3 maanden zadelmak geen stap verkeerd gedaan en nu dit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Re: 3 maanden zadelmak geen stap verkeerd gedaan en nu dit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:43

Het zouden zo ontzettend veel dingen kunnen zijn, en net zo makkelijk ook een combinatie van (een aantal van) die dingen.

Ik zou idd ook eerst fysieke oorzaken proberen uitsluiten.
En dan een paar stappen terug zetten.

En idd: komt hij verder genoeg buiten, kan hij zelf zijn ei kwijt op die manier?

Mijn paard was al lang en breed beleerd - maar ik ben absoluut geen held in het zadel. Ik vond het daarom belangrijk haar écht te leren kennen en te leren lezen; van op de grond. Ik heb maanden naast haar gelopen; wat imo veel gedoe onder het zadel heeft vermeden. Ik heb haar heel goed leren lezen van op de grond, waardoor ik met momenten kon zeggen "ik stap vandaag niet op, te veel spanning" - ik was niet de ruiter die die spanning er kon uit rijden, ik zou het alleen maar erger gemaakt hebben.

Je paard is jong en groen - ik dacht bij je OP ook aan "in eerste instantie overdonderd, en nu komt dat naar buiten". Leer hem kennen, 100% - longeer voor je rijdt, daar zie je imo al veel mee. En als hij dan een slechte, nerveuze, ... dag heeft - dan stap je (nog) niet op. Je hebt nog zeeën van tijd :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:11

Ik geloof niet in uitproberen of grapjes. Tuurlijk kan er best even een verschil in mening zijn in de zin van “ik heb geen zin om te lopen of ik heb meer zin om me bij mijn paardenvriendjes te voegen “, maar niet het gedrag dat je beschrijft.

Friezen zijn vaak binnenvetters.
Het kan goed zijn dat je paard het de hele tijd al heel spannend vond om onder het zadel te gaan en dat die spanning zich opbouwde totdat het emmertje overliep.

En natuurlijk kan pijn ook. Dat dit veroorzaakt wordt door een ander zadel kan, maar het kan ook zijn dat het andere zadel geen pijn gedaan heeft, maar wel heel spannend gevonden is.

Ik ken meerdere jonge Friezen die toch hun error moment gehad hebben, doordat het emmertje overliep.
Pijn uitsluiten is 1.
En gaan werken aan ontspanning, vertrouwen is 2.
Dat zou ik vanaf de grond doen met hulp van een instructeur in grondwerk/ natural horsemanship.

Je paard kan niet praten, maar neem de problemen serieus, want je paard doet dit niet uit onwelwillendheid.

Veel succes!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:58

Hoe oud is het paard?

Wat is er met hem gedaan om hem correct voor te bereiden op het rijden?

Hoe ervaren ben je zelf met jonge paarden?

Hoeveel komt hij buiten en heeft hij gezelschap?

Heeft hij altijd beschikking over eten?

Hoe kundig is je zadelmaker?

Ook ik geloof niet in 'zomaar'.... OF er speelt iets (fysiek ongemak of toch slecht passend zadel) OF je registreert te laat dat hij al spanning opbouwt en stopt niet op tijd waardoor het escaleert.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:47

Ik zou hem eerst even longeren voor je er op gaat met dit frisse weer.
Niet gelijk laten rennen, ook aan de longe eerst netjes stap, draf en dan pas galop en dan evt even gek mogen doen. Daarna op stappen.
Veiligheid boven alles

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:56

Babootje schreef:
Naast het weer, hanarchement en gezondheid is het soms ook gewoon een fase.
Alle paarden, ook die zich zo braaf zadelmak laten maken gaan allemaal wel een xtje aan de zwaai.

Maar het is sowieso goed de belangrijke zaken, zoals gezond, passend zadel en tanden na te lopen. Dat doen wij altijd sowieso voordat we zadelmak gaan maken.

Eveline77 schreef:
Juist het afbokken op het eerste aandraven en het lange doorbokken daarna vind ik apart.

Die van mij gingen er meestal ineens zonder aanleiding flink van door al dan niet begeleid met een paar bokken. En waren dan even niet meer te stoppen. Dat hebben ze allemaal wel een keer of wat gedaan tijdens het zadelmakmaaktraject. Maar het was altijd voorwaarts.

Bokken op het eerste aandraven, daar zou ik ook wel even goed naar laten kijken.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:15

Ayasha schreef:
Mag ik onder het mom van sparren/ervaringen uitwisselen onderbouwen?
Voel je vrij om dit bericht te negeren indien je geen interesse hebt.

Iets meer maar het gekke is dat voor mij (dus puur mijn ervaring) de snelheid niet het verschil maakte. Even de meest recente:

Drie van mezelf waarbij ik van geboorte tot doorrijden zelf de snelheid kon bepalen. Bij die drie viel me op dat hoe minder reactie bij het voorwerk hoe heftiger ze ontplofte bij het opstappen (en hier worden ze al snel gewoon gemaakt aan alles behalve gewicht en er pas op als ze de dubbele longe goed doen zodat het enige ‘nieuwe’ eigenlijk gewicht is. Sturen enz kenden ze allemaal voor ik ging hangen. Die wat het duidelijkste was over het zadel (lees: ik heb getwijfeld of ik haar wel echt zadelmak wilde. := ) was piece of cake om in te rijden maar na zes maanden heb ik twee maanden (in de zomer dus geen kou) een bronco onder me gehad. := dit is een gevoelige merrie die soms in zichzelf keert maar meestal vrij duidelijk haar mening geeft.

Die wat geen kik gaf op het voorwerk ontplofte toen ik opstapte maar heeft eigenlijk daarna geen moeilijke periode gehad. Deze konden we met de dubbele longe gewoon de vrachtwagen in sturen en er weer uit. Die liep eigenlijk gewoon aan lange lijnen in drie gangen met zadel voor ik ging hangen enz en toch ontplofte ie na drie passen met mij er op. Een week later gingen we rustig alleen buiten stappen en draven en was ie overal voor in. Ik snap tot op de dag van vandaag nog steeds niet waarom hij zo reageerde. Hij was veruit het meeste gewoon op elk gebied. Heeft normaal een nuchter nieuwsgierig karakter en na twee keer kwam dat ook terug boven. Maar die eerste twee keer … :?

Eentje die in de opfok gestaan had maar wel sneller door het proces ging en elke stap even uitte dat ie niet helemaal akkoord was. Ronduit de braafste die ik ooit beleerd heb. Op drie keer liep ie braaf los en ontspannen in alle gangen maar die komt nu aan zijn ‘drie maanden’ en wordt door het weer weinig gereden. :+ weet nog niet wat die gaat doen. Die is ook al buiten geweest enz. Heeft zijn amazone al een paar keer gered ook. := past ook helemaal bij zijn ‘whatever’ instelling die hij in elk aspect van zijn leven heeft. :=

Dan de meest recente kregen we een maand voor. Uiteindelijk is ze zes weken bij ons en er zit een basis op.
Dat heeft écht niet mijn voorkeur en hier zijn we verkeerd geïnformeerd. Toen ze bij ons stond en alles geregeld was meldde de eigenaar dat er nog niks mee gedaan was, enfin pogingen maar geen succesvolle. >;)
Geen kik bij het voorwerk. Nul. Zadel, hoofdstel, longeren… gewoon proesten en ontspannen. Hangen enz ook totaal niks. En ik weet nog dat ik zei ‘ik haat het als ze zo zijn met voorwerk want het kan niet dat ze geen stress ervaart.’
Opgestapt, stappen aan de hand ging goed. Flink paard. Afgerond. Keer er op op de cirkel laten stappen of dat was de bedoeling en ze kwam steil overeind en heeft dat zo’n twee weken vol gehouden…. (Nee ze is op geen enkel moment gestraft wel de eigenaar gemeld dat we niet konden garanderen dat ze effectief ‘klaar’ zou zijn gezien hij ons in de waan gelaten had dat ze al grondwerk gehad had. >;) )
Nu is dit de uitzondering want wat zij deed en vooral hoe houdt mijn 4,5 jarige niet eens vol. Geen ide waar ze die kracht, conditie en balans haalt. :=

Die gaat nu wel de weide op tot het voorjaar trouwens. Mogelijk komt ze in het voorjaar terug maar dan toch met andere afspraken nu we daadwerkelijk weten hoe en wat. :

Omdat ik/we ook voor anderen werken heb je niet altijd volledige controle over tempo (weinig mensen halen ze een maand terug om ze dan weer een maand te brengen, tot nu toe geen en nog minder mensen willen dat ze een maand met rust gelaten worden na die 1e stappen ook al betalen ze dan natuurlijk ook geen training.) en wat constant blijft voor mij is de reactie bij de eerste fases als voorspeller voor wat ik krijg als ik daarndwerkelijk op stap.

Dat komt ook wel overeen met de binnenvetter-theorie natuurlijk… ze krijgen hier graanvrij voer en we voeren voldoende maar niet te veel. Vechten tegen je eigen voer heeft niemand wat aan.

Ik vind het heel interessant om te horen! Apart dat ze zo vaak toch nog lijken te reageren op gewicht op de rug, of is dat op beweging boven de rug die ze vanuit hun ooghoek zien? Ik longeer ze ook met een rechtopstaande zwemnoodle vastgebonden aan de longeersingel om ze te laten wennen aan 'wilde' bewegingen boven hun rug en die ze uit hun ooghoek kunnen zien. Doe jij dat ook?

Verder zal ik niet meer reageren hier, mijn reactie op jou heeft meer te maken met hoe je een paard kunt beleren dan iets waar de ts momenteel iets aan heeft volgens mij dus is mijn input niet relevant helaas :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:45

Ayasha schreef:
Dan de meest recente kregen we een maand voor. Uiteindelijk is ze zes weken bij ons en er zit een basis op.
Dat heeft écht niet mijn voorkeur en hier zijn we verkeerd geïnformeerd. Toen ze bij ons stond en alles geregeld was meldde de eigenaar dat er nog niks mee gedaan was, enfin pogingen maar geen succesvolle. >;)
Geen kik bij het voorwerk. Nul. Zadel, hoofdstel, longeren… gewoon proesten en ontspannen. Hangen enz ook totaal niks. En ik weet nog dat ik zei ‘ik haat het als ze zo zijn met voorwerk want het kan niet dat ze geen stress ervaart.’
Opgestapt, stappen aan de hand ging goed. Flink paard. Afgerond. Keer er op op de cirkel laten stappen of dat was de bedoeling en ze kwam steil overeind en heeft dat zo’n twee weken vol gehouden…. (Nee ze is op geen enkel moment gestraft wel de eigenaar gemeld dat we niet konden garanderen dat ze effectief ‘klaar’ zou zijn gezien hij ons in de waan gelaten had dat ze al grondwerk gehad had. >;)

O, dit is herkenbaar. Een vriendinnetje van mijn dochter had/heeft er zo-eentje.
Je kon aan niks merken dat hij stress had. Alles liet hij toe, hangen erop stappen, maar achteraf bleek hij zoveel stress te hebben dat hij een soort bevroor/in zichzelf keerde. Omdat hij zo enorm braaf leek en hij nergens op reageerde namen ze de stappen ook wat te snel. Tot hij omhoog kwam, omhoog bleef gaan, zich liet vallen. Hij werd echt gevaarlijk. Overigens was bij dit paard het voortraject wel helemaal doorlopen. Zij had ook zelf al meer paarden zadelmak gemaakt en een ervaren iemand op de grond en toch ging het mis. Ze heeft er toen Christiana Bohorquez bij gehaald. Die was echt geweldig. Die is helemaal opnieuw aan de slag gegaan en alles andersom zodat het weer "nieuw" was voor hem.
De scherpe kantjes zijn eraf, loopt ook in de sport, maar het is altijd een gecompliceerd paard gebleven; kan moeilijk een andere ruiter/amazone op zijn rug hebben, etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:55

Deze loopt inmiddels wel gelukkig. Is al lekker buiten gaan stappen en een stukje gaan trainen op een stuk weide dat we zeker waren dat ze ook echt luisterde. Piste die ze kennen is 1 ding…

We vermoeden dat deze ook wel echt een ruiter nodig gaat hebben waar ze het voor wil doen. := Ze gaat wel de springsport in, daar zijn ze iets minder onder de indruk van wat gehups en vermoed dat de sprongen belangrijker gaan zijn voor haar dan de ruiter er af werken. Maar dit was wel een pittige om zadelmak te maken. :j

Sorry, ik laat mezelf uit nu…. :=

TS: als ie medisch in orde is, zadel past… even longeren voor je er op gaat is misschien ook niet verkeerd al is het maar dat ie even kan loswerken.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:10

Plus vergeet niet,bokken en dan de onbelans voelen plus de ruiter die valt kan voor een paard echt beangstigend zijn.

Niks geen kwade wil,maar is daar het vertrouwen kwijt wat gekke uitspattingen tot gevolg kan hebben.

Even wat stappen terug ,rust en vertrouwen krijgen
Het lijkt me eerder angst dan stout gedrag .

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 23:55

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben er niet meer op gegaan maar hem gaan longeren aan de dubbele longe. Al snel bleek dat hij daar ook zodra hij ontspannen in aanleuning wilde lopen hij een soort teugelkreupel werd. Ik heb vervolgens onze osteopaat erbij gehad en die had wel wat werk aan rug en si gewricht en hoopte dat hij daarvan opgeknapt zou zijn. Vandaag voor het eerst weer geprobeerd, hij liet zn lichaam beter los dan voorheen en had al heel snel een schuim mondje maar desondanks begon hij toch weer te hikken met zn hoofd zodra hij in aanleuning kwam. Bokken heeft hij aan de longe niet meer gedaan sinds mijn valpartij maar het ziet er niet uit zoals moet. We hebben hem ook op de harde volte laten lopen en daar was weinig tot niets aan hem te zien. Ik heb nu een afspraak gemaakt bij de kliniek om hem helemaal op de foto te zetten. Ergens zit hem iets niet lekker maar we kunnen het nog steeds niet vinden...

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:04

Wat goed dat je dit zo aanpakt TS. Ik hoop dat er iets zit dat goed oplosbaar blijkt.

Ik dacht bij het lezen wel: weinig vrije beweging als er alleen een modderige paddock is. (Hoe groot? Met hoeveel andere paarden? Meerdere bokkers vroegen hier al naar) Los van daar spatjes niet kwijt kunnen, mist een paard dan ook een stuk beweging die ook bijdraagt aan enige kracht en balans. Met rennen en spelen ontwikkelen ze dat beter. En het niet voldoen aan basisbehoeften als vrije beweging en sociaal contact kan ook voor spanning zorgen.

Maar dit lijkt dus fysiek. Nogmaals, goed dat je er zo naar laat kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:31

Goed dat je hem verder na laat kijken!

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:55

LadyFiesta schreef:
Wat goed dat je dit zo aanpakt TS. Ik hoop dat er iets zit dat goed oplosbaar blijkt.

Ik dacht bij het lezen wel: weinig vrije beweging als er alleen een modderige paddock is. (Hoe groot? Met hoeveel andere paarden? Meerdere bokkers vroegen hier al naar) Los van daar spatjes niet kwijt kunnen, mist een paard dan ook een stuk beweging die ook bijdraagt aan enige kracht en balans. Met rennen en spelen ontwikkelen ze dat beter. En het niet voldoen aan basisbehoeften als vrije beweging en sociaal contact kan ook voor spanning zorgen.

Maar dit lijkt dus fysiek. Nogmaals, goed dat je er zo naar laat kijken.

Aan de vrije beweging ligt het denk niet. Hij staat elke dag een uur of 5 buiten met onze andere 3 paarden/ponys in een paddock van 15x30. Dus ik denk niet dat het daaraan heeft gelegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:16

Dat is niet heel veel ruimte.. moeilijk om echt een sprintje te trekken.

Alleen daar gaat hij niet van hikken met zijn hoofd bij de aanleuning.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:16

Goed dat je laat controleren ts.

Weet je of hij (verborgen) wolfskiezen kan hebben? Dat hij bij aanleuning extra last krijgt triggerde me wel

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:24

Goed dat je er hulp bij hebt gehaald en hem nu verder na laat kijken.
Hoop dat er een oplossing gevonden kan worden.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

Goed dat je verder laat kijken. Hopelijk vinden ze iets en is dat simpel op te lossen.

Succes.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:20

Elisa2 schreef:

Alleen daar gaat hij niet van hikken met zijn hoofd bij de aanleuning.

Voor deze regio is dat best aardig wat ruimte hoor en kan hij prima wat sprintjes in trekken. Hij staat er met zn speelmaatje, een shet. En nog een oudere pony en een paard. Als t modderig is gaan ze 2 om 2 en anders met zn vieren.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:21

Rocamor schreef:
Goed dat je laat controleren ts.

Weet je of hij (verborgen) wolfskiezen kan hebben? Dat hij bij aanleuning extra last krijgt triggerde me wel

Hij is een half jaar geleden nog bij de tandarts geweest en toen is er een wolfskiesje uitgehaald. Verder geen gekke dingen in zn mond.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:35

Je hebt nog niet gereageerd op de vraag hoe oud hij is. Als het je 3 jarige is uit je onderschrift dan staat dit jonge dier dus 19 uur van de 24 binnen.
Voor elk paard te kort; voor zo’n jong dier al helemaal. Een paard is echt een bewegingsdier. Vrije beweging is voor de ontwikkeling van een jong paard essentieel. Heeft hij altijd in deze 14x30 paddock gestaan? Goed dat je een en ander fysiek gaat uitzoeken hoor, zoek ook verder naar een plek met meer ruimte voor ‘m. Dat is voor zijn fysiek echt beter. Als die basis niet klopt blijf je aan het sukkelen.
Succes!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:55

Als ik het topic zo doorlees dan moet ik denken aan KS of een soortgelijke aandoening.
Ik vind het supergoed dat je de signalen van je paard zo oppikt, echt, daar kunnen veel mensen nog een puntje aan zuigen!
Wel ga ik mee met mijn voorganger; Dat is ècht heel weinig beweging voor een paard, zowel qua oppervlakte om te kunnen bewegen, alsook de tijd buiten.
Dat het bij jullie in de regio wordt gezien als bovengemiddeld vind ik een grote dooddoener en slecht referentiekader; Dat maakt namelijk niet dat het oké is om een paard zo te houden.

Hopelijk is snel duidelijk wat het probleem is, en is het (eenvoudig) op te lossen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:12

Ik ben benieuwd wat er uit komt. Want dat teugelkreupelen is niet normaal.

Maar an sich zou ik niet meteen aan van alles en nog wat denken als een redelijk groen paard een paar keer een bokpartij inzet. Ik heb in m'n leven meer dan 30 paarden zadelmak gemaakt. En degenen waar je van niets naar in een week stap, draf en galop rondsturen er op had zitten kon je na een maand een periode van bokken verwachten. Dat was dan weer op te lossen met longeren voor het rijden.

Als ik een half jaar of nog langer over het zadelmak maken kon doen, dan hadden ze meestal niet zo'n bokperiode. Maar ja, persoonlijk verwacht ik ook als ik een paard wegbreng naar een africhtingsstal dat ik die een maand later weer op kan halen. De rest kan ik zelf wel. Ik verwacht dus dat ze dan ook gewoon de 3 gangen gereden hebben. Ik zal ze wel al zadelmak er naartoe brengen, alleen de ruiter hebben ze dan nog niet gehad.

Het is dus bij alles een kwestie van hoe snel ga je.
En sommige paarden moet je gewoon voor het rijden aan de longe laten uitrennen in de winter. Ik heb dat ook echt wel meegemaakt met jonge paarden. En 1 ruin die ik nu rij gaat nog steeds aan de longe in de winter voordat ik er op stap. Die staat hele dagen buiten, maar omdat de ondergrond wat nat en glad is rent hij niet genoeg om z'n energie kwijt te kunnen. Dus die moet gewoon af en toe aan de longe of los in de bak. En dan gaat hij ook hoor. Dan wil ik er echt niet opzitten.

Ik vind overigens 5 uurtjes per dag naar buiten niet veel voor een paard. Je mag eigenlijk wel een uur of 8 a 10 verwachten. 15 bij 30 is niet heel groot, maar voor wat bokkesprongen is dat groot genoeg. Dan ben ik alleen bang dat ze met hoge snelheid in een hoek tot stilstand komen. En als ze helemaal niet rennen, tja, dan kan het dier de energie niet kwijt. Persoonlijk zou een grotere paddock mijn voorkeur hebben.
Laatst bijgewerkt door germie op Gisteren, 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

Zie je m ook daadwerkelijk wel eens lekker spelen of bewegen? Ik zou een speelmaatje er bij willen zien, jong of iig speels genoeg van eigen formaat
Zorgt voor beweging.

Kleinere ruimte is prima. Tijd buiten is ook prima. Maar ik zou aanvullend eens los gooien op droge bodem waar die lekker kan rennen. Denk aan ruime cirkel of een bak oid.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

Ik denk dat de exacte tijd buiten weinig uitmaakt als de omgeving en kudde het paard niet prikkelen om te bewegen en te spelen.

Ik ben wel voorstander van zoveel mogelijk buiten hoor, maar wat je vaak ziet is dat paarden in een rustige groep en een saaie paddock alsnog 24/7 een beetje staan te staan. Goed voor de luchtwegen en sociale ontwikkeling :) maar daar houdt het ook op.

Bij deze zou ik in ieder geval advies van de dierenarts afwachten, een paard dat ineens zo heftig reageert heeft vaak gewoon pijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:36

Elisa2 schreef:

Dit wilde ik ook typen: dat is niet echt veel bewegingsruimte en ook best wel een korte tijd dat hij buiten mag zijn. Dan staat hij alsnog 19 uur op stal, begrijp ik?