[WN] rijden jullie met cap? hoed? of zonder iets?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:48

Ik reed altijd zonder of met petje....maar sinds ik op mjn 3 jarige rijdt heb ik een helm op. heb dat ding speciaal moeten kopen want ik heb massa's petjes en een hoed voor wedstrijden maar had geen helm.

Enne ja ik zit compleet voor schut Bloos! met mijn western optoming en die mooie helm op mijn kop, het is een rotding maar ach het went en het kan me verrekte weing schelen wat anderen ervan vinden.

Het zou best wel eens kunnen gebeuren dat ik als mijn paardje wat ouder is het petje er weer insluipt maar voor nu een helm dus.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 16:48

op mijn overleden paard Gino reed ik zonder cap,maar alleen omdat het erg vertrouwd was.

nu heb ik een 4jr appaloosa merrie en nu zit ik wel met cap.

stel je voor...

nee op zo`n jong ding die alles nog moet leren wil ik het risico niet lopen om te verongelukken.

en inderdaad je zit voor gek, maar dan nog...........[/url]
Laatst bijgewerkt door mirgino op 05-08-04 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 16:54

altijd met cap of ik het beestje zo goed ken dan nog!

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 01:18

Ik denk dat ijdelheid en ' koppijn krijgen' of ' niet kunnen concentreren' een zwaarzwak excuus is en neerkomt op 'ik wil mijn haar niet door de war hebben' (jep en ik ben allowed to say this, want heb ook ik de situaties gezeten) maar ben nu weer paardjes aan het trainen in het wilde westen en ben erg blij met mijn cap. Het is hier op het moment rond de 40 graden, misschien nog wel warmer en ik zweet me kapot, maar volgens mij doe je dat even hard met een petje, hoed of weet ik veel wat. Zware onzin dus. Als je hoofdpijn krijgt van je cap dan moet je em toch nodig eens laten nakijken, want dat zit ie echt niet goed. En als je al afgeleid bent als je met cap op moet rijden... nou, daar zal ik maar niets over zeggen...

Heb liever een cap op mijn hoofd dat eruit ziet als een mega mushroom dan dat ik over een tijdje in een rolstoel zit omdat ik er wel mooi uit zag op mijn paardje maar dr ook met een mooie boog vanaf kon vliegen. Sowieso kan het me nix schelen wat een ander van mij of mijn looks denkt... En ik geloof dat dat de beste houding is die je kan hebben als je paarden rijdt (denk aan het defensive riding! Het ziet er niet uit, maar als je paardje bokt, struikelt, stijgert, wegspringt of weet ik veel wat zit jij er nog op!). Dusse... schop de ijdelheid aan de kant en begin eens te denken aan je veiligheid. Je ridingskills doen ertoe of mensen je belachelijk vinden of niet, niet die cap op je hoofd!!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:42

Tegenwoordig altijd met cap (zo'n Casco, lekker licht en luchtig). Na mijn overstap van Engels naar Western heb ik een tijdje geen cap gedragen, totdat ik op een vers en nogal nerveus paard ging rijden.

Dat was in dit geval niet onverstandig: bij aanspringen in galop kwam ik te dicht bij het afzetlint, paard geeft een bok en raakt met een achterbeen verstrikt in het lint en gaat (letterlijk en figuurlijk) door het lint. Ik val er af en het paard raakt mijn hoofd nog (per ongeluk) met zijn achterhoef. Gelukkig raakte hij me niet vol, maar ik zag wel sterretjes ondanks de cap! Anyway, iedereen moet het voor zichzelf maar uitmaken, maar er kan ALTIJD wel IETS gebeuren, ook al rij je op een hobbelpaard.

Sindsdien draag ik hem altijd (ok, op 1x na toen een nijdige wesp meermalen probeerde in mijn cap te kruipen) Verward Verder is een cap handig bij buitenritten met laaghangende takken en houdt de zon uit je ogen. Verder rijd ik paard omdat ik dat leuk vind en niet om er stoer uit te zien (ik kan mezelf toch niet zien als ik rijd) Cool

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:47

Ik heb zelf altijd met cap gereden. Ook op de manege wanneer iedereen met petje reed ('cap is niet stoer') en ik vind het ook vooral enorm onverantwoord als mensen zonder cap gaan springen. Maar ja, dat moet iedereen zelf weten....
Ik heb een 'veiligheidshelm' -oftewel racemuts-, een Casco Youngster meen ik, met luchtinlaten en in een beige kleur. Iets meer western dan zwart of blauw dus. En hij is enorm licht en gemakkelijk. Ik houd alleen niet van dat bandje onder mijn kin door, maar ja, dat neem ik maar voor lief. Met cap rijden zonder het bandje vast is ook zo onpraktisch
Ik zal eens kijken of ik een foto vinden van mijn cap, die trouwens ook goed verstelbaar is en dus voor zowel dikke als dunne hoofden is Lachen

gentille"]
maar rijd je niet voor gek als je met westernzadel hoofdstel en weet ik het rijd, maar met cap?
[/quote]

Dat zou mij niets kunnen schelen. Veiligheid gaat dan, voor mij, voor. En zo erg hoeft een cap niet te zijn. Ik heb een beige (London heet die kleur) Casco Cap. Veel meer western dan een zwarte *LOL*

[quote="Margee"]
Ik rijd de laatste jaren met cap. Hij heeft me al enkele malen behoed voor barsten in mijn schedel, dus vind ik hem nuttig. Een ongeval hoeft niet altijd jouw schuld of die van je paard te zijn, er rijden veel idioten bv met een noodgang rakelings langs een paard.
[/quote]

Hoe raar het ook mag klinken, ik voel me op een paard ook gewoon veiliger en zelfverzekerder met cap. Met cap op durf ik een paard echt wel aan te pakken, zonder cap ben ik toch wel bang voor iedere bok (ook al is dat ook wel anders geweest)

[quote="Lacuna"]
Ik heb bewust gekozen voor rijden zonder cap, hoewel ik als ik in het bos ga rijden nog wel eens een cappie op wil doen. Niet om hoofdletsel als gevolg van een vliegles van je paard te voorkomen, maar omdat laaghangende takken noggal pijnlijk zijn..
[/quote]

Daar kan ik over meepraten. Toen ik ongeveer twaalf was, ben ik op ponykamp in galop met mijn hoofd tegen een nogal dikke tak aange'botst'. Het ging er erg hard aan toe en ik kreeg een enorme klap in mijn nek en rug, maar ben wel blijven zitten, wonderbaarlijk maar waar. Na die klap zat mijn cap wel heel raar. In stap heb ik toen de cap van mijn hoofd gedaan en wat bleek? De hele voorkant, waar de tak tegenaan had geslagen, was verbrijzeld. Ik wil echt niet weten wat er was gebeurd als ik die 'butsmuts' niet op had gehad!!

[quote="vrolijk"]
maar is het niet zo dat het soms juist gevaarlijker is met cap te rijden als zonder :S
[/quote]

Wel als je een cap draagt die niet goed past. Vandaar dat ik altijd veel tijd besteed aan het uitzoeken van een cap en altijd meerdere mensen laat bekijken of de cap wel goed zit. Soms zitten ze iets aan de strakke kant, maar als ze los zitten, dan is de kans natuurlijk vrij groot dat je nog meer letsel op gaat lopen dan zonder cap, want als hij je val op een verkeerde manier breekt, dan zal hij de klap ook niet goed opvangen

[quote="XoNo"]
Ik heb ook wel met cap gereden hoor, met de zogenaamde ventilatiegaten, maar dat werkt allemaal voor geen meter. Ze knellen, ze zijn warm, ik krijg er koppijn van! Ik ga me ergeren aan mijn cap terwijl ik me op mijn paard moet concentreren.
[/quote]

Ik heb anders ook verhalen gehoord dat je met flink wat koppijn van je paard af komt na een wedstrijd, omdat je hoed een maatje te klein is. Ook niet echt handig, denk ik Lachen
(maar mannen plakken er geen maandverband in... Haha! )

[quote="smax schreef:
Volgens mij heeft dat nix met western riding uit te staan, want daar val je er dus even goed vanaf, enigste voordeel aan een western zadel, is dat je meer houvast hebt, maar das dan ook het enige,

Nou ja, dat houvast is ook snel weg als je paard echt ergens van schrikt. Ik vrees dat je dan ook niet langer in een westernzadel blijft zitten...

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:51

Deze cap heb ik

Afbeelding

Je mag hem alleen niet op wedstrijden e.d. dragen, omdat de kleur niet is toegestaan, maar ach, het duurt toch nog wel even voor Jagger onder het zadel is en ik de hunter met hem ga starten Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:38

Ik rijd ook meestal met cap (met uitzondering als hij weer eens foetsie is Haha! )

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 20:29

gave kleur zeg!!!

echt supermooi! veel beter dan dat lelijke ding dat ik nu heb (ik heb nu een zwarte glanzende met letter erop:S net zo'n motorhelm echt te lelijk

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:18

Ik rij ook altijd met cap, dan maar geen gezicht. Behalve met wedstrijden, dan draag ik een hoed.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:55

Wat ik me afvraag is of een verzekering schade dekt zoals ziektekosten als je zonder cap rijdt en een ongeval krijgt. Natuurlijk bedoel ik dan hoofdletsel, geen gebroken been.
En heb je er trouwens uberhaupt wel recht op als je zelf al aangeeft (velen zeggen het in dit topic al) dat je het voor eigen risico doet?
Een bitloze optoming voor een buitenrit, zoals een bosal, is volgens mij ook niet gedekt door een verzekering.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 12:30

Het kan me niet voorstellen dat je dan geen medische verzekering hebt! Dan zou een fietser zonder helm ook niet verzekerd zijn??? Het is namelijk, dat ik weet, niet verplicht om een cap te dragen tijdens het paardrijden, wel, net als met fietsen, aan te raden, maar toch niet wettelijk verplicht??

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:06

Ik ga eigenlijk van de redenatie uit dat het in maneges verplicht is.
En op brommers en motoren is het ook verplicht, da's ook paardekracht! Haha!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:09

Ik rij ook altijd met cap en mijn man trouwens ook.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:17

Margee schreef:
Ik ga eigenlijk van de redenatie uit dat het in maneges verplicht is.
En op brommers en motoren is het ook verplicht, da's ook paardekracht! Haha!

Jawel, maar dat is voor hun Aansprakelijkheidsverzekering (wat een rot wood!!) en ik neem aan dat het niets te maken heeft met je ziektenkosten! Net als je een auto ongeluk krijgt die jouw schuld was, dan ook wordt je gewoon behandeld in het ziekenhuis en heb je toch geen verdere kosten?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 14:05

Maar zou gauw blijkt dat je je autogordel niet om had, krijg je daarvoor wel een boete.
En zo heb ik ook eens een boete gekregen "voor het veroorzaken van een onveilige situatie op de rijbaan" terwijl ik voorrang (kwam van rechts) had en voor de verzekering dus geen schuld had.
Eigenlijk bedoel ik dat je willens en wetens iets hebt verzuimd voor je eigenlijk veiligheid, terwijl je kon weten dat het beter/veiliger is dus.
Zal heus wel niet zo zijn, maar ik dacht er ineens aan.
Beetje eigen schuld, dikke bult........

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 09:40

Margee schreef:
Maar zou gauw blijkt dat je je autogordel niet om had, krijg je daarvoor wel een boete.
En zo heb ik ook eens een boete gekregen "voor het veroorzaken van een onveilige situatie op de rijbaan" terwijl ik voorrang (kwam van rechts) had en voor de verzekering dus geen schuld had.
Eigenlijk bedoel ik dat je willens en wetens iets hebt verzuimd voor je eigenlijk veiligheid, terwijl je kon weten dat het beter/veiliger is dus.
Zal heus wel niet zo zijn, maar ik dacht er ineens aan.
Beetje eigen schuld, dikke bult........

Al heb je een ongeluk veroorzaakt en ben je gewond geraakt terwijl je dronken achter het stuur zat, zonder gordel, in een niet apk-gekeurde auto, zonder rijbewijs enz. enz. Dan nog ben je voor jouw behandelings,- en verdere ziektekosten wel verzekerd, volgens mij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:16

'Verplicht...' tuurlijk, verplicht het maar weer. Hoe zit het eigenlijk met 'onveilige' sex? Wordt dat ook strafbaar?

Enneh, is die helm alleen wel genoeg? Ook maar gelijk een protector verplichten of wellciht een vest met ingebouwde 'luchtzak'.
Veel caps bieden trouwens in mijn ogen te weinig bescherming: zet dan liever een lichte helm op.

Gebruik je hersens: bescherm ze als het nodig is. Dat is het op een ingereden paard in een zandbak zélden, tijdens een buitenrit wel zo slim. Tja en op een kar?
Ik zet zelden een helm op maar wél bij het beleren van een jong paard, óók in de bak en met sommige buitenritten of wanneer een verder supberbetrouwbaar paard een vreemde bui heeft. Meestal laat ik die dan gewoon staan zelfs.

Poep gebeurt: ongelukken kun je niet altijd voorkomen, niet altijd voorzien. Gebruik je verstand en probeer de risicos in te schatten en af te wegen. Bedenk verder dat Murphy gek op die poep is: als je na een lekker veilig ritje in de bak voldaan maar verhít je harde pet afzet is dát het moment dat je uitglijdt en op de keien ketst.
Moraal van dit verhaal : je kunt niet alles vóór zijn dus vergeet niet er lól in te hebben OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:25

Huertecilla schreef:
Tja en op een kar?

Peter, ik heb nog een videoband met daarop zo'n beetje alle ongelukken tijdens de SGW menwedstrijden in de seizoenen '91 t/m '94.
Ook ben ik bij de begravenis geweest van en collega Bokrechter die op de wedstrijd in Beekbergen ('96) onder de marathonwagen kwam toen de aanspanning om ging in een hindernis.
Het is niet voor niets dat bokrechters zijn afgeschaft en helmen in de marathon verplicht zijn geworden.

Een rustig pick-nickritje is natuurlijk heel wat anders maar in de marathon ben ik er echt een voorstander van.

Met gewoon rijden vergeet ik m'n cap op Ustinov nooit, op Lisa soms en op Ilindra bijna altijd Haha!
Ligt voor mij dus heel erg aan het paard.

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:33

tja, ik denk dat iedereen dit voor zich zelf moet weten.
Ik zelf rijdt zonder cap, maar als ik een ander op mijn paard zet, moet deze een cap op Haha! , want je bent wel aansprakelijk als eigenaar van het paard als de andere ruiter er af valt.
En op sommige maneges is het rijden met cap verplicht, maar als ik dan zie hoe sommige mensen hun cap op hebben tijdens de les, dan kan je volgens mij veel beter de cap aflaten. Lachen
vooral bij kinderen, waar de caps te groot van zijn Verward , of de riempjes los zitten Verdrietig , of waarvan je kan zien dat er scheurtjes in de cap zitten , en dat de instructie daar niet op let Huilen ,dan kan je volgens mij beter geen cap op zetten. Scheve mond
Maar dat is mijn mening. Haha!
Maar als ik een doppie zou aanschaffen, dan wel zo'n helm die ventilatie gaten heeft. Lachen

bianca_banny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:54

ik rij ook altijd met cap.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:21

Ik rij meestal zonder iets, ik weet dat het dom is maar ik heb echt een hekel aan caps, alleen als ik het risico te groot vind rij ik met, wat over het algemeen in houdt met buitenrijden en met springen of als ze erg fris is (lees: *stuiterend*).

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:43

In de rijbak rijd ik zonder helm......maar bij het inrijden van jonge paarden zet ik toch wel een dopje op!!
Buiten rijd ik met een helm,zo'n beige casco,zoals die van Gera.
Tis een beetje het idee,dat zou ik buiten,in het bos,eraf vallen, ik hopenlijk wat minder kans heb om bewusteloos te zijn.Wakker kan ik beter(via telefoon) de hulptroepen inschakelen.Ik denk dan vooral aan,als mijn paard ontsnapt,dat iemand vlak voor mijn boerderij het paard kan opvangen,voordat hij de weg oprent en een "onschuldig" persoon betrekt in een ongeluk.
Tja,.....en mijn risico en dat van het paard,....daar kies je toch een beetje voor als je erop gaat zitten?!
Ik heb trouwens bij de Loesdau(duits)-catalogus weer een paar hele "coole" moderne helmen gezien!!

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:38

Ik rijd in de les altijd zonder cap of wat dan ook, ik rijd dan op lespaarden van de stal waar ik rijd.
Maar als ik bijvoorbeeld een buitenrit ga maken (zoals zaterdag, he Cindy hihi) dan draag ik altijd een cap al is het paard nog zo betrouwbaar.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:07

ik heb jaren engels gereden en daar was ik verplicht een cap te dragen, al deed ik het met tegenzin.. ik bedoel.. als je je been breekt ben je blij dat je je cap op had.. en in de dressuur zijn hoedjes verplicht... tssss maakt het gouw ff...

een jaar terug ben ik over gestapt op het western en toen hoefde het niet meer... pff gelukkig.. dan izjn het maar rot smoezen maar a: het staat niet en b het zit voor geen meter, c het stinkt als je er in gezweten hebt.. en zo kan ik nog wel door gaan..

ik draag ook geen gordel in de auto.. voel me zonder veiliger omdat ik dan beter oplet hoe mijn benen gaan.
en geloof me, ik ben er ook ontzettend hard afgeknetterd..

ieder zijn eigen keuze.. dis de mijne