Weer rijden na lelijke val

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

Re: Weer rijden na lelijke val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 08:46

Ze heeft al een aantal keer een facia release behandeling gehad. Dit gaf de eerste keer wel iets verbetering in haar spanning, maar daarna eigenlijk niet meer. Ze wordt ook regelmatig gezien door de fysio en de osteopaat

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 09:29

Petra_O schreef:
Babootje schreef:

Nog een update: de dierenarts heeft haar hele bovenlijn op de foto gezet plus de kaak vanwege de heftige reactie op het bit en de spronggewrichten omdat hij daar iets dacht te zien in beweging. Het ziet er allemaal heel goed uit, geen opmerkingen. Hij vond haar wel wat apart bewegen, veel beweging achter maar voor een beetje de rem erop. Zijn voorstel was beslag voor en een weekje pijnstilling om te kijken of dat het kan verbeteren. Iik twijfel wel bij beslag, ga dat nog even met de smid overleggen. Voeten zijn verder prima, maar hij dacht dat ze met beslag wat beter weg zou kunnen komen voor, ook omdat ze wat overbouwd is.

Wat we nog zouden kunnen doen is het si gewricht op de echo, maar daar was eigenlijk niet genoeg aanleiding voor. Dat gaan we doen als ze op pijnstilling niet anders gaat bewegen

Dat zou goed kunnen dat dat verbetering geeft. De smid kan een opzet in het ijzer smeden zodat ze de voet beter kan afrollen. Soms wordt ook wel het ijzer iets terug gelegd (brakeover beslag). Als je paard veel "tenenvlees" ontwikkelt, lukt dat vaak niet om dat zonder beslag goed bij te houden.

Petra_O schreef:
Ik snap inderdaad de logica, maar ik vraag me af of het voor ons zin heeft. Ik hoef niet op wedstrijd met haar en ik denk niet dat haar manier van bewegen haar echt in de weg zit. De voorvoeten zijn inderdaad ook op de foto geweest en zien er keurig uit met mooie dikke zolen.

Ik zou wat dat betreft het advies van je veearts niet in de wind slaan. Hij ziet dat ze moeite heeft met haar bewegingsafloop en denkt dat te kunnen ondersteunen met beslag om de voet beter te laten afrollen zodat ze van voor sneller wegkomt.
Het is juist heel fijn dat een veearts daarin mee denkt. En dat is niet om je wedstrijden te laten rijden maar ervoor te zorgen dat je paard zich beter gaat belasten om problemen bv met pezen of elders in het lichaam te voorkomen zodat je zo lang mogelijk plezier kan hebben met je pony en heb je mogelijk ook minder de osteopaat of fysio nodig.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 10:57

Hieperdi schreef:
Ik ben van mening dat je als je bang gaat worden dit niet het paard voor jou is. Wellicht dat iemand anders er wel mee om kan gaan en niet bang is. Als mijn paard mij eraf zou gooien in de zin van ervandoor gaan zou ik hem nooit helemaal meer vertrouwen en dat zal altijd knagen. Paardrijden moet ontspanning zijn, vind ik

Zoals iemand anders al aanhaalde, is dit geen realistische gedachtegang. Ik heb een "bomproof" ruin, schat van een dier waarmee ik kan lezen en schrijven. Toch schrok hij vorig jaar november en lag ik er naast, met een gebroken nek en rug als gevolg. Sindsdien heb ik ook last van angst bij het rijden, terwijl mijn paard nog steeds super braaf is. Zoiets moe slijten.

Ik zou lekker op je eigen tempo verder gaan TS. Probeer de gevoelens van "ik moet erop" los te laten, alleen als het goed voelt erop gaan zitten. Langzaam zal het vertrouwen weer groeien, lekker goede, positieve ervaringen verzamelen totdat de angst naar de achtergrond verdwijnt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 11:11

Petra_O schreef:
Ze heeft al een aantal keer een facia release behandeling gehad. Dit gaf de eerste keer wel iets verbetering in haar spanning, maar daarna eigenlijk niet meer. Ze wordt ook regelmatig gezien door de fysio en de osteopaat

Oh jammer zeg, zo te lezen doe je er wel alles aan om haar goed in haar vel te laten zitten.

Anders wellicht nog de emdr therapie voor paarden, dat dit kan helpen. (ESDR dacht ik dat het heet maar weet het niet zeker meer :o )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:47

Ik zou de voorbenen op de foto laten zetten en/of de tip van de DA volgen. Ik cobs als braaf maar gevoelig. Als er iets mis is, laten ze dat duidelijk blijken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 18:26

Weer een update voor wie het interessant vind! Ik ben heel rustig aan de slag gegaan met wat grondwerk om haar spanning wat te verminderen. De algemene spanning begint af te nemen, maar het zadel is nog wel een enorme trigger voor haar. Voorlopig dus werken aan de ontspanning in combinatie met het zadel voordat ik weer serieus aan rijden kan denken.
Ik ga voor de ijzers weer overleggen met de dierenarts. Pony was zwaar over de zeik toen hij haar heeft beoordeeld, en als ze minder spanning heeft loopt ze duidelijk veel beter in balans. Ik ben niet anti ijzer, maar ik ga een gezonde pony met keiharde voeten niet op een ijzer zetten als daar geen hele goede reden voor is. Smid had ook twijfels, dus vandaar eerst weer even met de dierenarts overleggen.

Het is zo jammer, want ze ging net zo lekker met rijden. Pony heeft een heleboel meegemaakt als jong ding en was in het begin heel erg bang voor mensen. Ik was net zo ver dat ik gewoon ontspannen kon opstappen en rondrijden en ook echt iets aan haar kon vragen zonder dat ze gelijk spanning op ging bouwen. Maandag voor mijn val had ik echt nog heerlijk gereden. Het lijkt wel een beetje of ik weer van voor af aan kan beginnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:11

Dat is jammer, maar ik vind het niet raar dat zo'n angstige pony door zoiets zo'n terugval kan hebben. Dat van die ijzers zou ik ook niet doen, maar denk zelf ook niet dat het probleem daar zit.

Het zadel associeert ze nu waarschijnlijk met spanning en de val, maar ik denk dat wat jij doet door zo opnieuw te beginnen wel heel goed is. :-) En inderdaad, even wat anders doen en weer positieve associaties maken. Het is niet makkelijk met zo een.

Geennaamdddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 21:40

Emdr als je trauma hebt. Kan echt helpen