Wat kan het zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:37

Dit lijkt mij vooral rijtechnisch. Ik zou hem eens met een dressuurinstructie goed laten doorrijden. Dit lijkt een gebrek aan goed gebruik van zijn lijf.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 19:37

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:43

Ik zie hier een paard dat graag naar de sprong gaat en met (te)veel hand word tegen gehouden.
Ik zou hier zeggen dat er basis dressuur in een parcours mist.

Wat best snel kan zijn met 1 die zelf graag gaat

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 19:48

Ja dat is het probleem alleen in de dressuur is het een monster......
Dus die basis komt er maar niet in.
Zoon rijdt met 3 paarden ZZL dus er is wel een basisje op dressuur gebied aanwezig.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:50

Ik sluit me aan bij DP.
Op basis van dit filmpje zie ik weinig/niks spannends, behalve een paard dat zeer graag wil en de ruiter te weinig mee komt (waarschijnlijk door gebrek aan controle en dus bij voorbaat al wat meer "eraan" zit dan wenselijk is)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:55

Dat viel mij ook op dat de ruiter niet mee is in de beweging en teveel in de mond zit op dit filmpje dan.

Hoe kan het paard in de dressuur een monster zijn? Wat doet hij dan? Hebben jullie weleens geprobeerd te trainen aan de dubbele longe?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:56

Ja tussen de bordjes controle en tussen de sprongen is wel wat anders.
Zeker in een cross als ze het héééél leuk vinden.

En een draak met dressuur, dat hoort met die ervaring toch wel om te buigen te zijn.
Ook daar kun je dressuur leuk en ook meteen spring training maken.
Want draak in dressuur denk ik aan een paard dat het oersaai vind en zelf zijn lolletje wel maakt.

ik zie afgaande hier niet wat je eerder beschrijft, of er moet nog meer beeld zijn waar anders uit blijkt :)

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 20:01

DuoPenotti schreef:
Ja tussen de bordjes controle en tussen de sprongen is wel wat anders.
Zeker in een cross als ze het héééél leuk vinden.

En een draak met dressuur, dat hoort met die ervaring toch wel om te buigen te zijn.
Ook daar kun je dressuur leuk en ook meteen spring training maken.
Want draak in dressuur denk ik aan een paard dat het oersaai vind en zelf zijn lolletje wel maakt.

ik zie afgaande hier niet wat je eerder beschrijft, of er moet nog meer beeld zijn waar anders uit blijkt :)

Dit was even het enige filmpje wat deze bejaarde lukt te plaatsen. Ik probeer een betere geplaatst te krijgen maar kennelijk was het beginnersgeluk.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:03

Knoek schreef:
different1 schreef:
Een filmpje is in deze wel handig, hoop dat dat nog lukt.

Wat is de begeleiding die ruiter+paard krijgen?
Al eens begeleiding in een andere hoek gezocht?
Een revalidatietrainer al eens mee laten kijken?

Er is maar een inimini klein percentage paarden die "gewoon" zo zijn, eigenlijk is er 99 van de 100 keer een (medische) reden, zeker omdat het vooral uit wanneer het paard contact voelt/z'n lijf meer moet gebruiken én omdat hij het bij verschillende ruiters doet.
Is hij, buiten het beleren, al eens enkele weken getraind door een ander?

Ja hij is 3 maanden bij een zeer ervaren ruiter geweest. Ook zonder resultaat helaas. En ik wil niet te veel met hem leuren om te voorkomen dat hij steeds maar heen en weer wordt gesjouwd zonder resultaat.

Je zou ook iemand naar stal kunnen laten komen die met je mee kijkt.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 20:05

Elisa2 schreef:
Dat viel mij ook op dat de ruiter niet mee is in de beweging en teveel in de mond zit op dit filmpje dan.

Hoe kan het paard in de dressuur een monster zijn? Wat doet hij dan? Hebben jullie weleens geprobeerd te trainen aan de dubbele longe?

Wat ik begrijp van junior is dat hij zo bewegelijk is onderweg dat het keuzes maken is waar je je op dat moment mee bezig houdt.
Dubbele lijnen doen we al.
Hij blijft wat je een beetje aan het begin zag en ook aan het einde van het filmpje dat ie gaat duiken met zijn hoofd. Daarna komt ie omhoog en gaat ie een soort van doen alsof hij het bit niet snapt.
Het gaat dan weer een x aantal passen goed en dan weer duiken.
Overgangen worden al steeds gereden.

Het is eigenlijk een soort van labradorpup die zijn energie niet kwijt lijkt te kunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:08

Ja, hij is en blijft dus heel onrustig met zijn hoofd. Het is natuurlijk lastig om er zo wat van te zeggen. Het klinkt een beetje alsof hij moeite heeft met echte ontspanning/ nageeflijkheid en overgave zeg maar.

Staat hij niet te hoog in het voer?

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 20:13

Elisa2 schreef:
Ja, hij is en blijft dus heel onrustig met zijn hoofd. Het is natuurlijk lastig om er zo wat van te zeggen. Het klinkt een beetje alsof hij moeite heeft met echte ontspanning/ nageeflijkheid en overgave zeg maar.

Ja wat jij benoemd idd.
Hmmm drie keer per dag 3/4. En dan onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:19

Kan het zijn dat het paard moeite heeft met balans? Die van mij wordt ook rennerig als ze het moeilijk vindt of moe wordt.

M'n bijrijdster krijgt nu regelmatig les van een instructrice die de focus echt op rechtrichten legt en ik zie echt verschil. Het rennerige is er bijna helemaal uit.

Naar het voer kijken kan ook verstandig zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:42

Is het mogelijk om tussen de hindernissen dressuurmatig te trainen, zodat hij leert te wachten? Lijkt mij inderdaad een overijverig paard.

Enige niet rijtechnische dat ik me kan indenken is problemen met de kaak als die nog niet is nagekeken.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:49

Het is natuurlijk maar een kort filmpje, dus kan misleidend zijn, maar ik heb de indruk dat de basis bij dit paard niet bevestigd is. Als hij braaf is aan lange teugel, maar lastig wordt zodra de teugels worden opgepakt is dat meestal een teken dat er even een shortcut is gemaakt om het paard in de 'juiste hoofdhouding' te laten lopen. Terug naar start is dan de enige oplossing; eerst aan lange teugel en dan voorzichtig contact nemen tot je paard vertrouwen in de hand krijgt en aanleuning begint te zoeken. Veel werken aan rechtgerichtheid. Werken naar ontspanning, veel (slangen)voltes helpt hierbij, hem bezig houden met oefeningen, dan vindt hij het vast ook veel leuker om te dressuren. Houding van het hoofd speelt geen rol, als het lichaam maar ontspannen en recht is dan komt de rest vanzelf. En niet met de handen rijden. Dit kan gemakkelijk een paar weken tot maanden duren, ik zou er dan pas weer mee gaan crossen als hij dressuurmatig bevestigd is. Eens laten uitrazen vinden zulke paarden ook erg leuk. Mijn halve gare springpaard vroeger kalmeerde helemaal sinds in haar 1x per week op een lang recht stuk liet crossen zo hard ze wilde.

Het is gemakkelijk om van achter het klavier een hoop kritiek te geven, ik wil als positieve noot wel toevoegen dat het niet makkelijk is om mee te zijn in de bewegingen op zo'n spring-in-het-veld maar ondanks dat vind ik dat je zoon een mooie houding heeft. Energie heeft je paard voor 10, als je er nu ontspanning in kan krijgen heb je er vast een geweldig paard aan, maar neem je tijd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:52

Ik zie weinig bijzonders aan het filmpje. Zou graag een stukje dressuur zien. Hier zie je gewoon een paard wat graag loopt in het parcours.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 21:01

Madiba schreef:
Het is natuurlijk maar een kort filmpje, dus kan misleidend zijn, maar ik heb de indruk dat de basis bij dit paard niet bevestigd is. Als hij braaf is aan lange teugel, maar lastig wordt zodra de teugels worden opgepakt is dat meestal een teken dat er even een shortcut is gemaakt om het paard in de 'juiste hoofdhouding' te laten lopen. Terug naar start is dan de enige oplossing; eerst aan lange teugel en dan voorzichtig contact nemen tot je paard vertrouwen in de hand krijgt en aanleuning begint te zoeken. Veel werken aan rechtgerichtheid. Werken naar ontspanning, veel (slangen)voltes helpt hierbij, hem bezig houden met oefeningen, dan vindt hij het vast ook veel leuker om te dressuren. Houding van het hoofd speelt geen rol, als het lichaam maar ontspannen en recht is dan komt de rest vanzelf. En niet met de handen rijden. Dit kan gemakkelijk een paar weken tot maanden duren, ik zou er dan pas weer mee gaan crossen als hij dressuurmatig bevestigd is. Eens laten uitrazen vinden zulke paarden ook erg leuk. Mijn halve gare springpaard vroeger kalmeerde helemaal sinds in haar 1x per week op een lang recht stuk liet crossen zo hard ze wilde.

Het is gemakkelijk om van achter het klavier een hoop kritiek te geven, ik wil als positieve noot wel toevoegen dat het niet makkelijk is om mee te zijn in de bewegingen op zo'n spring-in-het-veld maar ondanks dat vind ik dat je zoon een mooie houding heeft. Energie heeft je paard voor 10, als je er nu ontspanning in kan krijgen heb je er vast een geweldig paard aan, maar neem je tijd.

Hij is nu in de les ook terug naar stap 1. Instructrice zegt ook de voorkant kan mij niet schelen eerst moet de achterkant aan zijn.

Dit topic heb ik vooral geopend om te kijken wat ik eventueel nog over het hoofd heb gezien.
Tijd krijgt het paard zeker hij heeft de gunfactor bij mij en aangezien ik de sponsor ben doet ie het er maar mee. Gelukkig is er ook nog vervangend vervoer op stal dus hoeft ie het niet alleen met deze te doen.

Er is iets in dit paard dat idd zegt als alles onder controle is heb je er een goeie aan.

En tot die tijd je handen vol.

Dank je wel voor je compliment voor zijn houding!

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:12

De meest getalenteerde paarden zijn vaak in het begin niet zo gemakkelijk, dus het komt met goed management vast wel goed. Als hij al zo vaak binnenste buiten gekeerd is en niks gevonden dan zou ik er wel gerust in zijn. Je zou er nog eens mee naar Tristan Tucker kunnen gaan, die heeft wel goede methodes om ze te laten ontspannen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:35

Ik ben altijd een beetje een alternatieve muts; maar hoe is het karakter van het paard? Lukt het hem wel om te ontspannen buiten het rijden om? (En wat is daarvoor nodig dan? En zijn er dingen die je tijdens het rijden kunt doen.... Ik ken een paard die het fijn vond even stil te staan, de ander moest juist even rennen om te ontspannen etc.)

(Zelf hele mooie ervaringen gezien met bijvoorbeeld PEMF, en ook met Reiki... Dat een jonge pony met stalrust, sneller weer rustig werd, net of dat ontspannen daarna makkelijker ging... maar snap ook als mensen dat heel zweverig vinden klinken....)

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:52

Jullie hebben al erg veel laten bekijken, echt fijn voor het paard dat er goed naar gekeken wordt!
Het enige wat ik volgens mij niet heb gelezen is dat het hoofdstel is bekeken en nagemeten. Dat heeft bij mijn paard echt verschil gemaakt. Ik heb een hoofdstel op maat laten maken. Als je hier info over wilt stuur je maar een PB.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 00:00

Super zoals jullie er mee bezig zijn en knap zoals je zoon een crosd rijdt.

Eens met Madiba, idd hoofd los laten, maar niet dmv "achterhand aan" zoals Knoek antwoord. Eerst recht, balans, ontspanning. Piet Raijmakers, Franke Sloothaak zijn (waren ) mooie voorbeeldruiters om tijdens het losrijden bezig te zien.

"Achterhand aan" bieden zulke paarden vaak juist teveel aan, waardoor ze zich aan de voorkant overlopen. Laat m eerst maar rondjes lange teugel kunnen 'sloffen'. Verdiepen in de video's van Annemarie Meerkerk, Feather Light, TT etc.
Maar wel zorgen dat hij zijn energie kwijt kan, ééns per week rondje renbaan is missch geen gek idee.

Myler vind ik vaak nog vrij scherp, persoonlijk vind ik een dubbelgebroken locked bustrens een heel fijn systeem, lopen veel sensibele paarden goed mee weg.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 00:14

Je zegt dat je paard neigt naar een overbeet. Zou het kunnen dat het bit tegen zijn tanden komt gezien de kaak bovenaan dan ook meer naar voor ligt?
Wanneer je hem oppakt zal dit meer opspelen.

Toen mijn pony soortgelijke symptomen had lag het aan opkomende wolfstanden en het bit. Als het bit om een andere reden tegen de tanden komt door bvb malformatie van de kaak (overbeet)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 00:18

Knoek schreef:
Elisa2 schreef:

Ja wat jij benoemd idd.

3 x per dag 3/4 ( basis of sport ) kan gewoon teveel zijn hier 2 paarden staan krijgen zelfde ruwvoer even veel wei maar de ene moet 4 kg in als er iets vlees aan moet blijven en je geen slome wilt en de ander 2x een handje.. dus kijk na je voer en durf te veranderen / minder je kan ook snel genoeg weer terug

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 00:19

Ook goede toevoeging

Wanneer je echt een nieuwe start zou willen maken, zou je, onder begeleiding van Annemarie Meerkerk bv kunnen kiezen voor (tijdelijk) rijden met een touwhalster

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 00:20

Knoek schreef:
Elisa2 schreef:

Ja wat jij benoemd idd.

Maar wat geef je drie keer per dag? Als hij zo veel energie heeft zou die kunnen overleven op een balancer van 80gram per dag…

Lijkt mij dat hij veel te veel voer krijgt voor zijn energie. Anders zou je kunnen kijken naar een slijmbeurs ontsteking overgang hoofd/nek.