[WN] Gerucht of Waarheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Gerucht of Waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:10

Als er bij een hoestend paard dus getest wordt op Rhino wordt dan uit de test wel meteen duidelijk om welke vorm het gaat ??
En kan de ene vorm overgaan in een andere vorm tijdens een ziektegeval ??

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:13

dat vraag ik me ook af Sugarmiss... op de website van de faculteit dierengeneeskunde staat meen ik dat er tegen de verkoudheidsvorm redelijk te enten is (mits er 2 keer per jaar ge-ent wordt) en tegen de abortusvorm ook enigzins (mits er ca. 4 keer per jaar ge-ent wordt) maar naar ik begrijp tegen de neurologische vorm niet... kan ik hier uit opmaken dat de verschillende varianten van rhino dan zeg maar een andere 'samenstelling' hebben en dat dan bij onderzoek wellicht idd vast gesteld kan worden om welke variant het gaat??? En wat ik me ook af vraag is of er bepaalde stadia zijn waarin een paard dat het rhino virus draagt besmettelijk is voor andere paarden of dat dit eigenlijk altijd besmettelijk is... en wat is de incubatietijd?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:33

Dankjewel voor jullie reactie op mijn vraag Lachen

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:33

Sorry wanneer dit topic nu heel erg medisch-technisch wordt, maar omdat er vragen zijn dacht ik er toch maar weer even op te reageren.

Rhinopneumonie wordt veroorzaakt door 2 verschillende types equine herpes virussen. Van die 2 types zijn weer verschillende stammen, en er zijn inderdaad verschillen in de gevolgen die een infectie met een bepaalde stam heeft.
Stam pietje geeft bijvoorbeeld veel meer abortus, terwijl stam jantje vooral luchtwegproblemen geeft.

Het uitzoeken met welke stam een paard geïnfecteerd is kost meer tijd dan het uitvinden dat een paard met rhino is geïnfecteerd.

De incubatietijd van rhino is 5-12 dagen. Een dier dat virus uitscheidt is kan infectie bij anderen veroorzaken. Het virus zit in neusuitvloeiing maar ook in de resten van een abortus.
Dragers kunnen virus uitscheiden zonder zelf direct ziek te zijn, daar is dus niet altijd aan af te zien of ze infectieus zijn voor hun omgeving.

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 06:42

Wat ik gelezen heb is dat de abortus variant geen ziekte beeld geeft bij de moeder en je van de buitenkant dus niet merkt dat hij Rhino heeft. Alleen uit het laten schieten van het veulen zou uitgemaakt kunnen worden dat ze Rhino heeft.

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:25

Met Nic het schimmeltje gaat het ondertussen alweer wat beter!
We hebben er vertrouwen in, maar we moeten het gewoon afwachten of ie beter wordt, en zonder blijvende 'schade'. Ik ga hem vanmiddag weer eens volstoppen met eten (eetlust heeft ie genoeg Koe )
Hoorde net van eigenaresse dat hij vannacht is gaan liggen en zelf weer opgestaan is Pling

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:05

Is het niet zo dat omdat wij bijna alleen maar uitloopstallen en buitenboxen hebben dat het sneller vervliegt?
De bereden politie had namelijk binnenstallen, en daar zijn er echt een aantal overleden..

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:56

Ik werdt gebeld door me bijrijdster dat Norman 39 had, 1 1/5 uur later was ik bij 'm en was het 39,4...hij staat nu apart, en wordt morgenochtend weer getemperatuurd en dan hoor ik of het hoger is geworden...
Hij toont absoluut geen ziek beeld, dus hopelijk is het morgen gezakt.

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:57

Alice schreef:
Ik werdt gebeld door me bijrijdster dat Norman 39 had, 1 1/5 uur later was ik bij 'm en was het 39,4...hij staat nu apart, en wordt morgenochtend weer getemperatuurd en dan hoor ik of het hoger is geworden...
Hij toont absoluut geen ziek beeld, dus hopelijk is het morgen gezakt.

ojee hopen dat het niks is..
(ik heb het even gemist denk ik ) sta je ook op wennekers?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:14

Pvd Alice... dat is al nummer 3 in dat rijtje met koorts... Escala's buurvrouw (MayDay) staat ook al in quarantaine en die kleine pony tussen Mandy en Ciara in had ook al koorts... Hopen maar dat het iets onschuldigs blijkt te zijn! *fingers crossed*

TommyJay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 23:21

Steffi schreef:
TommyJay, weet jij wie het andere paard is? Stond die er naast?

Ja dat klopt het paardje stond er naast. Het gaat goed nu, er zijn geen nieuwe gevallen en hopelijk kan de stal over 2 weken weer worden vrijgegeven.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:39

Er zijn wel paarden die na het laatste geval in quarantaine zijn gegaan en die voor de zekerheid medicijnen krijgen maar waar de VA (nog?) niet bij is geweest... Dus tsja... hebben ze het wel of hebben ze het niet...? who knows??? Mijn paard stond iig naast een van de paarden die nu in quarantaine staat en aan de medicijnen is maar ik heb dus geen idee of die ziek is door rhino of door iets anders. Als het niet onderzocht wordt zullen we het ook niet weten. Ik dacht trouwens dat de stal 2 weken na het laatste koortsgeval pas vrij kon worden gegeven... :S En of we daar de laatste van gehad zullen hebben... :S Maar misschien heb ik dat wel verkeerd begrepen... Maar goed, als ik heel eerlijk ben vraag ik me wel af of de paarden die nu dus wel behandeld worden en die in quarantaine staan, maar waarvan niet met zekerheid vastgesteld is wat hun koorts heeft veroorzaakt precies hebben... Want stel dat die paarden wel ziek zouden zijn maar geen ziektebeeld vertonen door hun weerstand en goede verzorging... dan zouden ze wellicht wel andere paarden besmet kunnen hebben... en ik begreep van de VA dat het 3-12 dagen kan duren voordat er evt. koorts op treed...en dat het dan evt. nog 2 weken kan duren voor er ziekteverschijnselen optreden... en 12 + 14 = 26 = bijna 4 weken. Maar goed, ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig meer van snap.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:54

Vikki ik had ook van mijn vriendin die op Wennekers staat begrepen dat het 2 weken na het laatste koortsgeval is dat de stal zal worden vrijgegeven!!

Ik duim dat het goed komt met alle paarden en dat Escala geen koorts zal krijgen. Wat vreselijk allemaal! Sterkte voor iedereen die op Wennekers staat.. dit zijn geen leuke tijden.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:12

Overigens heb ik -als ik zo om me heen hoor- ook begrepen dat we in de afgelopen 4 maanden sowieso niet langer dan een week koortsvrij zijn geweest... dus dan zou het nog wel eens lang kunnen duren... Maar ja, niet ieder koortsgeval hoeft natuurlijk rhino als oorzaak te hebben, lastig lastig lastig...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:39

vikki schreef:
Overigens heb ik -als ik zo om me heen hoor- ook begrepen dat we in de afgelopen 4 maanden sowieso niet langer dan een week koortsvrij zijn geweest... dus dan zou het nog wel eens lang kunnen duren... Maar ja, niet ieder koortsgeval hoeft natuurlijk rhino als oorzaak te hebben, lastig lastig lastig...

Ja dat is zo.. het is ook een grote stal dus er zal altijd wel een paard een beetje verhoging hebben. Lastig idd maar ik denk dat de da dan wel zal constateren of het wel/geen rhino is Verward

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:57

Norman heeft vandaag 39,2 en Nadine belde me op of ze slijm af mochten nemen voor onderzoek OK dan! maar daarna hoorde ik dat ze dat maandag pas gaan doen,...
Morgen ga ik 'm met dat mooie weer lekker vertroetelen en verwennen Kusje

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:08

wat nu verder? ik bedoel, moeten op mijn stal nog maatregelen gevolgd worden?, of kunnen wij weer gewoon naar buiten met onze paardjes (a'damse bos..) ik snap het helemaal niet meer..

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:18

Wat is jouw stal muiszje? Heerst waar jij staat rhino? Als je op Wennekers staat, het zal ongwtwijfeld bekend worden gemaakt wanneer de stal weer vrij wordt gegeven en wanneer je weer met je paard het erf af mag.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:44

nee, ik sta niet op wennekers, ik sta helemaal aan de andere kant van het amsterdamse bos, aan de amstel..
Nu rijd ik sowieso wel buiten nog, maar wil met dit mooie weer ook weer naar het bos. is dit verstandig?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:58

Ja hoor... daar zou ik me absoluut niet druk over maken. Het is nl. zo dat de kans op besmetting als je een ander paard passeert in het Amsterdamse bos (of waar dan ook) uiterst miniem is. Daar komt nog eens bij dat de paarden het erf van Wennekers niet af komen (mijn paarden staan op Wennekers en de maatregelen die de stal(houder) genomen heeft zijn heel duidelijk en worden voor zover ik kan merken keurig nageleefd. Bij mijn weten is Norman van Alice het laatst bekende koortsgeval en als het goed is komt vandaag de uitslag van zijn onderzoek binnen en dan weten ze of de koorts door het rhino virus is veroorzaakt. Volgens mij zijn de maatregelen op Wennekers getroffen iom de VA en de stal zal naar ik aan neem niet vrij worden gegeven voor dat dat verantwoord is. Er is dus imo absoluut geen reden tot paniek als er bij jullie geen rhino uit is gebroken. Overigens is het volgens Amerikaans onderzoek iig zo dat het rhino virus bij ca. 90% van de paarden latent aanwezig is en er zijn verschillende redenen die er voor kunnen zorgen dat een uitbraak ontstaat. Of dat percentage klopt weet ik niet, maar dat heb ik gelezen op de site van een Amerikaanse dierenkliniek die onderzoek heeft verricht.

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:53

Uumh, ik hoorde vanmiddag dat die Mandy die bij ons op het hoekje staat (haf-tinker) nu ook ziek is,....dus het duurt nog wel even voordat de stal open gaat, helaas helaas,...
Ik ga strakt naar de stal voor de uitslag over de test van Norman, ben nog niet gebeld Verward

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 07:23

Alice schreef:
Uumh, ik hoorde vanmiddag dat die Mandy die bij ons op het hoekje staat (haf-tinker) nu ook ziek is,....dus het duurt nog wel even voordat de stal open gaat, helaas helaas,...
Ik ga strakt naar de stal voor de uitslag over de test van Norman, ben nog niet gebeld Verward

Potverdorie zeg, balen voor Mandy en haar baasje... weet je of ze ook in quarantaine staat en of ze gaan onderzoeken of ze ziek is door het rhino virus of iets anders? Nou ja, hopen maar dat Mandy een onschuldig verkoudheidje blijkt te hebben! *duim duim duim*

richard1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:05

Heb je al gehoord wat er op den haag is gebeurd !!!!

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:12

het is wel allemaal een teostand zeg

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:12

en wat is er met den haag of mis ik een stukje Verward