Mag ik onder het mom van sparren/ervaringen uitwisselen onderbouwen?
Voel je vrij om dit bericht te negeren indien je geen interesse hebt.
Iets meer maar het gekke is dat voor mij (dus puur mijn ervaring) de snelheid niet het verschil maakte. Even de meest recente:
Drie van mezelf waarbij ik van geboorte tot doorrijden zelf de snelheid kon bepalen. Bij die drie viel me op dat hoe minder reactie bij het voorwerk hoe heftiger ze ontplofte bij het opstappen (en hier worden ze al snel gewoon gemaakt aan alles behalve gewicht en er pas op als ze de dubbele longe goed doen zodat het enige ‘nieuwe’ eigenlijk gewicht is. Sturen enz kenden ze allemaal voor ik ging hangen. Die wat het duidelijkste was over het zadel (lees: ik heb getwijfeld of ik haar wel echt zadelmak wilde.

) was piece of cake om in te rijden maar na zes maanden heb ik twee maanden (in de zomer dus geen kou) een bronco onder me gehad.

dit is een gevoelige merrie die soms in zichzelf keert maar meestal vrij duidelijk haar mening geeft.
Die wat geen kik gaf op het voorwerk ontplofte toen ik opstapte maar heeft eigenlijk daarna geen moeilijke periode gehad. Deze konden we met de dubbele longe gewoon de vrachtwagen in sturen en er weer uit. Die liep eigenlijk gewoon aan lange lijnen in drie gangen met zadel voor ik ging hangen enz en toch ontplofte ie na drie passen met mij er op. Een week later gingen we rustig alleen buiten stappen en draven en was ie overal voor in. Ik snap tot op de dag van vandaag nog steeds niet waarom hij zo reageerde. Hij was veruit het meeste gewoon op elk gebied. Heeft normaal een nuchter nieuwsgierig karakter en na twee keer kwam dat ook terug boven. Maar die eerste twee keer …

Eentje die in de opfok gestaan had maar wel sneller door het proces ging en elke stap even uitte dat ie niet helemaal akkoord was. Ronduit de braafste die ik ooit beleerd heb. Op drie keer liep ie braaf los en ontspannen in alle gangen maar die komt nu aan zijn ‘drie maanden’ en wordt door het weer weinig gereden.

weet nog niet wat die gaat doen. Die is ook al buiten geweest enz. Heeft zijn amazone al een paar keer gered ook.

past ook helemaal bij zijn ‘whatever’ instelling die hij in elk aspect van zijn leven heeft.

Dan de meest recente kregen we een maand voor. Uiteindelijk is ze zes weken bij ons en er zit een basis op.
Dat heeft écht niet mijn voorkeur en hier zijn we verkeerd geïnformeerd. Toen ze bij ons stond en alles geregeld was meldde de eigenaar dat er nog niks mee gedaan was, enfin pogingen maar geen succesvolle.

Geen kik bij het voorwerk. Nul. Zadel, hoofdstel, longeren… gewoon proesten en ontspannen. Hangen enz ook totaal niks. En ik weet nog dat ik zei ‘ik haat het als ze zo zijn met voorwerk want het kan niet dat ze geen stress ervaart.’
Opgestapt, stappen aan de hand ging goed. Flink paard. Afgerond. Keer er op op de cirkel laten stappen of dat was de bedoeling en ze kwam steil overeind en heeft dat zo’n twee weken vol gehouden…. (Nee ze is op geen enkel moment gestraft wel de eigenaar gemeld dat we niet konden garanderen dat ze effectief ‘klaar’ zou zijn gezien hij ons in de waan gelaten had dat ze al grondwerk gehad had.

)
Nu is dit de uitzondering want wat zij deed en vooral hoe houdt mijn 4,5 jarige niet eens vol. Geen ide waar ze die kracht, conditie en balans haalt.

Die gaat nu wel de weide op tot het voorjaar trouwens. Mogelijk komt ze in het voorjaar terug maar dan toch met andere afspraken nu we daadwerkelijk weten hoe en wat.

Omdat ik/we ook voor anderen werken heb je niet altijd volledige controle over tempo (weinig mensen halen ze een maand terug om ze dan weer een maand te brengen, tot nu toe geen en nog minder mensen willen dat ze een maand met rust gelaten worden na die 1e stappen ook al betalen ze dan natuurlijk ook geen training.) en wat constant blijft voor mij is de reactie bij de eerste fases als voorspeller voor wat ik krijg als ik daarndwerkelijk op stap.
Dat komt ook wel overeen met de binnenvetter-theorie natuurlijk… ze krijgen hier graanvrij voer en we voeren voldoende maar niet te veel. Vechten tegen je eigen voer heeft niemand wat aan.