[SGW] [HK] Amateurs Eventing Kletstopic deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:37

Joltsje schreef:
ik kijk regelmatig op mijnknhs, maar volgens mij missen er nog heel veel wedstrijd. klopt dat?

Ik zie vanuit het wedstrijdsecretariaat de voorlopige kalender voor het seizoen '26 en ik heb ook nog het idee dat er minder wedstrijden op staan als anders en dat er ook wat verschuivingen zijn van weekenden. (vooral september / oktober) Half december is de vergadering, daarna komt de definitieve wedstrijdplanning online.

Christel1

Re: [SGW] [HK] Amateurs Eventing Kletstopic deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:11

Sinds kort wordt er in januari bij Bucephalus in Barsingerhorn een indoor cross georganiseerd, heb nog niet gehoord of die er komend jaar weer is. En in middenmeer is ook altijd indoor cross in februari. Beide wedstrijden zijn in Noord-Holland.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 16:54

Schop het topic even omhoog, was de vorige al kwijt en zag dat er toen al een deel 2 was.

Ik kom ook gezellig meelezen/praten, wil volgend jaar weer gaan crossen.

Dit jaar alleen in januari en november crosslesje gereden. Want ik ben echt een schijterd geworden in iedergeval met mijn tinker. Daar wil ik aankomend jaar aan werken en ga 28 december lessen bij Sophie Postma waar ik in januari met Betsy mijn tinker heb gereden en in november met mijn fjord na 6 jaar niet gecrosst te hebben ivm peesblessures ging het heel goed!

27 december wil ik misschien daar fotograferen met de oefencross in Vinkega. Alleen mijn foto’s in de binnenbak zijn niet heel mooi zijn.

Dus naast de crosslessen/oefencrossen die ik weer wil rijden wil ik bij officiële wedstrijd ook gaan fotograferen denk ik.

Foto’s van 30 november rond 13u
Afbeelding

En rond 15u
Afbeelding

En foto’s van Enya tijdens de crossles 30 november
Afbeelding

Betsy tijdens oefencross in Den Ham in 2024 vgm
Afbeelding

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 10:06

Mag ik mij hier ook melden, meteen met een vraag waar ik via de knhs site niet uitkom.

Vanaf de zomer heb ik het crossen ontdekt, mijn 19-jarige topfitte merrie is hiervoor gemaakt vindt ze, en als ik het nog wat fanatiek wil oppakken met haar heb ik geen jaren de tijd. Afgelopen najaar wat oefencrossjes gereden, en wat trainingen bij Hanneke Held, met afgelopen zondag indoor in Gorssel waar we ook wat hogere hindernissen hebben gesprongen, en dat smaakt naar meer! :j In een ver verleden heb ik B met m’n D pony gesprongen, maar is dat genoeg voor de B intro? Of moet je daarvoor ook 90 hebben gesprongen? En mag je vanuit de B intro doorstromen naar de B, of moet je dan dus ook nog eens 90 springen starten? Gek genoeg voelt dat als meer uitdaging dan een B intro cross, al zal dat ook met wat training best haalbaar moeten zijn uiteraard :) Ik dacht eigenlijk dat ik met B springen (ooit) gewoon goed zat, niet bij stilgestaan dat dat met een pony anders was.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 10:21

Om B-intro te starten heb je geen winst in springen nodig, dat staat expliciet in het reglement :)

Volgens mij moet je daarna alsnog 90+1 zijn om B eventing te starten maar dat zeg ik uit mijn hoofd nu

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 12:50

Maar als je ooit al B gesprongen hebt met een d of e blijft die winstpunt volgens mij gewoon geldig. Dat was iig altijd wel zo, je hoeft niet met ieder nieuw paard weer te kwalificeren.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 15:24

Wat Fly_high zegt klopt inderdaad.
Voor B-intro heb je geen winstpunt in het springen nodig.
Voor de klasse B paarden moet je minimaal een winstpunt in de 90cm springen hebben gehaald.

Afbeelding

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 09:12

Bedankt voor de reacties. Dan heb ik in ieder geval een doel voor komend jaar :j
Toch jammer dat ik 15 jaar geleden door verkoop en leeftijd die pony niet meer in het L heb kunnen uitbrengen :')

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 13:54

Ik baal ook echt dat ik vroeger niet gestart ben bij de pony’s. Wouden het wel gaan doen, maar dat ging via de manege en zijn toen onze startcoupons kwijtgeraakt ofzo en toen hebben wel het maar opgezegd ofzo, geen idee is echt 2008/2009 geweest

Gaat B intro over de gele route of over de groene route?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 15:26

Intro is de gele route dus oude BB en dezelfde route als B pony's

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:28

Super dankjewel misschien dat we daar aan mee gaan doen, sws aantal oefencrossen

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 10:43

Hey allemaal,
ik ben (langzaamaan) op zoek naar een nieuw paard, waarmee ik graag eventing (L, misschien M...) zou willen starten. Kijk vooral naar wat jongere paarden (3-5 jaar oud), maar niet heel veel ervaring met wat nu écht een goed eventing paard maakt. Mijn huidige doet het allemaal op karakter namelijk.
Zou ik mogen vragen wat in jullie ogen een goede eventer maakt, wat je al kan zien op jonge leeftijd?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 10:54

Omdat L en M eigenlijk niet eens zo hoog* zijn hoef je daar niet eens een mega springer te hebben. Vooral passend zijn bij de ruiter en een dapper en handig paard zou ik zeggen.

voor mij staat of valt eventing rijden met het vertrouwen wat ik (kan hebben) in mijn paard. Met mijn fysiek simpelste paard kwam ik het makkelijkste in de L toen. Gewoon omdat dat zo'n nuchter paard was die niet bang was voor water, gaten en afsprongen. Die had ondanks zijn simpele lijf echt prima M kunnen lopen (behalve de snelheid misschien)

Nu heb ik een (veel) betere en kost het me wat meer werk omdat die zo poepie voorzichtig is op water en nogal eens wil overdrijven op een afsprong. Uiteindelijk zou zei het veel makkelijker aan moeten kunnen in L of M. Maar de weg er naar toe is voor mij, als amateur, anders.

* niet hoog, wel indrukwekkend.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 11:24

Als amateur zou ik gewoon eentje met ervaring zoeken dat het bewezen goed doet in de cross :o Een jonkie is altijd een gok.

Gezegd als eigenaar van een bodemschuw springpaard dat een vermogen van hier tot Tokio heeft, maar van nature doodsbang is voor boomstammen :')

Qua springvermogen hoeven ze idd niet bijzonder te zijn, beetje overdreven maar L/M is nog voor elk dapper paard te doen dat geen koudbloed is en ongeveer weet waar zijn benen zitten ;) je hebt nog zulke matige springers die zich prima in 2* vermaken

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 11:36

Bedankt beide!
Ik wil wel echt graag een jong paard, en als het 'm niet helemaal wordt met crossen dan is dat maar zo, dat vind ik niet zo'n ramp, al zou het wel heel erg leuk zijn.
Heb nu ook wel wat op het oog, die is vooral dapper en brutaal. Springvermogen nog geen idee, maar fijn om te horen dat het niet mega hoeft te zijn (al voelen die hindernissen altijd idd een stuk hoger en enger aan dan ze zijn...).
Ik ga ook eens even kijken hoe die is op water etc. dan. Voor boomstammen is die denk ik niet bang, want hij is tot nu toe voor de duvel niet bang :+ , echt brutaal in de meest positieve zin van het woord.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 11:51

Ik zou dan idd ook voor een dappere gaan, die op vertrouwen dingen durft. Maar ook opvoeding is fijn. Gelijk dingen laten zien en meemaken is dan erg fijn

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:34

Fly-high en ik zitten lekker op 1 lijn.
Jong kan ik me nog bij inleven. Maar als ik nog een keer een paard mocht kopen en weer wilde eventen zou ik er nooit meer 1 kopen die je niet kunt testen in 'vreemde situaties'. dus ik zou minimaal voor een beleerd paard gaan die je mee kunt nemen naar ander terrein om daar een sprong te wagen.

Ik heb daar zo gruwelijk mijn neus mee gestoten. Met een hele brave, lieve jongen (van 2,5) die alles voor je wil doen. Maar mega onzeker bleek als iets onbekend is. En dat is toch precies wat je van een eventer verwacht: blij het onbekende tegemoet stormen. Dus dat is nu mijn minste eis: kan ik een test verzinnen voor een nieuw paard waaruit blijkt hoe het paard daar in staat.

Verder zijn de technische specificaties: kan 1.10 springen. En eerlijk is eerlijk: daar is de ruiter vaker een belemmerende factor voor dan het gemiddelde warmbloed paard.

verder zijn de technische specificaties: kan minimaal 1.10 springen

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 22:23

Ik heb mijn huidige paard de tweede keer proef rijden op een cross terrein mogen rijden. Paard had nog geen cross hindernissen gezien en was net een paar maanden onder het zadel. Ze was wel 5 jaar en was al in springparcoursen gestart met een prof.

Als dit een mogelijkheid kan zijn dan zeker doen. Mijn paard heeft een paar hindernissen gesprongen en liep zo het water in. Ze deed het allemaal braaf. Dus daarop gekocht en toen gewoon rustig de tijd gegeven om overal in te groeien. En heb nu een leuk paard die de cross mooi vindt.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:42

Hebben jullie al een lijstje gemaakt? Of opgegeven? :D

Ik heb groen licht gekregen om de bruine weer langzaam op te pakken. Dus als het vet eraf is en weer iets meer spier en conditie erop zit wil ik haar weer meenemen naar crossles en eerst maar eens een intro/Oefencross meepakken.

Ik heb in ieder geval met de vos de Oefencross in Maart in Ede, ik denk Oefencross snorrewind in april en dan in mei gaan we naar Markelo (denk beide wedstrijden). Baal een beetje dat het met dressuur is bij Potdijk, maar goed dat moet ze ook oefenen.

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:10

Ik heb een vraag die hopelijk hier mag; ik heb een paard gekocht waarmee ik graag wil eventen. Geen hoog nivo intro en B is mij zat. Nu past mijn zadel waarin ik me veilig voel niet. Wat voor zadel hebben jullie waar je behoorlijk steun aan hebt en niet zo snel balans verliest bij een noodsprong. Alvast bedankt!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:55

Cookie2222 schreef:
Hebben jullie al een lijstje gemaakt? Of opgegeven? :D

Ik heb groen licht gekregen om de bruine weer langzaam op te pakken. Dus als het vet eraf is en weer iets meer spier en conditie erop zit wil ik haar weer meenemen naar crossles en eerst maar eens een intro/Oefencross meepakken.

Ik heb in ieder geval met de vos de Oefencross in Maart in Ede, ik denk Oefencross snorrewind in april en dan in mei gaan we naar Markelo (denk beide wedstrijden). Baal een beetje dat het met dressuur is bij Potdijk, maar goed dat moet ze ook oefenen.

wanneer is snorrewind eigenlijk?

Ik wil sowieso Potdijk starten en baal ook van dressuur in de B want dressuur is stom :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:55

dubbel :')

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:12

Naast een heel aantal trainingen heb ik me opgegeven voor de oefencross in Ede en SGW Markelo Potdijk. Voor de rest wel een planning gemaakt maar even afwachten hoe alles loopt dit seizoen.