superpony schreef:immanuela29 schreef:Kijk, het gaat erom dat veel mensen het opgeven, vanwege de vooroordelen. "Oh ik heb een Spaans paard, dus springen wordt hem nooit." Ik ga niet zeggen dat ALLE koudbloeden en andere rassen 1.20 parcoursen gaan kunnen springen. Maar het gaat ook om training. Als je niet eens de moeite doet, gaat het hem sowieso niet lukken. Als je een KWPN springpaard nooit leert springen gaat hij ook niet altijd zo mooi springen als het gemiddelde omdat hij nooit traint. Het gaat mij niet erom dat het moeilijker gaat. Maar een paar mensen willen gelijk alle andere ras paarden aan de overkant scheren omdat ze te lui zijn om echt moeite erin te steken. Dat vind ik gewoon jammer om te zien. Gaat het makkelijker met een simpel KWPN gefokt springpaard? Meeste gevallen waarschijnlijk wel. Maar kom aub niet met de ; je hebt geen kwpn je hebt dus geen springpaard. Dat is wat ik ermee bedoelde
Dat zegt niemand. Mensen zonder spring gefokt paard voelen dat misschien zo. Het gaat erom of stijl of snelheid belangrijker is of een combinatie hiervan.
Als je er zelf voor kiest om met een niet springpaard mee te doen is dat prima, maar dan weet je waar je tegenover komt te rijden.
En natuurlijk kom je ver met goed trainen, maar ook daar moet je wel je grenzen kennen.
Wees gewoon realistisch. Als je een Fries geweldig vindt is dat helemaal prima. Maar dan kies je voor een bepaald type paard en laat het dan ook in z'n waarde. Lekker lol en op stijl meedoen is super. Maar train het niet kapot door wekelijks mee te willen doen op 1.50m of op snelheid, ook al hebben ze een gas.
Ik vind niemand minder en veroordeel geen 1 ras. Maar ik vind het wel tenenkrommend als een paard tot zijn uiterste gedreven wordt omdat de eigenaar ergens bij wil horen of iets wil bewijzen.Gini schreef:Het is geen vooroordeel om te erkennen dat vele rassen bewust zijn ontstaan door te fokken met bepaalde kenmerken die men nuttig vond om zo verschillende gebruikspaarden te creëren. Juist ieder ras in Olympische sporten dwingen en de waarde van het ras daarvan af laten hangen doet vele paardenrassen tekort.
De vergelijking met Nederlanders en Max Verstappen klopt niet omdat op Max Verstappen geen fokbeleid op los is gelaten natuurlijk. Er is geen niemand die zegt: "laten we alleen de goede racers kinderen met elkaar laten krijgen". Als je dit wel zou doen, zou het in principe maar enkele generaties duren voordat je kan stellen dat de Nederlanders inderdaad vaak de eigenschappen bezitten die een goede piloot maken.
Maar dan komt ethiek om de hoek kijken. Een van de redenen waarom mens-paard vergelijkingen bijna nooit goede metaforen leveren.
En bij Max zou dat dus eventueel net wel kunnen![]()
Maar ik denk dat bij hem vroeg in de kart zetten en overal naartoe slepen meer heeft gebracht dan DNA. Hoewel dat dus gissen is, want hij heeft toevallig wel 2 race ouders.
Ik heb geen eens een fries of spanjaard (of ander koudbloed).
Maar ik ben gewoon moe van iedereen die zegt dat ze niks kunnen. Er is vaak genoeg bewezen dat er uitzonderingen genoeg zijn die wel het hoogste niveau halen. Als het paard het leuk vind en het met training lukt, waarom niet? Dan ga je toch niet roepen naar die persoon: ''Heel leuk en aardig, maar jouw paard is geen spring/dressuur/wat dan ook-paard'' En ja, ik weet, als het paard het niet leuk vind, het niet pushen. Lijkt mij redelijk logischIk hoop dat jullie het nu eindelijk begrijpen. Ik probeer gewoon te zeggen; reken geen paard af vanwege het ras. Als dat paard het leuk vind en talent toont, waarom moeilijk doen?