[WN] Leren rijden, hoe beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Re: Leren rijden, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:06

Ik denk dat het aan de ruiter ligt die het inrijden moet gaan doen. Als deze zeer regelmatig jong grut zadelmak maakt en er dus erg veel ervaring met inrijden heeft dan denk ik dat die ruiter het zelf moet doen. De gemiddeld ruiter heeft echter wel de nodige ervaring met hun eigen gevorderde paarden en alleen met een jong paard te maken gehad toen hun eigen paard jong was en verder niet meer. Dat is bv. ook bij mij het geval Haha! . In zo'n geval vind ik dat de ruiter te weinig ervaring en kennis van zaken heeft om een paard zadelmak te maken en zelfs licht in te rijden. Ik heb daarom mijn paarden ook elders zadelmak laten maken (bij een trainer die ik helemaal vertrouw met mijn knollies Haha! ) en ook aan laten rijden. Tijdens die periodes heb ik natuurlijk wel de nodige lessen gehad (2x per week) en ben ook vaak gaan kijken hoe het ging. Ik zou het niet anders willen Knipoog

ReinShad

Re: Leren rijden, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 01:29

Raar hoe dit topic verloopt eigenlijk.

Als ik voor mezelf spreek heb ik een behoorlijke tijd engels gereden en ben erg blij dat mijn instructrice me eerst met 1 hand heeft laten rijden.
Gewoon een paar lessen om mijn evenwicht te vinden in het zadel en me te concentreren in het "niks" doen. Met als bedoeling corrigeren en niet controleren.
Zo heb ik in een paar lessen een goede indruk gekregen van waar het rijden naar toe moet, en daar was ik dus nog lang niet en mijn paard ook niet. Uiteraard ben ik verder gegaan met twee handen. Maar mijn idee is dat het goed is gevoeld te hebben naar welke stabiliteit je toe moet gaan werken, en met twee handen rijden tot je dat bereikt hebt is een hulpmiddel naar dateinddoel.