Buitenrit en lichtrijden/aangaloperen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SansaS

Re: Buitenrit en lichtrijden/aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 08:44

En ook niet altijd slechter. Hier een paard die op z2 niveau loopt en ik lift momenteel buiten lekker mee ja. Door ziekte kan ik niet anders. Dus hij mag lekker aan lang teugeltje door het bos. Krijgt die niks van hoor.

Zijn bijrijder verzorgt het dressuurtmatige deel wel

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:05

koend schreef:
Je vertelt niet eens of ze aan het stappen of galopperen zijn.

Daar zit dan ook nog een gang tussen ;)

Ibbel schreef:
Eén van de opdrachten aan de leerlingen (die allemaal minimaal L of M moesten rijden geloof ik) was om in draf de teugels los te gooien.

Het is mij tamelijk een doorn in het oog dat er direct wordt geroepen dat buiten de paarden maar een beetje op de voorhand sloffen als ze niet dressuurmatig aan elkaar gereden worden.

Mijn voorbeeld (en ooggetuigenverslag) is dat tijdens een les bij een officiele opleiding álle paarden niet om konden gaan met teugels losgooien in draf, omdat ze duidelijk niet op hun eigen benen liepen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het paard van iedere doorsnee dressuurruiter letterlijk 'op handen wordt gedragen' maar scheer dan ook niet iedere buitenrijder over 1 kam dat er 'niet aan gereden wordt' en dat 'ze op de voorhand sloffen'.
Aan een losse teugel lopen/zonder contactteugel lopen (neem ook de Westernruiters maar als voorbeeld) staat niet gelijk aan 'uit elkaar', 'op de voorhand', 'scheef', 'paard doet maar wat'.

Ik kom er overigens meer dan genoeg tegen in het bos die naar het plaatje lopen - maar niet op eigen benen. En ja, die worden slecht gereden, dat zie ik ook wel. Net als het gros van de wedstrijdruiters, inclusief de top. Ik ben al jaren geleden opgehouden met dressuur kijken.

Doe míj dan maar het andere uiterste van sloffen op de voorhand en voor mijn part op 4 sporen. Kan nooit beroerder voor het paard zijn dan met de kin op de borst en een strakke slof of andere hulpteugels.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:19

Mij is ooit verteld dat een paard juist buiten helemaal niet zo laag 'hoort' te lopen en dat het hoofd, niet perse hoog natuurlijk, maar gewoon recht naar voor juist een 'ergonomische stand' zou zijn voor lange afstanden. Is er iemand die dat kan onderbouwen of ontkrachten?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:41

Ik denk dat mijn paard ook op de voorhand kukelt als ik 'm ineens losgooi ondanks dat ik hem echt niet aan z'n hoofd omhoog hou := Hij loopt juist naar de hand toe, geef ik rustig mee dan gaan we naar vwnw maar ineens alles losgooien dan kan ik me wel voorstellen dat hij balans verliest. Niet durven losgooien vind ik dan wel wat vreemd.

Heb overigens ook endurance paarden gereden en moet zeggen dat vooral degene die ik zelf had opgeleid heel makkelijk in balans aan een los teugeltje kon rondgaan maar daar had ik ook wel ander werk in gestopt dan in mijn dressuurpaard. Mijn dressuurpaard rij ik meer op verbinding en dat is ook prima.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:49

Het is zelfs een oefening in dressuur he. In NL niet meer maar Duitsland nog steeds. Uberstreichen dus ineens de verbinding verbreken. Als je paard niet in balans is kukelt die voorover maar als die dat wel is gebeurt er als bet goed is niets

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:55

Op zich vind ik het niet heel gek als er een reactie komt als ik opeens mijn teugels los gooi.
Hij volgt mijn hand net als bv met halsstrekken of verlengen. Als ik het opeens losgooi zal hij meteen lengte pakken om te verlengen omdat hij daar weer contact zoekt.
Hij zal niet struikelen of uit het ritme komen, maar wel gaan zoeken. (Weet ik uit ervaring van een keer dat ik mijn hoofdstel had schoon gemaakt en de teugels alleen door de lusjes terug had gedaan en niet vast had gemaakt... met aandraven had ik opeens geen teugels meer :') )
Harder gaan zal hij eerst wel proberen, want het is sowieso een paard die graag onder je vandaan loopt, maar kan hem op enkel mijn zit en stem ook wel laten afremmen en stoppen. (Weet ik ook door dat incident :+ )

En even terug naar de vraag van de TS.
Ik wissel het af, doe de ene keer draf of het linker been, andere keer op het rechterbeen, galopje pak ik ook beide mee. Eigenlijk gaat dat vrij automatisch omdat ik dat altijd zo geleerd heb dat je moet afwisselen buiten.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:39

Celebi schreef:
Mij is ooit verteld dat een paard juist buiten helemaal niet zo laag 'hoort' te lopen en dat het hoofd, niet perse hoog natuurlijk, maar gewoon recht naar voor juist een 'ergonomische stand' zou zijn voor lange afstanden. Is er iemand die dat kan onderbouwen of ontkrachten?

Daar zit wat in. In de endurance wordt meestal zo gereden.

Verder over houding in het bos.
Sterrenkijken, weggedrukte rug en altijd scheef naar dezelfde kant hoort duidelijk niet. Ook de grenzen van het paard qua duur en intensiteit moeten gerespecteerd worden.
Maar verder hangt het volgens mij van paard, ruiter en doel af.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:49

Je geeft een paard ook lengte om te kijken waar het loopt en de omgeving goed in te schatten.

Ik heb heel veel km's in het bos liggen en zie alleen maar gespannen paarden en ruiters bij die mensen die buiten zogenaamd dressuurmatig rijden. Het gaat niet eens om los kunnen laten, het gaat nog vaker om niet los durven laten.

Ik hoef geen leiding te nemen. Mijn paarden vertrouwen me. Als ik met halstertje buiten rij of zelfs zonder iets, hoor je gelijk alle vooroordelen over het gevaar, maar dat komt 9 van de 10x uit hun eigen angsten.

Maar zoals altijd lees je wel dat mensen iets aangeleerd hebben gekregen, veel op internet kijken en lezen en dan alleen dat goed vinden of dat als enige manier zien. Dat je andere wegen of manieren niet kent, wil niet zeggen dat het slecht is. BLijkbaar heb je dan gewoon die ervaring of kennis niet. Is niet erg, maar dat is vooroordelen over iets wat je niet kent.

En ja, ik werk ook weleens buiten. Op een mooi pad de zijgangen pakken, tempo wisselingen, wissels etc. Kan allemaal, maar ik vind nou eenmaal even gas erop ook heel lekker. En geloof me, dan sloffen ze niet.
Daarnaast is zoals eerder aangegeven aan de band werken en de mentale gezondheid ook belangrijk. Ik vind het altijd sneu. Gaan mensen eindelijk eens naar buiten, hangen ze een slof eraan en mag een paard nog niet lekker ontspannen lopen. En dat is wat je ziet, non stop in de bossen.
Als je paard aan een los teugeltje niet ontspannen en op eigen benen kan lopen, is er ook in de basis van je bakwerk wel iets mis.
Maar goed, ook in de bak komen mensen tegenwoordig al binnen met neus op de borst getrokken.

Ik reed juist vroeger altijd buiten voor een wedstrijd. 1 dag priveles en dag erna bos in en dag daarop wedstrijd. Werkte super.

Wat popstra zegt; lol met je knol is belangrijk. OOK op wedstrijden en zeker ook in het bos. Ook dat voelen ze. En meeste mensen rijden niet om te verdienen, dus kan het maar beter leuk zijn voor beiden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:55

Niks aan toe te voegen, superpony!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:53

Ik snap niet waarom het op dressuurmatig rijden gegooid wordt..ik reedt op een prof dressuurstal de paarden gewoon twee keer per week in het bos en eigen paarden ook nog regelmatig en er zat nooit een slof aan hoor. Ook lekker in rengalop over de renbaan/ tankbaan etc. Alleen niet scheef, sterrenkijkend met een weggedrukte rug.

Ik snap dus niet waarom mensen zich zo aangesproken voelen terwijl ze zeggen dit niet te doen. Ik zeg nergens dat iedereen die geen dressuur rijdt zo rijdt..alleen dat er een verschil zit tussen meeliften en actief rijden. :)

En idd een paard zal ook niet slechter worden als die 1x p/w buiten wel uit elkaar loopt en verder dressuurmatig gewoon bijgehouden wordt.

Maar ik neem aan dat jullie ook wel de mensen kennen die hun paard wel volledig scheef uit elkaar laten lopen buiten en die dan ook vaak vroeg of laat problemen krijgen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:59

Elisa2 schreef:
knip/
"hobbel ik mee en laat ik mijn paard lekker scheef en op de voorhand sloffen en doen wat het wil"?

Ik ben van het team buiten gewoon goed dressuurmatig rijden en gebruik maken van de impuls en rechte paden. /Knip

@elisa: je legt het zelf in die enorme tegenstelling neer in deze post.

En er zit een wereld tussen "scheef en op de voorhand sloffen" en "gewoon goed dressuurmatig rijden". Met een gedragen naar voren gericht hoofd waarbij een paard zelf om zich heen kan kijken waar die is, is een paard niet direct scheef en op de voorhand, maar valt toch ook niet te scharen onder "goed dressuurmatig rijden".

Dat is wat een aantal Bökkers je probeert duidelijk te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:03

Elisa2 schreef:
Ik vind dit vooral een vraag van.."rijdt ik mijn paard buiten?" of "hobbel ik mee en laat ik mijn paard lekker scheef en op de voorhand sloffen en doen wat het wil"?

Ik ben van het team buiten gewoon goed dressuurmatig rijden en gebruik maken van de impuls en rechte paden. Afgewisseld met stukken stappen aan een losse teugel maar verder alles gewoon op de hulp doen. Dus voor de galop geef je de hulp voor de rechter of linkergalop.

Het lijkt mij belangrijk om mijn hele bericht te quoten.

Mee hobbelen is niet actief rijden, geen enkel paard wordt daar beter van.

Dressuur is de basis, die iedereen zou moeten hebben..ongeacht de dicipline.

Als jullie paarden niet scheef en op de voorhand lopen dan is het toch goed? Dan wordt er toch een goede dressuurmatige basis gebruikt?

Ik denk echt dat jullie mijn post verkeerd interpreteren, ik heb het zelfs nog over voorwaarts/ neerwaarts rijden.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:10

Maar moet een paard er elke rit fysiek dressuurmatig beter van worden?

Mijn paard zal qua africhting vast beter worden van een correcte dressuurmatige training. Maar hij knapt mentaal een stuk meer op van de bosritten aan de lange teugel met de oortjes naar voren en go.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:14

Maar meeliften of hobbelen is NIET altijd slecht.

En alleen maar dressuurmatig rijden is NIET alleen maar goed.

En wie zegt dat een paard dan gelijk scheef is? En ik moet het eerste paard nog tegenkomen die buiten gaat lopen sloffen als je hem loslaat.........

Ze leren er juist onwijs veel van en kunnen hun lijf op een andere manier gebruiken, wat OOK weleens goed is.

Wat wel slecht is, vooral als mensen samen gaan rijden, paard zogenaamd dressuurmatig rijden, maar druk druk druk kletsen en niet eens doorhebben of voelen wat ze doen. Gezien 100+keren....... De spanning en angsten waar de meeste mee buitenrijden, gezien 1000+ keren.

En sommige mensen kunnen gewoon niet buitenrijden. Die snappen er niks van, zien de voordelen niet, weten niet wat de voordelen zijn en snappen ook niet wat je daar kan trainen zonder een paard zogenaamd dressuurmatig te rijden.

Dat je dan een keer op het andere been lichtrijdt of een paard in de gewenste galop laat aanspringen is daar maar een klein deel van. Maar op het niveau van in de hoek aanspringen, is het buiten soms lastiger. En dat mag. Mensen moeten ook de kans en tijd krijgen om buiten te rijden als ze nog niet het paard op ene recht stuk kunnen laten aanspringen in de gewenste galop.
En het paard zelf laten aanspringen, kan je ook van leren wat de voorkeursgalop is. Maar zit men wel recht? Waren er echt geen stiekeme hulpen?

En als een paard lekker doorloopt en de ruiter goed en ontspannen zit, zie ik maar bar weinig paarden met hun kop in de lucht lopen, en al helemaal niet een hele buitenrit. Hooguit als er lekkere bladen te vinden zijn op die hoogte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:19

Dan zie jij denk ik andere ruiters rijden..

Dressuur is gewoon de basis, zou al automatisch moeten gaan..maar zoveel mensen laten hun paard gerust twee uur lang met de kop naar links kijkend lopen. En als je goed dressuur rijdt hoef je een paard dus ook helemaal niet vast te houden..

Snap niet waarom dressuur voor buiten rijden ineens niet de basis zou zijn terwijl het dat normaal wel altijd is? En nee, een paard zal niet slechter worden als het af en toe zo door het bos loopt en voor de rest wel gewoon goed getraind wordt.

Maar mijn punt, waar kennelijk steeds overheen gelezen wordt. Is dat er mensen zijn die ALTIJD zo rijden..scheef, met de kop omhoog, weggedrukte rug omdat ze alleen maar hobbelen voor hun eigen plezier en niet eens merken dat hun paard rugpijn krijgt of een voorbeen zwaar overbelast. Die denken dat ze hun paard een plezier doen maar rijden het beest volledig kapot.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:22

Ik ben pas rond mijn 14e dressuurmatig beginnen rijden, voor die tijd heb ik ontelbaar veel kilometers in het bos gereden.

Om een rijbaan te hebben moest ik door het bos naar de manege, dat deed ik maar 1x per week ofzo en dan kreeg ik ook meteen (spring)les. Verder altijd urenlange buitenritten, door het bos en het dorp.

Mijn teugels waren in stap àltijd los, draf en galop afhankelijk van de situatie. Maar nooit nagedacht over oefeningen rijden of welke galop, als kind rijd je gewoon heel spontaan.

Als volwassene ben ik altijd zo blijven rijden op buitenrit, alleen in een spannende situatie zal ik mijn paard oppakken en wat oefeningen laten doen om de controle te herwinnen.

Ik geloof niet dat je een scheef paard krijgt met weggedrukte rug van gewoon relaxed buitenrijden. Als je goed in balans zit, maakt het allemaal niet zoveel uit heb ik het idee, paarden komen er zelfs losser van terug dan een dressuurtraining in de bak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:28

Zolang je niet actief rechtricht loopt ieder paard scheef helaas..

Ik reedt ook zo in het bos als kind, onze paarden waren kats scheef en zaten vast maar daar had ik geen verstand van dus merkten we ook niets. De paarden echter wel helaas..op latere leeftijd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:41

superpony schreef:
En sommige mensen kunnen gewoon niet buitenrijden. Die snappen er niks van, zien de voordelen niet, weten niet wat de voordelen zijn en snappen ook niet wat je daar kan trainen zonder een paard zogenaamd dressuurmatig te rijden.

Dat je dan een keer op het andere been lichtrijdt of een paard in de gewenste galop laat aanspringen is daar maar een klein deel van. Maar op het niveau van in de hoek aanspringen, is het buiten soms lastiger. En dat mag. Mensen moeten ook de kans en tijd krijgen om buiten te rijden als ze nog niet het paard op ene recht stuk kunnen laten aanspringen in de gewenste galop.
En het paard zelf laten aanspringen, kan je ook van leren wat de voorkeursgalop is. Maar zit men wel recht? Waren er echt geen stiekeme hulpen?

En als een paard lekker doorloopt en de ruiter goed en ontspannen zit, zie ik maar bar weinig paarden met hun kop in de lucht lopen, en al helemaal niet een hele buitenrit. Hooguit als er lekkere bladen te vinden zijn op die hoogte.

Dat laatste stukje is voor mij dus wel de basis dressuur. Heeft niks met wedstrijdgericht te maken, maar echt basis lekker voorwaarts, actief en daardoor geen sterren kijken. Verder niks. Ik vraag soms stukken wel verzameling en oefeningen, maar juist ook hele stukken gewoon verlichte zit en gas erop. Of zelf tempo laten zoeken in draf. Dan lopen ze idd nooit met de kop omhoog, dus is het in mijn ogen nog steeds ook een training alleen dan anders. Zowel mentaal lekker voor het koppie, maar je traint er ook gewoon mee. Ik vind het ook makkelijk want in de bak zakt de mijne graag wat lager en buiten is ze alerter dus blijft ze wat meer uit zichzelf hoger. Aanleuning/contact is hetzelfde. Maar verder alles wat jij noemt valt voor mij onder dressuurmatige basis of überhaupt basis, dus precies wat ik ook bedoel idd. Niet aan de teugel, geen oefeningen en weet ik het. Dat mag maar heb het vooral over zelf voelen of je recht zit, afwisselen van been en galop en niet altijd dezelfde. Vooral niet in dit geval van topic waar erndus nooit in de bak gereden wordt.
Ik heb paard leren verruimen in galop op buitenrit. Die had er in de bak moeite mee en dan had je telkens een hoek. Buiten niet en kan je ook eens door rijden. Dat is dan weer een andere galop als de echte gas geven die sowieso ook handig is voor tig dingen maar ook vooral voor onze koppies, zowel van paard maar ook van mij

Ik doe ook graag buitenrit voor een wedstrijd. Alleen niet nu ik met de trailer moet helaas. Maar vroeger ging ze 2 weken op vakantie met mams in de periode dag precies de Nederlandse kampioenschappen waren. Soms deed ik zelf 1 buitenrit vooraf en dan starten, maar had ook gewoon daar kunnen gaan rijden na anderhalve week er niet op zitten idd.

En ik wil graag heuvels :') en paden met wortels zijn ook handig om ze handig te maken haha

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:06

Elisa2 schreef:

Dressuur is gewoon de basis, zou al automatisch moeten gaan..maar zoveel mensen laten hun paard gerust twee uur lang met de kop naar links kijkend lopen. En als je goed dressuur rijdt hoef je een paard dus ook helemaal niet vast te houden..

Snap niet waarom dressuur voor buiten rijden ineens niet de basis zou zijn terwijl het dat normaal wel altijd is? En nee, een paard zal niet slechter worden als het af en toe zo door het bos loopt en voor de rest wel gewoon goed getraind wordt.

Maar mijn punt, waar kennelijk steeds overheen gelezen wordt. Is dat er mensen zijn die ALTIJD zo rijden..scheef, met de kop omhoog, weggedrukte rug omdat ze alleen maar hobbelen voor hun eigen plezier en niet eens merken dat hun paard rugpijn krijgt of een voorbeen zwaar overbelast. Die denken dat ze hun paard een plezier doen maar rijden het beest volledig kapot.

Ik heb het echt niet over een enkel geval. In een heel leven met en tussen paarden, op diverse plekken gewoond, op veel stallen gestaan, gewerkt en bij mensen les komen geven, heb ik helaas heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg veel ruiters zien rijden. Op elk niveau en in elke discipline.

Het is zelfs 1 van de redenen dat ik de paarden aan huis wilde, omdat voor mij het plezier er echt vanaf ging in pension. En ik geef in principe ook geen les meer of heb wel wat "eisen" waar ik nog kom.

Als dat jouw kijk op buitenrijden is, dan kan ik daar verder niks aan doen. Dan mis je toch les of de goede voorbeelden.

En wat een nare aanname dat laatste stukje. Bah. Ik zie veel meer mensen denken dat ze zo geweldig dressuur rijden, waar ze hun paard non stop doodongelukkig maken, pijn doen en kapot rijden. Maar wel trots want paard heeft papier X, rijdt X niveau en mensen hebben tientallen setjes...........want dat telt.

Dan rij ik mn paarden liever in het bos kapot. Dan hadden ze tenminste nog wat lol.

MWM, ow, ja, ik wil ook zo graag heuvels en naar boven galopperen. En sprongetjes......
En watertjes, ook zo leuk. Vroeger reed ik nog met zweepje buiten. Vooral om honden weg te jagen......Die liet ik in het water vallen terwijl mijn ( western ) laarzen te laag waren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:12

Ik heb nog geen paard gehad wat ik het water in gekregen heb, wel plassen maar geen echte wateren zoals meren of beekjes. Ook wel omdat we geen voorbeeld hadden die voorop ging, en juist echt in paniek gingen waardoor de mijne ook niet wilden (waarbij de andere ruiter grof ze erin probeerde te krijgen en geen tijd wilde nemen en ik juist op dooie gemak wilde proberen, maar dus niet kon daardoor. Dan geef ik liever op, als er geen tijd is dan vraag ik het 1 of 2 keer en ga dan bewust weg) en geen water in de buurt. Zo jammer, dat is en zo goed voor ze en zo leuk! Ik heb altijd een zweep bij me idd, tegen honden en om te helpen met hekken openen en vliegen wegjagen :') Nooit voor het paard eigenlijk, altijd voor omgeving en dieren/insecten.
Lekker naar huis moeten rijden met natte laarzen dus? :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:22

superpony schreef:
Elisa2 schreef:

Ik heb het echt niet over een enkel geval. In een heel leven met en tussen paarden, op diverse plekken gewoond, op veel stallen gestaan, gewerkt en bij mensen les komen geven, heb ik helaas heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg veel ruiters zien rijden. Op elk niveau en in elke discipline.

Het is zelfs 1 van de redenen dat ik de paarden aan huis wilde, omdat voor mij het plezier er echt vanaf ging in pension. En ik geef in principe ook geen les meer of heb wel wat "eisen" waar ik nog kom.

Als dat jouw kijk op buitenrijden is, dan kan ik daar verder niks aan doen. Dan mis je toch les of de goede voorbeelden.

En wat een nare aanname dat laatste stukje. Bah. Ik zie veel meer mensen denken dat ze zo geweldig dressuur rijden, waar ze hun paard non stop doodongelukkig maken, pijn doen en kapot rijden. Maar wel trots want paard heeft papier X, rijdt X niveau en mensen hebben tientallen setjes...........want dat telt.

Dan rij ik mn paarden liever in het bos kapot. Dan hadden ze tenminste nog wat lol.

MWM, ow, ja, ik wil ook zo graag heuvels en naar boven galopperen. En sprongetjes......
En watertjes, ook zo leuk. Vroeger reed ik nog met zweepje buiten. Vooral om honden weg te jagen......Die liet ik in het water vallen terwijl mijn ( western ) laarzen te laag waren.

??? Volgens mij lees je totaal wat anders dan ik schrijf...

Maar goed, als jij denkt dat je alles weet en gezien hebt en ik les mis...be my guest. Ik negeer jou verder in deze discussie. :)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:37

@Elisa, ik begrijp je insteek, en in theorie klopt het helemaal wat je zegt.

Desondanks zal ik nooit een paard "aan het werk" zetten op buitenrit in dressuurmatige zin, behalve als de situatie er om vraagt.

De paarden waarmee ik heb gereden en rijd, waarderen dit heel erg.
Als je daarna weer op stal komt, de bak in gaat en je paard oppakt, loopt je paard als een zonnetje {:} . Ik denk dat het dus heel erg meevalt met die scheefheid en weggedrukte rug... mits je een goede zit hebt? Kinderen kunnen dat van nature ook gewoon hebben. Zelfs al kletsend stuur je je paard automatisch een beetje bij waar nodig, 'shape' je en begrens je hem. Dat kan ook met een lange teugel, door je teugel tegen de hals te leggen terwijl je ze met je benen en zit goed op hun benen laat lopen.

Ik heb in mijn leven weggedrukte ruggen en gekantelde hoofden gezien bij zowel S&T-ruiters als bitloze ruiters, als je het stuur van zo'n paard op zo'n moment zou overnemen, dàn spreek je van een vast paard.

Dus, ik kan er de vinger niet op leggen wat het is, maar ik krijg àltijd losse paarden op buitenrit, zonder er iets voor te doen. En ik denk dat dat bij vele anderen ook zo is.

Onze 'bospaarden' van vroeger leven natuurlijk al lang niet meer, maar ik kan niet zeggen dat het buitenrijden aan een lang teugeltje een probleem gaf op latere leeftijd. Uiteindelijk hebben die paarden nog een B- en L-proefje leren lopen op de 'geen gelul, paard in krul'-methode, wat nog een heel stuk schadelijker was volgens mij :+

Ziektes als cushing en maanblindheid hebben ze uiteindelijk de das omgedaan. Tot die tijd waren het altijd heel fijn allround te rijden paarden.

Als ik naar mijn huidige groep senioren kijk, merk ik dat het vooral voormalige "sportpaarden" zijn die het meeste last hebben van artrose en/of oude blessures. Ik zie meer schade in het proces van 'dressuur leren rijden' vroeger, toen er in het algemeen nog te weinig juiste kennis was, dan gewoon een leven lang ontspannen buitenritten maken. Mààr ik snap je punt wel en ik geef je niet eens ongelijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:42

Heuvels galopperen is idd erg leuk.
Ben gezegend met aan de voet van de Posbank wonen, dus die heuvels komen mij ook af en toe de neus uit :+ Dan pak ik de trailer en zet die soms gewoon alleen maar bovenop de Posbank neer, sla ik de stuwwal heen en terug even over en rijden we een stukje vlakker, ook wel eens fijn ;-)

Mijn pony loopt in het bos wel voorwaarts, maar niet neerwaarts. Koppie lekker naar voren en om zich heen kijken waar we zijn en wat er voor moois te zien is.

En aan die lichte contactteugel met de neus naar voren loopt hij dus doorgaans keurig recht, hoef ik niet actief voor recht te richten.

In de rijbaan beginnen we de eerste 3 rondjes draf ook altijd zo, op de "bos-manier" koppie naar voren, even alle bakspoken in de ogen kijken en na 1,5 rondje linksom en 1,5 rondje rechtsom vraag ik wat meer contact en komt de nageeflijkheid er vanzelf bij.

Wil ik perse de eerste draf vanaf pas 1 nageeflijkheid houden, dan werkt dat averechts.
Dan heeftie niet alle bakspoken gezien en dan blijft hij er een hele training van schrikken en zich scheef wurmen omdat hij wil zien of het spook nog om dat hoekje zit :+ Eerst even helemaal los en op eigen benen laten lopen geeft een veel lossere pony in mijn geval. Dus ik geloof ook niet dat hij scheef wordt van een hele bosrit op die manier lopen :n

Ok, ik geef toe, ik heb er een met een gebruiksaanwijzing en het heeft even geduurd voordat mijn instructrice en ik die helemaal gelezen hadden, maar nu is het heel fijn werken met hem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:45

Dankjewel, wat jij schrijft zie ik ook..paarden die vastgehouden en geforceerd worden en dat is inderdaad ook schadelijk. Voor mij echter een andere discussie..daarom schreef ik ook goed dressuurmatig rijden, want daar hoort dit imo niet bij.

Dat paarden losser worden op buitenrit snap ik wel, de meeste lopen met meer impuls dan in de bak. Maar wat jij omschrijft, begrenzen met lange teugel dat valt voor mij dus eerder onder meer voorwaarts/ neerwaarts rijden (en dus schouders begrenzen en rechtrichten) dan helemaal los. Want bij helemaal los is er geen begrenzing..en wat jij doet dat valt dan in mijn ogen eigenlijk dus juist onder dat stukje basis dressuur wat ik bedoelde.

Het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. :)

Overigens, zelf was ik altijd vooral van het lekker hard gaan..voordeel van dichtbij de hei wonen. Heb weleens op het heideconcours een dressuur proef gereden en daarna een flinke rengalop gedaan op de tankbaan op de hei. :D Heerlijk!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:51

Beemsterkaas schreef:
Onze 'bospaarden' van vroeger leven natuurlijk al lang niet meer, maar ik kan niet zeggen dat het buitenrijden aan een lang teugeltje een probleem gaf op latere leeftijd. Uiteindelijk hebben die paarden nog een B- en L-proefje leren lopen op de 'geen gelul, paard in krul'-methode, wat nog een heel stuk schadelijker was volgens mij :+

Ziektes als cushing en maanblindheid hebben ze uiteindelijk de das omgedaan. Tot die tijd waren het altijd heel fijn allround te rijden paarden.

Als ik naar mijn huidige groep senioren kijk, merk ik dat het vooral voormalige "sportpaarden" zijn die het meeste last hebben van artrose en/of oude blessures. Ik zie meer schade in het proces van 'dressuur leren rijden' vroeger, toen er in het algemeen nog te weinig juiste kennis was, dan gewoon een leven lang ontspannen buitenritten maken. Mààr ik snap je punt wel en ik geef je niet eens ongelijk.

Ik denk dat mijn senior hier nog redelijk bij in de buurt komt. 20 jaar in de bossen van Frankrijk gewoond, over ruig terrein gelopen, over stenen, keien en door bossen, weides en rivieren. Menig heuvel en afdaling getrotseerd ook. Met die zware arbeid hadden we verwacht dat zijn benen vol zaten met artrose toen hij plots kreupel werd hier in Nederland. Niets bleek minder waar te zijn, zijn benen waren brandschoon, pezen oersterk.

Helaas heeft bij hem nu heupartrose de das om gedaan maar de dierenarts gaf aan dat het weinig voorkomt en vaak van trauma is. Vallen, stoten, een trap, etc. Dus dat had niet zoveel met zijn leven daar te maken.

Hij is juist oersterk geworden van dat zelfstandig buiten rijden, lange afstanden maken en over enorm ruig terrein gaan. Toen hij bij mij in NL kwam heb ik bewust wel dressuur trainingen opgepakt op 20 jarige leeftijd, juist omdat ik het belangrijk vond dat hij me goed kon blijven dragen buiten, maar buiten was altijd relaxt en op een losse teugel genieten samen. Bak was meer trainen, maar ook volledig op eigen benen. We stimuleerde wel dat hij gedragen ging lopen, maar niet perse op een contact teugel. Juist meer op eigen beentjes en spierkracht. Maar goed heel ver zijn we niet meer gekomen hoor met zijn leeftijd en opeens de artrose die omhoog kwam na een paar jaar. Onze focus lag in ieder geval altijd op welzijn en plezier.