[WN] Stelling: Met westernzadel geen passage/piaffe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:34

Ik denk inderdaad dat voor veel paarden een westernzadel prettiger is, mits het zadel niet in de weg zit bij bepaalde oefeningen.

Beetje jammer van jouw opmerking Kattebeest,
dat er een aantal mensen nog steeds een beetje vreemd tegen de Engelse sport en Engelse oefeningen aankijken weet ik, maar nou laat jij ook een staaltje andersom zien.
Tuurlijk moet een westernpaard ook verzamelen, dwz, dat hoort hij. Helaas is een goede jog vaker een flauwe sjok en waarschijnlijk dat jij daarop je mening hebt gebaseerd.

Jeddah, over die post heb ik ook al pb's gehad Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:44

kattebeest schreef:
wat je ook niet mag vergeten is dat westernzadels op westernpaarden liggen.
( zo ver was iedereen al zekers? Haha! ) en die paarden worden helemaal niet verzameld.

Boute uitspraak Haha!. Een goed gereden pleasurepaard heeft net zoveel verzameling nodig om de achterkant dragend er onder te krijgen dan een dressuur paard.
Ik ben wel met je eens dat voor werken op de prairie -zoals het westernrijden in beginsel is ontstaan- weinig verzameling nodig was. Maar dat stadium is in de showring allang ver achter gelaten.
Het hedendaagse western/wedstrijd rijden heeft weinig meer te maken met de oorsprong in het verleden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:46

nou wil ik niet banketstaaf doen en dat doe ik dan ook niet... maar zonder verzameling geen reiningproef met een mega-stop hoor! denk dat een spin ook wel enige verzameling vereist, maar ik weet het niet zeker ik heb er nl geen verstand van.... hahaha!

Ik denk ook dat een westernzadel voor een cowboy die minstens 8 uur per dag op zn paard zit, prettiger is voor hemzelf want ik heb het nog nooit langer dan 3 uur kunnen uithouden op een dressuurzadel! en zn paard zal hem daar ook wel uiterst dankbaar voor zijn...!

maar we dwalen een beetje af, de vraag was niet of een quarter een perfecte piaffe op hogeschoolnivo kon doen of een dressuurtopper een perfecte piaffe kon maken met een westernzadel, maar of het mogelijk was een piaffe te maken met een westernzadel toch?
Volgens mij zijn we het daar al wel over eens met zn allen, dat het wel mogelijk is maar dat het enige training en juist materiaal vereist.
Ik heb gezegd! Uch!

sorry, liet me even gaan, heb bijna vakantie! en ga met een stel bokkers op vakantie! Yeehah!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:36

Sugarmiss schreef:
Boute uitspraak Haha!. Een goed gereden pleasurepaard heeft net zoveel verzameling nodig om de achterkant dragend er onder te krijgen dan een dressuur paard.
Ik ben wel met je eens dat voor werken op de prairie -zoals het westernrijden in beginsel is ontstaan- weinig verzameling nodig was. Maar dat stadium is in de showring allang ver achter gelaten.
Het hedendaagse western/wedstrijd rijden heeft weinig meer te maken met de oorsprong in het verleden.

dat had ik dus in mind toen ik typte: 'in amerika...'

en idd er zijn er velen die maar wat lam lopen te sjokken.

(maar omgekeerd bij ons in de dressuur zijn er ook velen die met gekrulde nek wat lopen te sjokken Scheve mond )

en sjuim, heb je t'nou al veranderd? ik kom straks zien hé

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:02

Mensen die durven te beweren dat western paarden niet verzamelt lopen weten duidelijk niet waar ze het over hebben

Of een paard onder een western zadel een bv Spaanse pas kan doen, nou zeker wel. Tot in het irritante toe als ik laatst een mede western ruiter mag geloven. Ze heeft haar paard omgeschoold, het liep vroeger klassieke (spaanse) dressuur, het is ook een Spaans paard, ook nu onder een western zadel doet hij gewoon zijn oude oefeningen als de ruiter per ongeluk de hulpen geeft.

Dat het kan niet met zo´n zadel is kul.
Vooral als je je bedenkt dat het western zadel is ontstaan uit het oude spaanse/portugese zadel.
Dan zouden er minder van deze niet al te slimme opmerkingen gemaakt worden. Cool

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:13

amen!
goed zo adrienne!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:50

adrienne, heb je gepb'd !

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 15:18

Alles kan,
het is alleen de vraag of het wel zo comfortabel is voor het paard èn of het wel zo gezond is voor het dier.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 15:41

Volgens mij moet het kunnen... Om te beginnen heb je roundskirtzadels en die leveren al meer ruimte. Zeker bij een dressuurgefokt paard levert een westernzadel veel meer ruimte dan bij een quarterhorse. Vergelijk waar mijn zadel op mijn kwpn-er ophoudt en waar mijn zadel op een quarterhorse zou ophouden.

Lanna kan geen spaanse pas, maar ze is zonder mijn hulpen (want dan kan ze het niet hihi) best in staat tot een passage-achtige gang (als ze boos of opgewonden is kan ze op de plek draven en/of galopperen). Ook met extreem onderbrengen van de achterhand heb ik nooit de indruk gehad dat haar zadel haar in de weg zat.

Deze foto is geen passage of piaffe (dat kunnen we niet Lachen ), maar je kunt wel aardig zien dat ze met een stevig achterbeen gebruik volgens mij geen last heeft van haar westernzadel, en ze geeft ook niet de indruk dat ze het onconfortabel vindt o.i.d.

http://members.home.nl/anya/jpg/lannawe ... erhand.jpg

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:58

ze geeft helemaal niet de indruk dat het vervelig / lastig is.
dat zie je aan haar hoofd/halshouding, der oortjes, aan het gehele paard eigenlijk.

ondertussen heb ik al een paar keer met adrienne gepb'd.
ik moet in t'vervolg echt m'n context van waaruit ik kijk er duidelijk bijzetten, anders ontstaan hier zeer vervelige gedachten/ ideeën.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:03

Anya,
jouw paard draagt op deze foto niet,
de achterhand is compleet achter de massa...

Hier een foto van mij en Ozep en je ziet hier gelijk dat de lendenen dus echt wel een opdonder zouden krijgen van het zadel.
http://groups.msn.com/_Secure/0TAAkA2oW ... 3654489553

Roundskirts of niet, dat maakt volgens mij niet uit, de lengte van het zadel blijft tenslotte het zelfde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:11

Sjuim ik denk dat jij denkt dat een zadel langer is dan het uiteindelijk in werkelijkheid is.
De bars zijn tussen de 21 en 23", dit is het dragende gedeelte, wat natuurlijk groter is dan een engels zadel, maar ook anders op de rug geplaatst is.
Wat er verder achter uitsteekt zijn de skirts, die hebben maar een zeer beperkt dragend vermogen en bij gebruik van een goede pad zullen deze de rug niet mogen hinderen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:18

De skirts hebben dan geen dragend vermogen, maar voorkomen wel dat de spiermassa die er onder ligt kan opbollen IMO.
Nou maakt dat voor de westernsport niet uit omdat die massa wel tot bollen komt, maar niet in de opgerichte houding zoals bij een dressuurpaard waardoor de ligging van het zadel ook anders is en de spiermassa dus wel vrij ligt.

Ik vind dat op de foto's die ik ook al eerder plaatste heel duidelijk is te zien dat de bovenlijn van een opgericht Engels dressuurpaard in een compleet ander frame staat in vergelijking met die van laag ingesteld westernpaard. Ik vind het ronduit gemeen om een dressuurpaard te hinderen met een western zadel. Terwijl ik het voor een westernpaard juist wel een uitvinding vind omdat het gewicht veel meer wordt verdeeld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:21

Bedoel je dat een dressuurmatiggereden paard een hollere rug heeft dan een westerngereden paard ??
Of dat de bouw van beide paarden op de rug zo anders is ??

Over hoeveel cm hebben we het eigenlijk ??

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:56

Niet alleen de bouw is wat anders, maar ook de werkhouding lijkt totaal niet op elkaar.

Het draagvermogen van mijn zadels is nauwelijks langer dan dat van de zittingmaat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:34

Maar dat geldt voor een westernzadel ook hoor Sjuim. Een westernzadel heeft alleen de drukpunten wat gelijkmatiger verdeeld. Ik zie nog steeds het verschil niet. En mijn paard mag dan achter de massa lopen (is ook zaak van op welk moment je de foto neemt, want als je kijkt naar het naar voren gaande achterbeen dan zie je aan de spieren dat ze flink naar voren (dus onder de massa) gaat stappen, dan hindert die spierbeweging haar niet met dat zadel. En daar ging het mij om op die foto.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:23

De stugge skirts van een westernzadel lopen achter de zitting nog zeker zo'n 10 cm door, en dat terwijl het gemiddelde westernzadel al langer is als een Engels zadel. Die extra lengte moet toch èrgens blijven en dat loopt dus door op de lendenpartij die met een Engels zadel wel vrij blijft.

Anya,
de foto is perfect genomen, je kan goed zien dat het dragende achterbeen achter de massa staat, daar waar het juist onder de massa had moeten staan. Dat ze flink naar voren gaat stappen wil nog niet zeggen dat de beweging ook dragend is, een paard kan ook groot stappen met een stuwend achterbeen. Die grote passen wil je trouwens nou net niet wanneer je aan de passage en piaffe denkt, je wil dan namelijk de voorwaartse drang omzetten in opwaartse drang.
(Voor de duidelijkheid; het gaat me nu alleen om deze foto welke ik geen goed voorbeeld vind wanneer je het hebt over pipa-achtig draven.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:31

De foto van Anya is geen goed voorbeeld en waarom legt Sjuim goed uit.

Als ik die westernzadels zo gruwelijk los zie komen van de rug dat je een ei rechtop tussen rug en zadel kunt zetten, dan vraag ik me af hoe dat voelt als het zadel weer terug komt op de rug; oftewel: blijft het ei heel??
Ik heb heel veel van die hutsekluts westernzadels gezien, oh zo comfortabel, jaja, maar passen ho maar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:39

Sjuim: je hebt gelijk dat een hoop westernzadels te lang zijn voor de paarden die eronder lopen, dit is in de jaren vanwege het showy-uiterlijk zo gegroeid en zeker niet funktioneel verantwoord. Een showzadel met een lengte van 70/73 cm is niet ongewoon.
Maar je hebt ook korte zadels zonder al te veel leer aan de achterkant, die met hun lengte van 58/63 cm het paard niet hinderen in de nierstreek. Met een bijpassende korte pad die dik genoeg is om het zadel 'op te tillen' zou je IMO toch weinig/geen problemen moeten hebben met de oprichting/verzameling.

Misschien moet je nog eens langs komen om mijn OF te proberen Clown

Lov: dat er veel paarden rondlopen met slecht passende zadels is ook een bekend verschijnsel. Vwb het omhoog komen: dit ligt niet alleen aan het slechte passen, maar ook aan de manier waarop/waar de singelstoten zijn bevestigd. En als een paardenrug zich idd zo bolt als sommige foto's je doen vermoeden is het misschien maar goed dat de achterkant omhoog komt. Met de harde bars in een westernzadel zou een sliding stop anders waarschijnlijk lichamelijk onmogelijk zijn.

Dat het ei het niet overleefd mag wel duidelijk zijn Cool

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:47

Oke het geen western zadel maar wel de voorloper er van het zadel wordt gebruikt bij Doma Vaquera of te wel de spaanse western sport Haha! Cool
Zoals je ziet is dit zadel niet veel korter dan het huidige western zadel en het paard heeft totaal geen hinder van dat zadel.
Afbeelding

Sjuimpje schreef:
Alles kan,
het is alleen de vraag of het wel zo comfortabel is voor het paard èn of het wel zo gezond is voor het dier.

Als het dier het uit zich zelf gaat doen kun jij me niet wijs maken dat hij er hinder van ondervind of het niet prettig is. Een paard is niet dom, die gaat geen spaanse pas lopen als zijn zadel hem beperkt.

Ik denk dat je gewoon nog niet genoeg kijk hebt op de western sport en de gebruikte zadels. In een stop moet een western paard volledig kunnen gaan "zitten" optimaal verzamelt dus, als hij gehindert zou worden door het zadel zou hij dat niet kunnen.

De natuurlijke hals houding van een western gereden paard heeft niks te maken met rug gebruik. Een paard met een horizontale hals houding kan even verzamelt gaan als een opgericht paard. Verzameling komt nl uit de achterhand en niet door de houding van de nek.

By the way: Jou paard is in tegenstelling tot dat van Anya wel gruwelijk in verzet op deze foto. Misschien zit er toch iets niet zo prettig als je zou willen Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 11:57

Sjuimpje, hoe denk jij dan over een boomloos westernzadel?
Je mag mijn BM best eens komen testen en een mening hierover vormen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:10

Adrienne,
ik vond je eerste post al behoorlijk aanvallend en deze net zo, je gaat ervan uit dat jij alle wijsheid in pacht hebt terwijl andere alleen hun eigen mening geven, toch kan ik het niet laten te reageren.

De Doma V vind ik persoonlijk niet veel weg hebben van de Engelse rijsport, ik kijk zelf ook absoluut niet graag naar al die kunstjes uit Wenen.
Die vergelijking gaat dus in mijn opinie niet op.

Ik denk zelf dat ik een aardige kijk heb op de Westernsport, misschien heb jij wel niet zoveel kijk op de Engelse sport
Ik heb duidelijk door foto's laten ziet dat bij een stop de lendenen zover worden ondergebracht dat het zadel de lendenen inderdaad vrij laat, daar waar dat bij een pipa niet het geval is. Je ziet op die foto's ook duidelijk het verschil wat een werkhouding doet met een bovenlijn. Godzijdank houden de meeste mensen hier wel rekening mee en kiezen het zadel wat past bij het werk wat ze van het paard vragen.

Wb de verzameling van een westernpaard denk ik dat je dit topic niet goed gelezen hebt want daar heb ik al eerder wat over gezegd.

Verzet zie ik niet aan mijn foto af,
als Ozep zich verzet blijkt hij ook een aantal bijzondere Spaanse kunstjes op zijn repertoire te hebben. Dat ligt dan niet aan het zadel maar aan zijn karakter, het karakter kan ik niets aan doen, het zadel wel. Dat is compleet vanaf de boom af op maat gemaakt voor dit paard...

Ik heb dus niets tegen western zadels, maar elke sportrichting heeft zijn eigen geschikte uitrusting. Ik ga ook niet met mijn springzadeltje dressuurrijden, het is dan wel Engels, maar het geef niet genoeg schoudervrijheid voor wat ik tijdens een dressuurtraining vraag.
Over boomloos weet ik nog te weinig, boomloos is altijd nog beter dan een zadel met een niet passende boom. Maar als je wel een goed passende boom zegt mijn gevoel dat een boomlooszadel niet kan tippen aan die gewichtsverdeling. Maar dit is dus puur op basis van mijn gevoel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:11

Oke Sjuim ik snap het... het ging mij idd om de spierbeweging en de mate waarin dat leek te hinderen of niet....

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:48

Sjuimpje"]
Adrienne,
ik vond je eerste post al behoorlijk aanvallend en deze net zo, je gaat ervan uit dat jij alle wijsheid in pacht hebt terwijl andere alleen hun eigen mening geven, toch kan ik het niet laten te reageren.
[/quote]

Ik geef alleen mijn mening net als alle anderen hier.

[quote="Sjuimpje"]
De Doma V vind ik persoonlijk niet veel weg hebben van de Engelse rijsport, ik kijk zelf ook absoluut niet graag naar al die kunstjes uit Wenen.
[/quote]

Tja wat moet ik hier van zeggen...... vind het diep triest dat iemand de Spaanse Hoge school uit duft te maken voor kunstjes met een paard.
Het is de klasssieke hoge dressuur en de western sport heeft er zijn roots. De engelse hoge dressuur, afstammend van millitairen te paard doet heel erg hun best dit te benaderen.

Vraag me nu echt af of je het al eens hebt gezien, de passages, piaffe, pirouetes en spaanse passen waar de vonken af vliegen binnen deze discipline. Je moet voor de lol maar eens gaan kijken als er een demo is met Portugese en Spaanse paarden.

[quote="Sjuimpje"]
Ik denk zelf dat ik een aardige kijk heb op de Westernsport, misschien heb jij wel niet zoveel kijk op de Engelse sport .
[/quote]

Ik weet dat je "kijk" op de western sport, aardig is. Merk dat aan alle posts.

[quote="Sjuimpje schreef:
Verzet zie ik niet aan mijn foto af.

Misschien die lelijke blik en het dragen van de staart???
Bij ons kan dit verzet penalties op leveren, vandaar dat ik zeg een paard in verzet. Maar misschien beoordelen jullie verzet anders dat kan natuurlijk Cool

Ik vind wel dat een aantal nu wel erg off topic beginnen te raken SugarM het ging tenslotte alleen om de vraag of een paard onder een western zadel een piaffe of Passage kon uitvoeren. Nu gaat het alleen nog over of een western zadel wel past ja of nee. Ik geloof dat je bij het in gaan van dit soort vragen er van uit moet gaan dat alles past en zo ligt als het zou moeten.
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 27-07-04 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:54

Adrienne"]

[quote="Sjuimpje schreef:

Tja wat moet ik hier van zeggen...... vind het diep triest dat iemand de Spaanse Hoge school uit duft te maken voor kunstjes met een paard.
Het is de klasssieke hoge dressuur en de western sport heeft er zijn roots. De engelse hoge dressuur, afstammend van millitairen te paard doet heel erg hun best dit te benaderen.

Vraag me nu echt af of je het al eens hebt gezien, de passages, piaffe, pirouetes en spaanse passen waar de vonken af vliegen binnen deze discipline. Je moet voor de lol maar eens gaan kijken als er een demo is met Portugese en Spaanse paarden.

[
[/quote]
Whahahaha, ik lig echt rollebollend onder mijn bureau van het lachen.
Waar denk jij, Adrienne, waar de dressuur vandaan komt??? Nie uit een ei ofzo hoor. Het is jou natuurlijk nog nooit (tijdens je uitgebreide bestudering van wat je zag) opgevallen wat voor pakjes ze dragen in Wenen, Saumur en al die andere circusscholen???

"Binnen de discipline", WELKE discipline doel je hier op??? Niet op western, want die kent al die oefeningen niet ondanks dat het zijn roots heeft in de klassieke dressuur.... ernstige slijtage geweest van een oude gewoonte misschien??

De westernsport is ontstaan op een of andere prairie tijdens het koeiendrijven en niet uit de klassieke dressuur.

Oke, ik droog mijn lachtranen van mijn gezicht en ga weer terug naar de orde van de dag.