[WN] Regel 308 toch niet meer zo eenduidig!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JanT

Re: Regel 308 toch niet meer zo eenduidig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:11

Het regelboek van de WRAN is afgeleid van het regelboek van de EWU en de AQHA, twee van de meest toonaangevende westernorganisaties in Europa/de wereld.

In de westernsport zijn bepaalde regels anders als in de engelse sport en als we niet uit de pas willen lopen bij andere veel grotere organisaties moeten we niet steeds proberen om de regels te "verengelsen".

Zoals we niet een nieuwe vereniging moeten oprichten als de regels ons niet bevallen (dan hebben we in notime 2000 verenigingen met 1 of 2 leden) zo moeten we ons als vereniging ook niet afscheiden door totaal afwijkende regels te hanteren.
Voor zover noodzakelijk zijn en worden regels aangepast naar de Nerderlandse omschandigheden.
Wat betreft de eigen paard regel, die omstandigheden zijn in andere landen echt niet anders. Bij de WRAN is de regel al aardig afgezwakt want in de beginners mag je zelfs met een manegepaard starten.

Ik heb geleerd dat je het regelboek naar de letter en naar de geest kan lezen.

Natuurlijk kan je altijd proberen mazen in de te vinden, dat kan in het Nederlandse wetboek, dus laten we niet de pretentie hebben dat zoiets in een simpel boek als het WRAN regelboek niet kan.

Wat mij opvalt is dat er gelijk allerlei suggesties worden gedaan om de regels te omzeilen terwijl men aan de andere kant zo staat op een juiste uitvoering van de regels.

De regel over het eigen paard is zoals XONO en Chris al schreven.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:19

westernworld schreef:
welke pro is zo gek om een top paard uit te lenen aan een beginner om in een (misschien E) D klasse te laten starten?

Je hebt helemaal gelijk, Rinus. Maar het ging hier niet om het starten van zo'n paard in de beginners klasse, maar in de amateur klasse. En daar staan wel verenigbare belangen op het spel, bijv. een goede hengst in de picture rijden in zowel de amateur- als de open klasse. Normaal gesproken zou de professionele eigenaar alleen in de open klasse kunnen starten. De algemene gedachte (ook bij AQHA en EWU) is dat hierdoor de aard van de amateur-competitie geweld aangedaan wordt.

Dat de Engelse sport dit probleem niet heeft, komt omdat daar geen scheiding tussen amateurs en professionals is. Zolang wij in de western sport wel die scheiding willen, zullen we zo'n soort regel als 308 nodig hebben om de competitie fair te houden.

Ik begrijp de commotie rondom een beginners-E klasse niet zo goed: iedereen moet op ieder paard kunnen starten, liefst geen (dure) startnummers, de mogelijkheid om de regels wat aan te passen, en er worden geen punten bijgehouden door de WRAN. Als je dit nou graag wilt, dan vul je je wedstrijdprogramma toch gewoon aan met "groene beginners"-onderdelen, buiten de WRAN competitie om? Willem Odendaal doet dit al jaren, met succes. Waarom zou je via de WRAN iets willen "regelementeren", terwijl je diezelfde regels alleen maar ballast vindt?

Groeten,

Chris.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:25

Imo is 'verengelsen' een synoniem voor 'vereenvoudigen' of in elk geval meer duidelijkheid.

Maar wat is eigenlijk de achterliggende gedachte van de regel dat bv een bijrijder niet bij de beginners kan starten etc ( zoals bv bij anya het geval is )? Een paard is toch zo goed als zijn/haar ruiter. Is het inderdaad puur vanwege het voordeel dat je daar evt van zou kunnen hebben of zijn er nog andere redenen?

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:30

Even tussendoor Bloos Ik denk dat de ledenvergadering nu toch wel uit zal lopen met zo`n topic Haha! lang weekend Clown

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:46

chris: met alle respect, als dit het enigste is, om een te voorkomen dat een pro een hengst in de picture rijdt,is het toch aan de jury om dit op te merken en direct een ban uitroept over deze pro, op straffe van een half jaar geen wedstrijden rijden voor deze pro,op welk paard dan ook!!!!

in velsen- noord hebben we toen een aantal pro's buiten mededinging laten meerijden.van te voren afgesproken.

door het te doen als willem is een oplossing maar alleen voor zijn stal, als we het doen zoals ik voor ogen heb, zoals eerder vermeldt,kan je de wedstrijden wel de affiche WRAN mee geven, en daarmee het een landelijk tintje er aan geven, in mijn opinie, een betere keuze voor de deelnemers, een meer officieuze. en dat helpt meer aandacht van publiek, daardoor meer belangstelling ergo meer bezoekers.

en de problemen met deze regel wordt door de meeste gezien,alszijnde 1 die ook de beginners treft.

rinus

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:49

Eh Chris...het gaat we degelijk ook om het starten van een paard in de beginnersklasse. Mijn bijrijdster wil graag beginners starten een keer. Mag ze niet. Natuurlijk wil ze dan ook wel graag naar de amateurs. Mag ze ook niet. Geldt ook voor andere bijrijdsters.

En hoezo hebben we de professionals echt gescheiden. Volgens mij niet. We hebben een klasse waar professionals moeten starten en waar beginners die bijrijder zijn ook moeten starten en waar amateurs met een niet eigen paard/leasepaard eveneens moeten starten. En dan zijn er nog amateurs die open mogen starten in die klasse.

Maar ik lees dus drie keer moeten starten in de open door profs, beginners en amateurs. En dat alles vanwege de eigen paard regel. Hoezo willen wij profs en niet profs gescheiden houden. We gooien ze meer door elkaar dan bij welke engelse wedstrijd dan ook Haha!

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:57

Anya schreef:

. We gooien ze meer door elkaar dan bij welke engelse wedstrijd dan ook Haha!

Dus toch engels?

Anya, zolang jij met je paard geen punten hebt behaald in de amateurklassen, mag je bijrijdster beginners startenen op je paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:04

Jan Lanna is geplaatst geweest. Dus heeft punten. Niet zoveel, maar ze heeft ze wel.

Maar het gaat me niet om die ene bijrijdster. Het gaat me om al die bijrijdsters. Die kunnen dus niks. Of zijn afhankelijk van de prestaties van de eigenaar. Dus je rijdt in de beginners mee in de hoop dat de eigenaar vandaag niet dat ene punt gaat halen, want dan moet je naar de open.

En je gaat op zoek naar een zo slecht mogelijke amateurruiter om bijrijder van te worden zodat de kans dat die zich plaatst zo klein mogelijk wordt Clown

En ben je toevallig bijrijder van een amateurruiter die zich wel heeft geplaatst: helaas pindakaas ...

Met alle respect: het is een belachelijke regel Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:09

Ach, toch ook wel een elitesport, gewoon een eigen paard kopen en het gaat prima.

Maar wat is er mis met het kijken naar de andere disciplines? Zo hoef je voor sommige dingen niet 2 x het wiel uit te vinden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:16

Nee Cornelie dat was een grapje van Jan. Dat lees je vast te serieus Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:24

Ik was vergeten smileys te plaatsen Tong uitsteken ( maar begreep het wel hoor )

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:37

westernworld schreef:
chris: met alle respect, als dit het enigste is, om een te voorkomen dat een pro een hengst in de picture rijdt, is het toch aan de jury om dit op te merken en direct een ban uitroept over deze pro, op straffe van een half jaar geen wedstrijden rijden voor deze pro,op welk paard dan ook!!!!

En dát kan een jury alleen als er een regeltje is die hem die mogelijkheid biedt...

Citaat:
door het te doen als willem is een oplossing maar alleen voor zijn stal, als we het doen zoals ik voor ogen heb, zoals eerder vermeldt,kan je de wedstrijden wel de affiche WRAN mee geven, en daarmee het een landelijk tintje er aan geven,

Alle wedstrijden van Willem waren officiële WRAN wedstrijden met landelijk karakter waarbij deelnemers uit het hele land konden starten in de groene beginners. En aan die mogelijkheden is nog niets veranderd.

Anya schreef:
het gaat we degelijk ook om het starten van een paard in de beginnersklasse

Je hebt helemaal gelijk, maar in dít topic ging het over de interpretatie van regel 308, met name het exclusieve van het lease-contract en dat speelt hoofdzakelijk bij amateurs.

Citaat:
En hoezo hebben we de professionals echt gescheiden

Blijkbaar ten onrechte ging ik uit van wat meer begrip en kennis van de indeling van onze sport waardoor ik kort van stof dacht te kunnen zijn. Maar misschien wordt het je hiermee duidelijk wat ik bedoelde: de westerncompetitie is, naar voorbeeld van de AQHA 25 jaar geleden, opgedeeld in een open tak, waarin iedereen op ieder paard mag meedoen (niemand móet!!), en een gesloten tak, waarin uitsluitend amateurs mee mogen doen (nog steeds: niemand móet!!).

Het is dus een VOORRECHT voor een amateur om in de amateurklasse te mogen starten. De open klasse is de verzamelbak voor alles wat niet voldoet aan de amateur-definitie. Wat dat betreft klopt je constatering, dat in de open klasse alles door elkaar gegooid wordt, helemaal: dat is nu eenmaal de aard van het OPEN zijn...

Dit elementaire onderscheid kent de klassieke-dressuurcompetitie niet. Een vergelijk op details vind ik niet zo zinvol als de uitgangspunten niet gelijk zijn.

Al 24 jaar vindt de ALV dat wij deze open- en gesloten tak in de competitie moeten behouden, in welk geval wij zullen moeten vertellen wat onze criteria zijn waaraan iemand moet voldoen om amateur te mogen zijn en in die gesloten tak te mogen starten. In principe is een amateur iemand die uit liefhebberij (als in tegenstelling tot beroepsmatig) in de sport actief is. In detail hebben we dat verder geregeld met bepalingen over lesgeven of paarden trainen tegen betaling, en het eigen paard dat volgens 24 jaar ledenvergaderingen onlosmakelijk bij een amateur-status hoort. In de loop der jaren zijn er een groot aantal situaties opgetreden die voor aanvullende regeltjes hebben gezorgd, allemaal met hun voors en tegens, zoals uitzonderingetjes voor manegepaarden, leasecontracten, etc.

Ik ben de laatste om regeltjes in stand te houden, maar ben een tegenstander van het toevoegen van regeltjes waardoor ongewild de basis van onze sport-indeling om zeep geholpen wordt. Dán kies ik veel liever voor een hele nieuwe basis. Maar dan moet je niet schelden op een "eigen paard" regel, maar met een voorstel komen voor een andere indeling van de competitie, bijv. zoals de dressuur (in welk geval ik bijv. weer in de B zou mogen beginnen omdat ik de afgelopen paar jaren niet voldoende punten heb gehaald op NL wedstrijden, tenzij je daarvoor weer een paar uitzonderingsregeltjes maakt). De komende 25e AVL zou dan best vóór dat voorstel kunnen stemmen.

Groeten,

Chris.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:59

Chris,maar dat is ook wat ik betoog na 25 jaar kan er dus eens gekeken worden naar een andere indeling van de verschillende klasse's in de sport. en niet allen maar regels toevoegen,en uitzonderings regels invoegen.
juist het versimpelen doormiddel van een nieuw inzicht,verkregen door ervaringen van 25 jaar,en de toename van belangstelling voor onze sport,las in een ander topic dat 3 op de tien andersrijdende,om geen engels te noemen, zich beraadt op overstap naar western,ook manegehouders houden zich hier al mee bezig,verplicht ons eigenlijk om een nieuwe indeling te maken.en dit natuurlijk binnen het kader van de moederstamboeken zowel in amerika als in europa,zeker nu de sport zich op olympisch vlak gaat manifesteren.
ik heb hier geen rulesbook ban de wran, maar zou me wel willen verdiepen in een nieuw regelboek, niet alleen uiteraard.

nu beweer ik hiermee niet dat de huidige regels niet goed zouden zijn slijm slijm, maar na 24 jaar binnensluipende onregels,moet de bezem er maar eens door heen, en net zoals ik 15 jaar geleden al eens gezegt heb, laten we de regels nou eens zo worden dat ze niet alleen de pro's beschermen, maar de beginners, want die hebben we hard nodig om de westernsport, groot te maken en groot te houden.

zo nu ben even mijn energie kwijt.

rinus

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:34

Frayba schreef:
Het is dus een VOORRECHT voor een amateur om in de amateurklasse te mogen starten. De open klasse is de verzamelbak voor alles wat niet voldoet aan de amateur-definitie. Wat dat betreft klopt je constatering, dat in de open klasse alles door elkaar gegooid wordt, helemaal: dat is nu eenmaal de aard van het OPEN zijn...

ik denk dat mensen vaak denken dat je voor de OPEN klasse ook echt 'goed", of een prof moet zijn.

OPEN staat dus voor , dat de klasse open is voor alle soorten ruiters, die niet in de amateurs mogen. ongeacht het nivo.

dus mensen, niet meer zeuren als je naar een wedstrijd gaat (kijken) en je vindt het nivo van de OPEN klasse niet goed.
dat kan , mag en moet in de OPEN klasse.

dit klopt toch?

dus eigenlijk is al dat gedoe met een lease contract en paarden op de naam van je niet rijdende vriend zetten helemaal niet nodig.
gewoon in de OPEN klasse starten.
worden die ook lekker gevuld Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:49

Haha Jos zo is het maar net.

Eh... Chris... ik blijf er met de kop niet bijkunnen waarom een beginnende of amateur bijrijder zonder eigen paard alleen open zou mogen starten. Hoe ik er ook naar kijk, hoe ik ook de vroegere regels in ogenschouw neem. Ik zie uitsluiting van mensen op basis van het niet hebben van een eigen paard. In een land waarin het vrij normaal is een paard te delen (een bijrijder te hebben).

Ik zie ook (no offence ment naar Xono) dat er creatieve invullingen binnen de regels mogelijk zijn (heel goed gevonden overigens) die de gewone ruiter (bijrijder) niet ter beschikking hebben. Ik zie dit als een behoorlijke drempel om de westernsport te laten groeien. En of de afgelopen 24 ledenvergaderingen er nu wel of niet anders over denken, vind ik in dit kader niet zo interessant. Times They are a changing nietwaar. En nieuwe tijden vragen nieuwe regels. Nog niet zolang geleden was er ook geen stemrecht voor vrouwen. Das ook veranderd.

Ik blijf ook het argument van gescheiden klassen een minder valide argument vinden. Ja dat zou het zijn als er ook echt klassen waren voor alleen de professionals, waar desnoods iedere niet professionele ruiter in mee kan doen. Zelfs dat laatste kan ik nog mee leven (vanwege ook een uiteenzetting van Chris in een eerder topic) waarin uitgelegd wordt waar dat vandaan komt. Waar ik wel moeite mee heb is dat je een groep mensen zonder eigen paard, of die niemand kennen die ze een exclusief leasecontract wil bieden, feitenlijk de toegang tot de westernsport wel heel moeilijk maakt. Want die groep MOET open starten of gewoon niet starten natuurlijk Clown En als vooral voor dat laatste wordt gekozen schiet je m.i. je doel voorbij. Tenzij je de statuten van de Wran aanpast natuurlijk. Dan moet er zoiets staan als vereniging eigenlijk alleen echt toegankelijk voor mensen met een eigen paard. Voor de rest voeren we een ontmoedigingsbeleid }>

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 13:08

Jos schreef:
dus eigenlijk is al dat gedoe met een lease contract en paarden op de naam van je niet rijdende vriend zetten helemaal niet nodig.

Is de meest simpele oplossing,zij het niet dat je hierdoor de keuze vrijheid waarin de regels voorzien weg genomen wordt cq beperkt in 2 keuzes,open starten of niet starten.

de 308 is het het leven geroepen om die keuze uit te breiden met het privilege om met een geleast paard in de amateur te starten.

Maar ik wil simpel weg een antwoord op mijn vraag en die krijg ik niet.Wel een hoop geneuzel over suggesties die gedaan worden om regels te omzeilen.(las dit met een negatieve ondertoon)
Terwijl er mijn inziens geen verschillen zitten in onderstaande situaties,en dit terwijl situatie 1 wordt geaccepteerd en er op situatie 2 negatief wordt gereageert.

Dus bij deze nogmaals het verzoek aan de wran om mij het verschil van onderstaande situaties uit te leggen aan de hand van regel 308.

situatie 1

Eigenaar verleast zijn paard aan een amateur.
Amateur krijgt hier door het exclusieve gebruiksrecht.
Amateur vraagt aan open ruiter om *zijn* paard uit te brengen op shows omdat het paard hier beter van wordt.(in de open klasse)

Deze situatie blijft geheel binnen de regel 308 (volgens Dhr.Trel en Dhr.Knol)
Is allemaal helemaal top en bedenk me dat hierdoor een hoop mensen geholpen zijn omdat het dan ook opgaat voor situatie 2.
Dit vooral omdat er in 308 geen enkele restrictie staat aangaande het feit dat er verschil is tussen eigenaar*open ruiter*of amateur ruiter.

Situatie 2

Amateur vraagt aan eigenaar om *zijn* paard uit te brengen op shows omdat het paard hier beter van wordt.(in de amateur klasse)

Wat is het verschil???????
En nee dit is niet bedoeld om een regel af te kraken of de boel te besodemieteren,nee simpel weg een regel voor iedereen gelijk bruikbaar maken.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:30

Anya schreef:
Times They are a changing nietwaar. En nieuwe tijden vragen nieuwe regels. Nog niet zolang geleden was er ook geen stemrecht voor vrouwen. Das ook veranderd.

Inderdaad. Er worden ook nu nog regelmatig bepaalde wetten aan de kaak gesteld, een mooi voorbeeld wat me te binnen schoot: nog niet zo heel lang geleden (misschien iets langer dan 15 jaar terug zal niet veel meer zijn) hadden ongetrouwde ouders van een kind niet dezelfde rechten (en dan met name de vader) dan wel getrouwde ouders. Die hadden nl beiden de ouderlijke macht terwijl paps in ongetrouwde staat hooguit toeziend voogd was, een status die inhoudelijk amper iets voorstelde. Dankzij een (of een aantal) stellen die uiteindelijk via de hoge raad voor elkaar hadden gekregen wel die ouderlijke macht te krijgen is deze situatie uiteindelijk door de rest van het pinguinvolk overgenomen en later zelfs in het burgerlijk wetboek opgenomen.

Het gaat in dit geval niet om het schoppen tegen regels, of deze ongenuanceerd bekritiseren of zelfs gewoon zomaar negatief te doen. Het (b)lijkt dat de betreffende regel niet duidelijk genoeg is, en misschien zelfs voor verandering vatbaar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:34

En hoezo moeten we eigenlijk gaan zitten wachten tot Duitsland de regels wijzigt (pas niet bij Nederland als gidsland Clown ). Hoezo moet er wat dit betreft überhaupt Knipoog in de pas worden gelopen met Duitsland.

Duitsland staat ook absolute beginners wedstrijden toe zonder westernoptoming. Dat doen wij toch ook niet? Duitsland kent een andere klassenindeling. Dat hebben wij ook niet (A1en A2) Duitsland kent ook een heel verband van regio's, die hebben wij ook niet.

Als je me even geeft kom ik vast nog wel meer verschillen tegen met de regels in Duitsland. Met alle respect ook weer voor Duitsland. Wordt het niet tijd dat we na 24 jaar trachten in de pas te lopen met de Duitse regels eens na te denken over de effecten voor Nederland? Gewoon omdat wij naast manegeruiters ook bijrijders kennen? Een fenomeen dat in Duitland veel minder speelt overigens...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:50

Blaze schreef:
Jos schreef:

Is de meest simpele oplossing,zij het niet dat je hierdoor de keuze vrijheid waarin de regels voorzien weg genomen wordt cq beperkt in 2 keuzes,open starten of niet starten.

de 308 is het het leven geroepen om die keuze uit te breiden met het privilege om met een geleast paard in de amateur te starten.

Maar ik wil simpel weg een antwoord op mijn vraag en die krijg ik niet.Wel een hoop geneuzel over suggesties die gedaan worden om regels te omzeilen.(las dit met een negatieve ondertoon)
Terwijl er mijn inziens geen verschillen zitten in onderstaande situaties,en dit terwijl situatie 1 wordt geaccepteerd en er op situatie 2 negatief wordt gereageert.

Dus bij deze nogmaals het verzoek aan de wran om mij het verschil van onderstaande situaties uit te leggen aan de hand van regel 308.

situatie 1

Amateur vraagt aan open ruiter om *zijn* paard uit te brengen op shows omdat het paard hier beter van wordt.(in de open klasse)

Deze situatie blijft geheel binnen de regel 308 (volgens Dhr.Trel en Dhr.Knol)
Is allemaal helemaal top en bedenk me dat hierdoor een hoop mensen geholpen zijn omdat het dan ook opgaat voor situatie 2.
Dit vooral omdat er in 308 geen enkele restrictie staat aangaande het feit dat er verschil is tussen eigenaar*open ruiter*of amateur ruiter.

Situatie 2

Amateur vraagt aan eigenaar om *zijn* paard uit te brengen op shows omdat het paard hier beter van wordt.(in de amateur klasse)

Wat is het verschil???????
En nee dit is niet bedoeld om een regel af te kraken of de boel te besodemieteren,nee simpel weg een regel voor iedereen gelijk bruikbaar maken.

Het verschil is volgens mij dat de eigenaar na het verleasen van het paard niet meer de eigenaar is...... Daarom kan de eigenaar het paard dan ook niet in de amateurklasse starten, omdat deze klasse gebonden is aan het "eigen paard" principe.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 15:08

De eigenaar blijft altijd de eigenaar.Maar goed laten we eens van uit gaan dat je gelijk hebt.Dan kan dus de *nieuwe eigenaar* het paard weer verleasen aan de eigenaar waar hij het paard van geleast heeft Cool
Maarja dan is degene die van de eigenaar het paard heeft geleast en vervolgens weer aan de eigenaar verleast weer geen eigenaar en derhave is heeft hij geen eigen paard meer en mag niet starten in de amateur.

Tja nu weet ik weer waarom 308 zo lastig is Cool
Dus dan toch maar op naam van de buurman zetten. Haha!

Maar eigenlijk wil ik helemaal niet horen wat volgens mensen die het ook niet weten eventueel de uitleg zou kunnen zijn,het enige wat je dan bereikt is verwarring en dat komt niemand ten goede.Het is geen raadsel maar een vraag die beantwoordt kan worden door de handhavers van de regels.
Laatst bijgewerkt door Anya op 16-02-05 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:43

voordat ik de draad weer even helemaal kwijtraak Gestoord

deze regels gelden alleen voor de WRAN.
toch?

de eigenaar mag zijn WRAN verleasde quarter , wel gewoon bij de quarters blijven starten
toch?

en de WRAN leaser mag met zijn quarter gewoon amateur starten bij de quarters
toch?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 15:44

Jos schreef:
voordat ik de draad weer even helemaal kwijtraak Gestoord

deze regels gelden alleen voor de WRAN.
toch?

de eigenaar mag zijn WRAN verleasde quarter , wel gewoon bij de quarters blijven starten
toch?

en de WRAN leaser mag met zijn quarter gewoon amateur starten bij de quarters
toch?

Als je bedoelt dat je met een geleast paard bij de aqha amateur mag starten **neeee Cool

Maar de eigenaar mag wel zijn quarter starten in de aqha omdat de aqha geen lease regel heeft voor P classes

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 15:53

oja nog wat!! als zelf een eigen quarter zou hebben en erbij een paard least en de aqha weet dit dat moet je bij hun open starten met je eigen quarter.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:53

Romkabouter schreef:
XoNo schreef:
Overigens jammer dat het niet gewoon leuk gevonden kan worden dat ik Golden Boy kan starten.

Ik vind het wel tof Haha!
Ik ook, wat zal je een hoop kunnen leren van zo'n paard!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:04

Ik ben niet echt thuis in de WRAn regels, maar even een klein vraagje, als ik het goed begrijp mag mijn bijrijdster mijn paard wel starten in de Open klasses, daar hoeft zij mijn paard niet voor te leasen, hoeft ze geen eigenaar te zijn. Klopt dat?
Indien ze dat doet, mag ze dan over een paar jaar wanneer zij haar eigen paard heeft, nog gewoon in de Amateur starten? Of ondertussen nog wel met haar eigen paard in de Amateur starten. Ze wordt niet betaald voor het uitbrengen van mijn paard.