[WN] Twijfels over inrijden...........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

asta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:40

ik weet het niet

dutchreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:50

Ik denk dat er een heel erg vertekend beeld is over het starten van paarden op jonge leeftijd. De grootstse misvatting is dat die jonge dieren (2 jaar) gelijk al hard aan het werk worden gezet maar dat is eigenlijk nooit het geval bij de trainers die er echt kunde in hebben. Deze trainers bekijken ieder paard als een individu als een paard het niet aankan dan merk je dat als je met hem/haar werkt. Het kan dan al zo zijn dat het paard al zadelmak is maar als nog weggezet wordt. Als een paard het lichamelijk en geestelijk aankan dan wordt dat dier een keer of 3 in de week rustig gereden (veel stappen beetje draf en een paar galop reprieses) voor een minuut of 20. Als het met deze rust wordt opgebouwd dan zal een paard daar geen hinder van ondervinden op latere leeftijd. Kijk maar naar een paard als MR BH Jac deze hengst is ongeveer 14 en heeft al een carriere in de topsport van 11 jaar.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:57

Helaas is MR BH Jac toch een uitzondering... ik heb helaas veel meer bewijzen gezien van dat het wél schadelijk is dan andersom... Slechts een handje vol paarden houdt het langer dan een paar jaar vol, maar het is niet voor niets dat de Quarter de naam heeft met 8 jaar 'op' te zijn... dat komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Voor een twee jarige is 20 minuten lopen incl draf en galop, al is dat maar een paar keer per week, wél hard werk, hoe mooi je het ook weet te brengen.
En ik zit inmiddels lang genoeg in de sport om te weten hoe het er op een gemiddelde trainingsstal aan toe gaat.

Van mij mag het op wedstrijden starten van paarden onder de 4 jaar afgeschaft worden, dat zou denk ik al een boel schelen...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:19

dutchreiner schreef:
Het kan dan al zo zijn dat het paard al zadelmak is maar als nog weggezet wordt.

Dit hoor/lees/zie je zo vaak, inrijden en dan weer wegzetten. Ik vraag me dan af, waarom dan inrijden als je toch weer gaat wegzetten? Waarom dan niet gewoon wachten?

Maar goed, ik ben het helemaal met Fransis eens, natuurlijk zijn er paarden die op oudere leeftijd er nog wel prima uitzien en nog mee kunnen in de sport, helaas is dit echt een uitzondering.

Ik heb menig hengst op de advertenties gezien waar ze er TOP bijstaan in hun jonge jaren als sport paard, en dan ga ik zo'n hengst bekijken en en schrik ik gewoon van de staat waarin zijn benen verkeren. Dat is de prijs die ze moeten betalen om als 2/3 jarige op nivo te moeten presteren.

Voor een dekhengst die daarna lekker gepensioneerd wordt en niet meer gereden wordt is dat misschien nog niet eens een ramp, maar voor je eigen paard waarmee je tot zijn 20ste lekker plezier van wilt hebben is dat wat anders.

dutchreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:02

Ik zit zelf ook lang genoeg in de sport om te weten dat het vaak fout gaat met het inrijden van jonge paarden. Maar er is een ding wat we hier allemaal vergeten te schrijven en dat is dat de paardensport in dit geval de western sport er nog steeds om vraagt om jonge paarden op hoog niveau te laten presteren. Er is namelijk meer geld te verdienen in de futurity's (3 jarige paarden soms 4 jaar ligt aan het land) dan in de derby's of andere zogenaamde aged events waar de paarden ouder als 4 zijn. Bij de NRHA zijn er nagenoeg geen grote geldprijzen te winnen voor oudere paarden. Het draait allemaal om de junior paarden, het probleem is namelijk niet dat de trainers de paarden te vroeg klaarmaken maar het probleem is dat de eigenaren van deze paarden ze zo snel mogelijk in de show ring willen zien en geld zien winnen. Als jij als trainer er voor kiest dit niet te doen dan gaan ze naar een ander die het wel doet. En laten we eerlijk wezen een trainer moet ook eten.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:13

dutchreiner schreef:
de western sport er nog steeds om vraagt om jonge paarden op hoog niveau te laten presteren. En laten we eerlijk wezen een trainer moet ook eten.

Dus is het paard maar kind van de rekening
Laatst bijgewerkt door Vera op 29-03-04 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:17

En een trainer hoeft geen principes te hebben Verdrietig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:17

dutchreiner schreef:
t de paardensport in dit geval de western sport er nog steeds om vraagt om jonge paarden op hoog niveau te laten presteren. Er is namelijk meer geld te verdienen in de futurity's (3 jarige paarden soms 4 jaar ligt aan het land) dan in de derby's of andere zogenaamde aged events waar de paarden ouder als 4 zijn.

Is in de dresuur en springwereld ook zo, Vooral de "goede" paarden worden te jong teveel belast om op jonge leeftijd al grootse prestaties neer te zetten Scheve mond

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:38

dutchreiner schreef:
Er is namelijk meer geld te verdienen in de futurity's (3 jarige paarden soms 4 jaar ligt aan het land) dan in de derby's of andere zogenaamde aged events waar de paarden ouder als 4 zijn. Bij de NRHA zijn er nagenoeg geen grote geldprijzen te winnen voor oudere paarden. Het draait allemaal om de junior paarden, het probleem is namelijk niet dat de trainers de paarden te vroeg klaarmaken maar het probleem is dat de eigenaren van deze paarden ze zo snel mogelijk in de show ring willen zien en geld zien winnen. Als jij als trainer er voor kiest dit niet te doen dan gaan ze naar een ander die het wel doet. En laten we eerlijk wezen een trainer moet ook eten.

DutchReiner, wat je zegt is ook zeker waar, het is ook niet zo zeer de "schuld" van de trainers, maar die van de wedstrijden en de Futurity's en dus het publiek en de eigenaar/fokker die $$ wil zien.

Maar, degene die dit topic startte is denk ik niet een trainer, heeft ook niet een paard gekocht om in de futurity's te stoppen en veel $$$ te verdienen. Dan is het IMO een heel ander verhaal, waarom zou je dan vroeg beginnen?

Alleen maar omdat het wel gebeurd in de Topsport, net als Gijsenkim zegt, ook in de dressuur/spring sport betekend niet dat het een reden is voor ons allemaal om dat te doen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:55

dutchreiner schreef:
Ik zit zelf ook lang genoeg in de sport om te weten dat het vaak fout gaat met het inrijden van jonge paarden. Maar er is een ding wat we hier allemaal vergeten te schrijven en dat is dat de paardensport in dit geval de western sport er nog steeds om vraagt om jonge paarden op hoog niveau te laten presteren. Er is namelijk meer geld te verdienen in de futurity's (3 jarige paarden soms 4 jaar ligt aan het land) dan in de derby's of andere zogenaamde aged events waar de paarden ouder als 4 zijn. Bij de NRHA zijn er nagenoeg geen grote geldprijzen te winnen voor oudere paarden. Het draait allemaal om de junior paarden, het probleem is namelijk niet dat de trainers de paarden te vroeg klaarmaken maar het probleem is dat de eigenaren van deze paarden ze zo snel mogelijk in de show ring willen zien en geld zien winnen. Als jij als trainer er voor kiest dit niet te doen dan gaan ze naar een ander die het wel doet. En laten we eerlijk wezen een trainer moet ook eten.

Ja, dat klopt misschien in Amerika, maar dat argument gaat hier in Nederland dus niet op! Die paar tientjes die hier op shows te verdienen zijn zijn echt de moeite niet waard, meestal heb je de kosten van de show er maar nauwelijks uit. En hoeveel 'Lawson's', 'Pewter's' enz. worden hier nou helemaal uitgeschreven??
We moeten met z'n allen eens ophouden te kijken naar wat men in Amerika doet. Dat land is écht niet zaligmakend!! Ookal komt de westernsport daar vandaan en kunnen we veel van ze leren, we kunnen ook van hun fouten leren! Nu is men in Amerika langzaam bezig die futurity leeftijd op te schroeven... waarom zouden wij hier die omweg bewandelen??

dutchreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:17

Een trainer moet zeker wel principes hebben maar je moet ook eerlijk naar jezelf wezen als je de rekeningen niet kan betalen doordat je geen paarden op jonge leeftijd zadelmak maakt heb je een groot probleem. Het is namelijk niet zo dat ik het goed praat dat paarden op een te jonge leeftijd te veel worden belast maar ik probeer te zeggen dat het al een industrie is geworden waarin jonge paarden zo snel mogelijk worden klaar gemaakt. En in mijn ogen kan je dat op twee manieren doen je kan een paard met 2 jaar stuk rijden door hem gigantisch te belasten of je kan hem met 2 jaar rustig zadelmak maken hem licht rijden en kijken hoe het dier zich ontwikkelt. En het feit dat er hier in Nederland niet veel wordt verdiend op de wedstrijden klopt maar de mensen waar ik het over heb rijden hier in Nederland bijna geen wedstrijden omdat er inderdaad te weinig te verdienen is. Maar ga je richting Duitsland,Belgie kijken dan kan je zeker eens in de maand een Lawson Trophy mee rijden en dan spreken we niet over een paar tientjes. Daarnaast zijn de kosten van het showen van een paard van een klant niet voor de trainer maar voor de klant zelf evenals de reiskosten vergoeding.
Als iemand recreatief wil rijden dan is het geen probleem om een paard op een latere leeftijd zadelmak te maken kies je ervoor om profesioneel met de sport bezig te gaan en junior paarden uit te willen brengen dan kan je niet om het feit heen dat je met jonge paarden vroeg moet beginnen om ze op tijd klaar te krijgen voor een wedstrijd. En de opmerking dat het paard dan maar een kind van de rekening is klopt gedeeltelijk maar je moet is om je heen horen wat de mensen zeggen dat je 250 euro per maand trainingsgeld vraagt dan staan ze op hun achterste benen als het paard dan alleen nog maar recht uit kan stappen draven en galoperen. Je kan vinden dat ik de dingen op een harde manier schrijf maar ik som alleen de feiten op die er op dit moment zijn. Persoonlijk zie ik ook liever een Lawson trophy die vereden wordt op paarden van 12 jaar die het super doen. Maar dat is op dit moment nog onmogelijk, je moet roeien met de riemen die je hebt en helaas zijn dat op dit moment de jonge paarden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:32

dutchreiner schreef:
.Als iemand recreatief wil rijden dan is het geen probleem om een paard op een latere leeftijd zadelmak te maken

Ik weet niet of je het zo bedoeld hebt maar nu wordt het zo onderhand de omgekeerde wereld. Zou er nog eens bij moeten komen dat het een probleem is om een paard met 3 jaar zadelmak te maken Verward Maar oke, dan is het voor recreatieve doeleinden.............

Citaat:
kies je ervoor om profesioneel met de sport bezig te gaan en junior paarden uit te willen brengen dan kan je niet om het feit heen dat je met jonge paarden vroeg moet beginnen om ze op tijd klaar te krijgen voor een wedstrijd.

Voor zover ik weet leven we in een vrij land en móet er niks. En een junior paard is t/m 5 jaar dus professioneel is imo ook niet verbonden met een paard te jong móeten inrijden.

Citaat:
Persoonlijk zie ik ook liever een Lawson trophy die vereden wordt op paarden van 12 jaar die het super doen. Maar dat is op dit moment nog onmogelijk, je moet roeien met de riemen die je hebt en helaas zijn dat op dit moment de jonge paarden.

Alweer dat moeten Verward
En waar een wil is is een weg. Als je als trainer geen te jonge paarden in wilt rijden is dat een keuze die je maakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:58

dutchreiner schreef:
Een trainer moet zeker wel principes hebben maar je moet ook eerlijk naar jezelf wezen als je de rekeningen niet kan betalen doordat je geen paarden op jonge leeftijd zadelmak maakt heb je een groot probleem...

Hier spreek je dus jezelf tegen vwb het principe-gedeelte, want hier stel je dus geld boven principe's.

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:45

met al die mensen die pas met hun driejarige aan komen zetten voor training moet toch ook een boterham te verdienen zijn. ik geloof dus niet dat die boterham alleen te verdienen is door junior paarden uit te brengen.
je kunt je als trainer toch op een ander soort klant richten, eentje die het welzijn van zijn paard voorop stelt?
geloof me, die zijn er zat. maar de kans is groot dat je dan vaker minder getalenteerde paarden onder het zadel hebt, want het zijn de betere paarden die voor de sport worden aangekocht.

en kun je de klant niet afraden om zo vroeg al zo serieus te beginnen met het paard? als je uitlegt aan een klant wat de nadelige gevolgen hiervan kunnen zijn, verandert zo'n klant dan niet van mening als hij je respecteert als trainer... of gaat het echt alleen om de roem en de poen bij die mensen? Verward

principes moet je niet alleen hebben je moet ze ook nastreven Knipoog

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:09

Sugarmiss"]
[quote="dutchreiner schreef:
Een trainer moet zeker wel principes hebben maar je moet ook eerlijk naar jezelf wezen als je de rekeningen niet kan betalen doordat je geen paarden op jonge leeftijd zadelmak maakt heb je een groot probleem...

Hier spreek je dus jezelf tegen vwb het principe-gedeelte, want hier stel je dus geld boven principe's.
[/quote]

Als je full time pro bezig gaat met paarden, is geld verdienen ermee een principe. Haha!
Zolang de associations hun regelgeving niet veranderen zal het jong inrijden van paarden een feit blijven, jammer maar waar. Cool

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 06:51

Je kunt ook part time pro bezig zijn met de paarden en als je écht achter je principes staat een deeltijd baan erbij nemen. Maar vooralsnog geloof ik er ook niet in dat de helft van de aangeboden paarden 2 jaar zijn hier in nederland.

dutchreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:19

Het is jammer dat dit een ja/nee spelletje wordt het punt dat ik probeer te stellen is dat de leeftijd van het zadelmak maken niet zoveel uit maakt maar de manier waarop. En persoonlijk begin ik liever wat vroeger zodat ik wat langer de tijd heb om een paard klaar te maken. Het is een ander zijn goed recht om dit anders te doen. En een deeltijd baan erbij nemen is niet te doen als je een stal vol met paarden heb staan die allemaal gereden moeten worden. Dan kan je beter je amateur status blijven behouden en leuk je wedstrijden in het weekend rijden met een of twee (senior) paardjes. Om af te sluiten nog een aantal senior paarden die jong gestart zijn en nog super lopen.
Jacs on top
Bars Jackson Bo
Dandy Breeze Cash
Mateus van Ark
Ricky Stardust
Tabasco Tari
Trashadeous
Taris Skeeto
Justin Doc Sail Cody
Chex Enterprise
Smart Little Egger
enz

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:07

Je hebt helemaal gelijk. De leeftijd van zadelmak maken maakt niet zoveel uit. Een veulen kan je ook al een speelgoedzadeltje opleggen, is hij ook zadelmak Knipoog
Voor inrijden maakt de leeftijd imo wel uit. Kijk alleen maar naar het duidelijke plaatje dat SM altijd plaatst.