Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
koend schreef:Je vertelt niet eens of ze aan het stappen of galopperen zijn.
Ibbel schreef:Eén van de opdrachten aan de leerlingen (die allemaal minimaal L of M moesten rijden geloof ik) was om in draf de teugels los te gooien.
Celebi schreef:Mij is ooit verteld dat een paard juist buiten helemaal niet zo laag 'hoort' te lopen en dat het hoofd, niet perse hoog natuurlijk, maar gewoon recht naar voor juist een 'ergonomische stand' zou zijn voor lange afstanden. Is er iemand die dat kan onderbouwen of ontkrachten?
Elisa2 schreef:knip/
"hobbel ik mee en laat ik mijn paard lekker scheef en op de voorhand sloffen en doen wat het wil"?
Ik ben van het team buiten gewoon goed dressuurmatig rijden en gebruik maken van de impuls en rechte paden. /Knip
Elisa2 schreef:Ik vind dit vooral een vraag van.."rijdt ik mijn paard buiten?" of "hobbel ik mee en laat ik mijn paard lekker scheef en op de voorhand sloffen en doen wat het wil"?
Ik ben van het team buiten gewoon goed dressuurmatig rijden en gebruik maken van de impuls en rechte paden. Afgewisseld met stukken stappen aan een losse teugel maar verder alles gewoon op de hulp doen. Dus voor de galop geef je de hulp voor de rechter of linkergalop.
superpony schreef:En sommige mensen kunnen gewoon niet buitenrijden. Die snappen er niks van, zien de voordelen niet, weten niet wat de voordelen zijn en snappen ook niet wat je daar kan trainen zonder een paard zogenaamd dressuurmatig te rijden.
Dat je dan een keer op het andere been lichtrijdt of een paard in de gewenste galop laat aanspringen is daar maar een klein deel van. Maar op het niveau van in de hoek aanspringen, is het buiten soms lastiger. En dat mag. Mensen moeten ook de kans en tijd krijgen om buiten te rijden als ze nog niet het paard op ene recht stuk kunnen laten aanspringen in de gewenste galop.
En het paard zelf laten aanspringen, kan je ook van leren wat de voorkeursgalop is. Maar zit men wel recht? Waren er echt geen stiekeme hulpen?
En als een paard lekker doorloopt en de ruiter goed en ontspannen zit, zie ik maar bar weinig paarden met hun kop in de lucht lopen, en al helemaal niet een hele buitenrit. Hooguit als er lekkere bladen te vinden zijn op die hoogte.
Elisa2 schreef:Dan zie jij denk ik andere ruiters rijden..
Dressuur is gewoon de basis, zou al automatisch moeten gaan..maar zoveel mensen laten hun paard gerust twee uur lang met de kop naar links kijkend lopen. En als je goed dressuur rijdt hoef je een paard dus ook helemaal niet vast te houden..
Snap niet waarom dressuur voor buiten rijden ineens niet de basis zou zijn terwijl het dat normaal wel altijd is? En nee, een paard zal niet slechter worden als het af en toe zo door het bos loopt en voor de rest wel gewoon goed getraind wordt.
Maar mijn punt, waar kennelijk steeds overheen gelezen wordt. Is dat er mensen zijn die ALTIJD zo rijden..scheef, met de kop omhoog, weggedrukte rug omdat ze alleen maar hobbelen voor hun eigen plezier en niet eens merken dat hun paard rugpijn krijgt of een voorbeen zwaar overbelast. Die denken dat ze hun paard een plezier doen maar rijden het beest volledig kapot.
superpony schreef:Elisa2 schreef:Dan zie jij denk ik andere ruiters rijden..
Dressuur is gewoon de basis, zou al automatisch moeten gaan..maar zoveel mensen laten hun paard gerust twee uur lang met de kop naar links kijkend lopen. En als je goed dressuur rijdt hoef je een paard dus ook helemaal niet vast te houden..
Snap niet waarom dressuur voor buiten rijden ineens niet de basis zou zijn terwijl het dat normaal wel altijd is? En nee, een paard zal niet slechter worden als het af en toe zo door het bos loopt en voor de rest wel gewoon goed getraind wordt.
Maar mijn punt, waar kennelijk steeds overheen gelezen wordt. Is dat er mensen zijn die ALTIJD zo rijden..scheef, met de kop omhoog, weggedrukte rug omdat ze alleen maar hobbelen voor hun eigen plezier en niet eens merken dat hun paard rugpijn krijgt of een voorbeen zwaar overbelast. Die denken dat ze hun paard een plezier doen maar rijden het beest volledig kapot.
Ik heb het echt niet over een enkel geval. In een heel leven met en tussen paarden, op diverse plekken gewoond, op veel stallen gestaan, gewerkt en bij mensen les komen geven, heb ik helaas heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg veel ruiters zien rijden. Op elk niveau en in elke discipline.
Het is zelfs 1 van de redenen dat ik de paarden aan huis wilde, omdat voor mij het plezier er echt vanaf ging in pension. En ik geef in principe ook geen les meer of heb wel wat "eisen" waar ik nog kom.
Als dat jouw kijk op buitenrijden is, dan kan ik daar verder niks aan doen. Dan mis je toch les of de goede voorbeelden.
En wat een nare aanname dat laatste stukje. Bah. Ik zie veel meer mensen denken dat ze zo geweldig dressuur rijden, waar ze hun paard non stop doodongelukkig maken, pijn doen en kapot rijden. Maar wel trots want paard heeft papier X, rijdt X niveau en mensen hebben tientallen setjes...........want dat telt.
Dan rij ik mn paarden liever in het bos kapot. Dan hadden ze tenminste nog wat lol.
MWM, ow, ja, ik wil ook zo graag heuvels en naar boven galopperen. En sprongetjes......
En watertjes, ook zo leuk. Vroeger reed ik nog met zweepje buiten. Vooral om honden weg te jagen......Die liet ik in het water vallen terwijl mijn ( western ) laarzen te laag waren.
Beemsterkaas schreef:Onze 'bospaarden' van vroeger leven natuurlijk al lang niet meer, maar ik kan niet zeggen dat het buitenrijden aan een lang teugeltje een probleem gaf op latere leeftijd. Uiteindelijk hebben die paarden nog een B- en L-proefje leren lopen op de 'geen gelul, paard in krul'-methode, wat nog een heel stuk schadelijker was volgens mij
Ziektes als cushing en maanblindheid hebben ze uiteindelijk de das omgedaan. Tot die tijd waren het altijd heel fijn allround te rijden paarden.
Als ik naar mijn huidige groep senioren kijk, merk ik dat het vooral voormalige "sportpaarden" zijn die het meeste last hebben van artrose en/of oude blessures. Ik zie meer schade in het proces van 'dressuur leren rijden' vroeger, toen er in het algemeen nog te weinig juiste kennis was, dan gewoon een leven lang ontspannen buitenritten maken. Mààr ik snap je punt wel en ik geef je niet eens ongelijk.