Paard galoppeert goed aan en wisselt achter na een paar passen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:55

bbpin schreef:
Zoals hierboven al genoemd zit het idd niet helemaal lekker met haar rug. Dat is al vastgesteld. We weten wat ze heeft alleen de meest efficiënte behandeling moet nog bepaald worden

Maar wat heeft ze dan in de rug? Want hierboven ging het toch om de patella waar hoogstwaarschijnlijk iets mis mee was?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:56

Foto's van C6 en C7 zouden ook info kunnen geven, lijkt me pijnlijk in de hals als ik de video bekijk.
kan natuurlijk voortkomen uit al genoemde problemen maar schade kan er wel zijn ontsaan door compenseren.

wie heeft de correctie van de hoeven gedaan? dit kan -als het ineens teveel is - problemen geven waardoor het paard weer gaat compenceren, dat kan weer ergens anders overbelasting geven.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 12:19

Celebi schreef:
bbpin schreef:
Zoals hierboven al genoemd zit het idd niet helemaal lekker met haar rug. Dat is al vastgesteld. We weten wat ze heeft alleen de meest efficiënte behandeling moet nog bepaald worden

Maar wat heeft ze dan in de rug? Want hierboven ging het toch om de patella waar hoogstwaarschijnlijk iets mis mee was?

De patella is de oorzaak van haar rug. Het zit met elkaar verbonden. Ze gaat de knieën compenseren door hol te staan, hierdoor krijgt ze last van haar rug vooral rondom de SI gedeelte

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 12:20

mce schreef:
Foto's van C6 en C7 zouden ook info kunnen geven, lijkt me pijnlijk in de hals als ik de video bekijk.
kan natuurlijk voortkomen uit al genoemde problemen maar schade kan er wel zijn ontsaan door compenseren.

wie heeft de correctie van de hoeven gedaan? dit kan -als het ineens teveel is - problemen geven waardoor het paard weer gaat compenceren, dat kan weer ergens anders overbelasting geven.

Ik heb foresterhoofcare als bekapper, dit was wel de eerste x dat ik haar had ivm verhuizing stal maar was erg tevreden

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:35

bbpin schreef:
mce schreef:

Ik heb foresterhoofcare als bekapper, dit was wel de eerste x dat ik haar had ivm verhuizing stal maar was erg tevreden

voor het moment, maar daarna gaat het bij een paard pas werken als het dier merkt dat er iets is verandert.

maar er zijn helaas meer "öngemakken" bij dit paard, dat zal lastig worden om te herstellen, eerst maar eens kijken wat er op de foto's te zien is.

bbpin

Re: Paard galoppeert goed aan en wisselt achter na een paar passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 12:45

Ja daar sta ik volledig achter hoor. Ik moet het eerst nog allemaal bespreken en laten bezinken, anders worden me ouders gek denk ik :P

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:46

Ja logisch, zulke dingen uitzoeken wat wat de echte oorzaak is kunnen een tijdrovend en duur traject zijn.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 14:07

Heb het even nagevraagd: Foto’s van knieën kunnen op locatie worden gemaakt vanaf 220€.
Via röntgen kan echter geen SI op de foto gebracht worden… Ik twijfel eenbeetje of ik naar de kliniek rij en alle vliegen in 1 klap pak, of het in stukjes opdeel. Beide heeft zo z’n plus- en minpunten. Als ik het opdeel is het natuurlijk ook makkelijker te financieren met m’n “na school baantje” :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:12

ik zou de SI en de rug laten in spuiten door een arts. Grote kans het gebied daar ontstoken is en daar kan een osteo niets aan doen.
daarna veel oefeningen doen als lekker los rechtuit draven en zijwaarts oefeningen, achterwaartse oefeningen zodat ze los blijft.
Ik zou ook zeer zeker aandacht aan de spieren op de bovenlijn, achterhand blijven besteden dmv massage e.d Dat kun je ook zelf doen. Er zijn veel verschillende technieken en hulp middelen die je op kunt zoeken op internet

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 15:51

bbpin schreef:
Heb het even nagevraagd: Foto’s van knieën kunnen op locatie worden gemaakt vanaf 220€.
Via röntgen kan echter geen SI op de foto gebracht worden… Ik twijfel eenbeetje of ik naar de kliniek rij en alle vliegen in 1 klap pak, of het in stukjes opdeel. Beide heeft zo z’n plus- en minpunten. Als ik het opdeel is het natuurlijk ook makkelijker te financieren met m’n “na school baantje” :')

Ik kan je filmpjes niet zien maar doet mij denken aan m’n paard die aan beide achterknieën kapotte banden had. Door het compenseren had hij ook last van z’n SI.

Zelf zou ik aanraden naar een kliniek toe te gaan en daar kijken wat het advies is van de DA. Vanuit daar foto’s/echo’s om tot diagnostiek te komen. Ik was meestal rond de €900 kwijt voor foto’s, echo + inspuiten…. Afhankelijk natuurlijk hoeveel er gedaan moest worden.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 19:09

Ah oké dankje, dan reken ik even ruim op €1200 want je zult maar precies zien dat er weer wat anders nodig is haha.
Heb het ook nog even besproken met de osteopaat en die zegt ook dat foto’s maken een goede stap is als er teveel ongemak is. Ze noemt er wel bij dat hoefstand echt veel invloed heeft en mn paard misschien op ijzers moet. Ik heb dit het liefst eigenlijk echt niet maar goed als het moet is dat maar zo… Toevallig mensen die alternatieven weten in deze context?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:40

Nee, als het moet moet het. Laat je niet van de wijs brengen dat ijzers slecht zijn want dat is niet zo.
Er zijn vreselijk veel paarden die beter lopen door een ijzer. Ook zijn er vreselijk veel die beroerd lopen omdat de eigenaar daar niet aan wil, slecht zittende hoefschoenen dragen of nog erger, enkel zweren bij natuurlijk bekappen om hun eigen gemoed. Maar daar heeft een paard niks aan.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 20:46

Haha nee ben er zeker niet tegen, maar heb zelf slechte ervaringen met ijzers die er steeds af vliegen, 100 spijkers die door de hoef geslagen moeten worden etc.
Moet er wel bij zeggen dat mn paard vroeger in een blubber paddock stond dus dat wel dergelijk vacuüm zoog aan de ijzers maar goed, wel altijd een gezeik als ze er opeens eentje kwijt zijn

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:48

Toevallig was bij ons de smid er gisteren.
Mijn stelling was: "ik heb ze het liefst blootvoets. Gaat het om gevoeligheid op steentjes, dan hoefschoenen, als dat fijn is voor het paard. Anders ijzers. En als het medisch nodig is, dan is het nodig. Punt."

Daar was hij het volledig mee eens. Ziet ze ook het liefst blootvoets, maar als dat niet gaat, dan gaat het niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:50

Ik wou mijn paard liefst blootvoets. Maar doordat hik zijn hoeven scheef afslijt bij buitenritten krijgt hij ook last van zijn knieën in de achterbenen.

Sinds hij op ijzers staat heeft die geen op slot springende knieën meer gehad.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 20:51

Ik zal m’n bekapper morgen een appje doen, op haar site zegt ze wel dat ze geen ijzers doet alleen plakbeslag dus dan word het weer een nieuwe taak om iemand anders te vinden :\

Edit: Ik zie wel een kopje met hoefijzers verwijderen/ terugslaan dus wellicht kan het toch!
Laatst bijgewerkt door bbpin op 25-02-25 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:52

Plakbeslag kan ook he, dan heb je geen nagels door de hoefwand heen.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 20:53

Art_Ificious schreef:
Plakbeslag kan ook he, dan heb je geen nagels door de hoefwand heen.

Is dat niet alsnog een iets ander principe? Blijft ander materiaal, maar ik heb er niet zoveel verstand van eerlijk gezegd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:57

Ik zou zelf eerst naar de kliniek gaan, dan weet je tenminste of er wel of niet iets aan de hand is en kun je gerichter behandelen en dan eventueel nog kijken naar een ijzer als dat nodig is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:58

Bekappers hebben vaak inderdaad geen kennis en middelen om te beslaan. Ben daarom ook zo blij met de smeden die ik gehad heb die gewoon alles konden, van bekappen, tot simpele ijzers, kunststof beslag en speciaal medisch beslag. Dan heb je alles wat je ooit misschien nodig kunt hebben gewoon bij de hand.

Ik zou ook naar de kliniek gaan. Daar kunnen ze toch wat meer. Eventueel plekken uitverdoven als er ergens toch kreupelheid ontstaat bij een buigproef bijvoorbeeld. En de foto's en echo's gaan een stuk makkelijker in donkere ruimtes. En ze kunnen eventueel gelijk inspuiten als dat nodig zou zijn. Uiteindelijk kost het een hoop, maar eerst de dierenarts laten komen op stal kost ook geld en die reiskosten en visitekosten bespaar je weer door zelf naar de kliniek te gaan.

Goed die knieën en rug na laten kijken. Zou zonde zijn als je er nu nog wat mee kan en je er later misschien per ongeluk toch te lang doorheen getraind bent.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 21:11

Ja ik heb al contact gehad met de kliniek. Het word waarschijnlijk begin maart (nog geen definitieve afspraak alleen even gebeld voor alle info en kosten). We gaan dan naar de Lingehoeve in Lienden voor een klinische check, röntgen foto’s van de knieën (eventueel rug), en een echo voor de SI. Heb alle rapporten van de dierenarts, osteopaat en bekapper al gestuurd dus nu alleen nog een datum prikken en duimen voor een goede uitkomst!