Barrage op snelheid in stijl klasse? wat is jullie mening

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:20

superpony schreef:
immanuela29 schreef:
Kijk, het gaat erom dat veel mensen het opgeven, vanwege de vooroordelen. "Oh ik heb een Spaans paard, dus springen wordt hem nooit." Ik ga niet zeggen dat ALLE koudbloeden en andere rassen 1.20 parcoursen gaan kunnen springen. Maar het gaat ook om training. Als je niet eens de moeite doet, gaat het hem sowieso niet lukken. Als je een KWPN springpaard nooit leert springen gaat hij ook niet altijd zo mooi springen als het gemiddelde omdat hij nooit traint. Het gaat mij niet erom dat het moeilijker gaat. Maar een paar mensen willen gelijk alle andere ras paarden aan de overkant scheren omdat ze te lui zijn om echt moeite erin te steken. Dat vind ik gewoon jammer om te zien. Gaat het makkelijker met een simpel KWPN gefokt springpaard? Meeste gevallen waarschijnlijk wel. Maar kom aub niet met de ; je hebt geen kwpn je hebt dus geen springpaard. Dat is wat ik ermee bedoelde :j

Dat zegt niemand. Mensen zonder spring gefokt paard voelen dat misschien zo. Het gaat erom of stijl of snelheid belangrijker is of een combinatie hiervan.

Als je er zelf voor kiest om met een niet springpaard mee te doen is dat prima, maar dan weet je waar je tegenover komt te rijden.

En natuurlijk kom je ver met goed trainen, maar ook daar moet je wel je grenzen kennen.

Wees gewoon realistisch. Als je een Fries geweldig vindt is dat helemaal prima. Maar dan kies je voor een bepaald type paard en laat het dan ook in z'n waarde. Lekker lol en op stijl meedoen is super. Maar train het niet kapot door wekelijks mee te willen doen op 1.50m of op snelheid, ook al hebben ze een gas.

Ik vind niemand minder en veroordeel geen 1 ras. Maar ik vind het wel tenenkrommend als een paard tot zijn uiterste gedreven wordt omdat de eigenaar ergens bij wil horen of iets wil bewijzen.

Gini schreef:
Het is geen vooroordeel om te erkennen dat vele rassen bewust zijn ontstaan door te fokken met bepaalde kenmerken die men nuttig vond om zo verschillende gebruikspaarden te creëren. Juist ieder ras in Olympische sporten dwingen en de waarde van het ras daarvan af laten hangen doet vele paardenrassen tekort.

De vergelijking met Nederlanders en Max Verstappen klopt niet omdat op Max Verstappen geen fokbeleid op los is gelaten natuurlijk. Er is geen niemand die zegt: "laten we alleen de goede racers kinderen met elkaar laten krijgen". Als je dit wel zou doen, zou het in principe maar enkele generaties duren voordat je kan stellen dat de Nederlanders inderdaad vaak de eigenschappen bezitten die een goede piloot maken.

Maar dan komt ethiek om de hoek kijken. Een van de redenen waarom mens-paard vergelijkingen bijna nooit goede metaforen leveren.

En bij Max zou dat dus eventueel net wel kunnen :D

Maar ik denk dat bij hem vroeg in de kart zetten en overal naartoe slepen meer heeft gebracht dan DNA. Hoewel dat dus gissen is, want hij heeft toevallig wel 2 race ouders.

Ik heb geen eens een fries of spanjaard (of ander koudbloed). :') Maar ik ben gewoon moe van iedereen die zegt dat ze niks kunnen. Er is vaak genoeg bewezen dat er uitzonderingen genoeg zijn die wel het hoogste niveau halen. Als het paard het leuk vind en het met training lukt, waarom niet? Dan ga je toch niet roepen naar die persoon: ''Heel leuk en aardig, maar jouw paard is geen spring/dressuur/wat dan ook-paard'' En ja, ik weet, als het paard het niet leuk vind, het niet pushen. Lijkt mij redelijk logisch
Ik hoop dat jullie het nu eindelijk begrijpen. Ik probeer gewoon te zeggen; reken geen paard af vanwege het ras. Als dat paard het leuk vind en talent toont, waarom moeilijk doen?

Gini

Re: Barrage op snelheid in stijl klasse? wat is jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 15:45

Niemand zegt dat ze niks kunnen. Alleen dat je moet rekening houden met de achtergrond en het oorspronkelijke fokdoel van een ras.
Hypothetische situatie: succesvol de springsport in willen, een Tinker kopen en dan vloeken dat jouw dier niet mee kan in de barrage, is enorm oneerlijk naar het paard toe.
Een Tinker kopen, merken dat die springen plezierig vindt en daarom zonder druk starten met springwedstrijden is een ander en eerlijker scenario.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:24

immanuela29 schreef:
Ik heb geen eens een fries of spanjaard (of ander koudbloed). :') Maar ik ben gewoon moe van iedereen die zegt dat ze niks kunnen. Er is vaak genoeg bewezen dat er uitzonderingen genoeg zijn die wel het hoogste niveau halen. Als het paard het leuk vind en het met training lukt, waarom niet? Dan ga je toch niet roepen naar die persoon: ''Heel leuk en aardig, maar jouw paard is geen spring/dressuur/wat dan ook-paard'' En ja, ik weet, als het paard het niet leuk vind, het niet pushen. Lijkt mij redelijk logisch
Ik hoop dat jullie het nu eindelijk begrijpen. Ik probeer gewoon te zeggen; reken geen paard af vanwege het ras. Als dat paard het leuk vind en talent toont, waarom moeilijk doen?

Niemand zegt dat ze 'niets kunnen'. Het heeft geen zin om zo te chargeren in de discussie. Je gaat toch niet beweren dat springgefokte paarden over het algemeen niet beter springen dan op hele andere kenmerken gefokte rassen? Er zijn altijd de uitzonderingen, maar dat maakt de 'vooroordelen' nog niet minder correct. En als jij die glorieuze uitzondering rijdt, zal niemand zeggen dat hij het niet kan, men zal juist met verbazing en bewondering kijken naar die Tinker / Spanjaard / Fries / Shetlandpony die over 130 zeilt.

Ik heb zelf een Arabier (over vooroordelen gesproken!). Er zijn er een paar die heel ver zijn gekomen in de springsport, maar over het algemeen komen ze in de absolute top minder voor. Ben zelf dol op springen, maar wedstrijden zullen we voor ons plezier in lagere klasses moeten rijden. Rastypisch zouden we het beter doen in de endurance, beest is niet moe te krijgen. En Arabieren kunnen best leuk western doen, maar toch is er een aparte tak voor opgezet, de DAWRA.

Over naar het individuele paard kijjken: ik heb de topics van Art gezien waarin haar paard vrijspringt. Hij doet dat best leuk, maar je ziet dat hij geen natuurtalent is. En dat is logischer bij een FriesxTinker dan bij een springgefokte. Over het algemeen.

Art, waarom rijd je de parcoursen niet gewoon zoals je ze zelf wilt rijden? Neem aan dat je geen internationale springcarrière beoogt, dus wat maakt het uit?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 18:14

Het topic wat jij aanhaalt miereneter is al wel wat ouder. Paard springt inmiddels een stuk fijner met vrijspringen, en ook als die niet moet springen springt hij :+

We hebben tevens genoeg Zangersheide paarden staan (volwassenen, enters en twenters) om zijn springtechniek mee te vergelijken en ik zie werkelijk geen verschil. Je zei toen iets over die voorbenen te snel uitstrekken, maar dat doen al die andere paarden ook op hetzelfde moment.

Anyway, ik rij niet voor anderen puur voor mezelf. Maar ik ben gewoon in de war met al die dat rondcrossen, en ik juist van instructeur niet mag versnellen. Ik moest zelfs focussen op verzamelen en terugnemen in galop.

Cioccolato

Re: Barrage op snelheid in stijl klasse? wat is jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 18:47

Oh oh, als je totaal geen verschil ziet er tussen, is dat ook een beetje kennis over het springen, paarden, hun bouw, raskenmerken etc natuurlijk.

De sportpaarden kunnen bijvoorbeeld makkelijk schakelen en nog springen. Een paard dat niet gefokt is om te springen heeft al moeite ansich met correct springen, laat staan nog extra schakelen in een parcour.
Of kort wenden en vanuit daar springen. Name it.

En het maakt niet uit dat er door sommige mensen (en paarden) meer moeite/training/tijd etc uitgetrokken moet worden. Als de ruiter er zelf maar lol aan beleefd toch? Je rijdt idd voor jezelf maar dan moet je ook goes weten waar je aan begint, wat je je zelf 'aan doet' en je paard.
Het is niet een oneerlijk stelsel, het is niet opgezet voor niet spring paarden maar voor springpaarden. Dressuur voor dressuurpaarden, endurance voor endurace paarden etc. Op ons gezellige amateuristisch niveau komen allerlei paarden prima mee. Kijk naar pony's tussen de paarden.
Het kaf gaat zich van de koren scheiden als je hoger komt. Voor tijd moet rijden. Afstanden tussen de hindernissen etc. Maar niet iedereen hoeft hoog te komen in de sport :D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:12

Art_Ificious schreef:
Het topic wat jij aanhaalt miereneter is al wel wat ouder. Paard springt inmiddels een stuk fijner met vrijspringen, en ook als die niet moet springen springt hij :+

We hebben tevens genoeg Zangersheide paarden staan (volwassenen, enters en twenters) om zijn springtechniek mee te vergelijken en ik zie werkelijk geen verschil. Je zei toen iets over die voorbenen te snel uitstrekken, maar dat doen al die andere paarden ook op hetzelfde moment.

Anyway, ik rij niet voor anderen puur voor mezelf. Maar ik ben gewoon in de war met al die dat rondcrossen, en ik juist van instructeur niet mag versnellen. Ik moest zelfs focussen op verzamelen en terugnemen in galop.

Ik heb daar toen niet gereageerd hoor, ik ben totaal amateur op het gebied van springen. Maar ik zag hem nog niet echt basculeren, kan intussen uiteraard gebeterd zijn. Ik antwoordde het ook al op je DM, maar trek je niet zoveel aan van wat anderen doen. Doe uw eigen ding, rijd zoals het bij jou, je paard en je instructie past, en probeer plezier te maken. Althans, voor mij is dat het belangrijkste in paardrijden, topsport gaat er toch niet van komen hier.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:27

immanuela29 schreef:

Niemand zegt dat. Waarom maak je zo een probleem?

Mensen zijn gewoon realistisch. Als je gek bent op je fjord en je hebt het leuk samen, is dat prima. Als je die fjord lekker aan het lopen hebt in de dressuur, het springen of mennen bijv is dat super mooi. Maar let op je paard en zijn plus-en minpunten.

En niet jij, je in het algemeen.

Ik koos voor western en dan met name de reining. Eerst een draver omgeschoold en ging super. Toen een quarter. Daarna kwam er een New Forest. Hij was mn alles en kwam leuk mee, maar je weet waar de grenzen liggen.
En ik kon hem echt meer dan 1x inruilen op een "betere" quarter, maar nee, hij bleef lekker. Zelfde voor de shet van onze zoon. 21jr gehad, krankzinnig bod op gehad en never nooit niet maar 1sec bedacht om er op in te gaan.

En dan even door op de reining. Bij DRHA is dat open voor alle rassen, maar je gaat het op niveau nooit redden.
En mijn oude quarter van 26 was ooit een leuk paard, maar nu zou hij het denk ik ook afleggen tegen de modernere type's.

So what? Het is aan de mens om je er wel of niet wat van aan te trekken. Mij zal het echt worst wezen. Ik ben 50 en sta als een penny meisje met mn 2 shetjes te klooien elke dag. Wat is er nou mooier?

Als we het over de springsport hebben moet je gewoon echt realistisch zijn. Weet wat je paard kan en probeer het vooral leuk te houden voor jezelf en de paarden. Meeste mensen verdienen niks aan de sport en moeten vooral lol maken. Het kost vooral een hoop.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 02:27

immanuela29 schreef:

Het is ook een beetje zelf loslaten. Dat jou paard een fokdoel heeft betekent niet dat hij/zij er wat mee kan/moet doen. Als jij (net zoals ik) bij wijze van met je tuiger wilt springen, hup lekker doen.

Veel rassen zijn gefokt met een fokdoel, dressuur, western, springen, recreatie, mennen enz. Er staat nergens dat ze dat fokdoel moeten uitvoeren. Een quarter (fokdoel western) kan ook prima op Z niveau dressuren als ze daar voor getraind zijn. En een springgefokt paard zou ook prima wenwedstrijden kunnen rijden. Maar, vanwege dat fokdoel en de genetica, zijn er vaak wel limitaties. In bouw, mentalitiet, training enz

Dat een paard gefokt is voor een doel, karakter of bouw betekent niet dat het er altijd in zit. Maar het percentage van de paarden die het fokdoel niet 'volbrengen' is aanzienlijk kleiner dan het percentage wat dat wel doet.

Dus Henk zijn spanjaard kan een 1.20 parcours rijden, Peter zijn fries loopt een 2 ster cross en Koos zijn hackney loopt in de dressuur.

(Edit zin klopt niet)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 08:06

immanuela29 schreef:
Als je een KWPN springpaard nooit leert springen gaat hij ook niet altijd zo mooi springen als het gemiddelde omdat hij nooit traint.

Dit is nou net de crux. Dit is dus precies wél het geval.

Laat een (groep) ongetrainde KWPNers, friezen en dravers vrijspringen in een kooi en ik steek mijn hand er voor in het vuur dat de KWPNers er met kop en schouders boven uit streken. In techniek, gemak en in hoogte die ze makkelijk behalen. Óók als dat de eerste sprong gaat zijn die ze in hun leven maken.
En dat is handig. Want dan begin je gewoon al 10 stappen verderop dan wanneer je wil gaan springen met een paard met minder natuurlijke aanleg.

Dat zegt verder helemaal niks over enkele individuen die het heel leuk doen en bovengemiddeld talent hebben tov hun ras genoten. Want die ken ik ook. Maar die kan ik dan ook zo benoemen omdat ze opvallen.

Maar laat daar tegenover datzelfde groepje los op de drafbaan en de draver zal iedereen het snot voor ogen draven. Want daar ligt gemiddeld gezien dat talent.

Overigens kan nou net in de springsport (en eventing) het niemand iets schelen waar je opzit. En zelfs niet echt hóe je over een hindernis komt. Als je keer op keer foutloos rond komt en dat met een nette tijd doet en ook nog een beetje rijdbaar bent tussen de hindernissen, vinden springruiters het gewoon leuke paarden. Moeilijker is het niet hoor.
Sterker nog, er zijn altijd mensen die juist hun identiteit er mee opvijzelen dat ze iets kunnen met een uitzondering. Ook helemaal prima verder trouwens. Gewoon fijn springen en je zult weinig negatief commentaar horen.

Overigens zie je in NL bijna alleen warmbloeden op springwedstrijden. Maar we hebben dan ook een enorme (KWPN) cultuur. Daar zijn we ook best goed mee. Ga je in de UK kijken, zie je al veel meer pony types rondspringen. Daar zijn ze weer wat meer ingericht op volbloeden en wat robuustere ponies (en hun kruisingen). Dus het kan prima. Alleen loop je sneller tegen je bovengrens aan.
Nou is de ruiter vaak sowieso de bovengrens en niet het paard. Dus of het heel veel uitmaakt voor het individu.

https://www.youtube.com/watch?v=kCNrTtFdcuQ&t=1417s hier heb je zo'n enigszins uitschieterje. Een dikke prop van een pony die gewoon ballen heeft (16:20, 20:25) en zelf best wat techniek. Maar die pony moet er evengoed best hard aan werken om oa afstanden dicht te lopen. En heeft daar een topruiter aan boord om daarmee te helpen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 08:38

Pol013 ik kan je dmv filmpjes juist bewijzen dat niet iedere zangersheide en dus springgefokte netjes over z'n 1ste sprong gaat.
Wij hebben een 2 jarige staan die in begin gewoon door de hindernis liep of er zo slecht overheen ging (50cm hoog) dat die de balk steeds afduwde met z'n voorbenen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 08:52

individuen.......

N=1 zegt net niks. Zo zegt het ook net niks dat die leuke dikke prop van mijn filmpje het zo goed doet over zijn ras genoten.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:04

immanuela29 schreef:
Ik heb laatst een spanjaard gezien die gemakkelijk over 1.30 sprong alsof hij een 'normaal' paard is, zoals jullie het waarschijnlijk willen noemen, ik heb een fries 1.60 zien springen. Mensen noemen dat dan een 'uitzonderlijk geval' ipv het paard de eer geven. Ik ken KWPN'ers die absoluut niet kunnen springen, maar wel spring gefokt zijn. Dus aub kijk het per paard aan ipv per ras. Want als we het zo zouden moeten bekijken, zouden we als mensen ook allemaal bijvoorbeeld allemaal zo goed als Max Verstappen moeten autorijden, omdat we allemaal Nederlanders zijn toch? :')

Als je een KWPN springpaard nooit leert springen gaat hij ook niet altijd zo mooi springen als het gemiddelde omdat hij nooit traint.

Even twee quotes van je samen gestopt, sorry.
Met je Max Verstappen vergelijking maak je precies het omgekeerde punt van wat jij denk, volgens mij. Max is die uitzondering op de gemiddelde Nederlander, net als die spanjaard die met gemak 1.30 springt de uitschieter is binnen zijn ras. Als je stelt dat iedere Nederlander net zo goed zou moeten rijden als Verstappen omdat ze beide van hetzelfde "ras" zijn, om het maar scheef te zeggen, dan zouden de spaanse paarden ons on het 1.30 ook om de oren moeten vliegen. Beide zijn een uitzondering, dus precies tegenovergestelde van wat je probeert te zeggen.

Over aanleg en fokdoel en of een springgefokt paard van nature niet beter springt dan een ras met een heel ander fokdoel: denk jij dat schapendrijven met een Border Collie precies even makkelijk en natuurlijk gaat als met een chihuaua of Deense Dog?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:51

pol013 schreef:
immanuela29 schreef:

Dit is nou net de crux. Dit is dus precies wél het geval.

Ja een gemiddelde springefokte KWPNer hoef je helemaal niet te leren springen. Leren omgaan met bepaalde hindernissen (nieuw/anders/spannend), lijnen lezen en actief meedenken, balans houden in wendingen, rijdbaar blijven in het parcours, goed aan de hulpen zijn en schakelen etc. dat moet je je KWPNer aanleren. Maar springen kunnen de meeste prima vanzelf inderdaad. Dat is het verschil t.o.v. veel niet-springefokte paarden wat het hele werk heel anders maakt.

pol013 schreef:
Overigens kan nou net in de springsport (en eventing) het niemand iets schelen waar je opzit. En zelfs niet echt hóe je over een hindernis komt. Als je keer op keer foutloos rond komt en dat met een nette tijd doet en ook nog een beetje rijdbaar bent tussen de hindernissen, vinden springruiters het gewoon leuke paarden. Moeilijker is het niet hoor.

[knip]

Overigens zie je in NL bijna alleen warmbloeden op springwedstrijden. Maar we hebben dan ook een enorme (KWPN) cultuur.

In de eventing (basissport bedoel ik dan) zie je weer van alles, uiteraard veel rijpaarden en wat volbloeden maar ook pony's tussen de paarden (en dan eerder zo'n dikke prop dan sportpony's :+ ), tinkers, barok pinto's, tuigers en noem maar op.

Met springen ook vaker allerlei rassen gezien t/m 1m en het kan echt niemand schelen dat Pietje op een tuiger zit en Jantje op een haflinger als ze het allebei leuk doen. Integendeel, je krijgt juist super positieve reacties als je met een bijzonder paard komt ipv 13 in een dozijn bruine KWPNer :j