Hoe lang buitenrit 4 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 09:29

mavantos schreef:
BeFunny schreef:
Ik vind dat jullie echt veel te heftig reageren.

Pas d is al onder het zadel. Ts traind er al mee en heeft nog tijd om op te bouwen daarnaast geeft ze aan dat als ze het idee heeft dat het niet gaat ze dat "ritje (want het is geen wekenlange tocht door spanje ofzo) niet doen.

Ik juig het alleen maar toe ik denk dat zowel paard als TS er wel even van uitgaan dat ts geen overgewicht heeft en dat het paard verder gezond is en goede conditie, dit beiden heel erg leuk gaan vinden.

Het is een vierjarige hè? Het zou een heel ander verhaal zijn als het paard acht of tien zou zijn.

Nou als die 8 of 10 jarige niks heeft gedaan dan op de wei staan bijvoorbeeld dan vind ik dat helemaal niet anders.

Nogmaals TS geeft aan dat ze niet gaat als het paard er niet aan toe is. Over een half jaar is die 4,5 en het is dus zo dat ze al aan het opbouwen is. Alles valt of staat met hoe ver ze dan zijn en hoe het gaat. Ik vind dat jullie of iig een aantal heel heftig op ts reageren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 09:39

mavantos schreef:
BeFunny schreef:
Ik vind dat jullie echt veel te heftig reageren.

Pas d is al onder het zadel. Ts traind er al mee en heeft nog tijd om op te bouwen daarnaast geeft ze aan dat als ze het idee heeft dat het niet gaat ze dat "ritje (want het is geen wekenlange tocht door spanje ofzo) niet doen.

Ik juig het alleen maar toe ik denk dat zowel paard als TS er wel even van uitgaan dat ts geen overgewicht heeft en dat het paard verder gezond is en goede conditie, dit beiden heel erg leuk gaan vinden.

Het is een vierjarige hè? Het zou een heel ander verhaal zijn als het paard acht of tien zou zijn.

En daarnaast een halfjaar onder het zadel. Dat vind ik te kort voor 14 km

Heb m’n driejarige vorig jaar (toen 3 dus, nu 4) ook meegenomen op buitenrit. Was na een uur stappen weer terug bij de trailer

Friesfanaat

Re: Hoe lang buitenrit 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 09:45

Plus mensen onderschatten de invloed van heuvels enorm. Ik ben vorig jaar verhuisd van Noord-Groningen naar Zuid-Limburg met mijn (toen) 5 en 6 jarige merries. Deze hadden beide echt een best prima conditie maar na een wandeling (dus aan de hand!) van 8 km (stappen en kort stukje draf) met 2 beklimmingen erin waren ze kapot. Klimmen vergt echt andere conditie dan vlakke ondergrond.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 10:20

Gewoon gaan opbouwen, veel stukken stappen en rust inbouwen, goed warmstappen en na-verzorgen, de 2 dagen daarna licht longeer werk tegen spierpijn.
Een eetlepel of 4 zout zonder jodium de 2/3 dagen erna.
14 km is echt niet zo spannend, ook voor een 4 jarige niet. hersenen aan, goed verzorgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 12:45

voor een flinke rit moet je paard op goede conditie zijn ongeachte de leeftijd.
is dat het nog niet dan niet doen. paard gaat er last van de spieren van krijgen en gevoelige voeten.
vooral een quarter waarvan wij hier de bloedlijnen niet weten moet je op passen dat ze niet spier bevangen raakt.

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-26 12:55

Popstra schreef:
is dat het nog niet dan niet doen. paard gaat er last van de spieren van krijgen en gevoelige voeten.
vooral een quarter waarvan wij hier de bloedlijnen niet weten moet je op passen dat ze niet spier bevangen raakt.

Ze is 7 panel negatief

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 15:19

DDDara schreef:
Dat kan makkelijk!!!

14 kilometer is echt niks, paarden lopen van nature de hele dag. Als je er de rest van de week maar rekening mee houd dus de dagen er voor en er na.

Dat is heerlijk voor je paard zal die echt van genieten!

Veel longeren is slecht, veel zwaar bak werk, en als je deze rit 3 keer in de week gaat maken. Maar een keer een leuke lange rit daar kan je je paard echt niet mee overbelasten hoor!
Mensen worden echt TE voorzichtig met hun paarden daarom zijn die beesten niets meer gewend. We laten onze jonge kinderen zelfs met de avondvierdaagse de 10kilometer lopen. Mijn 4 jarige paard loopt met 2 vingers in zijn neus een 14 kilometer rit!

In de natuur lopen paarden inderdaad veel kilometers, maar dat is dan zonder ruiter en bepakking. Dit is een jong dier en daarvoor is het gewoon nog veel te veel. Het is nog niet volgroeid en je wilt lichamelijke problemen (waar nogal wat topics op Bokt over zijn) in de toekomst voorkomen. Het is dus niet 'te voorzichtig', het is een wijze gedachte om rekening met een jong paard te houden. Veel te veel ruiters stappen er te vroeg op en vragen al snel teveel van hun dier.

De vergelijking van jouw kinderen 10 kilometer laten lopen met de avondvierdaagse, vind ik niet echt een goede vergelijking. Los van het feit dat wij dat ook al op jonge leeftijd deden, maakten wij die tocht niet met een zware boodschappentas en/of rugzak of met een dummy-pop op de rug.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 15:22

Iedereen leest er overheen, over deze optie, maar als je de stap-periodes grotendeels ernaast gaat lopen scheelt dat heel veel. Dan zit je er max een uur op. De rest loop je. Dat zou ik nog steeds doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 15:55

Het gaat ook om overprikkeling, jonge paarden kunnen mentaal nog helemaal niet zo veel aan zolang achter elkaar.

Ik ben altijd liever iets te voorzichtig met jonge paarden dan andersom, je wilt ze inderdaad niet op latere leeftijd stuk hebben.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 16:42

Hannanas schreef:
Iedereen leest er overheen, over deze optie, maar als je de stap-periodes grotendeels ernaast gaat lopen scheelt dat heel veel. Dan zit je er max een uur op. De rest loop je. Dat zou ik nog steeds doen.

Ik ken niemand die 1,5 uur naast zn paard gaat lopen op buitenrit. Zou met verbazen als dit op zo'n moment echt zou gebeuren.

Als je een jong paard aanschaft weet je dat je de eerste jaren veel rekening moet houden met de belasting. Als iemand met een vierjarige op concours gaat dan is Bokt te klein en valt iedereen erover, maar bij een vierjarige die op buitenrit gaat kan 2,5 uur rijden ineens wel. Dat is een veel intensievere inspanning hoor.

Ik ben absoluut niet iemand die zegt dat je niks mag doen met een vierjarige, maar dit is veel te gek hoor. Ik kan echt niet begrijpen dat er mensen zijn die dit vinden kunnen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 17:23

Misschien heb ik erover heengelezen, maar wat is de reden dat je per se dan die rit zou moeten maken?
Je twijfelt zelf al, anders zou je het niet vragen, is het dan niet gewoon beter om het nog even uit te stellen?
Waarom zou je het risico nemen? Er zijn een paar mensen die ja zeggen, maar het overgrote deel zegt dat het te vroeg is. Je had zelf ook al twijfels dus waarom dan toch gaan?
Ik zou gewoon rustig opbouwen met het paard zonder zo'n doel. Mocht het toevallig tegen die tijd zijn dat je op 14km zit kan je het doen, zolang je maar opbouwt naar wat eerlijk is voor je paard, en niet wat nodig is om per se die 10km te halen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 17:48

Ik sluit me aan bij de post van Ibbel

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 17:58

mavantos schreef:
Hannanas schreef:

Ik ken niemand die 1,5 uur naast zn paard gaat lopen op buitenrit. Zou met verbazen als dit op zo'n moment echt zou gebeuren.

Ik heb er net 2 uur en 18 minuten naast gelopen :D Maar mijn doel was anders, ik ging gewoon gezellig wandelen ipv op buitenrit. De volgende buitenrit wordt de helft van de afstand (5 ipv 10 km).

Ik vind zowel de mentale als de fysieke belasting voor een 4 jarige te veel, denk dat het meeste daarover gezegd is. Dat paarden 'van nature' vele kilometers lopen is mooi, maar jouw specifieke pony heeft dat afgelopen jaren niet in dezelfde mate gedaan als die natuurpaarden. Bovendien lopen die vele km's in vele uren, ze hebben er namelijk 24u de tijd voor om zo'n 20 km af te leggen. Dat doen ze al vanaf jongs af aan, dus daar is de conditie en bespiering (voor zover van toepassing) op aangepast.
Het hebben van spieren (die heeft iedereen) is geen garantie tot succes. Ik moet dan denken aan die reclame van Centraal Beheer :D
https://www.youtube.com/watch?v=g-IbysLDE-A

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 18:05

Quarterpony schreef:
Popstra schreef:

Ze is 7 panel negatief

Top!! Dan nog wachteb tot ze goed op conditie is en dan lekker gaan

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 20:07

Vind dat sommigen ook wel erg bruut reageren... Denk dat 14km met een 4 jarige, veelal rechtuit of stappend minder belastend is dan een paard in de dressuur sport. Wat moeten die 6 a 7 jarigen dan al die dik Z2 of ZZL lopen. Die hebben zwaardere trainingen al moeten lopen...

Kijk naar je paard, lekker rustig opbouwen en kijken hoe ze het doet... Geniet samen!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 20:55

Alenthe05 schreef:
Vind dat sommigen ook wel erg bruut reageren... Denk dat 14km met een 4 jarige, veelal rechtuit of stappend minder belastend is dan een paard in de dressuur sport. Wat moeten die 6 a 7 jarigen dan al die dik Z2 of ZZL lopen. Die hebben zwaardere trainingen al moeten lopen...

Kijk naar je paard, lekker rustig opbouwen en kijken hoe ze het doet... Geniet samen!

Het ene kwaad maakt de ander niet goed, denk dat veel mensen die dit afraden ook geen fan zijn van 6 a 7 jarigen in het zzl

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 21:18

Ik vind het ook geen vergelijk. Een 6-jarige die op dat niveau loopt is daar drie jaar naartoe gewerkt door een (semi) prof. Dat is niet haalbaar voor de gemiddelde ruiter en het gemiddelde paard.

Dit paard komt net uit de winter en is 4. Nog geen tijd gehad om spieren op te bouwen en te wennen aan het ruitergewicht. Wellicht dat het voor een ervaren endurance ruiter met getalenteerd en ervoor gefokt paard geen probleem is al het paard er naartoe is opgebouwd (daar heb ik geen kaas van gegeten) maar voor de gemiddelde paard-ruiter combi is het imo te fanatiek.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 08:43

mooney schreef:
Alenthe05 schreef:

Het ene kwaad maakt de ander niet goed, denk dat veel mensen die dit afraden ook geen fan zijn van 6 a 7 jarigen in het zzl

Ik ben geen fan van die 6 jarige in de ZZ etc.
Maar dit buitenritje met ts haar eigen paardje daar zie ik geen probleem in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 08:57

Alenthe05 schreef:

Alles valt of staat met de opbouw denk ik, of dat nu een 6 jarige is die Z2 loopt. Wat trouwens peanuts is voor een getalenteerde ruiter en dito paard of een zesjarige die twee uur op buitenrit gaat. Als beide goed en verstandig opgebouwd zijn dan moet het prima kunnen.

Deze is 4..beest is nog helemaal niet opgebouwd. Ik zou dus daar lekker aan gaan werken als ik de TS was, goed rekening houdend met een goede opbouw en zo kun je steeds een klein stapje verder.

In de regel geldt bij jonge paarden, beter iets te voorzichtig dan te snel en te veel.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 10:06

Als jij die rit graag wil maken en je denkt zelf dat je paard er klaar voor is..... laat je dan niet gek maken door wat Bokt allemaal zegt.

Een paard krijgt echt geen blijvende schade van een keer een lange buitenrit hoor, mensen kunnen hier zo enorm dramatisch doen.

Als jou gevoel zeg dat je paard dit aan kan dan denk ik dat je daar op mag vertrouwen!!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 10:29

Is blijvende schade de enige maatstaf om dingen wel/niet te doen? Dat hoop ik toch niet…

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 10:37

996981 schreef:
Is blijvende schade de enige maatstaf om dingen wel/niet te doen? Dat hoop ik toch niet…

Nee hoor.
Veel plezier en genieten samen met paard speelt vooral een grote rol.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 10:43

Waarbij het uitgangspunt is dat het voor beiden leuk moet zijn. Ongetraind 14 km voor een paard is met 8–10 km voor een mens qua inspanning. En dat is enkel het fysieke deel. Zou je zelf 10 km gaan joggen? Denk het niet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 10:44

Je bent niet verplicht een jong paard te kopen he? En je kan ook plezier hebben met een ritje van 7 km. Of de 14 km 10 km wandelen en 4 rijden. Het kan allemaal. 14 km rijden met een minimaal getraind jong paard is niet de enige manier om plezier te beleven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 10:54

Als ik terug kijk naar een Endurance wedstrijd waar ik met mijn eerste pony aan heb meegedaan die toen 7 jaar was en getraind voor die wedstrijd. De wedstrijd was in de Utrechtse Heuvelrug. Ik kan je vertellen die heuvels zijn echt zwaar en ik heb naar mijn pony geluisterd en zo kwamen wij als allerlaatste, maar wel goedgekeurde combinatie net binnen de toegestane tijd over de finishlijn ( minimale snelheid is dan 9 km per uur)

Daarop gebaseerd zou ik een 4 jarige niet 14 km door heuvelachtig gebied laten lopen onder een ruiter.
Eerder de helft. Dat is echt genoeg, als je pony dat langere tijd makkelijk aan kan zonder spierpijn, dan kun je langzaam opbouwen en niet te snel naar hogere snelheid gaan.