Adrienne"]
[quote="Sjuimpje schreef:De Doma V vind ik persoonlijk niet veel weg hebben van de Engelse rijsport, ik kijk zelf ook absoluut niet graag naar al die kunstjes uit Wenen.
Die vergelijking gaat dus in mijn opinie niet op.
Tja wat moet ik hier van zeggen...... vind het diep triest dat iemand de Spaanse Hoge school uit duft te maken voor kunstjes met een paard.
Het is de klasssieke hoge dressuur en de western sport heeft er zijn roots. De engelse hoge dressuur, afstammend van millitairen te paard doet heel erg hun best dit te benaderen.
Vraag me nu echt af of je het al eens hebt gezien, de passages, piaffe, pirouetes en spaanse passen waar de vonken af vliegen binnen deze discipline. Je moet voor de lol maar eens gaan kijken als er een demo is met Portugese en Spaanse paarden.
[
[/quote]
Whahahaha, ik lig echt rollebollend onder mijn bureau van het lachen.
Waar denk jij, Adrienne, waar de dressuur vandaan komt??? Nie uit een ei ofzo hoor. Het is jou natuurlijk nog nooit (tijdens je uitgebreide bestudering van wat je zag) opgevallen wat voor pakjes ze dragen in Wenen, Saumur en al die andere circusscholen???
"Binnen de discipline", WELKE discipline doel je hier op??? Niet op western, want die kent al die oefeningen niet ondanks dat het zijn roots heeft in de klassieke dressuur.... ernstige slijtage geweest van een oude gewoonte misschien??
De westernsport is ontstaan op een of andere prairie tijdens het koeiendrijven en niet uit de klassieke dressuur.
Oke, ik droog mijn lachtranen van mijn gezicht en ga weer terug naar de orde van de dag.