[WN] Hoe ga je om met het zien van "ongehoord" gedrag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:01

En trouwens, als iemand door de organisatie (met het regelboek in de hand) aangepakt wordt, wie is er dan fout.
Diegene die aangepakt wordt of diegene die het onder de aandacht van de organisatie heeft gebracht? Ik zou zeggen de eerste, die doet blijkbaar iets wat volgens de regels niet mag, dus Bubbels niet denken dat je iets fout hebt gedaan. (dat zou helemaal de omgekeerde wereld zijn)
Dus zoals al in het voorgaande artikel staat
Citaat:
don’t be shy about letting others know your feelings about abusive methods. The more that’s left unsaid, the easier it is for those who abuse to rationalize their actions. If you see obvious abuse at a show, notify a steward.
dan is het aan de organisatie om de regels toe te passen en de klacht wel of niet gegrond te verklaren.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 22:20

De organisatie achtte de klacht volgens mij gegrond. Maar een Bokt-knokploeg? Ik weet het niet, op het moment suprème moet je die nog steeds hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 08:26

Vind er vanuit de WRAN/QAP ook feedback plaats nav een ingediende klacht ??

p33rdjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:19

bij spring wedstrijden is het heel normaal dat er door een bevoegd jury lid toezicht wordt gehouden op het voor terrein. is het niet mogelijk dat dit dan ook zo in de western sport gebeurt. hiermee voorkom je dat mensen hun paard nog even bijscholen tijdens de wedstrijd.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:29

Ik geloof dat ze op het vorige NK of het jaar ervoor hetzelfde hadden. Toen was Heinrich Hintertan (jaja, geschreven zoals het klinkt Tong uitsteken) de aangewezen persoon om de inrijbak in de smiezen te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:00

Als er konstant camera-toezicht is die de hele bak beslaat is er geen persoonlijk toezicht nodig, want vaak is die toch anoniem aanwezig, zodat er ook geen preventieve werking vanuit kan gaan.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:59

ik moet bekennen dat er bij de laatste twee gebeurtenissen in bunschoten ook een paar ruiters waren waarvan ik mijn ogen moest sluiten,en ben nietr naar het commesariaat gegaan maar naar buiten.als ik boos wordt wordt ik echt boos en mijn bloeddruk gaat onverantwoord omhoog,dan is het voor mij beter dat ik niets zeg.
sorry

rinus

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:21

westernworld schreef:
ik moet bekennen dat er bij de laatste twee gebeurtenissen in bunschoten ook een paar ruiters waren waarvan ik mijn ogen moest sluiten,en ben nietr naar het commesariaat gegaan maar naar buiten.als ik boos wordt wordt ik echt boos en mijn bloeddruk gaat onverantwoord omhoog,dan is het voor mij beter dat ik niets zeg.
sorry

rinus

kan ik me helemaal bij aan sluiten.het komt er toch op neer dat jij een grote bek terug krijg en meer niet .......

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 17:17

MDLCP schreef:
kan ik me helemaal bij aan sluiten.het komt er toch op neer dat jij een grote bek terug krijg en meer niet .......

Waarom denk je dat niemand weet over wie ik een klacht heb ingediend? Heb het niet bij de WRAN gedeponeerd. Alleen de AAHCH heb ik erover gesproken. Daar werd ik naar doorverwezen tenminste.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:49

Het is dus een bokker met een stippel

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 19:16

XoNo schreef:
Het is dus een bokker met een stippel
Ik werd doorverwezen naar Bert. Ik wist niet dat hij van de AAHCH was. Ik kreeg zijn naam omdat hij erom bekend schijnt te staan dit soort klachten zeer serieus te nemen.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:39

Haha! "The horse doesn`t care how much you know, until he knows how much you care Knipoog

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 21:01

I care 2 much.....

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:14

misschien moet je dan eens vragen of je een kwartiertje op dat paard mag zitten, misschien heeft het rukken dan wel plukken een reden?

Mag je iemand beoordelen voordat je een uurtje in z'n schoenen hebt gestaan?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 08:07

NotNice schreef:
misschien moet je dan eens vragen of je een kwartiertje op dat paard mag zitten, misschien heeft het rukken dan wel plukken een reden?

Mag je iemand beoordelen voordat je een uurtje in z'n schoenen hebt gestaan?

Misselijk
Je hebt je rijkunst dus niet voor elkaar dat je het zo moet redden. Geen geduld om het op de juiste manier op te lossen want je moet perse de wedstrijden in. Ik vind dat je jezelf compleet voor banketstaaf zet als je dit laat zien op wedstrijden.
Duidelijk waar jij staat als je dit als Lame Excuse gebruikt!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:51

Bij geen enkel paard hoef je te rukken en te plukken in mijn ogen. Het KAN altijd wel anders.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:07

dat is toch kort door de bocht colin,ook ik heb een ruiter gezien en zij is altijd heel rustig met haar paard,maar soms moet je ingrijpen,dan hoeft niet het bit naast de mond te komen, maar een ingreep hoeft niet uit te blijven,en dat kan wel fors zijn,paarden zijn vluchtdieren,en reageren dus ook zo.ben tegenstander van sporen die in de flank verdwijnen,maar dat zijn in mijn ogen excessen.

rinus

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:30

Tuurlijk weet ik dat een paard af en toe gecorrigeerd moet worden. Ik doelde meer op het oneindige geruk en gepluk, denk aan een Ton de Rooy bijvoorbeeld Knipoog Bij mijn paard ben ik ook niet altijd even vriendelijk, maar alleen wanneer het moet, het is voor hem niet dagelijkse kost dat zijn bit alle kanten op gaat. Dat klinkt ook weer stom, want zijn bit gaat sowiezo niet alle kanten op, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel Knipoog

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 18:23

Dit gaat ook om een geval waar ik het al meerdere malen (iedere keer als ik die persoon zag om precies te zijn) bij heb gezien. Als ik het één keer zie van iemand geef ik die het voordeel van de twijfel. Bij 2 keer ook nog wel. Als ik merk dat ik duidelijk de enige ben met de mening dat iemand te ver gaat zal ik bovendien ook niet naar een organisatie stappen. In dit geval was ik alles behalve de enige, en ik weet niet 100% zeker dat ik de enige was die er ook daadwerkelijk mee naar de organisatie is gestapt. Laat ik het even op een rijtje zetten, zodat een ieder mijn motieven kent en daar niet over hoeft te filosoferen; ik ga pas naar de organisatie als:
1. Ik bij meerdere gelegenheden grof gedrag van een zelfde ruiter heb gezien
2. Ik bij meerdere gelegenheden bovendien zeker wist dat, áls een afstraffing al nodig was, dit ook op een vriendelijkere manier opgelost had kunnen worden
3. Ik duidelijk heb gemerkt dat ik zeker niet de enige ben die van mening is dat een ruiter te ver gaat
4. Ik de persoon in kwestie niet persoonlijk ken

Punt 4 is vrij makkelijk uit te leggen; buiten het feit dat ik niet als "betwetertje" weggesnuift wil worden (of verrot gescholden, of voor mijn kop gemept) waardoor een ruiter niet eens heeft gehoord wat ik probeerde te zeggen, heb ik het idee dat er bij een wedstrijdorganisatie meer contact is geweest met de betreffende ruiter, en deze beter de persoon aan kan spreken als onbekende-ikke. De kans is veel groter dat de ruiter écht zal luisteren naar wat iemand van de organisatie te vertellen heeft, als dat ik het doe. Daar heeft iedereen meer baat bij heb ik het idee.

Daarnaast wil ik zeggen dat ik ook mijn fouten maak als het op rijden aankomt. Als mijn paard echt te ver gaat zal ik net wat harder schoppen, misschien een ruk aan het bit geven als ik echt pissed ben of hem uitschelden voor "ká-uu-té-paard, eikel of drop-el-uu-el, maar zo ver laat ik het eigenlijk nooit komen. Mocht ik een keer echt om niks bovenstaande dingen uitvoeren, dan hoor ik dat volgaarne van deze of gene! Maar op een wedstrijd zou ik nooit komen met mijn paard als hij niet 100% op mij vertrouwt en mij genoeg respecteert en daardoor gewoon met plezier doet wat ik vraag. Bovendien zou ik er niet komen met een paard wat de oefeningen nog amper tot niet aankan.

Denk ervan wat je wilt, ik vond dat ik dit geval 100% het recht had naar de organisatie te stappen, en ik ben nog steeds blij dat ik dat gedaan heb. Hoop dat er meer mensen komen die achter de standpunten die ze op Bokt kenbaar hebben gemaakt blijven staan, en niet terug krabbelen op het moment dat het er op aankomt. Ik verwacht van niemand dat ze ook bij dit soort gevallen naar een organisatie zullen stappen, ik verwacht wel dat ze dan niet op Bokt gaan vertellen wat ze allemaal wel niet van plan zijn als ze een ruiter te ver vinden gaan. Aan grootspraak hebben de paarden die met pijn in hun klep en flanken lopen niks.......

Uch! Haha!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 10:54

Heb ik me een RSI-aanval zitten typen, reageert er niemand meer, wahahahaha. Haha!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:06

Ik vind het heel moedig van je, dit soort dingen liggen zo gevoelig. Jammer dat niet bekend is wat de organisatie van de wedstrijd met je melding heeft gedaan, maar dat is eigenlijk ook alleen van belang voor de betrokkenen.
Ik zie ook wel eens dingen op een wedstrijd die ik liever niet zou zien (zelfs kreupele paarden die gewoon gestart worden), maar vind het erg dubbel. Aan de ene kant kijk ik graag naar wedstrijden en de combinaties die mooie dingen laten zien in de ring. Aan de andere kant weet ik ook dat dat niet altijd op een 'diervriendelijke' manier tot stand komt (hoewel dit voor iedereen iets anders betekent).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:48

ik vind het apart om te lezen dat bij een groep die de andere sporten afkraakt, want trappen en rukken, zelf een groep onder zich heeft die dat blijkbaar doen. Trappen en rukken mag ook niet als correctie. Hoewel, een trap kan ik nog wel begrijpen als je geen zweep hebt, en een paard kan zich daar ook wel een beetje tegen wapenen door zijn spieren hard te maken. Maar zo´n mond... het is al erg genoeg dat daar een stuk ijzer in moet, ga daar alsjeblieft voorzichtiger mee om.
Maar ik heb het als ergens gelezen, met de mensen die echt goed fout zijn, valt zelf meestal niet te praten. Nu ben ik zo (hebben jullie vast wel gemerkt) dat ik niet bang ben voor een discussie en zal die toch zeker aan gaan met zo´n persoon, alleen niet op het moment zelf, dan wordt het afgereageerd op het paard. Gewoon daarna (als-ie zijn prijsje (of haar prijsje) in de handen heeft. bv. zo van gefeliciteerd, amar heb je een special reden waarom je dit en dat doet? Als je een vraag stelt, woordt het niet zo snel al aanval gezien. Bij aanval krijg je alleen vrrdediging en dat wil je dus niet...
Ik weet dat het niet zo makkelijk is, hoor, maar het is te proberen.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:54

lusitana zou je je eerste zin willen uitleggen want daar begrijp ik even niets van,misschien heb je die verkeerd geformuleerd? of.................

rinus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:58

Die had ik inderdaad net ook al 3x gelezen.... die vat ik ook niet. Welke andere sporten worden afgekraakt, en wie trapt en rukt er? Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:00

Als je bedoeld dat je in elke groep goede en slechte hebt, dan heb je gelijk natuurlijk. Je weet dat er wel meer rottig mijn strot uit kmt en wat in ondervindt is verder niet zo belangrijk. Let meer op het antwoord op de vraag van de topic.