Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Schuur_ schreef:Wat een ontzettend lieve en brave uitstraling heeft dat paard zeg.
Ik denk dat je veel gewonnen hebt bij goede (!) en regelmatige instructie. Verandering van spijs doet eten, zo train ik met mijn hond regelmatig bij verschillende trainers en haal ik overal uit wat het beste werkt voor mij en haar. Je moet zeker nooit klakkeloos overnemen wat je wordt gezegd maar als ik lees dat je met 3 instructeurs discussies hebt gehad en daarom maar bij die ene blijft die je al lang kent gok ik dat daar ook een bron van het probleem zit.
Durf wat anders te proberen in je rijden want de manier waarop je het nu doet en onderwezen krijgt is het duidelijk niet voor jou en je paard als team.
Mijne loopt na 2 jaar trainen nog steeds niet stabiel nageeflijk en is veel aan 't kloten met haar hoofd/hals houding (maar zij is dan ook totaal niet gemotiveerd tijdens de dressuur en vindt het veel leuker om elke 2 seconden naar iets anders te kijken).Gebruiker1 schreef:Advies van chatGPT (heeft serieus goede adviezen!)
Dank je voor je open en eerlijke verhaal. Je zit duidelijk in een lastige situatie waarin je emotioneel én rationeel probeert uit te vogelen wat het beste is — voor jou én voor je paard. Ik help je graag door de situatie te analyseren en een concreet advies te geven.
⸻
Probleemanalyse
1. Mismatch tussen verwachtingen en realiteit
Je hebt het paard gekocht met het idee om hem weer te verkopen, maar hij bleek zoveel bijzondere kwaliteiten te hebben (braaf, goed in het verkeer, kindveilig, kan goed lopen) dat je gehecht bent geraakt. Tegelijkertijd past hij misschien niet bij jouw rijniveau of ambities — hij is mogelijk “te braaf” en daagt je niet genoeg uit of geeft niet genoeg feedback.
2. Frustratie over rijtechnische zaken
Je loopt vast op tempo, actie-reactie en nageeflijkheid — dit zijn duidelijke tekenen van communicatieproblemen tussen jou en je paard. Je hebt al wat geëxperimenteerd met bitten, met enige verbetering, maar het is geen oplossing geweest voor de kern van het probleem.
3. Demotivatie & stilstand
Je geeft aan dat je “eigenlijk niks meer met hem doet”, wat een logisch gevolg is van een gevoel van machteloosheid. Maar dit leidt helaas tot een neerwaartse spiraal: geen werk = geen verbetering = meer frustratie.
4. Twijfel over verkopen
Er is een goed bod gedaan. Je overweegt verkoop, maar dan komt meteen de stress van een nieuw paard zoeken. Je weet dat je een goed paard hebt, maar hij past (nu) niet helemaal bij jou.
⸻
Advies: 3 sporen om te overwegen
Spoor 1: Investeer nog één keer gericht in de relatie
Geef jezelf en je paard nog een kans, maar dan met gerichte ondersteuning:
• Schakel een goede instructeur in die ervaring heeft met paarden die “braaf” zijn maar moeilijk nageeflijk worden of weinig actie tonen. Soms zit de sleutel in subtiele hulpen en energie.
• Laat het bitadvies over aan een professional: Een bitfitter kan je helpen een bit te vinden dat past bij de bouw van je paard én jouw hand. Soms ligt het probleem niet in het bit maar in de hand of zit.
• Overweeg een clinic of trainingsperiode bij een professional waar jij én je paard even uit je vaste routine worden gehaald. Nieuwe omgeving, nieuwe energie.
Stel voor jezelf een heldere deadline: bijvoorbeeld 6 tot 8 weken serieus trainen. Is er dan geen wezenlijke verandering, dan ga je over op spoor 2.
⸻
Spoor 2: Gun hem een plek waar hij beter tot zijn recht komt
Je hebt een bijzonder paard. Kindveilig, verkeersmak, goed exterieur. Er zijn veel mensen die naar zo’n paard op zoek zijn — bijvoorbeeld recreatieve ruiters of ouders met jonge kinderen. Als jij merkt dat je geen plezier meer hebt en je motivatie terugloopt, dan is het eerlijk om hem een plek te gunnen waar hij wél 100% tot zijn recht komt.
Gebruik het goede bod dat je al hebt gehad als uitgangspunt, maar zorg dat het voelt als een bewuste keuze, niet als falen. Je hebt hem een veilige start en veel geleerd.
⸻
Spoor 3: Vind helderheid over wat je zoekt in een paard
Of je nu dit paard houdt of een ander zoekt, het helpt om jezelf een paar gerichte vragen te stellen:
• Wat voor type paard geeft mij plezier? Actief, sensibel, sensatiezoekend?
• Zoek ik een paard waar ik technisch beter van word of juist ontspanning?
• Hoeveel uitdaging wil ik in mijn training?
capopjekop schreef:Ik vind het ook een heel leuk dier om te zien. Verkopen kan je maar een keer doen en het is de vraag of je dan net zo'n leuk dier terug kunt kopen. Persoonlijk zou ik het eerst willen proberen met een andere instructrice. Ik weet niet in welke regio je zit maar er zullen vast bokkers zijn die je tips kunnen geven voor goede instructeurs.
Als het dan alsnog geen match is dan heb je alles geprobeert. Dan voelt het mss ook fijner als je wel besluit te verkopen.
Ik denk dat je met wat rijtechnische aanpassingen je wel meer uit dit dier kan krijgen. Bij jou verhaal had ik een ander plaatje voor ogen.

Fly_high schreef:Tja misschien iets kort door de bocht maar dit dier vindt echt 123 een leuk baasje, als je hem niet wil dan maar verkopen
Ik vind hem echt tof en als ik jou was zou ik mezelf de tijd gunnen om meer werk erin te steken en een betere combinatie te worden. Het is geen hele vlotte van nature maar met zulk paard leren omgaan is echt een hele belangrijke skill om te hebben als ruiter.
Maar denk iig niet dat het paard er nou onder komt te lijden als hij verkocht wordt. Eerder dat TS toch maar spijt krijgt
romeeweij3 schreef:capopjekop schreef:Ik vind het ook een heel leuk dier om te zien. Verkopen kan je maar een keer doen en het is de vraag of je dan net zo'n leuk dier terug kunt kopen. Persoonlijk zou ik het eerst willen proberen met een andere instructrice. Ik weet niet in welke regio je zit maar er zullen vast bokkers zijn die je tips kunnen geven voor goede instructeurs.
Als het dan alsnog geen match is dan heb je alles geprobeert. Dan voelt het mss ook fijner als je wel besluit te verkopen.
Ik denk dat je met wat rijtechnische aanpassingen je wel meer uit dit dier kan krijgen. Bij jou verhaal had ik een ander plaatje voor ogen.
Ik denk dat ik dit het meest passende is en waar ik mij bij aansluit.
Ik zit in Kootwijkerbroek, mijn eis is alleen wel dat ze op locatie kan komen. En geen €70 per 45 minuten
romeeweij3 schreef:Fly_high schreef:Tja misschien iets kort door de bocht maar dit dier vindt echt 123 een leuk baasje, als je hem niet wil dan maar verkopen
Ik vind hem echt tof en als ik jou was zou ik mezelf de tijd gunnen om meer werk erin te steken en een betere combinatie te worden. Het is geen hele vlotte van nature maar met zulk paard leren omgaan is echt een hele belangrijke skill om te hebben als ruiter.
Maar denk iig niet dat het paard er nou onder komt te lijden als hij verkocht wordt. Eerder dat TS toch maar spijt krijgt
Hoezo denk je dat het paard er niet onder komt te leiden? Ik ben namelijk dat dat wel degelijk van toepassing gaat zijn.
romeeweij3 schreef:Lieser schreef:Ik begrijp niet precies waar je nu tegenaan loopt. Bedoel je dat je hem te sloom vindt? Maar wat heeft het bit er dan mee te maken? En hij kan heeel goed lopen, schrijf je, maar tempo, actie reactie en nageeflijkheid zijn dan weer niet goed?
Zijn twee losse dingen
1. Ik vind hem lui
2. Nagevelijk is bij hem of hij het bit aanneemt want hij gooit zijn tong erover…!
romeeweij3 schreef:Fly_high schreef:Tja misschien iets kort door de bocht maar dit dier vindt echt 123 een leuk baasje, als je hem niet wil dan maar verkopen
Hoezo denk je dat het paard er niet onder komt te leiden? Ik ben namelijk dat dat wel degelijk van toepassing gaat zijn.
capopjekop schreef:Ik vind het ook een heel leuk dier om te zien. Verkopen kan je maar een keer doen en het is de vraag of je dan net zo'n leuk dier terug kunt kopen. Persoonlijk zou ik het eerst willen proberen met een andere instructrice. Ik weet niet in welke regio je zit maar er zullen vast bokkers zijn die je tips kunnen geven voor goede instructeurs.
romeeweij3 schreef:Het is echt heeel heeel veel geld..
Cantodea11 schreef:Ik denk echt het probleem bij jou ligt en niet bij het paard eerlijk gezegd. Want ik zie een leuk en talent vol paard lopen en een paard die echt braaf is moet je met een vergroot glas zoeken. Klinkt dan misschien ook een beet cru maar wees blij met dit leuke paard en ga lessen en trainen bij iemand die bij je past en dat zal even zoeken zijn maar dat komt meestal goed.
Vraagje als je al niet zo'n stille hand hebt waarom de hele proef doorzitten dat hoeft in de L toch niet dan kun je stiller zitten je meer concentreren op je hand
Maar dat is puur kilometers maken!