Achteruitlopend paard op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 17:26

6_Sammy_6 schreef:
mce schreef:
zet hem simpelweg in de achteruit als je van het erf af gaat, doorbreek even zijn comfortzone, kijk hoe dat gaat,
desnoods eerst er even ernaast, zover achteruitlopen zolang jij bepaald, en als hij dan omdraait voorwaarts blijven lopen en zodra hij weer achteruit wil in de achteruit zetten/houden

niets afleren maar iets anders aanbieden!!

niet straffen, niet teveel belonen - alleen met stem - pas als jij tevreden bent, een schouderklopje

Yes bedankt! Hij staat alleen helaas aan een redelijk drukke weg, dus dat gaat lastig.

veel succes, ben benieuwd wat de oplossing geworden is

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 17:28

6_Sammy_6 schreef:
mce schreef:

niet straffen, niet teveel belonen - alleen met stem - pas als jij tevreden bent, een schouderklopje

Yes bedankt! Hij staat alleen helaas aan een redelijk drukke weg, dus dat gaat lastig.

veel succes, ben benieuwd wat de oplossing geworden is[/quote]

Bedankt! :D

Mungbean

Re: Achteruitlopend paard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 17:35

Die drukke weg zou wel eens de indirecte oorzaak kunnen zijn.
Als de vorige ruiter of jijzelf diep in je hart niet super relaxed langs die weg rijdt, dan spiegelt het paard domweg jouw emotie en wil daar dus niet meer langs.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 17:48

Mungbean schreef:
Die drukke weg zou wel eens de indirecte oorzaak kunnen zijn.
Als de vorige ruiter of jijzelf diep in je hart niet super relaxed langs die weg rijdt, dan spiegelt het paard domweg jouw emotie en wil daar dus niet meer langs.

Dat zou best goed kunnen! Ikzelf heb er geen last van, maar misschien dat hij het 1x heeft opgevangen bij de andere ruiter en nu zelf onzeker is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:03

Het feit dat jij nu zorg hebt om het te corrigeren vanwege die drukke weg zal het dan enkel versterken.
Ik zou voorlopig aan de hand langs die drukke weg heenlopen en terug rijden waarbij je hem dan bevestigt in zijn goede gedrag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:39

Ik denk dat je allereerst iets meer de tijd moet nemen om het probleem helder te krijgen. Je reageert in dit topic veel en dat komt op mij in elk geval wat overhaast over, en de uitleg aan het begin geeft in elk geval niet de hele situatie weer. Dus ik denk dat het vooral minder haast en oplossingen nodig heeft, en meer rust.

(Het klinkt verder niet als 'kortsluiting' maar als aangeleerd gedrag: iets wat een keer wellicht zinvol was, maar sindsdien vooral bestaat omdat het een gewoonte is geworden die zichzelf versterkt en die jij waarschijnlijk ook onbewust versterkt.)

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 18:49

Mungbean schreef:
Het feit dat jij nu zorg hebt om het te corrigeren vanwege die drukke weg zal het dan enkel versterken.
Ik zou voorlopig aan de hand langs die drukke weg heenlopen en terug rijden waarbij je hem dan bevestigt in zijn goede gedrag.

Daar was ik al zeker mee bezig en nee dat is niet mijn enigste zorg, ik wil graag achterhalen waarom hij het onder het zadel wel doet en aan de hand er niks aan de hand is.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 18:56

Shadow0 schreef:
Ik denk dat je allereerst iets meer de tijd moet nemen om het probleem helder te krijgen. Je reageert in dit topic veel en dat komt op mij in elk geval wat overhaast over, en de uitleg aan het begin geeft in elk geval niet de hele situatie weer. Dus ik denk dat het vooral minder haast en oplossingen nodig heeft, en meer rust.

(Het klinkt verder niet als 'kortsluiting' maar als aangeleerd gedrag: iets wat een keer wellicht zinvol was, maar sindsdien vooral bestaat omdat het een gewoonte is geworden die zichzelf versterkt en die jij waarschijnlijk ook onbewust versterkt.)

Ik vraag om advies van mensen die er misschien ervaring meehebben, door een paard die hetzelfde deed. Ik vind het dan ook netjes om even op iedereen te reageren en eventueel info erbij te geven, wie weet hebben ze nuttig advies erop. En ik ben zeker weten niet overhaast. Daarom vraag ik advies, zodat ik meerdere opinies kan bekijken en overnadenken.

De uitleg aan het begin is een beeld geschetst van waar ik last van heb, dan denk ik niet meteen aan elk klein detail.

En overhaast? Dat doe ik niet, ik wandel zelf met hem en heb zelf zeker weten ook veel dingen al geprobeerd. Dit is niet iets waar ik nu net 1 week last van heb, dit is al vaker gebeurd en ik was benieuwd of er iemand iets had meegemaakt en eventueel goed advies had.

En het zou idd kunnen dat het aangeleerd gedrag is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:59

Ik had ooit een paard, als hij wist dat ik niks 'kon' dan begon hij te kloten. Dus bijvoorbeeld juist op een druk kruispunt. Hij voelde dat ik in zo,n situatie zwakker was en dat buitte hij uit. Dit paard klinkt voor mij een beetje hetzelfde, hij weet dat je weinig kunt omdat jullie dan in de sloot liggen. Hij voelt dat..

Er zijn wel wat manieren om zulk gedrag af te leren maar het ligt heel erg aan de situatie, paard/ mens wat op zo,n moment het beste is.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 19:01

Elisa2 schreef:
Ik had ooit een paard, als hij wist dat ik niks 'kon' dan begon hij te kloten. Dus bijvoorbeeld juist op een druk kruispunt. Hij voelde dat ik in zo,n situatie zwakker was en dat buitte hij uit. Dit paard klinkt voor mij een beetje hetzelfde, hij weet dat je weinig kunt omdat jullie dan in de sloot liggen. Hij voelt dat..

Er zijn wel wat manieren om zulk gedrag af te leren maar het ligt heel erg aan de situatie, paard/ mens wat op zo,n moment het beste is.

Dat vind ik een goeie! Dat zou best kunnen, ik denk zelf dat als ik een x het bos in ga of in ieder geval niet langs de weg dat hij er al geen last meer van heeft.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 19:03

Aan de hand ben jij zijn vertrouwde, zichtbare, veilige leider en denk jij vóór hem. Hij kan je dan gewoon volgen.

In theorie moet je dat ook zijn in het zadel, maar in de praktijk valt het voor sommige paarden toch anders uit.

Jouw probleem is erg lastig en ik vind het ook wel een aandachtspuntje bij een senior met tonnen ervaring op buitenrit. Vreemde verandering toch wel.

Over ervaring: ik had hetzelfde met mijn eerste pony. Die ging vaak achterwaarts in verzet, ook op de weg waar auto's reden. Ik had toen niet veel andere mogelijkheden dan zo hard ik kon met de zweep slaan, of eraf springen, want mijn fijne kinderbeentjes hadden niet genoeg te vertellen.

Toch doet deze situatie me niet denken aan die situatie. Bij mijn paard was er nooit paniek. Het was gewoon staken.

Een paard dat in blinde paniek heel snel achterwaarts gaat en dreigt om te keren is echt gevaarlijk (heb ik ook meerdere keren meegemaakt). Je moet goed nadenken hoe je dit aanpakt, want ze zijn op dat moment voor weinig rede vatbaar.
Ze kunnen steigeren, omdraaien en vervolgens op hol slaan of lopen zo achterwaarts de sloot in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 19:26

6_Sammy_6 schreef:
Daar was ik al zeker mee bezig en nee dat is niet mijn enigste zorg, ik wil graag achterhalen waarom hij het onder het zadel wel doet en aan de hand er niks aan de hand is.

Dat is normaal, dat is in 95% van de gevallen zo.
Aan de hand loopt een paard met jou mee en hoeft hij niet zelf te denken.
Als je erop zit dan heeft het paard het idee dat het mee moet beslissen.

Daarom kwam eerder ook de tip van de lange lijnen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:28

Elisa2 schreef:

Durf het bijna niet te zeggen hier op bokt maar zo een paard zou dan gewoon eens flink naar voren getrapt moeten worden!
Zo hard dat hij het de volgende x wel uit zn hoofd laat

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:02

Dat had bij die van mij geen enkel nut, daar ging hij alleen maar in gevecht van. Daar was de oplossing slimmer worden/ zijn. Deze zette ik in dat soort situaties voordat ie kon beginnen al in de achteruit en zo gingen we achteruit overal langs. Maar hij is het altijd blijven proberen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:12

Popstra schreef:
Elisa2 schreef:

Durf het bijna niet te zeggen hier op bokt maar zo een paard zou dan gewoon eens flink naar voren getrapt moeten worden!

Exact mijn gedachte, maar ik durfde het niet te zeggen.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 22:52

Beemsterkaas schreef:
Aan de hand ben jij zijn vertrouwde, zichtbare, veilige leider en denk jij vóór hem. Hij kan je dan gewoon volgen.

In theorie moet je dat ook zijn in het zadel, maar in de praktijk valt het voor sommige paarden toch anders uit.

Jouw probleem is erg lastig en ik vind het ook wel een aandachtspuntje bij een senior met tonnen ervaring op buitenrit. Vreemde verandering toch wel.

Over ervaring: ik had hetzelfde met mijn eerste pony. Die ging vaak achterwaarts in verzet, ook op de weg waar auto's reden. Ik had toen niet veel andere mogelijkheden dan zo hard ik kon met de zweep slaan, of eraf springen, want mijn fijne kinderbeentjes hadden niet genoeg te vertellen.

Toch doet deze situatie me niet denken aan die situatie. Bij mijn paard was er nooit paniek. Het was gewoon staken.

Een paard dat in blinde paniek heel snel achterwaarts gaat en dreigt om te keren is echt gevaarlijk (heb ik ook meerdere keren meegemaakt). Je moet goed nadenken hoe je dit aanpakt, want ze zijn op dat moment voor weinig rede vatbaar.
Ze kunnen steigeren, omdraaien en vervolgens op hol slaan of lopen zo achterwaarts de sloot in.

Zeker mee eens! Ik denk dat het bij hem ook wel ergens bang is om van het terrein af te gaan, moeilijk toch wel dat hij niet gewoon even kan praten. Dan had ik kunnen uitvinden waar het bij hem vandaan kwam, bij hem is het niet staken denk ik op de manier hoe hij achteruit schiet.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 22:54

Mungbean schreef:
6_Sammy_6 schreef:

Dat is normaal, dat is in 95% van de gevallen zo.
Aan de hand loopt een paard met jou mee en hoeft hij niet zelf te denken.
Als je erop zit dan heeft het paard het idee dat het mee moet beslissen.

Daarom kwam eerder ook de tip van de lange lijnen.

Ja klopt! Ja ik vind lange lijnen een heel goed idee wat ik ook aangaf, alleen mijn paard kent dat niet. Dus dan zou ik hem dat eerst helemaal moeten aanleren, ik denk niet dat dat de makkelijkste optie is. Ook omdat ik er zelf niet heel erg ervaren in ben met lange lijnen.

6_Sammy_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 22:57

Popstra schreef:
Elisa2 schreef:

Bij vele paarden werkt dat echt averechts, hoe harder de hulpen gegeven zouden worden op zo’n moment hoe harder hun tegenwerken. Mijn paard zou dan ook uit paniek nog sneller in standje achteruit de sloot in gaan..
Ik heb echt weleens geprobeerd met m’n zweep hem aan te tikken bijvoorbeeld bij het been waar hij dan de andere kant voor op moest, maar op dat moment reageert hij daar gewoon niet op.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 07:51

Gewoon er op los schoppen of slaan lijkt me zeker geen oplossing. Precies wat je zegt, de meeste paarden gaan dan juist nog harde in de staak. Is er een moment op de dag dat het wel rustig is op die weg? Misschien zondagochtend?

Dan heb je in ieder geval de mogelijkheid om rustig de tijd te nemen. Ik blijf er bij dit soort paarden het liefst zoveel mogelijk vanaf met hand en been. Ik zorg er voor dat ik zelf ontspannen ben met een lage ademhaling. En dat ik nergens echt op focus behalve de horizon. Klinkt suf maar helpt wel. Maar als hij al in de race achteruit stand zit werkt dit niet meer want dan ben je het contact al kwijt.

En wat doet ie als je eerst een half uur in de bak rijdt en dan naar buiten gaat? Zodat je al goed zijn aandacht bij je hebt?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 07:56

ik zag toevallig van de week een filmpje van iemand die ook zoiets leek te hebben, en bij dat paard waren het maagzweren. Dus aan de hand minder last van 'maagpijn', kan ik me iets bij voorstellen, en zodra er belast werd, plus misschien een stukje spanning, ging het dier staken en omdraaien om 'terug naar huis' te gaan (maar eigenlijk was ie dus gewoon heel oncomfortabel en wilde ie niks, want pijn).
Ik zeg niet dat het dat nu ook is, maar ik vind het wel altijd iets om in acht te nemen als er nieuw gedrag verschijnt..

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:14

Dee_Es schreef:
Gewoon er op los schoppen of slaan lijkt me zeker geen oplossing.

Dat is het ook niet, maar een welgemikte onverwachte tik met de zweep op zijn kont op het moment dat hij gevaarlijke toeren uithaalt (achteruit de sloot in) kan op dat moment wel je redding zijn.
Daarnaast uiteraard op zoek naar een constructieve oplossing.
Ik denk dat ik een stuk naast hem zou lopen om het erf af te komen en dan opstappen op een rustiger punt (geen sloot/wielrenners etc.).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:59

6_Sammy_6 schreef:
DubbelFun schreef:
Wees hem voor en zet hem buiten meteen met zijn kont in de richting waarin jij wilt gaan en laat hem lekker achteruit lopen tot ie het zat is :)

Dat gaat lastig, de weg waar we overheen gaan is een weg waar vanalles mag komen en aan de zijkanten gras wat naar beneden loopt tot sloot.

Kan moeilijk kriskrossend midden over de weg heengaan. :D

Oh, ik heb wel eens 250m achteruit gereden hoor met een paard wat niet verder wilde, en alleen achteruit terug wilde. Nou, dan ga je achteruit, maar wel in de richting die ik wil. En dat heb ik een keer of 10 moeten herhalen en het was opgelost.
Dit is overigens een paard waar ook maar 1 tikje met de zweep tot een veel ergere boze reactie terug leidt. Bij andere paarden werkt eens goed een tik uitdelen wel.

Wat vaak ook wel werkt is iemand er naast of schuin achter laten lopen, niet voorop, niet op de leiderspositie dus. Maar die persoon neemt alleen de leiderspositie in als het paard lastig gaat doen. En zodra het goed gaat neemt de persoon weer de volgende positie in. Zo leert een paard vaak ook snel. Maar ja, als je alleen bent is de achteruit bewust opzoeken en dan in de goede richting soms makkelijker.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:31

Er zal een stuk spanning meespelen, weg van huis vinden meer paarden spannend. En de rest is ongehoorzaamheid.

Je geeft een hulp, je paard kent de hulp, maar geeft een andere reactie gaat achteruit. De rijder schrikt hiervan en stopt (zou ik ook doen, je wilt de sloot niet in). Maar vervolgens leert het paard wel dat de druk wegvalt op het moment dat hij achteruit gaat. En als hij een beetje slim is, is dat in 2 gebeurd en zit je nu met een probleem. De reden dat het niet aan de hand gebeurt, is vermoedelijk omdat hij in die situatie nog geen succes heeft gehad en bevestigt is dat het kan. Of dat hij dat net even minder spannend vindt.
Lastig alleen dat hij het ook doet als er iemand opzit en jij ernaast loopt. Kun je het dan wel doorbreken? En wat heb je gedaan op momenten dat hij dit gedrag vertoonde en je weer weg was van de sloot? Ga je dan verder of terug naar stal?
Het beste zou zijn als je hem razendsnel kunt keren als hij achteruit gaat, zodat hij met zn hoofd richting de sloot kijkt. Maar dat vergt nogal een timing en kundigheid, en het moet wel veilig kunnen.

Als je het gedrag niet veilig kunt doorbreken, moet je het voorkomen. En dat betekent of geen buitenritten meer maken, of ze op een veilige plek maken door later in het traject op te stappen, ergens waar je wel door kunt pakken mocht het nodig zijn. Vanuit daar kun je dan kijken of je het op een veilige manier weer op kunt bouwen. Maar ga het in deze setting niet meer proberen, want elke succespoging gaat het gedrag alleen maar verder bevestigen. Jij moet zorgen dat het nooit meer gebeurt. En natuurlijk, makkelijker gezegd dan gedaan.
Zoek een fijne grondwerkinstructeur en ga samen kijken hoe je dit probleem kunt oplossen. Ik denk namelijk niet dat het in je eentje gaat lukken en je hebt weinig ruimte, omdat het in 3 stappen direct gevaarlijk is.

En verder ontzettend consequent gaan rijden. Wees ook kritisch op je rijden in de bak. Dat je paard daar niet zo groots staakt, wil niet zeggen dat het probleem daar niet ook al aanwezig is. Krijg jij op élke beenhulp de gewenste reactie? Of moet je 3x been geven voor hij wat naar voren gaat bijv. Want daar kan al het begin ontstaan van grotere problemen. Zorg dat jij in elke situatie met je paard bepaalt wat je doet, hoe je het doet en hoe lang je het doet en wees extra streng (vooral voor jezelf :+) op consequent de goede reactie krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:52

Popstra schreef:

Geweld als eerste oplossing, nog voor je de situatie kent. Classic!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 17:41

Oh dus keer goed vooruit sporen is tegenwoordig geweld? Nou dan blijf je toch lekker zachtjes aan modderen. Paard vind het wel best