[WN] Profielschets voorzitter WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:24

Tenfold schreef:
@Anya: Financiele belangen en sportbelangen maken dat objectiviteit niet meer nagestreeft kan worden.
Betekent dit dat een voorzitter zelf of zijn naaste familie geen 'betrokkene' mag zijn, in de zin van deelnemer zijn aan wedstrijden (zelf of zijn/haar paarden gereden door een trainer) of zaken doen met mensen die op de een of andere manier betrokken zijn?

Hè hè, ik dacht al, waar blijven wij.
Ooit een voorzitter van een club en of vereniging meegemaakt, die niet aan één van de genoemde punten voldeed. Wel een beetje met beide benen in de wereld blijven staan hoor.
Het zal je gebeuren, dat je een voorzitter treft, die een Fries een mooi paard vind, op basis daarvan moet deze dan weer meteen aftreden.(dan is hij anti quarter misschien)
Beïnvloed door eigen gevoel of door vooroordelen.
Of euh, lekker een voorzitter treffen die het alleen maar over barbie poppen kan hebben, noueuhh dat zal lekker op schieten in een vereniging met een ander doel.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:30

Pfff, gevoelige snaar?
Ik richtte mijn vraag op Anya, omdat zij gezien haar achtergrond met organisatiekunde verstand heeft van dit soort zaken.
Het feit dat het moeilijk is om iemand te vinden die aan bepaalde eisen voldoet betekent nog niet dat je niet een bepaald profiel zou moeten nastreven en daar gaat dit topic in eerste instantie over. En objectiviteit lijkt me een belangrijk punt om na te streven.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:35

Oke dan mijn antwoord. Ik heb in mijn vakliteratuur geen argumenten kunnen vinden waaruit blijkt dat directe binding met een organisatie/onderneming of het product daarvan die objectiviteit uitgesproken negatief beinvloed. Dat zou immers betekenen dat familiebedrijven alleen worden beinvloed door dit soort zaken. Daar is niets van gebleken. De juiste persoon op de juiste plek heeft dus weinig met familiebanden o.i.d. te maken en meer met de persoon zelf.

Meer in het algemeen (dat is wel onderzocht) blijken managers in gelijke omstandigheden (een soort laboratoriumsituatie) in vrijwel alle gevallen anders te besluiten (terwijl je toch zou verwachten dat gelijke situaties gelijke besluiten oplevert). Dat heeft te maken met de weging van informatie. Wat voor de 1 heel belangrijk is, is dat voor de ander niet. En met de achterliggende waarden en normen. Iemand die liever geen mensen ontslaat, zal de oplossing al snel elders zoeken. Is dit het antwoord dat je zoekt?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:50

@Anya: deels.
Als 'objectiviteit' in de profielschets van, laten we zeggen, een voorzitter van een verening vermeld staat, wat betekent dit dan. Is het streven dan om zo weinig mogelijke sportieve en financiele banden te hebben binnen de vereniging en de deelnemers?

Net als ik me wel eens afvraag of het correct is dat juryleden nog objectief kunnen jureren als er financiele banden zijn met een of meerdere deelnemers. Maar dat is wellicht niet direct van toepassing op dit topic.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:58

Tenfold schreef:
@Anya: deels.
Als 'objectiviteit' in de profielschets van, laten we zeggen, een voorzitter van een verening vermeld staat, wat betekent dit dan. Is het streven dan om zo weinig mogelijke sportieve en financiele banden te hebben binnen de vereniging en de deelnemers?

Net als ik me wel eens afvraag of het correct is dat juryleden nog objectief kunnen jureren als er financiele banden zijn met een of meerdere deelnemers. Maar dat is wellicht niet direct van toepassing op dit topic.

ad 1: dat lijkt me niet. Het zou betekenen dat je vrijwel niemand meer kunt vinden voor deze (of een andere verenigingspost). Het is redelijk inherent aan een vereniging om banden te hebben met die club. Het wordt pas fout als een grote meerderheid het gevoel krijgt dat die banden een zeer grote rol bij de besluitvorming gaan spelen. En daarvoor heeft iedere organisatie 'saveguards' ingebouwd (statuten bij een vereniging). Ook eventueel verlies van leden is dan een mooi signaal.

ad 2: ja daar kun je verschillend over denken. Ik kan zowel argumenten voor als tegen verzinnen. Het is echter wel de werkelijkheid waar je het mee moet doen. Juryleden staan middenin de maatschappij. Je kunt ze niet op een eilandje zetten en afschermen Lachen Dus moet je (ook hier) iets verzinnen waardoor die banden zo min mogelijk effect hebben op de jurering (en dat gebeurt o.a. door een klachtenprocedure en het feit dat er bij grote wedstrijden twee juryleden zijn).
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-11-04 10:08, in het totaal 2 keer bewerkt

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:59

Anya schreef:
Waarom dan GVM?
Is een vereniging te klein om dit soort kennis en ervaring mee te nemen of toe te passen? Nou doe je jezelf tekort vind ik Haha!

Nee Anya, een vereniging is nooit te klein voor die soort van kennis en ervaring mee te nemen of toe te passen. Je doet pas je zelf tekort, als je denkt niet zonder te kunnen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:02

hahaha mooi woordenspel GVM. I rest my case Haha! Cool Schijnheilig

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:04

Ik begrijp dat het in de praktijk moeilijk, zo niet onmogelijk, is om iemand te vinden die helemaal geen banden/belangen heeft. Maar het me wel iets om na te streven dat bepaalde belangen minimaal aanwezig zijn. Misschien bij juryleden nog wel meer als bij een verenigingsvoorzitter.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:12

Tenfold"]
Pfff, gevoelige snaar?
[/quote]

Ik gaf toch al aan, waar blijven wij.

[quote="Tenfold"]
Ik richtte mijn vraag op Anya, omdat zij gezien haar achtergrond met organisatiekunde verstand heeft van dit soort zaken.
[/quote]

Ik begreep dat bokt openbaar was, misschien handig de volgende keer om er een pb van te maken dan.

[quote="Tenfold schreef:
Het feit dat het moeilijk is om iemand te vinden die aan bepaalde eisen voldoet betekent nog niet dat je niet een bepaald profiel zou moeten nastreven en daar gaat dit topic in eerste instantie over. En objectiviteit lijkt me een belangrijk punt om na te streven.

Dus een voorzitter die geen affiniteiten heeft met, zal nooit gevonden worden.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:20

Nogmaals: ik wilde graag de mening toetsen van iemand die verstand heeft van dit soort dingen en die mening is interessant genoeg om met andere bokkers te delen, dus geen ge-pb.
Het woord affiniteit heb ik niet genoemd.
Laatst bijgewerkt door Tenfold op 02-11-04 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:25

Anya schreef:
Oke dan mijn antwoord. Ik heb in mijn vakliteratuur geen argumenten kunnen vinden waaruit blijkt dat directe binding met een organisatie/onderneming of het product daarvan die objectiviteit uitgesproken negatief beinvloed. Dat zou immers betekenen dat familiebedrijven alleen worden beinvloed door dit soort zaken. Daar is niets van gebleken. De juiste persoon op de juiste plek heeft dus weinig met familiebanden o.i.d. te maken en meer met de persoon zelf.

Ik ben weer helemaal gelukkig OK dan!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:33

@Anya: de kwaliteit van 'de persoon zelf' die zouden dus doorslaggevend moeten zijn. Dus zijn we weer bij de profielschets.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:34

Tenfold schreef:
@Anya: de kwaliteit van 'de persoon zelf' die zouden dus doorslaggevend moeten zijn. Dus zijn we weer bij de profielschets.

Inderdaad. En die profielschets moet passen bij toekomstige visie en strategie.Als je kiest voor in stand houden van het huidige, heb je geen vernieuwer nodig. Als je kiest voor uitbreiding: dan juist weer wel een vernieuwer etc.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:38

aanvulling: dus zelf zou ik beginnen bij die visie Tenfold.
Ik ben best benieuwd naar de jouwe. En naar die van anderen. Want het is opvallend dat nu bokkers de kans hebben van zich te laten horen, dat het inderdaad een beetje stil is in dat opzicht Lachen

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:47

Anya schreef:
aanvulling: dus zelf zou ik beginnen bij die visie Tenfold.
Ik ben best benieuwd naar de jouwe. En naar die van anderen. Want het is opvallend dat nu bokkers de kans hebben van zich te laten horen, dat het inderdaad een beetje stil is in dat opzicht Lachen

Ik denkt dat veel mensen niet weten wat ze moeten zeggen na deze grote lappen tekst met vrij moeilijk taalgebruik Haha!

En we snappen wel dat je graag een plekje wilt met een groot paard in de westernsport Schijnheilig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:51

hahaha... hallo eigenbelang is niemand vreemd Lachen Daarom wordt je lid van een vereniging. Een deel schrijf ik op vanuit de ervaringen met een groot paard. Ik kan nu eenmaal niet schrijven vanuit de ervaring met een quarter, die heb ik niet Lachen

Maar: ik wil die lappen wel weghalen hoor Lachen als dat helpt.
En die lappen zijn de waarheid niet.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:55

Er zijn in diverse topics best wat punten genoemd die door bokkers relevant gevonden worden: ras-onafhankelijk, doelgroep een breed publiek, breedte mbt verreden klassen. Overkoepelende functie.
Lijken me prima uitgangspunten. Het geheel zou moeten worden bezien binnen de (toekomstige) wensen en behoeften die er leven en de rollen die de diverse verenigingen ten opzichte van elkaar hebben. Oftwel: wat is er nodig, welke organisaties spelen een rol etc.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:10

Anya schreef:
Want het is opvallend dat nu bokkers de kans hebben van zich te laten horen, dat het inderdaad een beetje stil is in dat opzicht Lachen

Verteld dit wat over de functie, of over de gemiddelde bokker zelf?

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:19

GoedVetMan schreef:
Verteld dit wat over de functie, of over de gemiddelde bokker zelf?

Dit vertelt vooral wat over het topic. Hierover moet je toch even goed nadenken, terwijl je op andere topics gewoon ff snel kan reageren met een snelle mening of tip.
En ondertussen moet je even de tijd nemen om de bijdrages totnutoe te lezen.... Knipoog

Waar moet de WRAN heen volgens mij:

- Het western rijden toegankelijker maken: meer (kleinere) wedstrijden, goede informatievoorziening, ook over idd hoefsmeden, etc. Uitbreiden van bijvoorbeeld de website met FAQ over allerhande zaken, van zadels tot hoefijzers tot rassen en wedstrijden. Eigenlijk al die vragen die hier op bokt steeds weer door nieuwe mensen gevraagd worden.

- Het western rijden veel actiever en breder promoten: vooroordelen op alle fronten bestrijden, aanwezig zijn bij grote algemene paardenevenementen, free publicity zoeken (rapportages, artikelen).

-Voor de wedstrijdruiters: doorgaan met het goede werk en de voorgenomen verbeteringen doorvoeren. Luisterend oor voor suggesties en opmerkingen van leden hierbij.

-de administratieve organisatie zo ge-olied mogelijk maken. daartoe samenwerking zoeken met andere western verenigingen over de automatisering van ledenadminstratie, contributies, debiteurenmanagement en dergelijke. Probeer dat niet in je uppie als WRAN. dat kost alleen maar geld en inspanning - die toch al van vrijwilligers moet komen. Probeer dit soort samenwerking vooral via de FNW.

@objectiviteit: de voorzitter moet wel affiniteit hebben met het western gebeuren, want hij/zij is duidelijk een ambassadeur. En dan heb je altijd eigen belangen. Als je je bewust bent van je eigen belangen en je eigen bril en je ook in andere perspectieven kan inleven is dat niet erg. Maakt mij niet uit of je dat wel of niet "objectief" noemt.

tijgetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:21

Ok ik heb dit zo eens zitten lezen de afgelopen dagen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best moeilijk vindt om een mening te geven. Dit omdat ik zelf vind dat ik nog niet genoeg ervaring met de WRAN heb. Daarvoor heb ik te weinig wedstrijden gestart. Van de functie voorzitter van een vereniging heb ik al evenmin verstand. Het lijkt mij dat deze persoon een vergadering/bijeenkomst begeleidt. Zorgt dat dit goed verloopt en dat alle punten besproken worden. Dit is een beetje giswerk. Ik kan me voorstellen dat jullie daar ook niet op zitten te wachten . Misschien is dat een reden dat er meerdere Bokkers zijn die niet reageren.

sheila1411

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:15

wat zien we graag in een goede voorzitter??? Als ik alles eens eindelijk doorgespit heb, ben ik een beetje de draad kwijt geraakt met al die moeilijke benamingen. Verward kan het niet wat beknopter bewoord worden??
Gewoon de punten op een rij, ik ben namelijk het overzicht een beetje kwijt Bloos! [/quote]

sheila1411

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:28

Kornelius schreef:

Waar moet de WRAN heen volgens mij:

- Het western rijden toegankelijker maken: meer (kleinere) wedstrijden, goede informatievoorziening, ook over idd hoefsmeden, etc. Uitbreiden van bijvoorbeeld de website met FAQ over allerhande zaken, van zadels tot hoefijzers tot rassen en wedstrijden. Eigenlijk al die vragen die hier op bokt steeds weer door nieuwe mensen gevraagd worden.

- Het western rijden veel actiever en breder promoten: vooroordelen op alle fronten bestrijden, aanwezig zijn bij grote algemene paardenevenementen, free publicity zoeken (rapportages, artikelen).

-Voor de wedstrijdruiters: doorgaan met het goede werk en de voorgenomen verbeteringen doorvoeren. Luisterend oor voor suggesties en opmerkingen van leden hierbij.

-de administratieve organisatie zo ge-olied mogelijk maken. daartoe samenwerking zoeken met andere western verenigingen over de automatisering van ledenadminstratie, contributies, debiteurenmanagement en dergelijke. Probeer dat niet in je uppie als WRAN. dat kost alleen maar geld en inspanning - die toch al van vrijwilligers moet komen. Probeer dit soort samenwerking vooral via de FNW.

@objectiviteit: de voorzitter moet wel affiniteit hebben met het western gebeuren, want hij/zij is duidelijk een ambassadeur. En dan heb je altijd eigen belangen. Als je je bewust bent van je eigen belangen en je eigen bril en je ook in andere perspectieven kan inleven is dat niet erg. Maakt mij niet uit of je dat wel of niet "objectief" noemt.

* Helemaal met deze punten eens, probeer naar buiten te treden als een geheel, een goede geoliede machine. Laat mensen niet te lang wachten met hun vragen, lidmaatschappen, etc. * Goede PR is ook noodzakelijk, waar staat de WRAN voor.... en laat dat aan iedereen weten, dus ook die nieuwe doelgroep, de recreatieruiter...
*Een duidelijk en helder regelboek, die voor iedereen te begrijpen is, lekker veel wedstrijden van klein tot groot, het liefst in alle regio's.
* Een duidelijke site die mensen van allerlei info voorziet en ook up to date is
* kortom kleine aanpassingen die de WRAN wat mij betreft wel mag doorvoeren.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:42

laat ik dan ook maar even reageren:
zowel anya en peter brengen de juiste punten naar voren,dus waarom zou ik er nog van het zelfde neerzetten.ik denk ook dat de punten in de vorige pagina's bij elkaar gezet kunnen worden en dan hebben we een goed product,niet alleen die van boven genoemde dan,want er waren ook een paar goede losse flodders,maar pas op maak er geen eisenpakket van,maar een roadmap tot verbetering.

rinus

en delegeren is het mooiste wat er is.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 12:56

Jezes wat een lappen tekst en woorden die ik eerst moet opzoeken om ze in de juiste context te kunnen plaatsen Tong uitsteken
Na alles enigszins doorgelezen te hebben heb ik voor mezelf een schets gemaakt van de persoon die ik zie als voorzitter.

Wat betreft het "theoretische" gedeelte had ik het volgende in m'n hoofd:
een directeur van een niet te groot bedrijf dat in de huidige economische situatie zijn hoofd nog goed boven water houdt. Iemand die goed contact heeft met zijn medewerkers "let op ik gebruik expres niet het woord personeel" Tong uitsteken
Dit lukt hem dankzij zijn leidinggevende capaciteiten, alsmede zijn capaciteiten op organisatorisch gebied.

Wat betreft de praktische veranderingen die wij graag zouden zien zie ik zijn vrije tijd als volgt ingevuld:

Hij besteedt al zijn vrije tijd aan paarden hetzij actief hetzij passief.
Gezien zijn status ga ik er vanuit "dit zal wel velen tegen de borst stuiten wat ik nu zeg" dat hij een of meerdere QPA's bezit en deze ook inzet op wedstrijdniveau hetzij hijzelf maar in wezen nog liever door bijv familie. Hij ziet de voorbereiding als een hele serieuze taak en weet heel goed wat daar allemaal bij komt kijken.
Daarbij heeft hij een grote affiniteit met de sport op zich en is zich terdege bewust van en staat ook open voor de perikelen van beginners en/of niet-QPA eigenaren. Daarom zal hij zich ook graag voor deze groep willen inzetten.

Maarja tot nu toe weet ik nog niet of ik zo iemand ben tegengekomen Cool

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:07

weet je dat zeker blaze??? Knipoog