[WN] rijden op elkaars paarden???????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:50

Billy is mijn eerste paardje( afgelopen juli gekocht). En ben nu nog erg bezittelijk. Er is op dit moment maar 1 iemand die op hem mag rijden. Ik word heus wel makkelijker met de jaren denk ik Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:54

Wees daar maar niet bang voor vigel1. Bud is ook mijn eerste paardje. Ik heb hem inmiddels ruim 2,5 jaar. Ik begin langzaam maar zeker iets makkelijker te worden Tong uitsteken Wel ernstig kritisch natuurlijk naar degene die erop gaat, maargoed. Is ook wel goed voor Bud als er eens een ander opgaat. Ik wil ook geen eenkennig paard.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:01

En toch met die ene persoon ben ik makkelijk zij (Pareltje) mag er elke dag opstappen als ze wil en ook als ik er niet ben ik vertrouw haar volledig

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:57

dus over 10 jaar mag ik ook een keer Liane? Tong uitsteken

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:06

Op Baduh mogen veel mensen best "leuk rondjes stappen" (hoewel het mensen moeten zijn die lichter moeten zijn als ik, en bovendien DUIDELIJK van het vrouwelijk geslacht, anders mag je je goed gaan vasthouden) maar echt "trainen" mag maar één iemand anders. En daar ben ik ook een kreng in. Als ik Harry vraag Baduh voor me te rijden omdat ik het idee heb dat ik er even te weinig energie voor heb, sleur ik hem meestal halverwege alsnog van mijn paard omdat ik zelf toch wel graag wil. Vind Harry overigens niet erg hoor. Haha! Maar nee, ik laat niet iemand die ik amper ken op mijn paard rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 07:37

Als ik de vraag van Rinus goed begrijp, dan is mijn antwoord nee. Ik zou niet willen hebben dat een instructeur beslist dat er iemand anders op mijn paard gaat rijden. Ook niet als hij/zij kan verwoorden waarom het voor die persoon goed zou zijn om mijn paard eens te voelen. Waarom niet? Omdat ik er heel hard voor gewerkt heb om haar te leren wat ze nu kan. En ik zou bang zijn dat ze dan om de haverklap van stal gehaald zou worden voor Jan en Alleman, omdat je op haar bv heel goed kunt merken of je haar idd goed rechtgesteld hebt. Je kunt op haar fijn en makkelijk voelen of je je trailoefeningetjes goed doet, of je zelf de changementen op het juiste moment inzet etc etc.
Dan gaat er een koekebakker op zitten stunten, waardoor mijn paard over de emmer gaat (daar wordt ze nl heel onzeker van) en vervolgens mag ik dat zelf weer gaan fixen. Daar zou ik voor bedanken.

Dit wil niet zeggen dat er nooit iemand op Milena mag rijden, want ik ben daar absoluut niet moeilijk in. Maar IK bepaal dan wie er op gaat EN wat er met haar gedaan wordt.

Ik zou dat niet uit handen willen, durven en kunnen geven aan een ander.
Hoe zeikerig dat misschien ook klinkt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:38

Oh wacht even... als dat de vraag inderdaad is... Dat de instructeur besluit wie er op Lanna mag, dan is het antwoord nee. Dat besluit ik nog altijd helemaal zelf, onder alle omstandigheden.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 08:40

nee sonja mijn vraag niet goed begrepen:
alles in overleg met eigenaar en alleen in de les nooit mag er een andermans paard uit de box gehaald worden door een ander!!!!!!!!!!!!!
en nee niet elke les,maar na een periode van zeg een half jaar,waarbij je de overige ruiters dus al minimaal 6 maanden kent.want je hebt al een half jaar les met elkaar,is niet alleen reactie op jouw antwoord sonja.
en verder; ja hetvalt inderdaad op dat heel veel ruiters wel op een ander paard zouden willen rijden,maar niemand op hun paard. grappig!?

rinus

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:44

Oke, in overleg met mij is veel mogelijk. Maar wat is de diepere achtergrond van jouw vraag westernworld? Ga je een manege beginnen? Die je met bokkers wilt vullen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:01

westernworld schreef:
nee sonja mijn vraag niet goed begrepen:
alles in overleg met eigenaar en alleen in de les nooit mag er een andermans paard uit de box gehaald worden door een ander!!!!!!!!!!!!!

O in dat geval heb ik er geen moeite mee, want dan ben ik er zelf bij en kan ik zien wat er gebeurt. Dan lijkt me dat ook wel leuk en leerzaam juist.

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:10

Van mij mag eigenlijk iedereen die er om vraagt wel op mijn paard. Wel graag als ik erbij ben, want ik wil wel in de gaten houden of het netjes gaat. (en of mijn paard de ruiter netjes behandeld)
Niet dat mijn paard door niemand te rijden is behalve door mij, maar hij probeert gewoon iedereen uit die erop gaat zitten.
Kinderen en beginners vindt hij geweldig. Daar is hij superbraaf voor. Rob (mijn niet-paardrijdende-man) kan zelfs met hem op het strand rijden. Echt heel leuk.
Gevorderde ruiters moeten (uiteraard) eerst de knopjes zien te vinden, maar over het algemeen is hij wel aardig braaf met een vreemde op zijn rug.
En over het "verpesten" van je paard door een andere ruiter: als hebben er 6 mensen (bij wijze van spreken) achter elkaar mijn paard uitgeprobrrd, zodra ik er zelf weer opstap, is hij weer van mij. Paarden snappen heus het verschil wel tussen het ene of het andere mens hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:08

banish schreef:
En over het "verpesten" van je paard door een andere ruiter: als hebben er 6 mensen (bij wijze van spreken) achter elkaar mijn paard uitgeprobrrd, zodra ik er zelf weer opstap, is hij weer van mij. Paarden snappen heus het verschil wel tussen het ene of het andere mens hoor.

Dat ben ik absoluut niet met je eens. Als er een half uur een ruiter op heeft gereden die (noem maar even wat) zelf enorm op rechts vastzit en dus mijn paard aan die kant heeft zitten storen, dan tref ik na dat halve uur toch echt een stoicijns monster aan dat het bit daar vast heeft, de spieren in de hals (en met een beetje pech ook in schouder en rug) geblokkeerd heeft, en alleen nog maar als een imbeciel met de kop naar links over de hoefslag wil stieren Haha!
Of bij een ruiter die kontje-boem in het zadel heeft gezeten (dus achterblijft in de bewegingen); daar wordt ze dusdanig onzeker van dat het echt even duurt voor je daar de rust weer in hebt.

Het zal geen weken duren voordat je die 'schade' herstelt hebt, maar je ondervindt er wel degelijk hinder van.
Overigens heb ik er ook wel eens iemand op gehad die dacht dat je op een fjord altijd hard moest schoppen, en die dus de sporen 5 centimeter het spek in ramde Huilen en dat heeft me echt langere tijd geduurd voor ik weer normaal met het spoor kon bewerken. Een rotschop geven is bij Milena niet erg, mits verdiend. Maar als je dat zomaar ins blaue hinein doet... Scheve mond

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:12

Je moet eigenlijk een "intake" gesprekje houden voor dat iemand anders op je paard gaat. Ze hebben allemaal hun gebruiksaanwijzing, en als jij die even kort doorneemt maak je het voor zowel ruiter als paard al een stuk prettiger.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:27

Ben ik het niet mee eens bubbels. Natuurlijk is elk paard anders gereden, mijne wijkt gewoon voor druk, meer gebruiksaanwijzing zit er eigenlijk niet op *LOL*

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:43

Ik ga er ook vanuit dat de "basis" ongeveer hetzelfde is. Maar bij Baduh zijn sporen bijvoorbeeld geen goed idee, en ik wil ook eigenlijk niet hebben dat er met sporen op gereden wordt. Dat zijn dingen die je toch effekes moet bespreken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:14

Van paarden ruilen vind ik op zich geen probleem. Zelfs niet als er iemand op komt die denkt iets te moeten bewijzen. Het paard zet die wel in zijn hempie! Het is goed voor mensen te ervaren dat niet elk paard hetzelfde reageert. Dan komt er ook wat meer begrip waarom bepaalde dingen doet of laat op zo´n paard. Ik mag toch aan nemen dat je elkaars paarden niet gaat lopen mishandelen? Je wil toch ook niet dat een ander jouw paard iets aandoet?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:20

Precies Lusitana, maar er zijn een hoop mensen die het verschil niet kennen tussen onbegrip en het niet willen doen wat de ruiter vraagt. Je moet ze de kost geven hoeveel mensen dan overgaan in hardhandige methoden, puur uit onmacht omdat de onkunde bij de ruiter zit.
Mijn paard is geen paard die de ruiter in zijn hempie zet als de ruiter dingen vraagt die hij niet kent of begrijpt. Die wordt onzeker en gaat vanalles uittesten of dat misschien wel hetgeen is wat de ruiter bedoelt. Hij heeft enorm veel will to please (thuis iig Tong uitsteken), maar dan moet hij je wel begrijpen. Het is geen paard die de ruiter 'even op zijn nummer zet'. En aangezien hij dat niet doet, moet ik ervoor zorgen dat er niet van dat soort volk op hem komt te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:33

Lusitana schreef:
Het paard zet die wel in zijn hempie!

Maar dat geldt helaas ook niet voor alle paarden. Onze Leonardo laat zich heel makkelijk overbluffen door iemand en werkt zich zo soms wat over de kop. En dat moet je toch ook niet hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:33

Ja, die paarden zijn er ook en die moet je zeker beschermen...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:35

Sonja schreef:
Maar dat geldt helaas ook niet voor alle paarden. Onze Leonardo laat zich heel makkelijk overbluffen door iemand en werkt zich zo soms wat over de kop. En dat moet je toch ook niet hebben.

Dat bedoel ik dus ook, alleen bij mij kwam het er wat langdradig uit Tong uitsteken
Voor degene die mijn post niet begrijpen Tong uitsteken

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:40

Als ik erbij ben en het is iemand die ik ken en (nog belangrijker) die ik vertrouw, dan heb ik daar geen moeite mee.
Een instructeur moet alleen wel goed met redenen kunnen omkleden waarom het wisselen van paarden nodig is. Ik leer namelijk graag samen met mijn paard oefeningen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:42

En juist daar heeft Rinus natuurlijk wel een punt: want het is makkelijker om samen met je paard een bepaalde oefening aan te leren, als jij weet wat de bedoeling is en hoe e.e.a. aan moet voelen.
Dus daarvoor zou dit wel superleerzaam zijn!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:45

Ik zie heel veel mensen in de sport rijden die het best leuk doen met hun eigen paard. Zodra ze met een ander paard gaan starten komt er helemaal niets van. Je kunt een paard wel leuk rijden die al zover is, maar het is de kunst om een paard zover te krijgen dat je er leuk mee presteert op wedstrijden. Daarom denk ik dat het rijden van verschillende paarden altijd enorm helpt en erg leerzaam is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:52

Ik heb heel veel vertrouwen in mijn instructrice en als zij iemand anders op mijn paard wil laten heb ik daar geen problemen mee. Zij kent mijn paarden door en door en weet heel goed welke ruiters er op mijn paarden passen (en welke niet Haha!)

banish schreef:

Moet je eens paarden verkopen...
Ik heb ze wel gehad hoor, die met een kwartiertje sturen mij gelijk weer met 2 weken werk opzadelde (en dan heb je ze rijtechnisch gezien weer op het oude niveau, maar het vertrouwen krijg je nooit meer 100%)

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:54

XoNo schreef:
Ik zie heel veel mensen in de sport rijden die het best leuk doen met hun eigen paard. Zodra ze met een ander paard gaan starten komt er helemaal niets van.
Leuk idee voor de NK. Laat de 4 besten elk op elkaars paard de proef rijden. Zoals bij de olympische spelen met springen Haha!