Toch klopt dat niet helemaal... Ik heb net uitgebreid getelefoneerd met iemand van de Nijhofgroep.
Chippen is nooit verplicht geweest, DNA was altijd al een optie. Alleen is dit stelselmatig verzwegen door de instanties en is de procedure expres zo ingewikkeld mogelijk gehouden om DNA registratie te ontmoedigen.
Op dit moment adviseren ze nog met de onheffingsaanvraag te werken, maar er komt een brief van de Kamer met nieuwe regels omtrend registratie d.m.v. DNA. Ze verwachten dit met een paar weken wel te weten. Kun je't afwachten, dan is dat dus het handigst om te doen, want het kan dus zijn dat het allemaal een stuk simpeler wordt. Met een beetje geluk is mijn oude DNA registratie straks ook voldoende.
Nog even terugkomend op mijn opmerking eerder dat ik het vreemd vind dat er zo weinig mensen met problemen in de publiciteit treden:
daar had ze ook een duidelijke verklaring voor...
Het KNHS is in het verleden erg intimiderend bezig geweest naar mensen toe die problemen hadden. Omdat men toch afhankelijk is, ook voor de overige paarden die men eventueel heeft, van het KNHS treden veel mensen dus niet in de publiciteit, om 'gedonder' te voorkomen. Daarnaast wéten veel mensen niet dat hun problemen zijn ontstaan door de chip.
De persoon die ik sprak is alleen deze week al binnen een straal van 15 kilometer naar 3 verschillende gevallen geweest om die op video vast te leggen. Paarden die linksom totaal niet meer kunnen inbuigen... (Om wat voorbeelden te noemen: 1 paard kon een snoepje dat rechts bij z'n flank gehouden werd zo pakken, zonder de kont weg te draaien, linksom was dat onmogelijk en moest hij z'n hele lichaam draaien om het snoepje te pakken. Tuiger die rechtsom voor de kar werkt als een trein, linksom oren in de nek, protest tot aan stijgeren toe.)
Ze had vorige week een dame aan de telefoon die informatie wilde en vroeg wat de eventuele nadelen van de chip waren en toen haar verteld werd dat veel paarden met een chip links niet meer kunnen inbuigen, of in ieder geval niet voldoende, had die vrouw echt zo'n 'oh, dus daar komt het door'-reactie. Het bleek dus dat één van haar twee haflingers die ze voor de kar gebruikt bijna niet meer linksom wilde... paard was gechipt en inderdaad... terugdenkend bleek het probleem zich kort daarna ontwikkeld te hebben. En dit blijkt dus één van de vélen te zijn.