Wat doen jullie als je paard spicy is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 16:24

Kimmie25501 schreef:
Mrijn, hmm interessante invalshoek, ik heb inderdaad een merrie.

Binkie_Eline, zelfs het zigzaggen hielp woensdag niet, net zoals het wijken op de volte. Zigzaggend wijken heb ik dan weer niet gedaan, dus zet ik op mijn lijstje!

Oh, dus misschien speelt er ook een een stukje "niet goed uitonderhandeld" mee? }> en/of deden je eigen hormonen ook een duit in het zakje?

Een kennis had ooit een halve volbloed (Afrikaner-bloed voor de oude sokken onder ons) en dat was een dijk van een merrie, zoeen waar je de oorlog mee kunt winnen, behalve als ze hengstig was èn zij ongesteld, dan kwamen ze nergens :oo
Maar ze was een wijze vrouw die dat erkende en er dan gewoon niet opstapte. +:)+

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 17:41

Als een paard aan de hand al druk doet stap ik niet op.

Ondanks dat ze hele dagen buiten staan met veel galopruimte valt het toch voor dat ze staan te draaien in de poetsplaats, helemaal nu tijdens de winter.

Dit doe ik: eerst losgooien, goed laten uitbokken, laten rennen tot ze eigenlijk willen draven maar dan toch nog verder laten galopperen.

Daarna longeren op beide kanten, met veel overgangen en tempowisselingen.

Daarna nog een rondje grondwerkoefeningen: netjes meelopen, paar passen achterwaarts, volgen in draf, halthouden, blijven staan etc.

Als ze dan rustig en werkwillig zijn zadel ik op en ga ik rijden.

Sidenote: ik heb te weinig tijd om te rijden. Dus een lange voorbereiding is soms nodig en vind ik ook eerlijker voor het paard.

Vroeger, toen ik nog 6x per week reed, zou ik nooit een uitgebreide voorbereiding nemen, maar reed ik het er gewoon uit door flink dressuurmatig aan het werk te zetten (soms met het nodige gebok en wegschieten). Achteraf bekeken kwam ik dan toch nooit echt op het gewenste punt. Ik vind mijn huidige methode dus beter.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 18:00

Kimmie25501 schreef:
Mrijn, hmm interessante invalshoek, ik heb inderdaad een merrie.

Binkie_Eline, zelfs het zigzaggen hielp woensdag niet, net zoals het wijken op de volte. Zigzaggend wijken heb ik dan weer niet gedaan, dus zet ik op mijn lijstje!

Wanneer wijken lastig is (omdat een spicy paard bijvoorbeeld het been niet accepteert) kun je ook op een volte stelling naar buiten nemen, weer terug stellen en dan met de binnenstelling wenden naar de andere hand waardoor het paard met contrastelling moet wenden.

En om het een leveltje moeilijker te maken kleine volte rijden (rond 10 meter) met binnenstelling en dan omstellen naar contrastelling en dan weer omstellen naar binnenstelling zonder dat je uit ritme wordt gebracht. Dus de passen moeten hetzelfde blijven.

Een leveltje er nog meer bij is om te wijken van de kleine naar grotere volte en dan met binnenstelling terug te wijken (a la appuyement) naar de kleine volte.

Een goede oefening voor flexibiliteit en buiging en moet je als ruiter goed je been en teugels er bij houden. Let wel op je handposititie; sommige paarden blijven dan toch iets strak achter de oren en in de kaak, dus als je denkt dat ze niet meer kunnen buigen, dan buig je nog iets meer door.

En al deze oefeningen kun je lekker relaxt in een gecontroleerde stap doen. Mocht de spanning meer afgevloeid zijn ook leuke oefeningen voor de draf :))

Met deze oefening kan ik aan mijn spicy red mare komen met mijn benen en hoefde ik niet te draven.

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 19:18

Beemsterkaas schreef:

Ondanks dat ze hele dagen buiten staan met veel galopruimte valt het toch voor dat ze staan te draaien in de poetsplaats, helemaal nu tijdens de winter.

Dit doe ik: eerst losgooien, goed laten uitbokken, laten rennen tot ze eigenlijk willen draven maar dan toch nog verder laten galopperen.

Daarna nog een rondje grondwerkoefeningen: netjes meelopen, paar passen achterwaarts, volgen in draf, halthouden, blijven staan etc.

Sidenote: ik heb te weinig tijd om te rijden. Dus een lange voorbereiding is soms nodig en vind ik ook eerlijker voor het paard.

Vroeger, toen ik nog 6x per week reed, zou ik nooit een uitgebreide voorbereiding nemen, maar reed ik het er gewoon uit door flink dressuurmatig aan het werk te zetten (soms met het nodige gebok en wegschieten). Achteraf bekeken kwam ik dan toch nooit echt op het gewenste punt. Ik vind mijn huidige methode dus beter.

Maar wat voor voordeel zie je er in om het paard langer te laten galopperen dan wat die zelf aangeeft? Is het een soort straf voor het fris zijn? Is het gedrag wat je wil afleren?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 20:30

Kimmie25501 schreef:
Anne_GTI schreef:
Proberen van de voorkant af te blijven en hersenwerk verzinnen met veel voltes. Beetje slalommen om pionnen, balkjes. Niet dom laten rennen. Ik draaf vaak wel vrij vlot aan en ga slangenvoltes enzo rijden.

Zet jij dit dan van tevoren al neer als je weet dat je paard druk is ofzo?

Ladyson, in dit geval heb ik even gewerkt aan het recht achterwaarts gaan. Tussen het longeren en rijden in. Toen ik opstapte was ze niet ultiem ontspannen, maar ik vond haar ook niet mega gespannen. Ze bleef braaf staan, maar wilde wel meteen vertrekken toen ik erop zat.

Ik zou je dan een andere grondwerkoefening aanraden: het omzetten van de voor- en achterhand. Dit kun je trouwens vervolgens ook doen als je erop zit.

Je leert het eerst aan als er geen spanning is, en zet het vervolgens in op momenten dat er spanning ontstaat. Je doet de oefening tot er weer ontspanning is, gaat weer verder met je wandeling/rit, en als er weer spanning ontstaat, dan herhaal je de oefening weer totdat er ontspanning ontstaat.

Annemarie Meerkerk (werkt samen met de fam. Van der Schaft) legt daar in deze video meer over uit:

En deze video van Tristan Tucker is daar een mooie aanvulling op.
https://www.facebook.com/trtmethod/videos/one-of-the-first-exercises-you-will-learn-in-the-online-training-is-the-moving-t/1646386605497455/

In deze korte video’s komt alleen het omzetten van de achterhand aan bod, maar het omzetten van de voorhand hoort er ook bij.

Kimmie25501

Re: Wat doen jullie als je paard spicy is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 22:01

Ikke, zou zomaar kunnen! Hoewel mijn eigen hormonen aardig onderdrukt worden :=

Eenitram, heel leerzaam deze uitleg, die ga ik inzetten, dankjewel!

Ladyson, die beheersen we, neem ik mee!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 22:27

Cruise schreef:
Beemsterkaas schreef:

Maar wat voor voordeel zie je er in om het paard langer te laten galopperen dan wat die zelf aangeeft? Is het een soort straf voor het fris zijn? Is het gedrag wat je wil afleren?

Nee hoor, ik werk niet met straffen of afreageren tijdens een training. Ik straf alleen als een paard mij in gevaar brengt, maar dat is dan eerder in de omgang.

Een training is altijd genieten voor beide partijen, ik zie er anders het nut niet van in. Ik doe het voor het plezier.

Waarom dan nog iets langer galop vragen dan ze aangeven? De eerste keer dat ze terug in draf 'vallen', is het eerste teken dat het ergste vuur aan het doven is. Als je dan terug zelf galop vraagt, is dat een eerste 'commando'. Zoals ik zei ga ik even later longeren. Dan moeten ze overgangen maken, alles geheel op commando dus.

Het opnieuw in galop zetten terwijl ze nog los zijn is dus een eerste opdracht. Na een hele bepaalde reeks opdrachten is het paard rustiger en kunnen we rijden overwegen.