Moderne caps

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 08:52

Marije_jiplover

Re: Moderne caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:21

Ik vind verstelbaar ook fijn.
In de winter past er een dun winddicht mutsje onder, als mijn haar eens in een vlecht zit past de cap ook nog, ideaal.

De MIPS is idd maar een heel dun geel plastic laagje in je cap, die maakt de pasvorm niet anders en je voelt het ook niet zitten tijdens het rijden.

Ik heb, nadat mijn vorige Uvex zonder MIPS mijn hoofd wel prima beschermd had tegen grote schade, maar ik wel dusdanig hard gevallen was dat ik met een hersenschudding ben nagekeken door de ambulance en op de SEH in de CT scan was geschoven, mijn oude Uvex uiteraard direct vervangen. Toen was net hetzelfde model met MIPS uit en toen ben ik daar direct voor gegaan. Ik kon door de hersenschudding een poosje niet rijden en dat gaf me mooi de gelegenheid om uit te zoeken hoe dat met MIPS zat, welke merken het hadden, er achter te komen dat "mijn eigen Uvex" nu met geleverd kon worden en heb op een keuze-korting bij EJ kunnen wachten om hem te bestellen.

Overigens lijkt mij het verhaal van niet-verstelbare caps dat TS in de winkel te horen kreeg, onzin.

Er zijn ook nog wel genoeg niet-verstelbare caps verkrijgbaar, ik meen dat Back-on-Track ook niet verstelbare helmen met MIPS heeft, staat me iets van bij van mijn zoektocht destijds naar een helm met MIPS.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:24

Ik heb ook een verstelbare.
Was er een beetje huiverig voor.
Maar merk niets van de draaiknop.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:28

Ik had met passen bij een aantal merken waar ik de draaiknop heel erg vervelend vond zitten omdat die te laag zat en precies in dat driehoekje in m’n schedel duwde. Je moet het echt gaan voelen.

De Charles Owen is voor meer ronde hoofden. De equitheme die ik heb voor ovale hoofden. Kep met ovale liner was voor mij zelfs nog te rond.
Zorgen dat je goed advies krijgt terwijl je past.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:43

Charles Owen is juist helemaal niet voor ronde hoofden.
Of je moet de speciale ronde versie opzetten.

Ik heb een niet verstelbare CO met MIPS.
Mijn ervaring met de beweeglijkheid is hetzelfde als die van Eef_Bam.

Je moet caps inderdaad wel goed passen anders heb je er niks aan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:47

kamsel schreef:
Charles Owen is juist helemaal niet voor ronde hoofden.
Of je moet de speciale ronde versie opzetten.

Ik heb een niet verstelbare CO met MIPS.
Mijn ervaring met de beweeglijkheid is hetzelfde als die van Eef_Bam.

Je moet caps inderdaad wel goed passen anders heb je er niks aan.

Voor mij was ie veel te rond, in de winkel naast andere merken gehouden en de Kylo is wel degelijk vrij rond

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:53

Kaatje_S schreef:
Ga vooral veel merken passen. Je hoofd heeft natuurlijk een bepaalde vorm en het ene merk past beter bij een ovaal hoofd, de ander meer bij een ronde.
Dus waar iemand helemaal met een merk wegloopt, kan dat voor een ander juist vreselijk zitten.

Ik heb zelf ook een casco mistrall, wel verstelbaar, maar totaal geen last van de knop

Dit is veruit het beste advies. Ga vooral passen. Ik heb schijnbaar een enorm ovaal hoofd en pas niet alles, de meeste merken bleken voor mij te rond.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:24

MarjanB schreef:
Voor mij was ie veel te rond, in de winkel naast andere merken gehouden en de Kylo is wel degelijk vrij rond

Dan ben ik heel blij dat de Kylo niet het enige model van CO is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:25

kamsel schreef:
MarjanB schreef:

Dan ben ik heel blij dat de Kylo niet het enige model van CO is.

Klopt maar ze hebben niet allemaal mips..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:30

Ik moet binnenkort ook m’n cap vervangen, wil eens bij zowel divoza als epplejeck gaan passen..
Verstelbaar vind ik op zich oke, zeker om er ‘s winters een mutsje onder te kunnen doen of bv als m’n haar in een staart zit wat te kunnen stellen.
MIPS klinkt wel als een toevoeging..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:33

Marjan, alsof de Kylo dan de enige is met mips

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:44

kamsel schreef:
Marjan, alsof de Kylo dan de enige is met mips

Wil je gelijk? Denk dat iedereen zelf wel kan googelen. De verkoper gaf ook aan dat co ronder is dan degene die ik gekocht heb.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:27

Mocht iemand het nog interessant vinden, zo ziet de binnenkant van een uvex met MIPS eruit.
Afbeelding

Hier zie je hoe de binnenschaal vast zit met een soort rubberen knopjes:
Afbeelding

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:06

Dank je wel +:)+
Zo heb ik er pas echt een goed idee van. Mips staat voor nu dus bovenaan de lijst voor over twee jaar :D
Want het wordt dan gewoon weer een Uvex :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:20

Pallatin schreef:
Nee, dat heb ik met deze cap iig nooit gehad. Een afdruk lijkt me eerlijk gezegd een teken van een niet goed passende cap. En vocht in vingers of voeten bij warmte is idd niet zo raar maar dat gebeurt bij mijn weten niet op je hoofd waar de cap omheen zit

Toch is het echt zo. Aan jouw reactie te lezen heb jij dat niet. Maar ik kan in de zomer echt een heel klemmend gevoel krijgen van een cap die mij de rest van het jaar echt heel goed zit.
1 of 2 klikjes aan het draaisysteem en de cap zit weer fijn. Dus met verkeerde pasvorm heeft het niks te maken.

Voor mij dus geen cap zonder draaiknop meer.

PienenMette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:12

Ik heb een cap van de Decathlon, ook met draaien knop. Ik vind het fijn want je kunt de cap (zolang je niet op je hoofd valt) lang blijven dragen + bij mij zit de draaiknop niet in m'n nek.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:28

Ik heb al jaren caps van Troxel, die hebben dit systeem aan de achterkant :

Afbeelding

Geen draaiknop en toch een beetje aanpasbaar, en je voelt er niets van. Elastiek blijft ook gewoon goed maar vangt bijvoorbeeld in de zomer net het uitzetten van je hoofd door de warmte op. Ze hebben heel veel verschillende caps, betaalbaar en tegenwoordig ook met mips. Weet alleen niet of ze ook ergens in Nederland worden verkocht, ik bestel die van mij altijd uit Amerika (al is dat natuurlijk best wel een gok, het is dat ik inmiddels weet dat ze voor mij goed zitten).

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:59

Ik ga binnenkort ook eens diverse caps passen. Heb deze ondertussen ook alweer een jaar of 8...
Maar hoe hebben jullie geconcludeerd wat voor vorm hoofd jullie hebben? :+ Ik ben daar echt niet goed in hahaha

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:39

Haha ik ben naar de ej Eindhoven gereden en daar hebben ze veel verschillende caps liggen en gaan passen met hulp van een medewerkster.

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:17

https://www.ej.nl/veiligheidshelm-harry-s-horse-chinook-vg1_zwart_63699.html?_gl=1*lnjewo*_up*MQ..*_ga*NTI2MTExMDA5LjE3NDI5OTQ3NTg.*_ga_XYPC98W1T6*MTc0Mjk5NDc1OC4xLjAuMTc0Mjk5NDc1OC4wLjAuNzk2MzA4MTc.

dit is mijn Cap, ik had m eerst in xs/s een nu in s/m. hij heeft wel een draaiknop, maar ik ben er een keer hard mee gevallen(op mijn nek/hoofd, ik maakte een soort duik.), en hij heeft de klap geweldig opgevangen, daarna wel vervangen.

hij kost nu rond de 67 euro, want hij is in de aanbieding.

hij is licht, en luchtig, en je wordt alles behalve een calimero, haha!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:59

Ik heb de KED Paso. Die is ovaler dan de meeste caps en laat mijn hoofd nu ook ovaal zijn. Bevalt goed en is te betalen. Ik heb hem geloof ik ook alweer langer dan 5 jaar, maar is de eerste paar jaar amper gebruikt. Telt dat?
En ja.. keD niet keP

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:11

Signe schreef:
Ik heb de KED Paso. Die is ovaler dan de meeste caps en laat mijn hoofd nu ook ovaal zijn. Bevalt goed en is te betalen. Ik heb hem geloof ik ook alweer langer dan 5 jaar, maar is de eerste paar jaar amper gebruikt. Telt dat?
En ja.. keD niet keP

Nee dat telt helaas niet. Het gaat om het materiaal dat achteruit gaat of je hem nu wel of niet gebruikt.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:05

Daar was ik al bang voor.. ben meteen gaan shoppen :j Bokt makes me buy stuff :')

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:33

SansaS schreef:
Signe schreef:
En ja.. keD niet keP

Nee dat telt helaas niet. Het gaat om het materiaal dat achteruit gaat of je hem nu wel of niet gebruikt.

Hoelang zou een cap in een winkel liggen eer je hem koopt? De standaard maten misschien niet zo lang maar de specifiekere...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:45

Dat kun je zien, er staat als het goed is een productiedatum in een van de labeltjes in een nieuwe cap.