Frustratie en explosies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:54

pol013 schreef:
Gut wat balen voor jullie TS. En dan heb je zo te zien al behoorlijk je best gedaan.

Nuttige ideeën worden er al aangedragen.

Maar ik ben toch ook wel kamp: bekijk eens of je paard het beter doet op meer privé uitlaat klep. Meer gezelschap, meer ruimte, meer uren.
Wat moet een paard nou ook helemaal gaan doen in een paddock in zijn eentje.... Ik zou het ze niet helemaal kwalijk nemen als ze het dan af en toe in de kop krijgen op de momenten dat er wat meer ruimte voor uiten is...

Nee, veel paarden hebben daar geen last van en blijven hun hele leven braaf op die manier. Maar het zal maar net de oplossing zijn voor jou paard.

Sluit ik mij ook bij aan.
Vroeger genoeg paarden gereden waarvan ik zeker weet dat het een zelfmoord actie zou zijn geweest als ze niet van te voren hadden kunnen stoeien met andere paarden.

Dus minder voer, foto's van de rug en naar buiten met andere.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:56

Hals was in orde, schoft ook. En net achter het zadel zaten er 2 wervels tegen elkaar. Die begonnen al te irriteren. Het trok ook meteen mijn oog.
Bij de bekken zat er ook een wervel wat dicht op elkaar, maar niks om nu zorgen om te maken.(quote Kmbly)

dan kun je nu met rek oefeningen de rugspieren aan beide kanten sterker maken
even de voorkant vergeten en vanachter naar voren oefeningen doen

longeren zonder bijzet , zodat het paard optimaal kan rekken en zijn balans van achter naar voor kan opzoeken.
zal niet direct lukken want spieren los en soepel maken kost gewoon tijd en motivatie bij het paard

ook is het voor ons makkelijke om op één hand meer te doen, zoals met rijden, rijden we vaak teveel op een hand, zonder te erkennen dan de andere kant mede verantwoordelijk is voor een recht paard.

maak de training afwisselend, maak het voor het paard speels, rek steed naar beide kanten zodat het veel meer vanuit zijn/haar natuurlijke beweging komt/gaat komen

veel succes

Elisa2

Re: Frustratie en explosies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:12

Het zijn goede tips, maar ik zou dat wel pas doen na de behandeling van de KS..bij sommige paarden met KS is rekken namelijk juist pijnlijk.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:38

Elisa2 schreef:
Het zijn goede tips, maar ik zou dat wel pas doen na de behandeling van de KS..bij sommige paarden met KS is rekken namelijk juist pijnlijk.

dat is ook zo, maar met kennis van zaken is het wel een begin, bij lichte KS - zoals TS aangeeft - kun je vaak al "met zonder zadel te werken" deze spieren activeren.

Paard eerst even uit zijn "comfortzone "halen is denk ik een eerste stap, maar TS zal daarin wel goede begeleiding hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:00

spuit 11 hier heeft gewoon berichten gemist...de fotos zijn dus al gemaakt. :o
Kan mijn bericht hierboven niet mee aanpassen

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 22:31

Ik heb het verslag binnen, maar al die termen gaan me voorbij. :?
Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 00:36

Toch KS, balen TS.

Ik kan dit wel voor je vertalen en een paar andere bokkers vast ook maar ik denk juist dat het belangrijk is dat je dit uitgelegd krijgt van je arts?

Wat snap je niet? Het kan al veel schelen even de foto van een skelet erbij te pakken of deze link te lezen:

https://paardenkliniekderaaphorst.nl/aa ... problemen/

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:23

Dat klinkt niet lekker. Wat daar staat is dat zowel het klinische beeld als het röntgenologische beeld beperkingen laten zien. Het feit dat hij de rug wat stijf houdt en de achterbenen niet goed onderbrengt geeft samen met het röntgenologische beeld (kissing spines lage rug dus einde borstwervels en begin lendenwervels) aan dat hij daar last van heeft.
Niet gek dat hij zomaar ineens explodeert, dat zie je vaker bij KS. De kliniek kan je verder adviseren over behandelingen maar blijf wel zelf nadenken. Want klinieken dokteren vaak erg lang aan tegen hoge kosten. Dus houd je hoofd erbij en bedenk hoe ver je wilt gaan.

Wat snap je niet aan de tekst? Lumbaal is het lendengebied. Osteolyse is botoplossing, sclerose is verbening, impingement is beklemming. Lumboscral disc: staat bij diagnose voor pijnklachten door afwijkingen aan de tussenwervelschijven in het lendengebied.

Het probleem is het lendengebied. Zowel de spieren zijn daar verdikt en stijf en de wervels zijn daar beschadigd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:11

Dit is het in Jip en Janneke taal:

12-03-2025

Situatie:
Het paard is naar de kliniek gebracht omdat het bokt tijdens het rijden, vooral in galop. Dit probleem lijkt steeds erger te worden.

Onderzoek:
De hals is goed ontwikkeld, maar de rugspieren zijn niet sterk genoeg, vooral bij de schoft en de borstwervels.
In de onderrug zijn de spieren juist wat verdikt.
De linker bekkenhelft ligt iets lager dan de rechter.
Bij het rijden draait het paard netjes, maar de rug is stijf.
In galop heeft het moeite om de achterbenen goed onder te brengen.
Bij snellere bochten is de beweging soms onregelmatig.

Gevoeligheid:
De hals is wat gevoelig als erop gedrukt wordt.
Het voorste deel van de rug doet geen pijn, maar in de onderrug is het pijnlijk bij aanraking, zowel op de wervels als op de spieren.
Het paard heeft moeite met het buigen en strekken van de rug, vooral in de onderrug.
Druk op de bekkengewrichten is pijnlijk.

Röntgenfoto’s (röntgenonderzoek):
Geen bijzonderheden in de hals.
In de rug:
Er zijn enkele ‘kissing spines’ (wervels die te dicht op elkaar zitten) tussen de laatste borstwervel (T18) en de eerste lendenwervels (L1), met tekenen van botveranderingen.
Een lichte beklemming van de wervels bij T17-T18, maar zonder duidelijke schade.
Milde beklemming tussen L1-L3 met lichte botverandering.
Bij L3-L4 is de tussenruimte tussen de wervels wat smaller en de vorm is wat veranderd.
Een gewricht in de onderrug (L2-3) is een beetje vergroot.

Echografie (echografisch onderzoek):
De verbinding tussen de onderrug en het bekken (L6) ziet er onregelmatig uit.
Een peesband in het bekkengebied (sacro-iliacaal ligament) is aan de rechterkant dikker dan normaal.
De bekkengewrichten zelf lijken normaal.

Diagnose (wat is er aan de hand?):
De röntgenfoto’s laten zien dat het paard last heeft van ‘kissing spines’ in de overgang tussen de borst- en lendenwervels.
De echografie laat zien dat er verdikkingen en slijtage zijn in de onderrug.

Conclusie:
Het paard heeft een chronisch rugprobleem, vooral in de onderrug en bij de overgang van de rug naar het bekken. Dit veroorzaakt pijn en stijfheid, vooral in galop en wanneer het paard onder het zadel loopt.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 11:30

Thanks voor de Jip en Janneke taal!
Hihi, dat is meer mijn taal.
Zo begrijp ik het meer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:04

En je hoeft je niet schuldig te voelen. Je hebt er al meerdere keren een veearts bijgehaald zo te lezen. De enige die iets te verwijten valt is de veearts (of andere deskundigen). Die hadden eigenlijk meteen al moeten adviseren om hals en rugfotos te laten maken. Geen peuten en paten en kruiden en drankjes.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:28

Zou je de video is willen sturen via prive.
Als je dat wilt natuurlijk

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 11:35

Ondertussen heb ik de foto’s van de röntgen ontvangen.
Misschien heb ik er weinig verstand van, maar ik vind de wervels allemaal wel een beetje dicht op elkaar staan… of is het normaal, anders dan de wervels die inderdaad niet goed staan?

Voor behandeling:
Woensdag gaan we naar de Aquatrainer en gaan we daar een plan mee maken en dan begin april wordt hij ingespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding