[WN] bouw westernpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DJQuarter

Re: bouw westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:03

karin1 schreef:
Interessant onderwerp!
Ik vroeg me alleen iets af. Bij de bouw van een pleasure paard staat er op pagina 1 beschreven dat een lage hals inzet gewensd is. Maar in de pleasure is het toch juist de bedoeling dat de paarden hun hoofd laag dragen, en heeft een lage hals inzet niet tot gevolg dat het paard zijn hoofd meer opgericht gaat dragen? Ik vroeg me dit even af. Maar misschien heeft iemand hier een andere mening over?!

Mijn paard heeft een laag ingezette hals en draagt d'r hoofdje ook erg mooi laag. *LOL*
Volgens mij blijven de reinertjes altijd wel wat overbouwd toch? Tenmintse, zo'n beeld heb ik ervan voor zover ik er verstand van heb Tong uitsteken (over de meest voor de hand liggende oorzaak daarvan hebben we al tig keer een discussie gehad Cool )

Groetjes Deb

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:10

Hier dan de foto's uit de Bit. Let niet op de kwaliteit; ik moest het een beetje "loadbaar" houden. Ik ben benieuwd hoe jullie deze paarden "plaatsen". Ik zal er later het commentaar uit de Bit bijzetten.

QUARTER 1:
Afbeelding

QUARTER 2:
Afbeelding

QUARTER 3:
Afbeelding

QUARTER 4:
Afbeelding

[b]QUARTER 5:

Afbeelding

QUARTER 6:
Afbeelding

QUARTER 7:
Afbeelding

PS: de vervormde hoofdjes hebben ze gekregen doordat de foto in de "vouw" van de Bit zat.

Roept u maar Haha!

karin1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:35

DJ Quarter, ik bedoelde dat paarden waarbij de hals hoog uit de borst komt, dat deze paarden van nature hun hoofd al laag dragen. Natuurlijk kunnen alle paarden hun hoofd laag dragen, maar als zij al van nature zo zijn gebouwd, hebben zij een voordeel Knipoog

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 07:59

Ik zit vaak op fokkerij en afstamming hier op Bokt en veel warmbloed mensen zouden Quarter horses juist een voorbeeld vinden van hoe het niet moet Haha! . Het overbouwd zijn en de lage halsaanzet zien ze daar juist als een fout. Grappig, die verschillen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:09

viewtopic.php?t=276136&postdays=0&postorder=asc&start=75
Volgens sommigen ligt bij deze Quarter horses het zwaartepunt teveel naar voren. Met als gevolg vroegtijdig versleten voorbenen, slecht achterhand gebruik, etc. etc.
Let wel, dit zijn niet mijn woorden, maar ik kan me voorstellen dat een overbouwd paard de voorbenen meer belast dan een paard dat het zwaartepunt meer naar de achterhand heeft. Een lage hals aanzet helpt bij dit principe ook al niet.
Over de verschillende paarden skeletten en hun functioneren en duurzaamheid zijn hier op Bokt ellenlange verhalen geschreven, weliswaar niet in verband met Quarter horses.
Bovenstaande link is maar 1 klein voorbeeldje van een dergelijk topic. Men is er nog steeds niet uit waar de waarheid ligt Haha! (zal zoals gewoonlijk wel ergens in het midden zijn).

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:04

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:22

Ja de discussies op FA zijn (waren) berucht. Misschien moeten we deze paarden nu eens op Fokt zetten aangezien de 'kenners' niet meer op Bokt te vinden zijn Cool

Natuurlijk wordt een Quarter 'anders' gebruikt dan een WPN'er en is bij de oprichting in de dressuur een hogere halsinzet praktischer, maar zou er in bouw en de daaruitvloeiende gezondheidsproblemen (slijtage) nu zo veel verschil zijn?? Ik vraag het me sterk af iig.

@Mac: ik heb lang naar de plaatjes zitten kijken en ik moet zeggen dat ik er geen één 100% vind. Nu is dat misschien een utopie om te willen zien én dat de meeste foto's ook niet bepaald gemaakt zijn zoals ze voor een juiste beoordeling zouden moeten zijn.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:25

Vlak Arie53 niet uit Haha! .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:30

Himyar schreef:
Vlak Arie53 niet uit Haha! .

ben benieuwd naar de evenwichtsmodel discussie Clown

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:36

Hahahaha! Ik heb die zelfde verhalen zo vaak gelezen, dat ik ze bijna op kan zeggen. Over het renskelet, schouders, ruggen, halzen, lenden mechanisme bla, bla, bla, bla, bla. Etc. etc. Ergens zit er gerust wel een kern van waarheid in, zou je denken. Maar waar ligt DE waarheid precies??? Dat weet niemand.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:39

maar toegepast op quarters wordt het wel weer grappig. Ik heb wel eens geprobeerd er iets tussen te gooien als er weer werd geroepen dat paarden het fei-niveau wel of niet konden bijbenen. Met dat fei-niveau bedoelen ze altijd dressuur, springen of sgw. Nooit reining. Heeft toch ook fei-niveau Lachen

Dus zou het evenwichtsmodel van toepassing moeten zijn hihi

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:46

Geef mij maar een paard/quarter die vooral "trainable" tussen de oren is! Haha! (dan zal ik hem/haar een schoonheidsfoutje vergeven.......)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:15

@JJ: is natuurlijk mooi meegenomen als een paard dat is. Maar stel dat een paard wel degelijk een lichamelijke tekortkoming heeft (bijv. stevig overbouwd) maar hij doet super zijn best en kan op NL-niveau aardig meekomen. Ben je als ruiter dan niet bezig het beest kapot te rijden ??en wat als men gezien zijn prestaties er ook nog nafok van wil ??

Gaan we dan niet heel erg de 'amerikaanse' kant op: we halen eruit wat erin zit en nemen daarna 'gewoon' een volgend paard Verdrietig

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:30

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:16

De bouw is bepalend ja ja. Rolleyes
Maar als het waar is van dat gewicht meer op de voor dan de achterhand bij Quarters. Hoe kunnen deze volgende paarden dan ooit de speed indexen halen die ze hebben gehaald???????

Dat kan toch nooit als je redeneerd volgens de warmbloed bouw Knipoog

Want als je je achterhand er niet goed onder kunt krijgen omdat je "overbouwd" bent (dat is de denkwijze) dan moet het een onmogelijkheid zijn dat die zelfde paarden de snelste paarden ter wereld zijn op de 400 meter sprint met soms snelheden van tussen de 70 en 80 km/h Cool Cool

Deze bv heet "Royal Quick Dash" en is van hoe kan het anders "Dash for Cash" zijn SI 101
Afbeelding

Of natuurlijk "Dash for Cash" himself, World Champion SI114
Afbeelding

Of deze Eyesa Special van Special Effort SI 107

Afbeelding

Of Special Effort himself World Champion en enige Quarter ooit die de tripple Crown wist te winnen SI 104
Afbeelding

Ter toelichting alle SI van boven de 100 wil zeggen dat zo op dat moment op die baan sneller waren dan welk paard ook voor hen.
Het geeft niet aan wa de topsnelheid is geweest maar wel hoe veel sneller ze waren dan het voorgaande record.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:22

De foto's in De bit zijn ook echt super drollig moet ik zeggen. Dat paardje met die gebroken lijn in dat voorbeen is bv deze

Afbeelding
Foto:Gera Hoving

Dat dit de zelfde paarden zijn zou je toch echt niet zeggen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:24

Ik denk dat snelheid gebaseerd is op spieren en longinhoud en weinig heeft te maken met het 'technisch' rijden zoals dat bij dressuur/reining verlangd wordt.

In dat geval (van de renpaarden) is hun bouw dus idd bepalend Knipoog

Citaat:

Summary

An outstanding horse will exhibit superior conformation whether it is a halter horse, pleasure horse or racehorse. Some horse judges support fads and are more forgiving of certain faults than others. However, a horse's form is related directly to function. In the long run, whenever you sacrifice certain qualities of conformation, a limitation in ability will occur. When evaluating horses, the ideal will always be in demand; there is no substitute for quality.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:27

De foto's in de BIT mogen dan 'drollig' zijn. Het zijn wel de foto's die nodig zijn om conformatie te kunnen bepalen(als ze tenminste goed genomen zouden zijn). De foto die jij toont is mooi als reclame-doel, maar zegt niets over de bouw van het paard, behalve dat ie breed is Lachen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:33

Sugarmiss schreef:
Ik denk dat snelheid gebaseerd is op spieren en longinhoud en weinig heeft te maken met het 'technisch' rijden zoals dat bij dressuur/reining verlangd wordt.

In dat geval (van de renpaarden) is hun bouw dus idd bepalend Knipoog

Lees gebruiker Anna42 er maar "even" op na Haha! .
Laatst bijgewerkt door Himyar op 19-04-05 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 15:33

Adrienne schreef:
Citaat:
Want als je je achterhand er niet goed onder kunt krijgen omdat je "overbouwd" bent (dat is de denkwijze) dan moet het een onmogelijkheid zijn dat die zelfde paarden de snelste paarden ter wereld zijn op de 400 meter sprint met soms snelheden van tussen de 70 en 80 km/h

Maar dat is wel een heel ander soort achterhand gebruik. Het verschil tussen stuwen en dragen. Een paard in de dressuur moet zijn achterhand dragend gebruiken en daarvoor zakken in de achterhand. Dit is voor een overbouwd paard moeilijker. Renpaarden gebruiken hun achterhand puur als motor om de rest vooruit te stuwen. Dan is een superdikke r e e t alleen maar handig denk ik Haha!
Kijk maar eens naar de paarden op de baan. Die gaan als het ware "liggen" en alle kracht komt van achter.

( eerlijk is eerlijk mijn overbouwde knol met dikke kont rent in de wei altijd iedereen voorbij. Doei, sloom warmbloedje, tot straks Cool )

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:13

Sugarmiss schreef:
@Mac: ik heb lang naar de plaatjes zitten kijken en ik moet zeggen dat ik er geen één 100% vind. Nu is dat misschien een utopie om te willen zien én dat de meeste foto's ook niet bepaald gemaakt zijn zoals ze voor een juiste beoordeling zouden moeten zijn.

Buiten het feit om dat ik ze niet "100%" vind, vind ik ook dat ze globaal binnen hetzelfde type vallen. Dit is wat de Bit ervan maakte:
QUARTER 1: aangespannen
Afbeelding
QUARTER 2: alleskunner
Afbeelding
QUARTER 3: cutting
Afbeelding
QUARTER 4 halter:
Afbeelding
[b]QUARTER 5: pleasure

Afbeelding
QUARTER 6: power
Afbeelding
QUARTER 7: reining
Afbeelding

De bespreking per paard laat ik even achterwege, maar in de samenvatting zegt Bit:
"Cutting, reining en cowhorses lijken veel op elkaar. Ze zijn kort en gedrongen maar wel met verfijning. Deze paarden hebben idealiter een stokmaat van ongeveer 1.45.Een paard dat hoger is dan 1.58 is te groot en te log voor de wendingen en de spinns" (met dubbel n).
"Pleasurepaarden zijn iets statiger. Ze zijn fijner en groter dan een cuttingpaard. Ze hebben minder explosieve power nodig, maar moeten zich wel goed kunnen dragen. Pleasurepaarden hebben langere benen en bewegen daardoor optisch gezien trager."
"Het typische hunterpaard heeft een minimale stokmaat van 1,60 meter. Ik heb zelfs hunterpaarden van 1,75 gezien zegt Boogaerts. Door de grootte lijken ook deze paarden optisch gezien ruimer en in een trager ritme te bewegen. En dat zien ze in deze klasse graag"
"Het haltertype moet vooral mooi zijn. Het is een schoonheidswedstrijd. Deze paarden worden enkel aan de hand getoond, dus een perfect gebalanceerde bouw is een pre."

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:49

Saar4 schreef:

Adrienne schreef:

Citaat:
Want als je je achterhand er niet goed onder kunt krijgen omdat je "overbouwd" bent (dat is de denkwijze) dan moet het een onmogelijkheid zijn dat die zelfde paarden de snelste paarden ter wereld zijn op de 400 meter sprint met soms snelheden van tussen de 70 en 80 km/h

Maar dat is wel een heel ander soort achterhand gebruik. Het verschil tussen stuwen en dragen. Een paard in de dressuur moet zijn achterhand dragend gebruiken en daarvoor zakken in de achterhand. Dit is voor een overbouwd paard moeilijker. Renpaarden gebruiken hun achterhand puur als motor om de rest vooruit te stuwen. Dan is een superdikke r e e t alleen maar handig denk ik Haha!
Kijk maar eens naar de paarden op de baan. Die gaan als het ware "liggen" en alle kracht komt van achter.

( eerlijk is eerlijk mijn overbouwde knol met dikke kont rent in de wei altijd iedereen voorbij. Doei, sloom warmbloedje, tot straks Cool )

Ga dan maar eens goed kijken hoe ver deze paarden bij het versnellen hun achterhand onder brengen of te wel laten zakken.
Daar wordt menig dressuur paard stil van Haha!

Het is toch tegenstrijdig om te zeggen dat de paarden met deze bouw hun achterhand niet onder kunnen brengen en geen dragend vermogen zouden hebben.
Ze kunnen alleen die versnelling maken door soeplesse onderbrengen van de achterhand kracht en balans. Vergeet niet een renpaard op de baan loopt niet zonder ruiter zijn rondje maar moet deze kunnen dragen tijdens die krachtsinspanning. En daarbij ook nog eens netjes van achter naar voren blijven stuwen voor de perfecte balans. Als deze dieren zoals zou moeten volgens de "regels" vanwegen hun bouw op de voorhand lopen dan zou dat nooit lukken. Probeer nog maar eens snelheid te maken, knap paard wat dat krabbelend op de voorhand lukt! Want dan valt er letterlijk de motor achter onder vandaan.

Ach Quarters voldoen gewoon niet aan de Warmbloed bouw Haha! (gelukkig maar, maar dat is mijn mening Haha! )

Dat moet je ook niet gaan of willen vergelijken. Het zijn nou eenmaal twee verschillende soorten paarden.
Sterker nog het zijn ook nog eens paarden met totaal verschillende talenten. Quarters zitten veel dichter bij de Volbloeden dan de Warmbloeden.
En zelfs dan zijn er genoeg artikelen te vinden over de verschillen in bijzondere spier opbouw en manier van energie verbranding zijn tussen Quarters en Volbloeden die verklaren waarom de Quarter een explosieve sprinter is en de volbloed een "lange" afstand loper.

Een vergelijk met een Warmbloed is eigenlijk appels met peren vergelijken. Het is alle twee fruit van een boom het lijkt iets op elkaar maar dan houd het ook op. Haha! Haha! Cool Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:07

daarom zou de theorie van anna42 losgelaten op quarters interessant kunnen zijn Adrienne. Juist vanwege jouw stelling dat quarters dichterbij volbloeden zitten dan warmbloeden. Juist dan zouden ze beter in Anna's evenwichtsmodel moeten staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:46

Wie stuurt Anna een PB met de link Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:47

Ik wil wel even een klein topic op f en a zetten met link naar dit topic.
Kan grappig/interessant zijn. Momentje Lachen