Paard verkopen of het nog aankijken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:44

Ik vind het een super sympathiek dier!
Meid zoek een andere instructie.
Beestje kan echt wel fijn lopen.
Bij wat flegmatiekere dieren benen eraf!
Consequent zijn,heb je de helft al gewonnen!
Laatst bijgewerkt door roosa op 17-06-25 17:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:45

Wat een ontzettend lieve en brave uitstraling heeft dat paard zeg.

Ik denk dat je veel gewonnen hebt bij goede (!) en regelmatige instructie. Verandering van spijs doet eten, zo train ik met mijn hond regelmatig bij verschillende trainers en haal ik overal uit wat het beste werkt voor mij en haar. Je moet zeker nooit klakkeloos overnemen wat je wordt gezegd maar als ik lees dat je met 3 instructeurs discussies hebt gehad en daarom maar bij die ene blijft die je al lang kent gok ik dat daar ook een bron van het probleem zit.

Durf wat anders te proberen in je rijden want de manier waarop je het nu doet en onderwezen krijgt is het duidelijk niet voor jou en je paard als team.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:49

TS is 15 of 16, daar zit het 'probleem'. Je hebt nog niet de ervaring om hem netjes en correct te rijden. Maar dat gaat je met een ander paard nu ook niet lukken.
Geduld, doorzettingsvermogen en goede instructie, en de fout niet bij je paard leggen. Klinkt namelijk als een superleuk paard die jou de kans geeft om te leren rijden

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:51

Advies van chatGPT (heeft serieus goede adviezen!)

Dank je voor je open en eerlijke verhaal. Je zit duidelijk in een lastige situatie waarin je emotioneel én rationeel probeert uit te vogelen wat het beste is — voor jou én voor je paard. Ik help je graag door de situatie te analyseren en een concreet advies te geven.

Probleemanalyse

1. Mismatch tussen verwachtingen en realiteit

Je hebt het paard gekocht met het idee om hem weer te verkopen, maar hij bleek zoveel bijzondere kwaliteiten te hebben (braaf, goed in het verkeer, kindveilig, kan goed lopen) dat je gehecht bent geraakt. Tegelijkertijd past hij misschien niet bij jouw rijniveau of ambities — hij is mogelijk “te braaf” en daagt je niet genoeg uit of geeft niet genoeg feedback.

2. Frustratie over rijtechnische zaken

Je loopt vast op tempo, actie-reactie en nageeflijkheid — dit zijn duidelijke tekenen van communicatieproblemen tussen jou en je paard. Je hebt al wat geëxperimenteerd met bitten, met enige verbetering, maar het is geen oplossing geweest voor de kern van het probleem.

3. Demotivatie & stilstand

Je geeft aan dat je “eigenlijk niks meer met hem doet”, wat een logisch gevolg is van een gevoel van machteloosheid. Maar dit leidt helaas tot een neerwaartse spiraal: geen werk = geen verbetering = meer frustratie.

4. Twijfel over verkopen

Er is een goed bod gedaan. Je overweegt verkoop, maar dan komt meteen de stress van een nieuw paard zoeken. Je weet dat je een goed paard hebt, maar hij past (nu) niet helemaal bij jou.

Advies: 3 sporen om te overwegen

Spoor 1: Investeer nog één keer gericht in de relatie

Geef jezelf en je paard nog een kans, maar dan met gerichte ondersteuning:
• Schakel een goede instructeur in die ervaring heeft met paarden die “braaf” zijn maar moeilijk nageeflijk worden of weinig actie tonen. Soms zit de sleutel in subtiele hulpen en energie.
• Laat het bitadvies over aan een professional: Een bitfitter kan je helpen een bit te vinden dat past bij de bouw van je paard én jouw hand. Soms ligt het probleem niet in het bit maar in de hand of zit.
• Overweeg een clinic of trainingsperiode bij een professional waar jij én je paard even uit je vaste routine worden gehaald. Nieuwe omgeving, nieuwe energie.

Stel voor jezelf een heldere deadline: bijvoorbeeld 6 tot 8 weken serieus trainen. Is er dan geen wezenlijke verandering, dan ga je over op spoor 2.

Spoor 2: Gun hem een plek waar hij beter tot zijn recht komt

Je hebt een bijzonder paard. Kindveilig, verkeersmak, goed exterieur. Er zijn veel mensen die naar zo’n paard op zoek zijn — bijvoorbeeld recreatieve ruiters of ouders met jonge kinderen. Als jij merkt dat je geen plezier meer hebt en je motivatie terugloopt, dan is het eerlijk om hem een plek te gunnen waar hij wél 100% tot zijn recht komt.

Gebruik het goede bod dat je al hebt gehad als uitgangspunt, maar zorg dat het voelt als een bewuste keuze, niet als falen. Je hebt hem een veilige start en veel geleerd.

Spoor 3: Vind helderheid over wat je zoekt in een paard

Of je nu dit paard houdt of een ander zoekt, het helpt om jezelf een paar gerichte vragen te stellen:
• Wat voor type paard geeft mij plezier? Actief, sensibel, sensatiezoekend?
• Zoek ik een paard waar ik technisch beter van word of juist ontspanning?
• Hoeveel uitdaging wil ik in mijn training?
Laatst bijgewerkt door Gebruiker1 op 17-06-25 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:51

Als je er niet blij van wordt en je er heeel heeeel heeeel veel geld voor kan krijgen, meteen verkopen dan.
Is eerlijker naar het paard toe en jij kan een andere terugkopen die wat vlotter is en jou meer past.
Ik zie op het filmpje een doodbraaf simpel dier waar rijtechnisch nog wel wat werk inzit wil je er op hoger niveau mee aan de gang. Ziet er inderdaad naar uit alsof hij te weinig van achter naar voren gereden is, echt aan elkaar is hij niet en echt nageeflijk ook niet.
Het is aan jou wat je belangrijk vindt, wedstrijden rijden op hoger niveau of een braaf betrouwbaar paard.
En wie weet kan een nieuwe ruiter hem wel meer activeren en motiveren om meer aan elkaar te komen. Soms past een paard je gewoon niet. Dus ik ben voor verkopen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:52

Schuur_ schreef:
Wat een ontzettend lieve en brave uitstraling heeft dat paard zeg.

Ik denk dat je veel gewonnen hebt bij goede (!) en regelmatige instructie. Verandering van spijs doet eten, zo train ik met mijn hond regelmatig bij verschillende trainers en haal ik overal uit wat het beste werkt voor mij en haar. Je moet zeker nooit klakkeloos overnemen wat je wordt gezegd maar als ik lees dat je met 3 instructeurs discussies hebt gehad en daarom maar bij die ene blijft die je al lang kent gok ik dat daar ook een bron van het probleem zit.

Durf wat anders te proberen in je rijden want de manier waarop je het nu doet en onderwezen krijgt is het duidelijk niet voor jou en je paard als team.

Dit inderdaad. Het kan ook nog helpen om één keer per week te lessen en daarnaast het paard nog één keer per week bij te laten rijden door je instructrice.

Bitfitter erbij en moet je dan eens zien hoe hard het vooruit gaat ;)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:54

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de Boktregels voldoet
Laatst bijgewerkt door mce op 17-06-25 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:54

Ik zie echt wel potentie in dat paard. :j Maar jij moet het ook echt willen.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:55

Als ik jouw nageeflijkheid zie ben ik jaloers hoor :') Mijne loopt na 2 jaar trainen nog steeds niet stabiel nageeflijk en is veel aan 't kloten met haar hoofd/hals houding (maar zij is dan ook totaal niet gemotiveerd tijdens de dressuur en vindt het veel leuker om elke 2 seconden naar iets anders te kijken).
Ik ga met de rest mee. Probeer eens een andere instructeur of bitloos en hem lekker van de hand af te laten lopen. Geen druk van voor, maar vanuit het achterbeen die losheid in de rug opzoeken. Dan komt het hoofd vanzelf.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 16:56

Gebruiker1 schreef:
Advies van chatGPT (heeft serieus goede adviezen!)

Dank je voor je open en eerlijke verhaal. Je zit duidelijk in een lastige situatie waarin je emotioneel én rationeel probeert uit te vogelen wat het beste is — voor jou én voor je paard. Ik help je graag door de situatie te analyseren en een concreet advies te geven.

Probleemanalyse

1. Mismatch tussen verwachtingen en realiteit

Je hebt het paard gekocht met het idee om hem weer te verkopen, maar hij bleek zoveel bijzondere kwaliteiten te hebben (braaf, goed in het verkeer, kindveilig, kan goed lopen) dat je gehecht bent geraakt. Tegelijkertijd past hij misschien niet bij jouw rijniveau of ambities — hij is mogelijk “te braaf” en daagt je niet genoeg uit of geeft niet genoeg feedback.

2. Frustratie over rijtechnische zaken

Je loopt vast op tempo, actie-reactie en nageeflijkheid — dit zijn duidelijke tekenen van communicatieproblemen tussen jou en je paard. Je hebt al wat geëxperimenteerd met bitten, met enige verbetering, maar het is geen oplossing geweest voor de kern van het probleem.

3. Demotivatie & stilstand

Je geeft aan dat je “eigenlijk niks meer met hem doet”, wat een logisch gevolg is van een gevoel van machteloosheid. Maar dit leidt helaas tot een neerwaartse spiraal: geen werk = geen verbetering = meer frustratie.

4. Twijfel over verkopen

Er is een goed bod gedaan. Je overweegt verkoop, maar dan komt meteen de stress van een nieuw paard zoeken. Je weet dat je een goed paard hebt, maar hij past (nu) niet helemaal bij jou.

Advies: 3 sporen om te overwegen

Spoor 1: Investeer nog één keer gericht in de relatie

Geef jezelf en je paard nog een kans, maar dan met gerichte ondersteuning:
• Schakel een goede instructeur in die ervaring heeft met paarden die “braaf” zijn maar moeilijk nageeflijk worden of weinig actie tonen. Soms zit de sleutel in subtiele hulpen en energie.
• Laat het bitadvies over aan een professional: Een bitfitter kan je helpen een bit te vinden dat past bij de bouw van je paard én jouw hand. Soms ligt het probleem niet in het bit maar in de hand of zit.
• Overweeg een clinic of trainingsperiode bij een professional waar jij én je paard even uit je vaste routine worden gehaald. Nieuwe omgeving, nieuwe energie.

Stel voor jezelf een heldere deadline: bijvoorbeeld 6 tot 8 weken serieus trainen. Is er dan geen wezenlijke verandering, dan ga je over op spoor 2.

Spoor 2: Gun hem een plek waar hij beter tot zijn recht komt

Je hebt een bijzonder paard. Kindveilig, verkeersmak, goed exterieur. Er zijn veel mensen die naar zo’n paard op zoek zijn — bijvoorbeeld recreatieve ruiters of ouders met jonge kinderen. Als jij merkt dat je geen plezier meer hebt en je motivatie terugloopt, dan is het eerlijk om hem een plek te gunnen waar hij wél 100% tot zijn recht komt.

Gebruik het goede bod dat je al hebt gehad als uitgangspunt, maar zorg dat het voelt als een bewuste keuze, niet als falen. Je hebt hem een veilige start en veel geleerd.

Spoor 3: Vind helderheid over wat je zoekt in een paard

Of je nu dit paard houdt of een ander zoekt, het helpt om jezelf een paar gerichte vragen te stellen:
• Wat voor type paard geeft mij plezier? Actief, sensibel, sensatiezoekend?
• Zoek ik een paard waar ik technisch beter van word of juist ontspanning?
• Hoeveel uitdaging wil ik in mijn training?

Bedankt, ik weet alleen wel dat hij absoluut niet gelukkig word van een recreatieve ruiter. Ik ben hem nu in 2,5 week tijd 6 keer gereden waarvan 4x op buitenrit en ik zie aan hem dat hij gewoon minder happy is..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:58

Ik vind het ook een heel leuk dier om te zien. Verkopen kan je maar een keer doen en het is de vraag of je dan net zo'n leuk dier terug kunt kopen. Persoonlijk zou ik het eerst willen proberen met een andere instructrice. Ik weet niet in welke regio je zit maar er zullen vast bokkers zijn die je tips kunnen geven voor goede instructeurs.

Als het dan alsnog geen match is dan heb je alles geprobeert. Dan voelt het mss ook fijner als je wel besluit te verkopen.

Ik denk dat je met wat rijtechnische aanpassingen je wel meer uit dit dier kan krijgen. Bij jou verhaal had ik een ander plaatje voor ogen.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 17:00

capopjekop schreef:
Ik vind het ook een heel leuk dier om te zien. Verkopen kan je maar een keer doen en het is de vraag of je dan net zo'n leuk dier terug kunt kopen. Persoonlijk zou ik het eerst willen proberen met een andere instructrice. Ik weet niet in welke regio je zit maar er zullen vast bokkers zijn die je tips kunnen geven voor goede instructeurs.

Als het dan alsnog geen match is dan heb je alles geprobeert. Dan voelt het mss ook fijner als je wel besluit te verkopen.

Ik denk dat je met wat rijtechnische aanpassingen je wel meer uit dit dier kan krijgen. Bij jou verhaal had ik een ander plaatje voor ogen.

Ik denk dat ik dit het meest passende is en waar ik mij bij aansluit.

Ik zit in Kootwijkerbroek, mijn eis is alleen wel dat ze op locatie kan komen. En geen €70 per 45 minuten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:03

Tja misschien iets kort door de bocht maar dit dier vindt echt 123 een leuk baasje, als je hem niet wil dan maar verkopen :+

Ik vind hem echt tof en als ik jou was zou ik mezelf de tijd gunnen om meer werk erin te steken en een betere combinatie te worden. Het is geen hele vlotte van nature maar met zulk paard leren omgaan is echt een hele belangrijke skill om te hebben als ruiter.

Maar denk iig niet dat het paard er nou onder komt te lijden als hij verkocht wordt. Eerder dat TS toch maar spijt krijgt :+

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 17:05

Fly_high schreef:
Tja misschien iets kort door de bocht maar dit dier vindt echt 123 een leuk baasje, als je hem niet wil dan maar verkopen :+

Ik vind hem echt tof en als ik jou was zou ik mezelf de tijd gunnen om meer werk erin te steken en een betere combinatie te worden. Het is geen hele vlotte van nature maar met zulk paard leren omgaan is echt een hele belangrijke skill om te hebben als ruiter.

Maar denk iig niet dat het paard er nou onder komt te lijden als hij verkocht wordt. Eerder dat TS toch maar spijt krijgt :+

Hoezo denk je dat het paard er niet onder komt te leiden? Ik ben namelijk dat dat wel degelijk van toepassing gaat zijn.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:06

Ik heb geen doorsnee hittepetitjes,stugge koudbloedjes.
Maar krijg ze allemaal scherp voor mijn been.
Dat moet jou ook echt wel lukken hoor.
Helemaal met zo.n fijn diertje.
Probeer, zet door,verkopen kan altijd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:06

romeeweij3 schreef:
capopjekop schreef:

Ik denk dat ik dit het meest passende is en waar ik mij bij aansluit.

Ik zit in Kootwijkerbroek, mijn eis is alleen wel dat ze op locatie kan komen. En geen €70 per 45 minuten

Onze instructrice is opgeleid bij https://taktacademy.nl/. Je zou daar eens contact mee op kunnen nemen of ze iemand in de buurt kent. Het bedrijf zelf zit in empe

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:07

romeeweij3 schreef:
Fly_high schreef:

Hoezo denk je dat het paard er niet onder komt te leiden? Ik ben namelijk dat dat wel degelijk van toepassing gaat zijn.

Heel cru, maar je bent niet de enige die zo'n paard een leuk leven kan geven. Zijn een legio aan paardenmensen die dat kunnen.

Desalniettemin zou ik in mijn handjes knijpen met zo'n paard. Daar zijn er geen tig van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:10

romeeweij3 schreef:
Lieser schreef:
Ik begrijp niet precies waar je nu tegenaan loopt. Bedoel je dat je hem te sloom vindt? Maar wat heeft het bit er dan mee te maken? En hij kan heeel goed lopen, schrijf je, maar tempo, actie reactie en nageeflijkheid zijn dan weer niet goed?

Zijn twee losse dingen
1. Ik vind hem lui
2. Nagevelijk is bij hem of hij het bit aanneemt want hij gooit zijn tong erover…!

Dat zijn nooit losse dingen. Een paard wat niet aan het been is en niet actief is zal nooit correct nagefelijk kunnen lopen. Als je dan ook nog een onrustige hand hebt is tong erover gooien enorm logisch. Dat gaan ze dan bij elk bit doen.

Zoek een andere instructeur en begin bij de basis. Actief en aan het been. Dan pas kan paard naar de hand gereden worden en krijg je aanleuning en nagefelijkheid. Dat zit niet in het bit, wel in het rijden en dus ook onrustige hand. Dat willen heel veel paarden niet aannemen en krijg je valse knik van, helemaal als ze ook nog te traag blijven.

Het ziet eruit als een heel leuk paard en ik had een veel luier paard verwacht na de berichten. Als je keihard aan jezelf werkt en een goede instructeur of instructrice vindt heb je echt een fijn paard. Want je gaat bij elk paard tegen rijtechnische problemen aanlopen, dat is het hele paardrijden ook.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:11

romeeweij3 schreef:
Fly_high schreef:

Als het paard een ander leuk baasje krijgt die eventueel net iets beter kan rijden of er een betere klik mee heeft, dan wordt het paard er alleen maar beter van. Dat jij er nu bepaalde dingen mee kan en je moeder bijv niet, betekent alleen dat het paard wat eenkennig is en graag 1 baasje heeft. Een volgend baasje zal zijn vertrouwen moeten winnen, maar als hij of zij daar even tijd in steekt dan hoef je je er echt geen zorgen over te maken.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:12

capopjekop schreef:

Helemaal eens. Ik had een heeeel ander beeld verwacht bij de berichten. Positief verrast door dit filmpje. Leuk paard!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:12

Een bekende uitspraak is dat de meeste ruiters geen 35.000 euro paard nodig hebben, maar een 5.000 euro paard en 30.000 aan lessen.

romeeweij3 schreef:
Het is echt heeel heeel veel geld..

Verkoop helpt je dan om die lessen te financieren. Als ik naar mezelf kijk, wat ik in de afgelopen 10 jaar aan lessen heb uitgegeven is best een serieus bedrag. En ik leer nog steeds bij, dus blijf investeren in lessen.

Moet zeggen, het is echt wel een leuk dier op dat filmpje. Daar kun je veel van leren. Maar een andere ruiter ook, daar gaat ie vast weer aan wennen. Dan kun jij met een ander paard aan de slag, daar leer je weer nieuwe dingen van. Maar de basis is en blijft de ruiter, paarden zijn geen automaatjes dus ongeacht paard zul je altijd aan verbeteren van je eigen rijvaardigheid moeten blijven werken.

Succes met je keuze.

Sanano

Re: Paard verkopen of het nog aankijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:19

Ik denk echt het probleem bij jou ligt en niet bij het paard eerlijk gezegd. Want ik zie een leuk en talent vol paard lopen en een paard die echt braaf is moet je met een vergroot glas zoeken. Klinkt dan misschien ook een beet cru maar wees blij met dit leuke paard en ga lessen en trainen bij iemand die bij je past en dat zal even zoeken zijn maar dat komt meestal goed.
Vraagje als je al niet zo'n stille hand hebt waarom de hele proef doorzitten dat hoeft in de L toch niet dan kun je stiller zitten je meer concentreren op je hand

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 17:20

Cantodea11 schreef:
Ik denk echt het probleem bij jou ligt en niet bij het paard eerlijk gezegd. Want ik zie een leuk en talent vol paard lopen en een paard die echt braaf is moet je met een vergroot glas zoeken. Klinkt dan misschien ook een beet cru maar wees blij met dit leuke paard en ga lessen en trainen bij iemand die bij je past en dat zal even zoeken zijn maar dat komt meestal goed.
Vraagje als je al niet zo'n stille hand hebt waarom de hele proef doorzitten dat hoeft in de L toch niet dan kun je stiller zitten je meer concentreren op je hand

Dit was de eerste keer M1 L2 zijn we met 70%+ uitgekomen…

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:26

Ik denk dat je het zelf negatiever inziet dan dat het dus in werkelijkheid is :D
Paard vind ik zeker niet tegen de hand. Zo donders lui ziet het er ook niet uit. En je zit er echt niet zo beroerd op hoor.
Als je geen zelfvertrouwen bij deze instructie krijgt en het gevoel hebt niet verder te komen zou ik toch eens kijken voor andere instructie. Vraag eens waar je stalgenoten bijvoorbeeld lessen. Een verse kijk erop kan ook een wereld van verschil opleveren.

Je hebt daar een leuk paard, wees er zuinig op.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:30

Ik vind het eerder geen impuls dan lui. En daarin kan ik je wel snappen. Daar loop ik met mijn Fries ook tegenaan op wedstrijden. Die sluit zich dan af en je moet dan echt keihard werken en je denkt dat je heel traag gaat :+ Maar dat is puur kilometers maken!

Ik zou zeker niet verkopen. Wat een leuk braaf dier. Ook zeker niet lui zo te zien. Goed investeren in les en km maken, komt goed!