Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

MyWishMax schreef:Maar als ik zou lees zijn de helft van de volwassenen bij ons op stal, inclusief ikzelf, nog kinderen. Want heel veel dingen die voorbij komen kunnen al onze paarden ook en vinden dat normaal? Zelfs de 'hete' wedstrijdpaarden, omdat het in mijn ogen doodnormale dingen zijn die wij allemaal gewoon nog steeds. Zoals staart optillen? Maar ook jas uit trekken, iets op hun hoofd zetten en nog tig dingen.
Die heeft ruitje echt al wel aangeleerd als ze er al bij stilgestaan heeft, gok ik. Ik zou er niet bij stilstaan, juist omdat dat voor mij doodnormale dingen zijn die elk paard leert en geen speciale aandacht naartoe hoeft te gaan dus.
SARINO schreef:Ik heb geleerd met een brave pony komen de ongelukken. Met een heethoofd ben je scherper en oplettender . Met een goedzak verwacht je het niet en die kan evengoed een keer uit zijn plaatje gaan.
Ik heb een redelijke brave fjord maar van de week stonden er in ene schapen op onze rit , sprong toch even een paar passen in galop naar voren. Daarna weer rust en blij verder gereden. Is voor ons prima en dan krijg je wel het idee dat je nog op een levend paard zit.

denisesilver schreef:Mijne is weleens geschrokken omdat ik niesde![]()
Ik lees ook even mee. Interessant!
Elisa2 schreef:Klinkt alsof je al heel goed bezig bent Ruitje!
Ik zit nog te denken aan schrik en obstakel parcoursen en agility opzoeken gewoon als trainingswerk. En het mooiste is als de pony al ervaring op kan doen met een ander kind voordat je dochter oud genoeg is. Lekker zonder zadel rijden e.d.
Ze moeten ook leren als er lekker gestunteld met ze omgegaan wordt zeg maar.
prompter schreef:Ik heb geloof ik nog nooit een bomproof paard gehad, hoewel de huidige daar aardig bij in de buurt komt want die is van bijna niets onder de indruk.
Ik kan wel aangeven waar het in het verleden vaak bij mis is gegaan, dat zijn dingen die ik bij een eventueel volgend paard wel graag wil vermijden:
- alles wat met trekkers te maken heeft, en ook de machines erbij (een kunstmeststrooier: nog nooit zo'n harde rengalop meegemaakt - en ja dat was in Stompwijk)
- een jas aan en uittrekken op het paard
- papier; een landkaart uitvouwen op een paard is géén goed idee
- bij op- of afstijgen met een voet het kruis aantikken
- geluiden zoals kettingzagen, bladblazers en aanverwante artikelen
Ik leef nog, maar heb soms toch wat aparte situaties meegemaakt in bovenstaande gevallen
Ineke2 schreef:Oja waar veel paarden nog wel eens behoorlijk op kunnen reageren is: Achter een bossage of heg omhoog komen dat er ineens een hoofd / lichaam verschijnt![]()
Lenexa schreef:Ik zou op varkens trainen dat is het enige wat Rox altijd eng vind. Zodra ze al een varken ruikt is ze over de zeik. En we hebben er op geoefend maar het is nog niets beter geworden.
). Misschien op stal eens een varkensclinic fixen
MyWishMax schreef:In heel veel situaties zou ik juist vanwege het staken afraden om paard aan te leren stil te staan bij spanning. Nu is dat bij jou niet van toepassing, ruitje. Daar heb je genoeg ervaring voor om dat in te schattenMaar ik heb dat wel gruwelijk mis zien gaan.
Wat mijn pony's als kinderpony moesten ondergaan was verkleed. Niet alleen ik, maar pony's ook. Dus lange cape over de kont, kerstversiering of andere herrie dingen om de hals en manen. Soms was de pony amper zichtbaar en moesten ze wel proefje of parcours doen.
Oh en plastic bekertjes met water erin met spelletjes! Die zorgde er bij mij wel voor dat ik eraf ging, pony vond water zo op haar gegooid krijgen niet tofSowieso drinken op de pony, zonder zadel erop liggen en snacken.
Overal neer gezet kunnen worden om erop te klimmen en vaak niet gewoon alleen maar simpel via de zijkant en een hek.
) . Dus die heb ik eerst omgebouwd naar stilstaan, nu is ze gewoon prima aan de hulpen. Ze schrikt 2 passen, wacht op hulp, bij hulp loopt ze gewoon door, bij onzekere ruiter die bevriest gaat ze staan. Maar zeker eens, heb wel eens stakers gehad ook. Dat vind ik eigenlijk vervelender( van die paarden die op de weg ineens een standbeeld worden) dan lopers
en het nieuwe onderdeel in de gymkana word dankzij jullie: planten water geven met een gieter hehehe

Sky_As schreef:MyWishMax schreef:Maar als ik zou lees zijn de helft van de volwassenen bij ons op stal, inclusief ikzelf, nog kinderen. Want heel veel dingen die voorbij komen kunnen al onze paarden ook en vinden dat normaal? Zelfs de 'hete' wedstrijdpaarden, omdat het in mijn ogen doodnormale dingen zijn die wij allemaal gewoon nog steeds. Zoals staart optillen? Maar ook jas uit trekken, iets op hun hoofd zetten en nog tig dingen.
Die heeft ruitje echt al wel aangeleerd als ze er al bij stilgestaan heeft, gok ik. Ik zou er niet bij stilstaan, juist omdat dat voor mij doodnormale dingen zijn die elk paard leert en geen speciale aandacht naartoe hoeft te gaan dus.
Dit zijn ook normale dingen voor ons, maar niet voor een paard. Daar kom je pas achter als je een paard treft met net iets meer bloed dan je gewend bent....
Ik deed ook altijd alles gewoon... En nu weer , want ik heb nu een pony, en die zij vaak toch net wat makkelijker.
ruitje schreef:speurneusc schreef:naast hangen met stilstaan, zeker wel getraind, ook om eventuele gekken die je van paard willen halen af te kunnen weren.
Had me vroeger zandhappen gescheeld met die pony's die dan net opzij gingen als ik ernaast hing...
De rest is trainbaar. Dit moet "er in " zitten. ruitje schreef:@ Pateeke, mooie manier om om te gaan met een paard( vertrekken vanuit wat een paard al kan). Ik train al jaren anders, wedstrijdgericht. Een draver moet gewoon klaar gemaakt worden voor de drafsport. Ik train mijn Fjord nu ook zo, voor elk half jaar heb ik doelen en over een jaar of 2 moet ze van mij 'af' zijn. Wel een mooi inzicht wat je geeft, om anders te kijken. Ik werk eigenlijk nooit zo met paarden, ja tuurlijk kijk ik naar wat ze aankunnen op dat moment, maar elk paard waar ik mee werk heeft een 'einddoel' en alles wat ik doe is om daar te komen.
een paaltje oppakken vanuit het zadel, uit het zadel glijden, rechtstaan, enz. 
Sentir schreef:Mn oude merrie van 18 heeft soms ondersteuning nodig als ze bang is maar voor de rest is ze ook dom proof hooreen paaltje oppakken vanuit het zadel, uit het zadel glijden, rechtstaan, enz.
…
MyWishMax schreef:Oh, nu we het over buitenritten hebben, maar dan even de leuke kant. Ik zou elk paard maar ook zeker een pony leren om vanaf hun rug hekken te openen. Of bak deurenHad me vroeger zandhappen gescheeld met die pony's die dan net opzij gingen als ik ernaast hing...