blind aan een oog paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Re: blind aan een oog paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:46

Voordat een paard bij de politie in training komt wordt er al best wat voorwerk gedaan qua medische dingen. Als het paard goed was hadden ze de dure training ingegaan (en keuring).. ik had het risico wel durven nemen denk ik. Helemaal.omdat het zo'n braaf dier is. ;-)

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 17:30

Het dilemma blijft dat t terug kan komen,, niet wetende wanneer en waardoor en ze niet wil dat ik aan haar oog kom( ws weet ze al wat er gaat komen) en dan heb ik een paard wat niet te behandelen valt.
Hoe doen anderen dit? Niet ieder paard zal het oog laten behandelen.
Ik probeer alle opties te bekijken. Want tis een lieverd.
Hoe doen anderen dat?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:18

jacomijn1 schreef:
Het dilemma blijft dat t terug kan komen,, niet wetende wanneer en waardoor en ze niet wil dat ik aan haar oog kom( ws weet ze al wat er gaat komen) en dan heb ik een paard wat niet te behandelen valt.
Hoe doen anderen dat?

Trainen… eerst vertrouwensband opbouwen en als dat goed is (heeft tijd nodig) kun je in voorloop op mogelijke behandeling gaan trainen bijv m clickertraining gaan oefenen (in stapjes). En ja van dit weet je dat ze het gehad heeft, maar paard kan nog tig dingen krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:27

jacomijn1 schreef:
Hoe doen anderen dat?

Doen wat nodig is, desnoods met praam maar het beste is op vertrouwen en beloning.

Je weet toch nooit of het terug komt, voor hetzelfde geldt blijft het oog gewoon goed en krijgt ze iets anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:17

jacomijn1 schreef:
Dierenarts geweest, ze is zo gestresst voor onderzoek van t oog dat ze er niet eens druppels in kreeg. Bij inspectie zo op t blote oog zag ze een stijve pupil en vlokjes in het voorste oog gedeelte.
Ik heb besloten om het paard niet te kopen.
Hoewel ze superbraaf is.
Ze staat niet aan huis, bij familie op een boerderij.
Dus ik zou er teveel stress aan hebben of ze wel/niet weer een ontsteking krijgt.
Ik had nog wel een optie om het oog te laten verwijderen. Maar de kans dat ook het andere oog wordt aangedaan is niet zo groot, maar wel aanwezig. Ik vind dit echt een heel lastig dilemma.
Want vind maar eens een braaf paard…

Als voor jou de intensieve zorg niet te regelen is (i.c. 5 x per dag druppelen) dan zou ik er niet aan beginnen. Ik heb dat zelf meegemaakt en dat is echt een hele opgave. Natuurlijk kun je je paard het oogdrupelen leren, maar in principe moet je erop rekenen dat je dit toch met zn tweeen moet doen.

Ook al zou ze het maar 1 x hebben gehad (en daar heb je alleen het woord van de eigenaar van) dan is er nog steeds het risico dat het uveitis is en kan terugkeren.
Je zou inderdaad het oog operatief kunnen laten verwijderen, maar dat betekent een operatie en herstel en daar moeten de eigenaren dan ook in mee willen (en liefst eigenlijk ook nog betalen).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:34

Bij twijfel niet doen.
Je twijfel is te groot, dus niet het paard voor jou.
Hij zal vast wel ergens terecht komen waar wel tijd is om te druppelen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:44

Om uveitis te tackelen zijn ook andere behandelingen mogelijk: een implantaat of injectie. Win eens advies in bij een goede oogarts. Bijv Hanneke Hermans. Zorg dan wel dat je een mooie spaarpot apart hebt staan zodat je opname en nazorg bij de kliniek kunt uitbesteden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:55

Ik zou die spaarpot gewoon gebruiken voor een gezond paard. Er zijn echt veel meer betrouwbare brave paarden zonder problemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:03

Vind ik ook.
Die spaarpot komt met wat pech toch wel.
Voor mijn eigen paarden vind ik het erbij horen dat als ze wat hebben ik ze medische zorg geef.
Daar hebben ze ook al veel voor terug gegeven in knuffels en gezelschap en ook ritjes.
Om daar mee te beginnen bij een paard dat ik nog niet ken....

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:09

Ik zou het niet doen TS. Niet per se omdat het mankament van dit paard zo erg is maar omdat het je nu al zoveel kopzorgen kost. Koop je hem dan blijf je je waarschijnlijk elke dag druk maken om dat oog, het druppelen, het tweede oog etc. en dat is zonde van wat een leuke hobby zou moeten zijn :o

IMO moet je alleen een paard met gebrek of gebruiksaanwijzing kopen als het je niet al te veel stress oplevert. Is het niet te rijmen met hoe je bent als eigenaar dan gewoon niet doen, er zijn genoeg leuke gezonde paarden te koop! :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:43

Ik zou het paard wel kopen, als het een eenmalig iets is geweest dan heb je er nu nog jarenlang een leuk paard aan.
Was het maanblindheid en komt het ook in het andere oog op dan kun je altijd nog afscheid nemen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:04

Als je nu al niet even die druppels erin kan krijgen.. hoe wil je het dan 5 keer daags doen..

Slimme keuze om het niet te doen.

Het kan terugkomen en ook aan het andere oog komen als je pech hebt.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 14:12

Ik heb besloten om het niet te doen.
Wat voor mij de overweging is dat het me teveel zorgen geeft hoe ik het moet behandelen omdat ik er niet naast woon en de zorg alleen heb voor haar.
Als ze op pension zou staan is t ws een ander verhaal zijn. ik moet hierheen vooral verstandig zijn. Hoe zo’n braaf en lief paard dit ook is. Soms is het beter om naar je verstand te luisteren dan naar je gevoel. dank voor al jullie reacties, zo heb ik een goed besluit kunnen nemen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:49

Bij twijfel niet doen.

Maarrrr….. laat dat wat als? Weg.

Een topper die helemaal gezond is kan ook zijn nek breken.

Risico loop je altijd.
Natuurlijk moet je bij twijfel niet kopen hoor, helemaal mee eens.

Maar ga ook niet te ver in het wat als.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 20:53

Wat een gedoe, een braaf paard vinden.nu al drie keer meegemaakt dat t al weg is voordat ik op afspraak kwam.
Ik kan nu een bijna 4 jarige kopen waar een meisje van 8 op kan rijden, superbraaf.
Maar ook eentje van 8. Beide merries. De 4 jarige is een half jaar zadelmak.
Maar ik heb niet zoveel ervaring met jonge paarden. Heb er maar twee gehad, de ene 10 en de ander 8 toen ik ze kocht.
Wat zijn de nadelen van een jong paard aanschaffen. Gaat t nog puberen?
Ik rij alleen recreatief.
De 4 jarige is stamboek (Uphill) de 8 jarige zonder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:52

Uphill staat wel bekend om ze braaf te geven. Met goede begeleiding zou dat best kunnen