Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Of andersom..XoNo schreef:Ik denk dat de regel in zoverre aangescherpt moet worden dat bijvoorbeeld men-instructeurs en dergelijke, gewoon beginners mogen starten in het westernrijden. Westernrijden is westernrijden, wie alleen trail rijdt, zal ook in de reining pro moeten starten. Maar er is wel een groot verschil tussen mensen die alleen mennen of natural horsemanship doen en mensen die westernrijden (welk onderdeel dan ook).
Correct me if I'm wrong
Wat Emiel Voest betreft heb je inderdaad wel gelijk.
jeddah schreef:Wat nou als we bij de WRAN ook bijvoorbeeld Pleasure Driving zouden krijgen?![]()
Ik ben het niet met je eens, zie ook boven, ik vind namelijk dat het veel meer te maken heeft met hoe je je voelt, hoe veel zelfvertroiuwen je hebt en hoeveel ervaring je hebt.
Als je een ervaren menner bent, die ook al die jaren paard rijdt, jonge paarden voor de kar beleert, altijd al in het "vak" zit en je stapt over op Western, dan, tja, moet je daar nog veel van leren, maar met de achterliggende ervaring moet het niet al te moeilijk zijn Open te starten en zou ik het zeker niet eerlijk vinden dat zo'n persoon dan Amateur zou mogen starten.
Hetzelfde geldt voor een NH lesgeefpersoon. Stel Emiel Voest stapt morgen over op de western sport, die goede man heeft tonnen met ervaring, op professioneel nivo, ik zie het als niet eerlijk als hij a.s. weekend op een WRAN show als Amateur verschijnt.
) ben ik niet op wedstrijden gestart, puur om mijn status van beginner dan wel amateur niet kwijt te raken. Cer schreef:Ik denk ook dat de dochter van GVM best mee kan komen tussen de pro's. Why not?
Waarbij ik 1 groot voordeel heb: ik ben hartstikke gek en heb zowel de kont als de huid van een olifant
dus ik zou me d'r niet om afmelden of m'n dag door laten verzieken.
Blaze schreef:Wat je eigenlijk zegt is dat Ilona niets te zoeken heeft in de amateur omdat ze een paard heeft die te goed is.
Sugarmiss schreef:Bedoel je te zeggen dat Amateurs 'mindere' paarden hebben
dan heb ik dus heeeeeeele goeie
)
). Over het algemeen mag je ervan uitgaan dat "kundige" trainers betere kwaliteit paarden krijgen dan waar de jeugd/amateur over kan beschikken.Jos schreef:vorig jaar werdt er bij de reining zelfs een amateur ruiter kampioen bij de profs![]()
mag die dan ook geen amateur meer starten?
) ik een heel goede amateur word, het leuker is om Open te starten dan Amateur. Leuk hoor, die blauwe lintjes, maar toch niet als je elke keer vooraan staat. Dan weet je toch dat je eigenlijk (ondanks dat daar geen regels voor zijn) toch een stappie hoger moet gaan....
Anya schreef:Emiel Voest... Ja daar noem je ook iemand die een aardig bedrag bij elkaar verdient met NH-dingen. Dat staat toch in geen verhouding met bijvoorbeeld mijn eigen NH-activiteiten. Wederom als voorbeeld...
Ik doe actief geen moeite om dit soort demo's te krijgen. Ik word er af en toe voor gevraagd. Voornamelijk bij kinderen.Vaak door scholen. Onder andere omdat ik het goed kan uitleggen (ik heb vroeger een onderwijsbevoegdheid gehaald). Ik doe het (ondanks dat het me een dag kost meestal) omdat ik het belangrijk vind kinderen iets te vertellen over kuddegedrag, de wijze waarop paarden met elkaar omgaan/communiceren en de wijze waarop je daar als mens mee op kunt gaan. Kinderen vinden het een ongelofelijke eye-opener als ze zelf even met Lanna mogen oefenen. Bijvoorbeeld bij haar een stapje terug zetten, merken ze direct wat een verschil een bepaalde houding aannemen kan maken. Kinderen pikken dit snel op en zijn heel enthousiast (ook de kinderen die zelf al een pony hebben). Ik hoop altijd dat er iets blijft hangen voor later. Dat er misschien door deze acties (van mij en anderen) een paar gelukkiger paarden in Nederland rondlopen.
Naar aanleiding van zo'n demo krijg ik vaak vragen of ik wil helpen een paard weer in de trailer te krijgen of een paard dat zich niet laat meenemen aan een halster. Als ik tijd heb, doe ik dat. Gratis. Want immers amateurstatus.... Ik kan het natuurlijk niet doen, dat klopt. Maar ik ben in zulke gevallen een tutsa. Ik ga toch maar weer helpen. En persoonlijk vind ik het genant dat je mensen die je oprecht willen bedanken als het lukt, moet vertellen dat je niks mag bijverdienen vanwege je amateurstatus. Hun vraag is: wat heeft dat nu met westernrijden te maken. En je hebt er toch geen bedrijf aan?
Wat ik zo ontzettend jammer vind is dat er in Nederland een soort tweedeling is. Dressuurruiters/springruiters/menruiters mogen ten alle tijden hun kennis delen. En er dan ook nog een beetje beter van worden. Westernruiters met amateurstatus vliegen gelijk in een soort kramp als ze gevraagd wordt die kennis te delen... want amateurstatus. Ik merk bij mezelf dat ik gelijk een ingewikkeld verhaal begin te vertellen... Zo van ja dat wil ik wel doen, maar bedenk je wel ik mag niets verdienen want status etc. Mensen die niet uit de westernsport komen (en dat is het grootste percentage) kijken je vervolgens aan of ze het in Keulen horen donderen.
Toevallige kennis o.g.v. paarden slechts zeer verkrampt kunnen delen, dat vind ik persoonlijk zonde! En die grens van 75 euro is in deze arbitrair. 76 euro verdienen maakt je geen prof. Je status maakt je prof. En het aantal mensen dat in de rij staat om bij je te trainen. Gecombineerd met je rijprestaties.