend bleek het probleem zich kort daarna ontwikkeld te hebben. En dit blijkt dus één van de vélen te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:59

Dit stukje heb ik even gekopieerd van Alana uit t topic waar tenfold naar verwijst: Zouden deze nadelen echt allemaal gelden: datz e ten alle tijden kunnen vragen haren te trekken en dat je bepaalde medicijnen niet voor je paard kunt krijgen??? Als DNA-registratie ook wordt toegestaan dan moet je toch ook dezelfde rechten hebben (buiten die van chippen bij paarden voor de slacht)?

Aan die ontheffing kleven voor en nadelen en dadelijk ook een soort van toestemming dat je niet kunt weigeren dat ze haren trekken van je paard ter controle, dat je iedere controle zelf moet betalen en de kans hebt dat err bepaalde medicijnkastjes op slot blijven, je paard na overlijden alsnog moet laten chippen, het dier niet gesachikt is voor menselijke consumptie en de EU inprincipe die ontheffing terug kan draaien en alsnog gebied te gaan chippen. (Dit laatste mede omdat men bezig is om de chip ook als opslag medium te gaan gebruiken om het een en ander te kunnen registreren op die chip. Doe je licht eens op de postduivensportwereld vwb fraude en frauduleuze handelingen bij RFID-transponders)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:25

Met het aanvragen van de ontheffing zul je volgens de brief van Veerman door moeten gaan tot 1 Juli, tot het allemaal compleet is uitgezocht. Ik zou idd aanraden om nog even te wachten, kan er alleen maar makkelijker op worden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:39

Ik wacht het inderdaad rustig af, Dot heeft d'r paspoort en in princiepe ook een DNA registratie. Ik moet de eerste AID-er nog tegenkomen die controleerd. Zolang ik m'n oude paard via d'r chip nooit heb kunnen traceren (sterker nog, die staat nergens geregistreerd, alleen bij de KNHS, maar daar kom je alleen achter áls je de KNHS belt en weet dat ze nog op mijn naam staat) zal het met die controles ook wel meevallen.
Wat die medicijnen betreft, uiteraard zou je die gewoon moeten krijgen, DNA of Chip mag niet uitmaken. Doet het dat bij jouw dierenarts wel, dan is daar een simpele oplossing voor... andere dierenarts.
Over dat chippen op europees niveau zou ik me ook nog maar niet al te druk maken, ook daar is het laatse woord nog niet over gesproken. Vanuit Amerika en Australië zijn bij de invoering van het chippen al reacties van organisaties daar geweest om daar nog mee te wachten. Men was daar volop bezig met het ontwikkelen van andere methodes die minstens net zo goed en goedkoop zijn.
Inmiddels is er de mogelijkheid van de iris of retina scan. Een snel, fraudebestendig, pijnloos en goedkoop alternatief wat in Amerika, Canada en Australië al langere tijd op grote schaal wordt gebruikt bij de identificatie van rundvee. Snel en ter plekke te doen en het paard merkt er niks van (geen lampje o.i.d.). Men is druk aan't lobbiën om deze methode ingevoerd te krijgen.
Ik zou gewoon de site van de Nijhofgroep goed in de gaten houden, die zitten er boven op en zodra er wijzigingen zijn komt het daar te staan.

redpebbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:26

Een paar dagen geleden werd er op de radio verteld dat chippen niet meer verplicht was en DNA getest ook geldt. Wel moet het door het nederlandse labaratorium gedaan worden. Paspoort blijft wel het zelfde. Dat heb ik begrepen. en Holstud bevestigde dit.
Was erg verbaast dat er nog geen topic over geopent was. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:08

@ redpebbles:Dat staat ook al in dit topic! Knipoog Zie de link die ik ergens heb geplaatst naar een ander topic op bokt hierover!

Wel fijn hoor, dat het nu makkelijker moet gaan kunnen Vingers aflikken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:31

Ik lees dit net in de AQHA-nieuwsbrief:
Citaat:

Lost and Found

Have you had a microchip implanted in your horse in order to trace it if it is stolen or lost? America's Horse would like to hear: ssmiddy@aqha.org

Ik vraag me af vanwaar deze interesse?? Zouden ze het alsnog ook gaan invoeren, ik dacht dat dit al een gepasseerd station was voor de AQHA.
Of omdat ze de 'horror'verhalen als onderbouwing zien waarom ze het hebben afgeschaft ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:37

O ooo...da's toch niet te hopen! Bah! Heb je niet een mailtje teruggestuurd om dat te vragen? Ben ik wel benieuwd naar... Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:13

Ik heb na telefonisch contact met iemand van de Nijhofgroep inmiddels ook een mailtje terug gehad. (Ik had de overgangsregeling voor ze opgezocht waarin staat dat paarden geboren voor de ingangsdatum van het besluit, pas gechipt hoeven te zijn vanaf 1 januari 2007. Los van het feit of ze westrijden lopen of wat dan ook. Probleem is alleen dat je sinds het besluit geen paspoort meer zonder chip kunt krijgen, maar degenen, zoals ik, die wél al een paspoort hadden, zijn dus nog steeds niet verplicht te chippen. Deze regel staat verder nergens anders op de site van de PVV of wie dan ook en wordt ook stelselmatig uit alle verstrekte informatie gehouden, maar staat wel degelijk in het besluit. Artikel 24, Overgangsregelingen)

Hoi Francis,

Bedankt voor de moeite dat je de overgangsregeling hebt opgezocht en toegemaild.
Helaas blijkt uit de brief van de minister naar de 2e Kamer dat het PVE
er tussen zal blijven zitten.
Dat betekent dus dat er ook in de toekomst ontheffingsverzoeken naar het PVE moeten worden gestuurd. Volstrekt belachelijk en ook niet wat ons is beloofd dus wij gaan hier weer achteraan.Hou de site in de gaten. Zodra er iets verandert staat het daar gelijk vermeldt.

Groeten,
Annemieke Bos
Groep Nijhof

Ik heb nog 1½ jaar de tijd om te wachten dus wacht het rustig af...

Dit was trouwens het laatste nieuws op de site:

LAATSTE NIEUWS:

28 april 2005 - Chip teruggevonden in paardenworst

De Keuringsdienst van Waren heeft zich gemeld bij een paardenslager met de mededeling dat er een chip is teruggevonden in zijn paardenworst. De slager in kwestie heeft contact gezocht met ons en heeft verklaard dat hij geen idee heeft hoe de chip in zijn worst terecht is gekomen.
Eén van onze bezwaren is dat de chip gevaarlijk zou zijn voor de volksgezondheid. Hij bevestigde met zijn verhaal onze angst. Het is namelijk heel goed mogelijk dat de slager een paard aangeboden is met twee chips, één werkende en één niet werkende. Als je in acht neemt hoeveel meldingen wij al hebben van paarden met meer dan één chip omdat de eerder geplaatste chip niet meer functioneert is dit niet ondenkbaar. Hoe moet een slager nou weten hoeveel chips hij op moet zoeken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:16

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:07

Ik heb in dat topic een reactie geplaatst met wat de Keuringsdienst van Waren en de Nijhofgroep mij hierover meegedeeld hebben.

Emmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:09

Onze jaarlingen hebben nog geen officieel paspoort, had het steeds uitgesteld met oog op die chip.
Vraag me alleen af, onze quarters hebben al een DNA profiel van AQHA
Moet ik dan weer een DNA profiel laten maken?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:17

Ja, dat moet helaas.......extra kosten plusminus €40 per paard

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:26

Ja, op dit moment moet dat nog wel... Ik heb zelfs een DNA profiel van van Haeringen, maar niet volgens de methode die ze voorschrijven (heb ik al eerder laten doen, Dot is als veulen al gecheckt op OLWS en dus had v. Haeringen Dot's DNA al. Was een kwestie van vast leggen en stikker printen. Helaas blijkt dat nu niet genoeg. Nog niet... want ze zijn druk bezig de procedure voor DNA versimpeld te krijgen nu het een 'standaard' alternatief is.