[WN] Mag je als beginner geen paard tot 4 starten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Mag je als beginner geen paard tot 4 starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:34

Je mag voor je 18de jaar geen hengst uitbrengen ongeacht welke klasse je rijdt. Ze willen nu ook verbieden dat je als beginner met een hengst start.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:34

Francis schreef:
Nou, dan gaan we het toch heel simpel oplossen door in álle klasses het starten met een drie jarige te verbieden.
Lijkt me nog véél beter!

Eddit: Oh toekie was me al voor...

*LOL* *LOL* DAT is pas ter bescherming van het paard. OK dan!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:35

crazycactus schreef:
Je mag voor je 18de jaar geen hengst uitbrengen ongeacht welke klasse je rijdt. Ze willen nu ook verbieden dat je als beginner met een hengst start.

Ik dacht dat het wel mocht als er geen jeugdklasse uitgeschreven was, en je dus als jeugd bij de open meerijd.

(volgens mij heb ik nl wel eens jeugdruiters op een hengst gezien.. maar dit was misschien niet in een wran show. Ik dacht dat het zowieso verboden was voor jeugd om op een hengst te rijden, bij wet, maar nogmaals, dit weet ik niet zeker)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:37

Van mij mag het hoor. Maar ik denk dat er heel erg veel mensen het hier niet mee eens zijn. Vooral de pro's die hun geld ermee moeten verdienen zullen hier absoluut niet mee instemmen en de wran wedstrijden misschien wel boycotten. En dat zou toch ook niet leuk zijn.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:39

Bij de wran is het echt verboden om een hengst uit te brengen maar ik weet niet zeker hoe de AQHA ,APHA en AaPHC daar mee omgaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:40

crazycactus schreef:
Ze willen nu ook verbieden dat je als beginner met een hengst start.

Moeten ze wel eerst kunnen checken of iemand een beginner is, is dat tegenwoordig zo? Anders ga je gewoon bij de open rijden.

Zou dat dus theoretisch kunnen betekenen dat ik bij mijn eerstvolgende wedstrijd, als die er ooit nog van komt, verplicht ben tussen de beginners te starten? Oh nee, want dat doe ik op een paard van een ander, dus dan ben ik zowieso prof, zonder leasecontract dan.

(argh, moet nog maar es goed regeltjes gaan studeren geloof ik Bloos )

@Crazycactus: Hoezo? dan hebben ze een paardje nog een jaar langer in training....Kassa Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:49

Dat zullen eigenaren vaak niet willen, uit de rensport weet ik dat als je als trainer wil doen wat beter is voor je paard de eigenaar het paard wel bij een ander brengt die het wel doet. Of mensen gaan langer wachten met het laten trainen van hun paard wat in sommige gevallen toch wel problematisch kan zijn (nu krijg ik waarschijnlijk iedereen over me heen) want vaak zijn Quarters er echt aan toe om aan het werk te gaan. Ze gaan zich vervelen en daardoor allerlei ondeugden ontwikkelen die ze waarschijnlijk niet zouden krijgen als je ze (rustig wel te verstaan) aan het werk gaat zetten. Net als een kleuter er aan toe is om naar de kleuterschool te gaan. Een paard van 3 is een puber van15 jaar die gewoon wat moeten doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:50

Ik kan heel veel werkjes verzinnen voor een jonge quarter, zonder dat ik er bovenop hoef te gaan zitten Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:53

crazycactus schreef:
Dat zullen eigenaren vaak niet willen, uit de rensport weet ik dat als je als trainer wil doen wat beter is voor je paard de eigenaar het paard wel bij een ander brengt die het wel doet.

Dit snap ik even niet. Als je paard voor zn vierde niet op een wedstrijd mag verschijnen, heeft het toch geen enkel nut om hem naar een andere trainer te brengen? Die mag hem nl ook niet uitbrengen?

Dan ga je volgens mij als eigenaar zijnde naar een trainer die later begint, dat scheelt je namelijk een jaar onnodig trainingsgeld....

*overigens geheel off-topic, dit*

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:54

Ik ook maar dat doet niet iedereen.....

Maar als het in de nrha, aqha en alle andere organisaties wel mag dan is het toch dweilen met de kraan open

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:55

[quote="crazycactus"] want vaak zijn Quarters er echt aan toe om aan het werk te gaan[quote]

..Uhu.. want quarters komen uit Texas.... vandaar natuurlijk.. Pling

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:56

crazycactus schreef:
Ik ook maar dat doet niet iedereen.....

Maar als het in de nrha, aqha en alle andere organisaties wel mag dan is het toch dweilen met de kraan open

Maar met die organisaties heb je ook het probleem beginners-open-paarden jonger dan vier-niet, toch?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:57

crazycactus schreef:
Van mij mag het hoor. Maar ik denk dat er heel erg veel mensen het hier niet mee eens zijn. Vooral de pro's die hun geld ermee moeten verdienen zullen hier absoluut niet mee instemmen en de wran wedstrijden misschien wel boycotten. En dat zou toch ook niet leuk zijn.

Dat kost ze geen cent, want als niemand het mag maakt het niet meer uit... Paardjes zullen juist eerder langer in training staan, omdat ze dan toch meer tijd krijgen en het minder gehaast hoeft... zou dus zelfs wel es heel gunstig kunnen uitpakken...

't Is jammer dat je zoiets in Amerika helemaal niet voor hoeft te stellen, maar wat mij betreft mogen álle onder-4-jaar-onder-het-zadel-futurity-onderdelen afgeschaft worden.
En omdat wij niet met Amerika getrouwd zijn vind ik dat we op dat gebied daar waar mogelijk onze eigen regels moeten bepalen.
De WRAN is niet gebonden aan overkoepelende regels en zou dus juist dé aangewezen organisatie zijn om vroeg inrijden te ontmoedigen en het wachten tot minimaal 3 jaar te promoten.
Ik vind wel dat de WRAN daarin een soort van 'opvoedende' taak kan hebben waarmee je uiteindelijk een omslag in denken en doen bij de Nederlandse trainers/ruiters kunt bewerkstelligen. Als het voor ruiters niet meer loont hun paard voor 3 jaar in te rijden, zal dat vanzelf minder worden. En hoewel er meer dan genoeg paarden zijn die nooit op WRAN shows komen, zal er op den duur toch een 'algemene tendens' ontstaan die ook door zal dringen tot de ruiters die alleen maar op 'amerikaanse' shows starten. Helemaal uitbannen zul je't waarschijnlijk niet, maar je kunt in ieder geval je best doen om het zo veel mogelijk te ontmoedigen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:57

Cer schreef:
Moeten ze wel eerst kunnen checken of iemand een beginner is, is dat tegenwoordig zo?

Volgens mij ben je beginner als je nog geen punten hebt.

Wat mij betreft laten ze pas ruiters toe in de open of amateur, wanneer er voldoende punten behaald zijn. En niet, dat je zelf kunt kiezen wat je start, met welk paard dan ook.

(en als vervolg daarop: voldoende punten behaald in de Amateur? Dan (verplicht) door naar de Open. En de Open geen verzamelplaats meer laten zijn voor alles en iedereen die in andere klassen niet terecht kan. Dan rijden de profs ook tegen hun eigen niveau en worden ze niet in de pleasure van de sokken gereden door Beginners die hun driejarige nog niet fatsoenlijk kunnen sturen Pling )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:58

Wat heeft Texas ermee te maken??????? Rijden ze alleen daar al op 2-jarigen in de Futurity????
En dat van die beginners klopt, het gaat hier helemaal off topic...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:00

Elles schreef:

Of als je op een paard rijdt wat niet van jezelf is, toch? Want dan ben je pro... dacht ik?

redpebbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:02

Waarom een beginner met zijn 1, 2, of 3 jarige geen "wedstrijd" ervaring aan de hand laten opdoen in de showmanship in halter klasses of trail in hand??? Waarom dat ook pas op 4 jarige leeftijd? Paard doet ervaring op op ander terrein aan de hand, ruiter/begeleider minder zenuwachtig dan onder zadel. Beide een leuke ervaring toch???
Als ze dan met 4 jaar starten onder zadel hebben beide al minder zenuwen en ervaring opgedaan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:04

redpebbles schreef:
Waarom een beginner met zijn 1, 2, of 3 jarige geen "wedstrijd" ervaring aan de hand laten opdoen in de showmanship in halter klasses of trail in hand??? Waarom dat ook pas op 4 jarige leeftijd? Paard doet ervaring op op ander terrein aan de hand, ruiter/begeleider minder zenuwachtig dan onder zadel. Beide een leuke ervaring toch???
Als ze dan met 4 jaar starten onder zadel hebben beide al minder zenuwen en ervaring opgedaan.

dat vind ik wel een goed idee Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:06

crazycactus schreef:
...wat in sommige gevallen toch wel problematisch kan zijn (nu krijg ik waarschijnlijk iedereen over me heen) want vaak zijn Quarters er echt aan toe om aan het werk te gaan. Ze gaan zich vervelen en daardoor allerlei ondeugden ontwikkelen die ze waarschijnlijk niet zouden krijgen als je ze (rustig wel te verstaan) aan het werk gaat zetten. Net als een kleuter er aan toe is om naar de kleuterschool te gaan. Een paard van 3 is een puber van15 jaar die gewoon wat moeten doen.

Sorry, maar dit vind ik echt klinklare onzin!
Mijn paard is bijna vier, staat elke dag buiten en is prima te handhaven, niks mis mee... Als je een paard 24 uur op stal laat staan zal'ie vervelend worden ja, maar dat is dan ook geen gezonde manier van paarden houden, vind ik persoonlijk, en élk paard, ongeacht de leeftijd zal daar problemen mee krijgen.
Als een paard normaal naar buiten kan en z'n 'ei' kwijt kan, zal 'ie prima kunnen wachten tot'ie drie jaar is. Grondwerk, oefeningetjes aan de hand en los in de bak zijn prima dingen om een jong paard mee bezig te houden, daarvoor hoef je er echt niet op te gaan zitten.
En dingen als 'ze zijn er aan toe' of ' 'een quarter kan eerder aan het werk' of 'anders zijn ze te oud en kun je ze niet meer in het gareel krijgen'... allemaal onzinargumenten van mensen die het voor zichzelf willen verantwoorden dat ze te vroeg op hun paard gaan zitten. Sorry, maar ik heb daar een behoorlijk sterk standpunt over.
Wil niemand 'veroordelen', maar het is inmiddels al vaak genoeg verteld en aan de hand van tekeningen en wetenschappelijk onderbouwde artikelen geïllustreerd dat ELK paard pas op z'n vroegst met een jaar of 6 á 7 volledig uitgegroeid is en als je dan willens en wetens toch op een twee jarige moet gaan zitten is dat puur en alleen uit eigen belang en wordt het paard als dier volledig genegeerd.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:08

Lijkt me heeel errg leuk, in duitsland zijn die onderdelen er wel. Ook kleine kinderen aan de longe en aan de lead, geweldig lijkt me dat voor mijn zoontjes, maar ja dat zal in nederland wel niet zo gauw komen.
Ik heb toch al gezegd dat grondwerk prima is, maar er zijn genoeg mensen die helemaal niets doen en dan gaan ze zich toch echt wel vervelen.
Zie je ik had het al voorspeld ik krijg iedereen over me heen........

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:10

redpebbles schreef:
Waarom een beginner met zijn 1, 2, of 3 jarige geen "wedstrijd" ervaring aan de hand laten opdoen in de showmanship in halter klasses of trail in hand???

Ja, ok, dát vind ik ook prima... Even anders formuleren dus: niet het 'starten van paarden onder 4' verbieden, maar het 'starten onder zadel van paarden onder 4' verbieden...
1 tot en met 3 jarigen alleen aan 'in hand' onderdelen mee laten doen. Da's een prima alternatief.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:12

Cer schreef:
Elles schreef:

Of als je op een paard rijdt wat niet van jezelf is, toch? Want dan ben je pro... dacht ik?

Tenzij dat paard minimaal 2 jaar niet is uitgebracht, dan mag het wel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:17

crazycactus schreef:
Lijkt me heeel errg leuk, in duitsland zijn die onderdelen er wel. Ook kleine kinderen aan de longe en aan de lead, geweldig lijkt me dat voor mijn zoontjes, maar ja dat zal in nederland wel niet zo gauw komen.

De DPHC heeft die onderdelen ook in Nederland... zou niet weten waarom de WRAN dat soort onderdelen niet ook in kan voegen... er moet alleen animo voor zijn en dat zullen de leden dus zelf aan moeten geven. Wij (DPHC) hebben het ook eerst als 'proef' een keer uitgeschreven omdat er links en rechts wel es naar die onderdelen gevraagd werd en toen bleek dat het een succes was werden die onderdelen standaard opgenomen in het programma.

crazycactus schreef:
Ik heb toch al gezegd dat grondwerk prima is, maar er zijn genoeg mensen die helemaal niets doen en dan gaan ze zich toch echt wel vervelen.
Zie je ik had het al voorspeld ik krijg iedereen over me heen........

Volgens mij had je het niet over grondwerk maar over het naar een trainer sturen van een paard...
crazycactus schreef:
Of mensen gaan langer wachten met het laten trainen van hun paard

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:27

[quote="crazycactus"]Ik ook maar dat doet niet iedereen.....

Hier bedoelde ik grondwerk mee maar dat was niet echt duidelijk inderdaad...

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:37

Bij de aqha ( europa) mag je als novice amateur een paard onder het zadel starten als het paard 3 jaar is, maar dan mag dit geen hengst zijn!
Dus een voorbeeldje:
wiebe is een novice amateur die met sanwood in de amateurklasse start en met codie (merrie)nu mag starten in de noviceklassen.
Die zelfde codie mag vanaf 1 april gestart worden bij de wran in de amateur door wiebe en in de open door iedereen.
Wiebe mag niet bij de wran beginners starten met sanwood omdat het een hengst is ( en omdat hij al amateur is! Haha! )

En dat voorstel om paarden uberhaupt niet meer voor hun vierde te laten starten onder het zadel bij de wran is echt top!!!!
maken we van de wran een geiten wollen clubje en gaan we met z'n allen op ons boomloze zadel natuur trails rijden, zonder bit uiteraard en laten we al die gekken die wel op een 3 jarige willen starten lekker hun gang gaan bij de rassenshows!

en nu gaat iedereen over de z...k over mijn laatste opmerking......... weet het zeker!!!
Waarom mag iedereen een ander af z..ken over iets waar je het niet mee eens bent en als die gene dan terug z..ktis het niet goed.
Ik ben betiteld als kleuter rijder, dieren mishandelaar etc omdta ik op mijn codie rij als ze 2 is, iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar mensen betitelen???
als dat mag wil ik graag iedereen die er anders dan mij over denkt ook even betitelen!