[WN] [poll] Starten op paard van een ander als amateur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Start je als amateur op een niet-eigen paard?

ja, ik heb een leasecontract, dus ik start amateur
5 (31%)
ja, ik start gewoon open, dat moet volgens de regels
5 (31%)
nee, dan zou ik open moeten starten en dat wil ik liever niet
4 (25%)
nee, ik krijg geen leasecontract, er rijden meer mensen op dat paard
1 (6%)
nee, ik vind de regels te ingewikkeld, ik heb geen zin het uit te zoeken
1 (6%)

Totaal aantal stemmen: 16

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 18:01

Nou dan nemen we een ander voorbeeld. Ik ben een middelmatige ruiter. Ik ben een redelijk goede opvoeder van dieren. De laatste tijd wordt ik (omdat ik een opgevoed paard heb) met enige regelmaat gevraagd om een demonstratie Natural Horsemanship te geven. Mensen willen daar eigenlijk ook wel voor betalen. Maar dat mag dus niet. Want dan ben ik opeens professional???? hahaha laat me niet lachen. Dus schipper je wat rond met een kadeaubon die je dan toch krijgt, terwijl je zegt geen geld te willen aannemen. Professional in de westernsport. Dat vind ik redelijk. Maar prof in een aanverwante discipline???

Bijvoorbeeld: je hebt de Oruncursussen voor dressuur en springen. Daar mag je lesgeven tot en met de L (dressuur). Dat maakt de gemiddelde Oruninstructrice geen goede westernruiter, bij lange na niet. Professional in de westernsport??? Dat dacht ik niet.

De zelfde regel geldt ook voor iemand die les geeft in mennen (toch echt heel wat anders, of les geeft aan gehandicapten... toch ook heel wat anders).

Die regel gooit nogal wat op een hoop.

En zo'n raar voorbeeld is die kantinejuffrouw niet Chris. Ik heb (weliswaar 15 jaar geleden) een bijbaantje gehad als kantinejuffrouw bij een manege. Had daar ook een oproepkrachtencontract voor. Ik had toen nog nooit een westernpaard van dichtbij gezien. Maar had wel open moeten starten??? Raar!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:04

Ben het met je eens Anya. Het gaat er gewoon om dat als je geld verdient met IETS in de paarden (hetzij lesgeven en/of trainen), dat je dan meteen professioneel wordt gezien. Terwijl het in veel gevallen (mennen bijvoorbeeld) helemaal niets met de westernsport te maken heeft.

Ik denk dus dat die regel aangescherpt moet worden. Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:11

Maar hoe dan? Want dan kan je ook zeggen dat wanneer je alleen trail class les geeft, je geen reining pro bent...?

Aan de andere kant, als je wel professioneel les geeft met alles erop en eraan, wil het ook niet zeggen dat je op niveau kan rijden Cool Of andersom..

Ik denk dat het voor de regelmakers erg ingewikkeld is om al die uitzonderingen uit te gaan filteren. Maar wie weet kan er hier een voorzet gegeven worden.

Ooit heb ik ook wel eens gehoord dat er uitzonderingen gemaakt zouden moeten worden voor jeugd die op een hengst start. Dat mag als amateur dan weer wel, terwijl je bij de dressuur zowieso niet op een hengst in de B mag beginnen als je niet eerst een bepaald aantal punten gereden hebt. Dat vond ik zelf jammer, maar ik heb die discussie binnen de dressuur ook niet gevoerd....

Net wat al eerder genoemd wordt, misschien is een tweedeling binnen amateurs wel een idee. Je hebt behoorlijk goeie amateurs er tussen rijden. Aan de andere kant, amateur is amateur.
Ik vind het maar een moeilijk onderwerp, gelukkig heb ik er nooit over na hoeven denken, ik moest gewoon pro starten, terwijl ik niet aan de voorwaarden voldeed.

Ik denk ook dat de dochter van GVM best mee kan komen tussen de pro's. Why not?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:34

Ik denk dat de regel in zoverre aangescherpt moet worden dat bijvoorbeeld men-instructeurs en dergelijke, gewoon beginners mogen starten in het westernrijden. Westernrijden is westernrijden, wie alleen trail rijdt, zal ook in de reining pro moeten starten. Maar er is wel een groot verschil tussen mensen die alleen mennen of natural horsemanship doen en mensen die westernrijden (welk onderdeel dan ook).

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:36

Ik ben vrij zwart/wit. Als je lesgeeft, vind je jezelf goed genoeg, en anderen vinden je goed genoeg om dat te doen. Dan start je als prof. Punt. Of je nou dressuur les geeft, springles, menles, of je nou €2000 ermee verdiend of €50, maakt mij helemaal niks uit.

Zelf ben ik overigens zo iemand die lesgeeft, niet meer dan gemiddeld 5-10 uur per week de afgelopen 5 jaar, daarvoor wel intensiever en full time. Op dit moment nog maar 3 uur.
Ik start Open, ik heb zelfs nog nooit Amateur gestart, omdat ik al op een stal werkte voordat ik wist wat al die wedstrijden allemaal inhielden.

Ik moet er ook niet aan denken om Amateur te starten, soms denk ik wel eens, hou nou op met die paar uur lesgeven, en wacht 5 jaar en verdien je Amateur status terug. Maar ik zou me denk ik niet gemakkelijk voelen in de Amatuer klasse, ik zou het gevoel hebben dat ik de boel "bedonder".
Niet omdat ik zo'n fantastische ruiter ben, of omdat ik zo geweldig goed les kan geven, maar omdat ik, dankzij mijn werk, wel veel meer ervaring heb, binnen en buiten de showring, dan menig "normale" Amateur.

Persoonlijk ben ik een grote voorstander van de splitsing tussen Novice Amateur en Amateur. Ik denk dat je hiermee de drempel wat lager maakt voor de doorstromende beginners en dat de "proffesionele Amateurs" (dwz ervaren Amateurs) op deze manier meer eer hebben van hun lintjes.

Overigens ben ik geen lid van de WRAN en heb ik ook nog nooit WRAN gestart, maar hier toch mijn bescheiden mening.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:38

Nja, ik ben het eigenlijk wel volledig met Jeddah eens...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:41

XoNo schreef:
Ik denk dat de regel in zoverre aangescherpt moet worden dat bijvoorbeeld men-instructeurs en dergelijke, gewoon beginners mogen starten in het westernrijden. Westernrijden is westernrijden, wie alleen trail rijdt, zal ook in de reining pro moeten starten. Maar er is wel een groot verschil tussen mensen die alleen mennen of natural horsemanship doen en mensen die westernrijden (welk onderdeel dan ook).

Wat nou als we bij de WRAN ook bijvoorbeeld Pleasure Driving zouden krijgen? Clown

Ik ben het niet met je eens, zie ook boven, ik vind namelijk dat het veel meer te maken heeft met hoe je je voelt, hoe veel zelfvertroiuwen je hebt en hoeveel ervaring je hebt.

Als je een ervaren menner bent, die ook al die jaren paard rijdt, jonge paarden voor de kar beleert, altijd al in het "vak" zit en je stapt over op Western, dan, tja, moet je daar nog veel van leren, maar met de achterliggende ervaring moet het niet al te moeilijk zijn Open te starten en zou ik het zeker niet eerlijk vinden dat zo'n persoon dan Amateur zou mogen starten.

Hetzelfde geldt voor een NH lesgeefpersoon. Stel Emiel Voest stapt morgen over op de western sport, die goede man heeft tonnen met ervaring, op professioneel nivo, ik zie het als niet eerlijk als hij a.s. weekend op een WRAN show als Amateur verschijnt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:51

Daar heb je misschien wel gelijk in. Toch denk ik dat het met een ervaren menner anders is. Ik heb geen ervaring met mennen, maar het is volgens mij toch heel anders om erachter te hangen in een karretje dan om een paard te beleren en trainen voor een westernwedstrijd Haha! Correct me if I'm wrong Tong uitsteken Wat Emiel Voest betreft heb je inderdaad wel gelijk.

Tuurlijk maakt het uit hoe je je voelt, hoe veel zelfvertrouwen je hebt en hoeveel ervaring je hebt, maar ik denk dat het toch ook veel op kennis aankomt. Je doet nu eenmaal geen kennis over westernrijden op als je met je sjees en je friesje de weg op gaat Lachen

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:11

jeddah schreef:
Wat nou als we bij de WRAN ook bijvoorbeeld Pleasure Driving zouden krijgen? Clown

Ik ben het niet met je eens, zie ook boven, ik vind namelijk dat het veel meer te maken heeft met hoe je je voelt, hoe veel zelfvertroiuwen je hebt en hoeveel ervaring je hebt.

Als je een ervaren menner bent, die ook al die jaren paard rijdt, jonge paarden voor de kar beleert, altijd al in het "vak" zit en je stapt over op Western, dan, tja, moet je daar nog veel van leren, maar met de achterliggende ervaring moet het niet al te moeilijk zijn Open te starten en zou ik het zeker niet eerlijk vinden dat zo'n persoon dan Amateur zou mogen starten.

Hetzelfde geldt voor een NH lesgeefpersoon. Stel Emiel Voest stapt morgen over op de western sport, die goede man heeft tonnen met ervaring, op professioneel nivo, ik zie het als niet eerlijk als hij a.s. weekend op een WRAN show als Amateur verschijnt.

Ben het ook helemaal eens met jou Jeddah, Pleasure driving is een officieel "western" onderdeel, alleen ( nog ?? ) niet ( of zeer weinig )uitgeschreven in Nederland.
Ik ben zelf jaren ( ja echt jaren ) aan het sparen geweest om een eigen ( ok in mijn geval nu, quarter ) paardje aan te schaffen, vele jaren heb ik mij verlekkerd op wedstrijden wat had ik graag eens mee gedaan, maar op een manege paard ?? en dan in de open, tegen mijn eigen instructeur(s) ????
Dus tot voor kort ( 1ste wedstrijdje op de NK WRAN dit jaar Haha! ) ben ik niet op wedstrijden gestart, puur om mijn status van beginner dan wel amateur niet kwijt te raken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 09:13

Emiel Voest... Ja daar noem je ook iemand die een aardig bedrag bij elkaar verdient met NH-dingen. Dat staat toch in geen verhouding met bijvoorbeeld mijn eigen NH-activiteiten. Wederom als voorbeeld...

Ik doe actief geen moeite om dit soort demo's te krijgen. Ik word er af en toe voor gevraagd. Voornamelijk bij kinderen.Vaak door scholen. Onder andere omdat ik het goed kan uitleggen (ik heb vroeger een onderwijsbevoegdheid gehaald). Ik doe het (ondanks dat het me een dag kost meestal) omdat ik het belangrijk vind kinderen iets te vertellen over kuddegedrag, de wijze waarop paarden met elkaar omgaan/communiceren en de wijze waarop je daar als mens mee op kunt gaan. Kinderen vinden het een ongelofelijke eye-opener als ze zelf even met Lanna mogen oefenen. Bijvoorbeeld bij haar een stapje terug zetten, merken ze direct wat een verschil een bepaalde houding aannemen kan maken. Kinderen pikken dit snel op en zijn heel enthousiast (ook de kinderen die zelf al een pony hebben). Ik hoop altijd dat er iets blijft hangen voor later. Dat er misschien door deze acties (van mij en anderen) een paar gelukkiger paarden in Nederland rondlopen.

Naar aanleiding van zo'n demo krijg ik vaak vragen of ik wil helpen een paard weer in de trailer te krijgen of een paard dat zich niet laat meenemen aan een halster. Als ik tijd heb, doe ik dat. Gratis. Want immers amateurstatus.... Ik kan het natuurlijk niet doen, dat klopt. Maar ik ben in zulke gevallen een tutsa. Ik ga toch maar weer helpen. En persoonlijk vind ik het genant dat je mensen die je oprecht willen bedanken als het lukt, moet vertellen dat je niks mag bijverdienen vanwege je amateurstatus. Hun vraag is: wat heeft dat nu met westernrijden te maken. En je hebt er toch geen bedrijf aan?

Wat ik zo ontzettend jammer vind is dat er in Nederland een soort tweedeling is. Dressuurruiters/springruiters/menruiters mogen ten alle tijden hun kennis delen. En er dan ook nog een beetje beter van worden. Westernruiters met amateurstatus vliegen gelijk in een soort kramp als ze gevraagd wordt die kennis te delen... want amateurstatus. Ik merk bij mezelf dat ik gelijk een ingewikkeld verhaal begin te vertellen... Zo van ja dat wil ik wel doen, maar bedenk je wel ik mag niets verdienen want status etc. Mensen die niet uit de westernsport komen (en dat is het grootste percentage) kijken je vervolgens aan of ze het in Keulen horen donderen.

Toevallige kennis o.g.v. paarden slechts zeer verkrampt kunnen delen, dat vind ik persoonlijk zonde! En die grens van 75 euro is in deze arbitrair. 76 euro verdienen maakt je geen prof. Je status maakt je prof. En het aantal mensen dat in de rij staat om bij je te trainen. Gecombineerd met je rijprestaties.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:32

Even nog een kleine aanvulling op:

Het feit dat ik het hier heb, over er basis opleiding, in dit geval voor paardenhoudrij, zou het dus niet verstandig zijn, om die te gaan volgen als je een raakvlak hebbende sport beoefent.
Dit is krom, en dat wil ik aangeven.

Er zijn tal van sporten op te noemen, waar juist een rakende opleiding, afgestemd wordt op de sport, terwijl wij het hier nog niet eens hebben over een opleiding in de sport. Dat mijn dochter aan een raakvlak hebbende sport doet, vind ik dat het in de basis dus fout gaat.

Ook is het een bekend gegeven, dat mensen vaak er een redenatie op na houden, dat het lot wat zij indertijd zelf hebben moeten onder gaan, ook maar moet gelden voor de daarop volgende generaties. Met deze instelling kan een sport nooit volwassen worden, terwijl wij dat wel graag allemaal willen zien.

Mijn openlijke discussie met Chris, is niet getoetst op eigen belang. Ilona volgt inmiddels de opleiding, waarvan wij als ouders vinden, dat zij deze eerst zou moeten doorlopen, om later een eventuele op de sport gerichte opleiding te doen.
Hoe snel wil je de jeugd brengen, dat is de vraag. Ik bescherm in deze mijn eigen jeugd ruiter, omdat ik ervaren heb, dat als ik zal toegeven aan het feit dat het in deze niet anders zou zijn, zij ook de weg inslaat, waarvan al bewezen is, dat deze voor vele uiteindelijk een dood lopende weg geweest is.

Dat ik niet denk als de gemiddelde ouder in dit geval, en ook nooit heb toegegeven dat je de sport ook als een loterij zou kunnen benaderen, door BV te gaan bijschrijven als de gereden klasse daarvoor niet het gewenst lintje opgeleverd heeft. Kan het nu ook niet zo wezen, dat als je dan gaat rijden bij een bepaalde organisatie, en daar hoog in de prijzen rijd, afgerekend gaat worden op het feit dat je eigenlijk Prof bent. Zelf denk ik wel eens, had zij bij die organisatie waar wij nu pas twee keer gestart zijn, maar 10e geworden. Dan had ik dit gezeik niet aan mijn hoofd gehad.

Dus nogmaals, het gaat hier niet om de dochter van Vet. Maar stel dat er drie jeugdige in het land gebruik maken van een opleiding per jaar, heb je in ieder geval over zo’n 10 jaar, 30 goed opgeleiden. In de praktijk leren, kan je ook ver mee komen, ik zelf heb dat zo ervaren, maar ik weet donders goed waar mijn gebrek ligt, en dat komt omdat ik er uiteindelijk niet de juiste opleiding voor gevolgd heb.

De op sport gerichte organisaties, moeten gewoon weg goed nadenken, waar de echten basis zou kunnen liggen, om te werken aan, zoals Chris omschrijft in dit topic,

LEES,

Het is gewoon bedroevend hoe weinig "reiners" de regels van het spelletje kennen (bijv. stoppen vóór de marker), hoeveel er de cirkels niet eens over het midden kunnen rijden (en ook werkelijk niet snappen dat de jury dát nou heel precies kan zien), en hoeveel er niet eens kunnen *voelen* in welke galop (hé, dit is wel de belangrijkste gang van het reining paard!!!!!) hun paard zit. Ik ben van mening dat deze mensen nog niet moeten denken aan "fencen" en zo, en ik denk dat je dan gelijk een heleboel "misstanden" in de inrijbak kwijt bent. Dus als je deze kunt motiveren eerst nog wat te doen aan opleiding in plaats van ze te belonen met een lintje voor een ondermaatse prestatie komt dat zowel de ruiter, als het paard, als de sport ten goede.

Wat ben ik blij, dat ik mijn niet aangesproken voel. Maar probeer in deze de opleiding en de sport op mijn manier wakker te schudden, waar een begin gemaakt zou moeten worden, dat de sport ten goede gaat komen.

Door veel te schrijven, hoop ik dat ik nu voldoende heb proberen te motiveren wat ik bedoelde, met het achter de feiten aanlopen. En kan ik ook heel arrogant zeggen, ik doe er wat aan.

Verder heb ik het volste vertrouwen erin, dat het ervan gaat komen.

Vriendelijke Groeten Peter Vet.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:57

Cer schreef:
Ik denk ook dat de dochter van GVM best mee kan komen tussen de pro's. Why not?

Dank je voor het compliment Cer. Ik zelf denk dat zij dan ten onder zou gaan, vanwege het feit, dat zij tegen bepaalde te hoog op kijkt. Op het moment dat ik het gevoel krijg, dat zij dat niet meer zou doen, gaat zij bij Pro’s starten. Jaren heeft zij gewerkt om een goede amateur te worden terwijl zij gezien haar leeftijd nog jeugd is. Het gaat dus nu gewoon even om een principe kwestie. Zij stroomt in deze niet in, bij een organisatie zoals de gemiddelde ruiter het doet, en dat schijnt voor sommige moeilijk te zetten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:50

Ik snap en respecteer deze beslissing hoor Peter, maar je weet ook dat ik hier wel bedenkingen bij heb, in die zin dat zij bij de WRAN in de amateurklasse qua niveau gewoon eigenlijk niks meer te zoeken heeft.
En ja, nu kan er wel weer iemand komen met het argument dat er geen niveauverschil is/hoeft te zijn tussen A en P, maar we hoeven elkaar ook geen mietje te noemen, dat is er absoluut wel, zeker in de reining waar Ilona in uitkomt.
Ik denk dat ik er zelf ook wel een beetje om zou moeten lachen als ik met Milena in dezelfde klasse zou moeten rijden als Ilona met Smoken Lady Haha! Waarbij ik 1 groot voordeel heb: ik ben hartstikke gek en heb zowel de kont als de huid van een olifant Tong uitsteken dus ik zou me d'r niet om afmelden of m'n dag door laten verzieken.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:01

Beetje onzin wat je nu schrijft
Wat je eigenlijk zegt is dat Ilona niets te zoeken heeft in de amateur omdat ze een paard heeft die te goed is.
Nee er is inderdaad geen niveau verschil tussen de amateur en de profs.Het verschil zit hem in de paarden en niet in de kunde van de ruiters.
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 11-11-04 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:11

Blaze schreef:
Wat je eigenlijk zegt is dat Ilona niets te zoeken heeft in de amateur omdat ze een paard heeft die te goed is.

Als ik dat had willen zeggen, dat had ik dat wel gezegd Blaze. Bedankt voor het meedenken maar Milena helpt me wel als ik het alleen niet red Tong uitsteken

Ik bedoel wat ik schrijf:
Wat heeft een ruiter als Ilona bij de WRAN (!!!) in de amateurklasse nog te zoeken? Heeft daar weinig tot geen concurrentie, dus wat voor bevrediging haal je daar dan uit?
Dat meiske rijdt hartstikke goed, bij alle organisaties waar ze maar terecht kan. Dus waarom bij de WRAN dan niet Open starten, zodat er in ieder geval nog wat serieuze concurrentie is?

Overigens schrijf ik er ook bij dat ik de keuze best begrijp, en zeker ook respecteer. Maar gespiegeld aan de gemiddelde Amateur laat dit je natuurlijk wel een beetje lachen, niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:48

Blaze schreef:
Het verschil zit hem in de paarden en niet in de kunde van de ruiters.
Bedoel je te zeggen dat Amateurs 'mindere' paarden hebben Verward

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:14

Sugarmiss schreef:
Bedoel je te zeggen dat Amateurs 'mindere' paarden hebben Verward

oh......... Bloos! dan heb ik dus heeeeeeele goeie Haha!

maar ff zonder gekheid
er zijn wel meer goeie amateurs dacht ik
ook hier op bokt.

vorig jaar werdt er bij de reining zelfs een amateur ruiter kampioen bij de profs Cool
mag die dan ook geen amateur meer starten?
(van mij wel hoor Ach gut )

bij de andere onderdelen worden de profs regelmatig verslagen door amateurs .
is dat erg .... nee vind ik.
vaak rijden amateurs op al jaren op hetzelfde paard , stoppen al hun tijd en geld in hun hobby.
een prof heeft niet altijd hetzelfde paard tot zijn beschikking. heeft vaak weer een 'nieuwe'.

start gewoon in de klasse waar in in hoort, en ga rijden.
als dat de open klasse is en je bent nog niet zo ver als de 'hele groten" dan start je lekker op een kleinere wedstrijd.

en als je op een grotere wedstrijd start waar de" groten' wel mee doen, dan ga je gewoon voor de 3e , 4e 5e enz.. plaats
en wie weet gaat het wel zo goed, dat je wel hoger eindigd. Haha!

ga met je eigen doel voor ogen naar een wedstrijd.
en laat je niet ontmoedigen door omstanders.
het maakt dan eigenlijk niet uit of je amateur of open start.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:50

Ik zie het ook tamelijk zwart/wit.

Als amateur mag je volgens het AQHA/NRHA regelboek (en ik denk dat ook de WRAN daar redelijk mee overeen komt) starten als je start op je eigen paard en verder geen geld verdient met de paardensport (trainen van paarden en/of lesgeven). Mits er een lease-contract is om een paard op wedstrijd een paar keer uit te proberen voordat je het paard koopt, is daarop geen uitzondering.
Prima, als het je eigen paard is, mag je dus zowel Amateur als Open starten.

Zodra je er geld aan verdient, of dat nou 100 euro of 1000 euro of meer is, moet je je amateurstatus opgeven en alleen nog Open starten. En terecht, je vindt jezelf goed genoeg om er geld voor aan te nemen dus is dat de consequentie. Je weet dat, het is een feit en zo staat het in het regelboek.

Mijn interpretatie van wat Blaze probeert duidelijk te maken, heeft denk ik meer betrekking op de "kunde" (of "onkunde") van mensen die zich trainer/instructeur zijn (of noemen Cool ). Over het algemeen mag je ervan uitgaan dat "kundige" trainers betere kwaliteit paarden krijgen dan waar de jeugd/amateur over kan beschikken.

Ik denk dat er een aantal jeugd/amateur ruiters zijn, die zich goede tot hele goede paarden hebben aangeschaft en die ook thuis goed rijden/ trainen en daardoor mee kunnen draaien in ELKE klasse. (En vergis je niet, als je een wedstrijdklaar paard koopt als jeugd/amateur ruiter, is het nog een hele kunst om zo'n paard goed te showen en ook thuis op datzelfde niveau te houden als waarop je het paard hebt gekocht.)

Groetjes, Gisela

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:19

Jos schreef:
vorig jaar werdt er bij de reining zelfs een amateur ruiter kampioen bij de profs Cool
mag die dan ook geen amateur meer starten?

Ik denk dat ik even moet verduidelijken met wat ik bedoel met "heeft daar toch eigenlijk niks meer te zoeken".
Daarmee bedoel ik niet dat ze daar niet zou mogen starten; de regels hieromtrent zijn duidelijk. Ze is A-startgerechtigd en mag dus A starten. Maar ik bedoel meer op het zoeken van de uitdaging, wat je op een wedstrijd toch een beetje doet.

Ik denk dat als (mocht het oooooit zo ver komen Haha! ) ik een heel goede amateur word, het leuker is om Open te starten dan Amateur. Leuk hoor, die blauwe lintjes, maar toch niet als je elke keer vooraan staat. Dan weet je toch dat je eigenlijk (ondanks dat daar geen regels voor zijn) toch een stappie hoger moet gaan....

Maar vooruit, da's mijn idee. Zo heb ik ook weinig begrip voor mensen die per jaar precies zorgen dat ze onder de puntjes blijven zitten om maar B te blijven mogen starten. Zodat ze de wedstrijdjes DIE ze dan starten in ieder geval toch maar goed voorin de prijsjes rijden. Vind ik kinderachtig. Vraag me ook wel eens af of die mensen mens-erger-je-nieten met zichzelf, met 3 kleurtjes ofzo. Lekker winnen van jezelf Clown

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:24

Anya schreef:
Emiel Voest... Ja daar noem je ook iemand die een aardig bedrag bij elkaar verdient met NH-dingen. Dat staat toch in geen verhouding met bijvoorbeeld mijn eigen NH-activiteiten. Wederom als voorbeeld...

Ik doe actief geen moeite om dit soort demo's te krijgen. Ik word er af en toe voor gevraagd. Voornamelijk bij kinderen.Vaak door scholen. Onder andere omdat ik het goed kan uitleggen (ik heb vroeger een onderwijsbevoegdheid gehaald). Ik doe het (ondanks dat het me een dag kost meestal) omdat ik het belangrijk vind kinderen iets te vertellen over kuddegedrag, de wijze waarop paarden met elkaar omgaan/communiceren en de wijze waarop je daar als mens mee op kunt gaan. Kinderen vinden het een ongelofelijke eye-opener als ze zelf even met Lanna mogen oefenen. Bijvoorbeeld bij haar een stapje terug zetten, merken ze direct wat een verschil een bepaalde houding aannemen kan maken. Kinderen pikken dit snel op en zijn heel enthousiast (ook de kinderen die zelf al een pony hebben). Ik hoop altijd dat er iets blijft hangen voor later. Dat er misschien door deze acties (van mij en anderen) een paar gelukkiger paarden in Nederland rondlopen.

Naar aanleiding van zo'n demo krijg ik vaak vragen of ik wil helpen een paard weer in de trailer te krijgen of een paard dat zich niet laat meenemen aan een halster. Als ik tijd heb, doe ik dat. Gratis. Want immers amateurstatus.... Ik kan het natuurlijk niet doen, dat klopt. Maar ik ben in zulke gevallen een tutsa. Ik ga toch maar weer helpen. En persoonlijk vind ik het genant dat je mensen die je oprecht willen bedanken als het lukt, moet vertellen dat je niks mag bijverdienen vanwege je amateurstatus. Hun vraag is: wat heeft dat nu met westernrijden te maken. En je hebt er toch geen bedrijf aan?

Wat ik zo ontzettend jammer vind is dat er in Nederland een soort tweedeling is. Dressuurruiters/springruiters/menruiters mogen ten alle tijden hun kennis delen. En er dan ook nog een beetje beter van worden. Westernruiters met amateurstatus vliegen gelijk in een soort kramp als ze gevraagd wordt die kennis te delen... want amateurstatus. Ik merk bij mezelf dat ik gelijk een ingewikkeld verhaal begin te vertellen... Zo van ja dat wil ik wel doen, maar bedenk je wel ik mag niets verdienen want status etc. Mensen die niet uit de westernsport komen (en dat is het grootste percentage) kijken je vervolgens aan of ze het in Keulen horen donderen.

Toevallige kennis o.g.v. paarden slechts zeer verkrampt kunnen delen, dat vind ik persoonlijk zonde! En die grens van 75 euro is in deze arbitrair. 76 euro verdienen maakt je geen prof. Je status maakt je prof. En het aantal mensen dat in de rij staat om bij je te trainen. Gecombineerd met je rijprestaties.

Maar dat is bij de WRAN dan toch ideaal geregeld voor mensen zoals jij! Geef wat les erin, maar houdt het onder die 75 euro! Geen probleem verder toch? Als je wel meer verdienen wilt, tja, dan is het kiezen of delen, dat is een moeilijke beslissing, maar zo zij het nou eenmaal.

Want ik noemde Emiel Voest als voorbeeld, maar er zijn natuurlijk nog veel meer mensen zoals hij, die misschien wat minder bekendheid hebben of minder verdienen. Hoe trek je anders een lijn? Hoe moet de WRAN nou weten wie een beetje bij verdient als "leuk" om mensen wat te leren en wie dat op professioneel vlak doet?

Wat dat betreft vind ik dat de WRAN al heel schappelijk is door je 75 euro te laten verdienen, dus het probleem wat jij in je eigen voorbeeld noemt zie ik niet zo. Natuurlijk staat het je ook vrij je kennis te delen, niemand die zegt dat dat niet mag, je mag er alleen niets mee verdienen.

Ik zou dus zeggen , deel die kennis, verdien die 75 als je dat wilt en doe het anders gewoon omdat je het leuk vindt.

Dat het wat lastig is uit te leggen, vergelijk het met de Olymische Spelen van vroeger, toen moesten de deelnemers ook hun amateur staus behouden en mochten ze geen lesgeven.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:28

75 euro is excl. reiskosten toch Tong uitsteken
er staat geen maximum voor reiskosten .mijn km vergoeding staat op het moment op 15 euro per km Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:29

Ik denk dat de belastingdienst daar verrekte geïnteresseerd in is Blaze en je weet op Bokt maar nooit wie er allemaal mee zit te lezen Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:31

Belasting vrij Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:43

Het was 0.18 Euro per KILOmeter Rob, niet per CENTImeter *LOL* *LOL* *LOL*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 16:42

ja die reiskosten... dat soort dingen ga je inderdaad bedenken...
Jeddah die regels zijn verkrampt. Wat nu als je de ene maand 150 euro verdient en de volgende drie maanden niks.

Ik filosofeer nu maar even door... De westernrijverenigingen zijn de enige clubs in de paardensport die het onderscheid pro / niet pro maken. Dat betekend dat de Open ook automatisch de pro-klasse wordt...ook als staat ergens in de regels dat dat niet zo is. In de beleving van mensen is dat zo. Dus voel je je als beginner of amateur soms (nee niet altijd) knap beroerd als je in die klasse MOET starten.

Nu kan er wel worden aangegeven dat het enige verschil tussen a en o dat verschil in pro of niet is. Maar dat is natuurlijk niet zo. Het is (uitzonderingen daargelaten) wel ingegeven door een verschil in kwaliteit van rijden. Het wordt op zijn minst zo ervaren.

In de praktijk heb je dan twee klassen: beginners (met net beginnende beginners en hele goede beginners die ook amateur zouden kunnen/moeten starten). Amateurs met hele goede amateurs en net beginnende amateurs. Die goede amateurs die eigenlijk (volgens sommigen) ook wel open zouden kunnen starten (die beleving van niveau verschil is er nl. in de praktijk wel).

Open ruiters, die professional zijn en heel goed, of professional zijn en minder goed (omdat ze eigenlijk dressuurles geven bijvoorbeeld) of bijrijder zijn en op het paard van een ander starten zonder leasecontract, of amateur die een keer op het paard van een ander starten....

Eh als ik het zo opschrijf, raak ik zelf de draad al kwijt.

Ik begrijp nogmaals de achtergrond van de regels. Ik begrijp de intentie van die regels. Maar ik begrijp ook de interpretatie van die regels. En de interpretatie van gewone ruiters van die verschillende klassen. En het soms onstane onbegrip als je probeert uit te leggen waarom een bepaalde ruiters beginners start, of amateurs start, of open moet starten.

Het is geen homogeen geheel Lachen