[WN] Wie heeft er ervaring met zadelmarkt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

showtime_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:41

Sonja schreef:
Cowgirl, je snapt er weer niks van. Een westernzadel past ALTIJD!
Haha!

hoi , een western zadel past niet ALTIJD WE zijn lang op zoek geweest voor het juiste westernzadel voor onze haflinger *LOL*

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:57

Denk dat Sonja dat juist ook bedoelde Showtime

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 08:31

De Haha! staat er niet voor niets achter Lachen
Maar zou zie je maar hoe snel je vie i-net misverstanden krijgt.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 09:47

Ohw jakkes, ik heb een dressuurzadel (Daaleman) wat al een jaar of 10 oud is en er is nog niks kapot aan. Dat is eng zeg! Dat hoort niet hoor. Knipoog
Als een zadelmarktzadel die leeftijd ooit haalt en het onderliggende paard haalt deze leeftijd ook (zonder pijn in de rug of erger) hang ik de vlag uit en ga er zelf een dag aan hangen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:41

showtime_04 schreef:
hoi , een western zadel past niet ALTIJD WE zijn lang op zoek geweest voor het juiste westernzadel voor onze haflinger *LOL*

Showtime, misschien is het handig het hele topic eerst te lezen voor je reageert Verward Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:26

showtime_04 schreef:
hallo ,wij hebben 2 westernzadels van zadel markt en het is niet duur daar en wel goed ik ga met me zadel het 2de jaar in en er is nog niks kapot je kunt er ook heerlijk lange afstanden mee rijden en hij ligt perfect op mijn paardje .! OK dan! this wel een aanrader en je kunt wel beter je paardje mee nemen om te passen heb ik ook gedaan Haha! veder kun je ook kijken bij monique in westerbork *(naam verwijderd)daar heb je ook goeie kwaliteit zadels is dit weekend heropening dus je kunt altijd een kijkje neemen . *LOL* veder su6 met zoeke OK dan! groetjes wendy OK dan! OK dan!

Maar Monique verkoopt de echte merken Ik zou haar niet willen vergelijken met zadelmarkt, zal ze zelf denk ik ook niet echt blij mee zijn Haha! Haha!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:07

Is er iemand die het aandurft dit topic kort en bondig samen te vatten? Knipoog Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:20

Niet doen en doorsparen voor een betere kwaliteit en samen met een kundig persoon op zoek gaan naar een passend zadel Haha!

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:32

hoera sm mag door voor de wasmachine,volgende vraag?????

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:27

Okee, komt-ie: Zou je het aandurven om een zadel bij de zadelmarkt te kopen?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:38

Cassidy schreef:

Ik wel, als decoratie Schijnheilig

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:40

Cassidy schreef:

Ik wil hem gratis nog niet eens hebben, laat staan gebruiken Clown

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:55

Citaat:
Cassidy schreef:

Ik wel, als decoratie

Damn ben je me net voor Tong uitsteken

Voor een deken oid zou ik daar wel heen willen gaan, ook een hoofdstel moet kunnen vind ik.
Mar ik ben er nog nooit geweest dus misschien vallen de dekens ook wel uit elkaar als je ze 1x wast, maar dat zal wel meevallen denk ik. Tong uitsteken

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:26

Ik heb deze discussie met het allegrootste vermaak gelezen. Ik was nl zelf van plan misschien een sprinzadel erbij te kopen, voor de 1x per maand dat ik spring. Op Whoa ben ik de discussie ook begonnen. Ik dacht heel naief: maar als ik m maar 1x per maand gebruik kan het misschien toch wel?
Ik ben accuut van dit idee afgestapt nadat ik dit allemaal gelezen heb.Ik geef toe dat ze op de foto's er allemaal goed uitzien hoor! Maar ik heb ook dat verslag gelezen van de bokkers die ongeveer de winkel uitgegooid waren. Hun verslag was echt briljant!
Ik denk persoonlijk dat de mensen die beweren dat hun zadel perfect past op hun paard eerst na moeten denken hoe een zadel moet liggen. Kijken hoe een zadel hoort te passen.,Ik heb het mijn pony ook 3 jaar aangedaan om met een zadel te rijden dat hem niet paste. De fork drukte gewoon op zijn schoft. Maar wist ik veel, ik vond dat het paste. Gelukkig heeft Sablou toen voor mij een zadel op maat gemaakt en hoef ik me niet meer kapot te schamen dat mijn paard rugklachten krijgt. Het rijden is ook zienderogen vooruit gegaan!

Wat ik dus maar wil zeggen: leer eerst eens hoe het zadel op een rug hoort te liggen. Mensen die bij zadelmarkt een zadel kopen en beweren dat het na 2 jaar nog goed ligt, kan niet. Druk voor de gein eens op een paar plaatsen van de rug van je paard. Ik durf te wedden dat het bij het arme paard zeer doet.

Als laats wil ik opmerken dat ik de laatste tijd op markplaats heel vaak aanbiedingen zie van ene Anja. Die zadels zijn ook mega goedkoop. Ik dacht eerst dat dat misschien wel iets was, maar als een zadel zo goedkoop is, is er vast iets niet in orde. Dat komt dat dicht bij de kwaliteit van zadelmarkt. Ook vind het het bijzonder vreemd dat er mensen zijn, die na het lezen van alle topics hier, het toch nog wagen een zadel bij zadelmarkt te kopen. Die moeten dan wel heel naief en dom zijn Lips are sealed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:32

Amen sistah! Helaas zijn er nog teveel mensen die dat doen, anders had de zadelmarkt beslist niet meer bestaan....Lips are sealed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:33

cornelie schreef:
Ik wel, als decoratie Schijnheilig
Nog niet eens als decoratie. Kans is namelijk groot dat het dan ooit weer op een paard komt te liggen. Is namelijk hetzelfde met een zadel met een gebroken boom: vuilnisbak is de enige plek waar dat zadel thuishoort, en niet ter decoratie aan de wand of in de handen van Pennymeisjes die denken het aansluitend toch maar een keertje in de week te kunnen gebruiken...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:49

Majo schreef:
Wat ik dus maar wil zeggen: leer eerst eens hoe het zadel op een rug hoort te liggen.

Lachen Schiet mij ineens iets te binnen, ooit als antwoord hierop gehad van een heel lief pennymeisje:

Ik bedoel 10 minuten om te zien of het echt niet past.
Eerst kijk je van een afstandje (ong.2 minuten). Als het er goed uit ziet ga je verder en voel je of het goed ligt of dat het drukt (ook 2 minuten).
Dan heb je voor een paar rondjes draaien en er op zitten nog 6 minuten over! En ik zij er ook al bij dat je als je er echt me gaat rijden (wat wel verstandig is) je er ongeveer 40 minuten mee bezig bent.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:15

Jaja, dat is wel een rare manier en waarschijnlijk ook niet effectief. Ik vraag me ook af of een pennymeisje snapt hoe een zadel hoort te liggen.
Ik heb ook de foto's op zadelmarkt gekeken van klanten die tevreden waren. Arme paint zeg. Je kunt op de foto al zien dat het zadel van geen kanten past, de achterkant steekt helemaal omhoog! Eigenlijk zou je er de dierenbescherming voor moeten bellen Boos! Boos!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:59

Grappig , ik keek gisteren nog even op de site van Zadelmarkt en had ook Bloos! bij die foto's van die ontzettend scheef , raar en beroerd liggende zadels en die mensen die blij zijn met hun perfect passende zadel... toch vind ik er zo vanaf het plaatje best mooie zadeltjes tussen zitten. Zou er nog wel eens langs willen om de zadels eens in het echt te zien , er zullen best wel mooie zadeltjes tussen zitten die op bepaalde paarden gewoon goed passen , dat kan bijna niet anders.

Afzeiken is altijd makkelijk , en gezien de prijzen en verhalen heb ik er ook geen hoge pet van op , maar om meteen alles af te kraken is ook weer zowat...er zit vast wel wat leuks en nets tussen.

Je moest eens weten hoeveel horror-verhalen ik hoor van mensen die een zadel hebben gekocht dat is aangepast door de meest bekende zadelmakers...drama op drama , hele beest vast , erg duur zadel dat krom blijkt te zijn , wordt aangepast en paard krijgt drukkingen op schoft , weer een tijd weg en aagepast , paard krijgt drukkingen op ruggegraat.... mensen hebben het dan helemaal gehad en gaan voor een boomloze.

Dus ook een dure bekende zadelmaker met dure merken zadels is geen garantie helaas.

Nee , ik zou er best wel eens willen kijken wat ze nu precies voor kwaliteit spullen hebben , misschien valt het reuze mee , verbeterd dat spul ook weer in de loop van de tijd... lijkt me best grappig om daar zelf eens even ter plekke te snuffelen

Zadel met boom hoef ik sowieso al niet meer omdat daar ZOVEEL mis mee kan gaan...

Het rottige van Zadelmarkt is wel dat mensen er zelf mee gaan kneuzen en dus zelfs overduidelijk niet passende zadels bestempelen als "perfect" .

Mensen die een zo goedkoop mogelijk zadel willen zijn toch al niet zo onderlegd vaak en ZIEN dat gewoon niet....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 11:06

Afgelopen week een situatie op stal meegemaakt waarbij een fender van een zadel was afgebroken. Of dit bij een zadel was van de zadelmarkt durf ik niet te beweren (het zadel was iig niet zo heel veel soeps), en het is allemaal nog goed gegaan (gelukkig maar)

De fender zat met drie nietjes vast, die alledrie waren afgebroken. Niets genaaid ter versteviging. Andere fender hing nog aan één nietje vast...levensgevaarlijk gewoon!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 11:12

Ajajaj..... dat iemand daar ook mee gaat rijden zeg , dan ben je sowieso al niet erg bewust met je tuig bezig...dat kom je toch tegen als je je spullen verzorgd , en als je een beetje verstand hebt dan bekijk je toch alles eerst een beetje voordat je ermee aan de hobbel gaat ??

Mag hopen dat diegene er iets van geleerd heeft zeg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 11:15

Mijn eerste zadel was ook een goedkope waarvan na een tijdje de beugel doormiddenbrak, terwijl ik in galop zat buiten op de hei.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:53

Nou, zo'n zadel als aparte barkruk in een western-saloon... dat lijkt me wel grappig. Maar ik zou het niet op een paard durven leggen.

Mijn eerste westernzadel was een hele oude Hereford. Fijn zadel, dat in het begin pastte maar door verandering in de rugbespiering na verloop van tijd inderdaad minder. Helaas besefte ik dat op dat moment niet zo goed... Voor Rowan ben ik wat dat betreft met meer ervaring te werk gegaan, ben erg blij met dit zadel en het zadel ervoor.

Mensen hebben ook het vreemde idee dat als ze er maar een uurtje per week mee rijden het niet uitmaakt of het niet goed past. Maar lopen jullie graag een uurtje per week op akelige niet-passende martelschoenen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 15:58

Cassidy schreef:

ja, de stockzadels, maar nu dan ook nog niet alle. Of ik het nu weer zou doen? nee, maar ben dan ook verwend met een stubben Haha!
Ze hadden een hele tijd terug stockzadels van 270 euro, de duurste die ze hadden. Dat zijn best redelijke zadels (ik heb het zadel nooit intensief gebruikt, maar het zadel is toch wel diverse keren uitgeleend, dus laten we het op 1.5 jaar gebruik 1 keer per week houden schat ik zo).
Het zadel ziet er nog als nieuw uit. Nadeel direct na aankoop: de singelstoot links (de vaste, de losse over het zadel zeg maar was goed), was te breed. Deze heb ik zelf netjes iets dunner gesneden (moest een halve mm af). Verder was het niet het eerste het beste zadel dat ik meegenomen heb, ik heb diverse in handen gehad, en inderdaad er waren diverse scheef. Ook waren er stockzadels met de lelijke stukken leer erin verwerkt. Niet alle leer is even mooi, en omdat deze zadels uit India komen wordt alle leer gebruikt. Het is overigens geen karton ofzo, gewoon mooi soepel leer.
De beugels heb ik nooit gebruikt, de beugelriemen waren te kort.

Ik kan de engelse zadels niet aanraden, de vaak scheef, en ook het leer laat te wensen over. Wil je een goedkoop engels zadel, koop dan Kadet, een redelijk zadel met een acceptabele pasvorm voor de prijs die je ervoor betaalt. De engelse zadels zijn vergelijkbaar met het startzadel bij Divoza of het zadel van 135 euro van Global.

De westernzadels waren niet van denderende kwaliteit, vergelijk het met de goedkoopste westernzadels van Divoza ofzo. Tegenwoordig hebben ze betere westernzadels, maar de prijzen zijn ook gestegen (300 euro).
Grote nadeel van de westernzadels daar is dat ze geen ronde achterkant hebben. Ze zijn te lang voor kleine pony's (pony van een vriending van 1.32 kon dus geen westernzadel op). De zit vond ik niet super. Ik heb ooit een keer in Duitsland een week lang buitenritten gemaakt op westernzadels, en deze zadels waren toch echt de betere. Ze geven je steun waar nodig is. Dit had ik niet toen ik op zo'n goedkoop zadel reed (niet van Zadelmarkt). Ook vond ik de zit hard en vormloos zo op een krat (ze hebben een aantal kratten waar je even op zadels kunt gaan zitten).
De durdere van Zadelmarkt hebben duidelijk meer model en vorm.

De gewone engelse hoofdstellen kun je er prima kopen, maar zijn elders ong. net zo duur. Zo ook de halsters, touwen enz.
Ik heb er een hoofdstel gekocht voor de keuring voor 20 euro, op zich prima, maar geen stubben kwaliteit, wel soepel leer overigens.

Conclusie: alleen heengaan als je er zelf verstand van hebt (heb het verhaal van iemand over een zadel: als jij er op kunt zitten, dan past het ook op je paard). Ga er dan heen voor een stockzadel, neem je paard mee, en wees kritisch, neem niet het eerste het beste zadel.
Westernzadels zijn leuk als extra zadel voor niet al te intensief gebruik (de engelse ruiter die af en toe op buitenrit wat anders wil).
Intensief gebruik zit je toch al snel aan de duurdere zadels vast, maar tweedehands kun je vast wel wat vinden (zit is beter).

Vergelijk het met een zadel van 2000 gulden, die moesten altijd 20 jaar meegaan (gulden tijdperk, afschrijving van 100 gulden per jaar). Een zadel van 225 euro moet dus 5 jaar meegaan, en dat redden die zadels van Zadelmarkt wel. Hoe intensiever je een zadel gebruikt hoe sneller het slijt. Dat is zo met een stubben, en dat is zo met een merkloos zadel. Heb je geluk, dan past een goedkoop zadel wel. Een duur merkzadel hoeft ook neit altijd te passen. De kwaliteit is echter geen A-merk kwaliteit.
Laatst bijgewerkt door germie op 09-08-04 16:11, in het totaal 4 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:07

pmarena schreef:
Mag hopen dat diegene er iets van geleerd heeft zeg.
Degene heeft er zeer zeker van geleerd. Ik heb mijn zadel er even naast gezet, toen zag ze het verschil al. Is toch voor haar eigen gevoel naar de schoenmaker gegaan, heeft het zadel laten repareren, trok het aansluitend met haar handen weer stuk........(zonde van het geld, had ik zo wel kunnen vertellen)
Naar wat ik gehoord heb heeft het zadel een enkeltje vuilnisbak gekregen. Ze zijn nu op zoek naar een goede tweedehands (van de week een Bob Loomis geprobeerd, maar die lag niet goed).

Dus ja, men leert ervan. En in dit geval is het goed afgelopen. Gelukkig maar voor het meisje in kwestie. En een pluim voor de ouders die hun verstand hebben laten spreken.