Wat betaal je om je paard te laten rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:37

Joltsje schreef:
het is maar net waar de behoefte vandaan komt Anjali.
al kan ik me goed vinden in je omschrijving.
in dit geval zou het dus het mooiste zijn dat het met gesloten beurs kan, helaas niet mogelijk dus

Maar in dit geval hebben de meiden die rijden er niet echt wat aan omdat ze zelf al wat te rijden, maar is het een gunst aan de TS zodat het paard niet langdurig stil komt te staan. In dat geval vind ik een tegemoetkoming echt niet gek.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:04

Hmmm, de ervaring springt niet uit de berichten.
Leuk dat ze een 3 jarige hebben gereden.
Maar wat weten ze van verder opleiden van een paard?

Geen les, geen wedstrijden, dus niets om zich echt te toetsen.

Inrijden en fatsoenlijk doorrijden zijn 2 dingen.
Imo kan een paard beter stil staan, want ze vergeten het geleerde echt niet, dan lekker scheef op de voorhand gereden te worden door dames die daarin niet gecorrigeerd worden.

Hebben ze een echte trainingswaarde ja dan is geld waard.
Is het enkel het paard wat beweging geven dan niet.

En dat moeders stuiteren, daar rijden prinsesjes altijd geweldig en zouden ze er 100 per keer voor moeten krijgen :D

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:12

Kaitlyn schreef:
Joltsje schreef:
het is maar net waar de behoefte vandaan komt Anjali.
al kan ik me goed vinden in je omschrijving.
in dit geval zou het dus het mooiste zijn dat het met gesloten beurs kan, helaas niet mogelijk dus

Maar in dit geval hebben de meiden die rijden er niet echt wat aan omdat ze zelf al wat te rijden, maar is het een gunst aan de TS zodat het paard niet langdurig stil komt te staan. In dat geval vind ik een tegemoetkoming echt niet gek.

dat is eigenlijk precies wat ik bedoel.
TS heeft een behoefte: dat haar paard gereden wordt.
de meiden hebben voldoende te rijden, dus niet actief op zoek.
dan lijkt een vergoeding voor de meiden mij ook logisch.

ik sluit me dus ook aan dat 50 per maand een goed bedrag is.

anjali

Re: Wat betaal je om je paard te laten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:16

Is in de buurt van ts er dan niemand die zelf zonder (rijdbaar) paard zit en blij zou zijn er een te mogen bijrijden? Zonder daar geld voor te hoeven krijgen? Want de door ts genoemde dames zijn geen professionals. Verbeteren die het paard dan wel of slijt hij er voornamelijk van, denk ook aan het risico van blessures (ook van het paard!) en wie is dan verantwoordelijk? Als er voor betaald gaat worden kom je toch in een heel andere categorie terecht, ook verzekeringstechnisch. Eerlijk gezegd zou ik mijn paard liever een tijd vakantie gunnen. Tenzij dat je hem in conditie wilt houden voor eventuele verkoop.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:05

anjali schreef:
Is in de buurt van ts er dan niemand die zelf zonder (rijdbaar) paard zit en blij zou zijn er een te mogen bijrijden? Zonder daar geld voor te hoeven krijgen? Want de door ts genoemde dames zijn geen professionals. Verbeteren die het paard dan wel of slijt hij er voornamelijk van, denk ook aan het risico van blessures (ook van het paard!) en wie is dan verantwoordelijk? Als er voor betaald gaat worden kom je toch in een heel andere categorie terecht, ook verzekeringstechnisch. Eerlijk gezegd zou ik mijn paard liever een tijd vakantie gunnen. Tenzij dat je hem in conditie wilt houden voor eventuele verkoop.

TS heeft al aangegeven dat ze vakantie liever niet doet. En wat is er mis met betalen? Ze steken er immers een hoop tijd in. Je kan het ook omdraaien; waarom zou iemand het gratis moeten doen? Mensen van buuten de paardenwereld vinden het vaak idioot wat voor klussen mensen gratis of tegen betaling doen. Voor TS is het zo een prima oplossing en ze heeft er geld voor over. Waarom zou ze verder zoeken naar gratis krachten die ze misschien niet eens kent?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:08

Betalen voor een goede ruiter is niks mis.

Betalen voor een ruiter zonder echte ervaring maar vooral zonder goede begeleiding. Die een paard ook de blessure in kan rijden... Het zou mijn keuze niet zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:11

DuoPenotti schreef:

Betalen voor een ruiter zonder echte ervaring maar vooral zonder goede begeleiding. Die een paard ook de blessure in kan rijden... Het zou mijn keuze niet zijn.

Maar wie zegt dat er geen begeleiding is?

De dames hebben 1x in de maand les, daarnaast houdt TS wellicht wel toezicht? Of de stalbaas?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:25

Ik heb in het verleden ook wel paarden voor anderen gereden om ze uit de brand te helpen, vaak omdat ze dan zelf een gebrek aan ervaring hadden. Dit was op de locatie waar mijn paarden toen ook gestald stonden, ik vroeg €10 per keer, om mee te kunnen nemen als extraatje voor mezelf. Ik ben geen prof maar een amateur met ervaring, om het maar even zo te zeggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:26

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar wie zegt dat er geen begeleiding is?

De dames hebben 1x in de maand les, daarnaast houdt TS wellicht wel toezicht? Of de stalbaas?

Ts heeft het over ze hebben geen instructie want die is niet te vinden maar stal baas geeft 1 keer per maand les.

Dat komt mij dus niet over als zijnde goede les. Maar we doen het er maar mee bij gebrek aan anders.

Maar misschien mijn interpretatie?

Met begeleiding bedoelde ik dus niet dagelijks toezicht maar het begeleiden in een paard goed opleren. Goede les dus.

Maar zie inderdaad dat ik daar niet duidelijk in was.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 17:29

Geloof mij, ik heb al 4 keer een advertentie gezet op verschillende sites waar ik aangeef op zoek te zijn naar iemand die mijn paard wil rijden, een paar reacties die ik daarop heb gehad: meisjes van 8 en 10 die bij slagharen al 2 keer op een pony hebben gezeten en afhankelijk zijn van hun ouders om op stal te kunnen komen (niet handig), een moeder die als kind ooit gereden heeft maar het nu aan hun 5 jarige dochter willen leren op mijn paard (doe maar niet), een overenthousiaste werklozen die 5 dagen per week 2 keer per dag denken te kunnen komen rijden als het dan toch gratis is (euh mag mijn meissie ook nog tijd hebben om wat te eten en te slapen of komt ze in een strafkamp ofzo bij jou??) En de 2 mensen die wel geschikt leken kwamen niet opdagen op onze kennismakingsafspraak %)

Er is zeker wel toezicht/begeleiding bij, van mij of mijn vriendin en ze krijgen idd 1 keer per maand les van de stalbaas (die ook altijd gewoon rondloopt op het erf)
En beide meiden hebben al meerdere paarden te rijden; de 20 jarige heeft een eigen 4 jarig paard wat ze vanaf de Geboorte kent en met begeleiding van haar moeder alles heeft geleerd, daarnaast rijden ze samen de dekhengst van stal en ze beleren ieder sinds 2 jaar 2 3 jarigen van de stalbaas, dus ze hebben elk minimaal 3 paarden om te rijden zonder de mijne.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 17:35

De stalbaas is een man die volgend jaar met pensioen gaat en zijn hele leven heeft doorgebracht op deze fokkerij (hij heeft het destijds overgenomen van zijn ouders) dus hij kan zeker wel wat, ' we doen het er maar mee' doet hem echt tekort. Maar het is geen officiële instructie natuurlijk.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:37

Ik vind het voor ons niet eens relevant wat de meiden previes kunnen/wat hun niveau is en of ze les krijgen. Als jij als eigenaar het rijden van deze meiden een toegevoegde waarde vindt hebben, en als de meiden zelf geen belang hebben bij het rijden van jouw paard, dan zou ik er ook een beloning tegenover stellen om ze 'aan te houden'. Er is duidelijk geen beter alternatief (instructrice te duur, gratis ruiters niet geschikt).

10 euro per keer/50 euro in de maand klinkt nog niet zo verkeerd, als ze zich daarin kunnen vinden. Persoonlijk zou ik de 20-jarige wel meer geven dan de 14-jarige, maar hier las ik juist dat men het gelijk zou trekken, dus daar twijfel ik over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:40

DuoPenotti schreef:
Ts heeft het over ze hebben geen instructie want die is niet te vinden maar stal baas geeft 1 keer per maand les.

Dat komt mij dus niet over als zijnde goede les. Maar we doen het er maar mee bij gebrek aan anders.

Maar misschien mijn interpretatie?

Met begeleiding bedoelde ik dus niet dagelijks toezicht maar het begeleiden in een paard goed opleren. Goede les dus.

Maar zie inderdaad dat ik daar niet duidelijk in was.

Maar je weet toch helemaal niet hoe de stalbaas les geeft?

Het paard wordt 2x in de week gereden, 1x de ene, 1x de ander, 1x in de maand les, er is toezicht en begeleiding.

Ik zie t probleem niet zo, eigenlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:41

Lizenlotte schreef:
De stalbaas is een man die volgend jaar met pensioen gaat en zijn hele leven heeft doorgebracht op deze fokkerij (hij heeft het destijds overgenomen van zijn ouders) dus hij kan zeker wel wat, ' we doen het er maar mee' doet hem echt tekort. Maar het is geen officiële instructie natuurlijk.

Troost je, ik heb beter les gehad van geen officiële instructeurs, dan ik heb gehad van officiële instructeurs.

Als jij je hier goed bij voelt, lekker die meiden laten rijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:42

Een paard goed fokken en verzorgen is natuurlijk wat anders dan goed les geven.
Papiertje maakt mij niets uit.
Goede les kan prima van iemand zonder papier.

Zelf zou ik juist een 6 jarige vakantie geven.

Heb zelf juist ervaren dat jonge paarden een tijd terug op de wei gooien ze juist goed doet.
Maar dat wil jij niet.
(en dat bedoel ik niet negatief maar weet ff het niet anders uit te drukken )

Dan zou ik als ik jou was ze ieder 50 in de maand geven.
Daar ga ik dan met de rest mee.

Lizenlotte schreef:

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 18:14

Ze heeft al veel te vaak veel te lang op de wei gestaan naar mijn zin door blessures van mijn kant, ik rol de laatste 3 jaar van het ene ongeluk in het andere helaas :-( (heeft mijn paard niks mee te doen gehad overigens, ze is er alleen de dupe van.) Ik ben nu al 14 maand uit de running waarbij ze pas sinds augustus vorig jaar gereden werd, het half jaar daarvoor niet. . 2 jaar geleden heb ik er een half jaar uitgelegen en 3 jaar geleden lag ik er 9 maanden uit, beide periodes is ze niet gereden. Genoeg tijd geweest dus voor gelanterfant in haar 6 jarig leventje ;-)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 18:34

Ts je hoeft je niet te verdedigen. Jou oordeel is dat ze voldoende kunnen rijden, prima.

Weet je al wat je gaat doen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 18:36

Wat heeft het met verdedigen te maken?

Gewoon een discussie over hoe we ergens tegen aan kijken. Verduidelijking vragen en krijgen vanuit geschreven tekst.
Daar is bokt toch voor bedoelt.

Maar als ze dan al zoveel stil heeft gestaan begrijp ik je geen vakantie wel.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 19:12

Ik heb zojuist contact gehad met de moeder van de 14 jarige, die kreeg bijna een rolberoerte toen ik bij haar toetste of 50 euro in de maand ok was.. dat vond ze veel te veel. Het meiske krijgt 30 euro p.m. zakgeld dus als ik haar dat ook maandelijks zou betalen had ze al een verdubbeling van haar zakgeld te pakken zei haar moeder, dat is meer dan genoeg. Dus dat doe ik nu dan.
Dat is 7,50 per keer, wat weer haar uurloon plus 2,50 is dus die berekening hou ik voor de 20 jarige ook aan; haar betaal ik dan dus 15 euro per keer. Vriendin vind dat ook helemaal ok dus iedereen tevreden nu; de meiden krijgen betaald en ik bespaar flink in vergelijking met wat ik aan mijn instructie moest betalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 19:19

Ik zie de reactie van die moeder al voor me :') Fijn dat het rond is TS!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:02

Aah, super! Mooi opgelost zo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:04

Fijn dat je het met moeder hebt besproken en jullie eruit zijn :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:21

Ik zou vooral ook bij de verzekering checken of het door je instructrice betaald laten bijrijden (proffesional en waarschijnlijk voorzien van diploma’s) onder dezelfde dekking valt als 2 handige ongediplomeerde meiden die je wat geld betaald om je paard te rijden. Zeker bij een minderjarige! Volgens mij is het zo als je mensen betaald is het hun eigen verantwoordelijkheid en vallen ze niet meer onder jouw verzekering maar dan moeten ze denk ik wel gediplomeerd zijn of minimaal een bepaalde klassering hebben.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 20:33

Dat zit wel goed, ik heb zwart op wit staan dat alle 'fremdreiter' meeverzekerd zijn, met daarachter als voorbeeld instructie en bijrijders.