Je paard bomproof maken: welke doelen stel jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 11:33

Maar als ik zou lees zijn de helft van de volwassenen bij ons op stal, inclusief ikzelf, nog kinderen. Want heel veel dingen die voorbij komen kunnen al onze paarden ook en vinden dat normaal? Zelfs de 'hete' wedstrijdpaarden, omdat het in mijn ogen doodnormale dingen zijn die wij allemaal gewoon nog steeds. Zoals staart optillen? Maar ook jas uit trekken, iets op hun hoofd zetten en nog tig dingen.

Die heeft ruitje echt al wel aangeleerd als ze er al bij stilgestaan heeft, gok ik. Ik zou er niet bij stilstaan, juist omdat dat voor mij doodnormale dingen zijn die elk paard leert en geen speciale aandacht naartoe hoeft te gaan dus.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 11:39

Meegemaakt tijdens een kinderles, dat iemand doodleuk aan kwam lopen met een rammelend krat met glazen limonade flessen. Dat beschouwden sommige pony's als 'impuls van buitenaf ' zoals we dat noemden, als een paard schrikt en opzij/omhoog/naar voren vliegt. :')

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:12

Ha wat een heerlijk topic.
Ik ben ook eentje kind-proof aan het maken. Beleren moet nog gebeuren.
Maar bomproof maken ben ik wel een beetje mee bezig.
Meestal schrikt hij niet, maar als hij dat wel doet, is het gelukkig 3 stappen rennen en rust.

Leuke ideetje komen er voorbij.
Actief bomproof maken ben ik nu nog niet aan het doen, maar ik doe altijd alsof alles normaal is. En dat werkt het beste nu in mijn ogen :')
Ik heb hem gefokt en alles zelf aangeleerd, dus voor hem is het ook normaal

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:22

Het is ook een beetje opvoeding van het mens. Ik leerde als kind eerst dat alles eng en gevaarlijk was. Er waren echt zoveel regels op en rond de paarden, maar als er iets gebeurde schrokken ze allemaal flink.

In theorie zouden ze hier nu kinderpony's kunnen zijn, maar ze zien vooral te weinig vreemde mensen en dat merkte ik zondag weer toen we visite hadden.
Met kinderen ligt het ook een beetje aan hun leeftijd. Vaak zijn ze wel lief naar kleintjes, maar ze kunnen ze moeilijker zien en inschatten.

Tegenwoordig zijn er wel discussies over schriktraining en dergelijke, maar ik denk dat het ook vooral belangrijk is voor de mens. Als je die dingen onderneemt met je paard en ze schrikken minder of minder heftig, is dat voor je eigen omgang met het paard vaak ook beter.
Niet dat mensen altijd per se bang zijn, maar wat er soms ingeslagen is, wat eng zou moeten zijn, valt dan weg.

Ik trek ook jas aan en uit. Dekens gaan over het hoofd en ze staan regelmatig dus even blind, want ik doe dat ook weleens expres wat lomp.
In de western is bijv stilstaan onder de man ook een belangrijk onderdeel van de training en dan niet even 2 tellen, maar rustig een paar minuten of zelfs langer.

Met ground tying begin je met het paard neerzetten en wachten op de rust. Voor elke stap of move naar voren, zet je hem achteruit terug naar de plek of nog stapje extra. Belangrijk dus dat je ze makkelijk naar achter zet aan de hand.
Als je paard rust heeft in het stilstaan, gooi je het touw op de grond. Elke keer als het naar voren beweegt, zet je hem terug. Ook in alle rust, niet boos.
Dan ga je eerst 1 stap van hem vandaan en als hij naar voren beweegt, loop je terug en zet je hem weer achteruit terug. Touw op de grond, rust en je neemt weer afstand. Dat bouw je uit. Het hangt af van de basis hoe makkelijk het gaat.
Ik heb mensen les gegeven die het moeilijk vinden om weg te lopen bijv en dan duurt het iets langer. Je moet echt op je paard vertrouwen en wachten tot het die fout maakt van naar voren bewegen, maar er niet vanuit gaan dat ie dat gaat doen.

Vast hangen of staan en uit benarde situaties bevrijden is handig. Ik had vroeger paarden die echt de boel kapot trokken als ze hun hoofd onder het touw kregen. Mijn vorige ruin kreeg het altijd voor elkaar zijn been erover te krijgen en dan keek hij me aan.

Ik ben zelf niet zo van het vastzetten, maar voor kinderen wel fijn. Ik denk dat je dan ook naar het moment van vastzetten moet kijken. Als je een fjord wil vastzetten en poetsen tijdens het voeren of als paarden net uit stal gaan bijv, zal het echt moeten leren om de rust te bewaren.

En natuurlijk hebben we allemaal ervaring, maar soms zoek je naar nieuwe dingen en je leert altijd en overal bij.
Mijn ene paard met een rugzakje is wel heel cool. Mijn jonge paard die in een gemengde kudde opgroeit hier is echt een spiegel. Een andere ruin heeft veel meegemaakt en is onwijs cool, maar weer minder "gevoelig". Die was wat afgestompt en dat is soms moeilijker.

Maar dan lopen ze hier per ongeluk door de tuin terwijl mijn dekbedhoezen aan de molen hangen en staan ze er onder, tussen en is er niks aan de hand. Als eentje rustig blijft, wil de rest dat ook wel doen.

Ik heb overigens toen mn zoon klein was en hij de shet had hem altijd aan de lijn naast mij en mn ruin meegenomen. Maar ik nam de shet ook zonder hem altijd ernaast mee. En we laten de paarden vooral buiten los en overal naar kijken. Heel vaak met mensen samen gereden die uit spanning het paard rond rijden en het paard niks kan zien, maar enorm kan ontploffen van iets onverwachts.
Het om zich heen kijken en soms snorkelen zoals sommigen doen, kan indruk maken, maar naar mijn ervaring schrikken ze toch minder als ze situaties zelf kunnen inschatten.

Veel zal ook vanzelf gaan en als kinderen met paarden opgroeien zie je ook soms dat ze een handigheid hebben waar we van staan te kijken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:23

Wij hadden- hebben , is nu 36 en met pensioen de perfecte kinderpony , als ze zelf op konden stappen klimmen en klauteren, hoe dat ging maakte hem niet uit, al klommen ze via z'n hoofd- kont - hek - trapje erop , dat was allemaal dikke prima , maar een kind erop tillen of een pootje geven was niet te doen, dan ging ie , ook een deken hoog van achter erop leggen nope , foetsie pony - dat heeft héél lang geduurd voor dat zonder nadenken kon- toch was het de meest betrouwbare die ik meegemaakt heb .
Dus ook ondervinden en uitvinden hoe je daarmee omgaat hoort daarbij .

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:35

Ik heb geleerd met een brave pony komen de ongelukken. Met een heethoofd ben je scherper en oplettender . Met een goedzak verwacht je het niet en die kan evengoed een keer uit zijn plaatje gaan.
Ik heb een redelijke brave fjord maar van de week stonden er in ene schapen op onze rit , sprong toch even een paar passen in galop naar voren. Daarna weer rust en blij verder gereden. Is voor ons prima en dan krijg je wel het idee dat je nog op een levend paard zit.

Wat ik met onze ''kinderwelshpony" nooit heb gedaan is grazen aan de hand of grazen tijdens de rit. Als het halster / hoofdstel om is wordt er gewerkt en niet gegeten. Verder de kinderen geleerd dat ponyrijden niet altijd gaat zoals je het wilt , dat pony ook wel eens een eigen wil heeft en dat dat niet gelijk heel erg fout is en je moet blijven oefenen.
Laatst bijgewerkt door SARINO op 24-12-24 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:44

MyWishMax schreef:
Maar als ik zou lees zijn de helft van de volwassenen bij ons op stal, inclusief ikzelf, nog kinderen. Want heel veel dingen die voorbij komen kunnen al onze paarden ook en vinden dat normaal? Zelfs de 'hete' wedstrijdpaarden, omdat het in mijn ogen doodnormale dingen zijn die wij allemaal gewoon nog steeds. Zoals staart optillen? Maar ook jas uit trekken, iets op hun hoofd zetten en nog tig dingen.

Die heeft ruitje echt al wel aangeleerd als ze er al bij stilgestaan heeft, gok ik. Ik zou er niet bij stilstaan, juist omdat dat voor mij doodnormale dingen zijn die elk paard leert en geen speciale aandacht naartoe hoeft te gaan dus.

Dit zijn ook normale dingen voor ons, maar niet voor een paard. Daar kom je pas achter als je een paard treft met net iets meer bloed dan je gewend bent....
Ik deed ook altijd alles gewoon... En nu weer , want ik heb nu een pony, en die zij vaak toch net wat makkelijker.

Tot bij mij vorige paard. Die was vrij kopschuw toen ik hem kocht als 3 jarige onbeleerde, en was bijvoorbeeld bang voor dekens op doen of dingen achter hem. Geloof niet dat hij iets meegemaakt had, maar hij was gewoon wat ril met sommige dingen.

En voor mijn eigen veiligheid moest ik dus dingen met beleid doen... Want hij schoot ook echt weg en durfde dan ook gerust te slaan naar wat hij eng vond. Maar het was echt het liefste en voorzichtigste paard ooit. Maar dat was gewoon zijn natuurlijke reactie.

Zat geen grijntje kwaad in, en was altijd voorzichtig naar mensen, 1.80 groot en heeft nooit 1 moment aan het touwtje getrokken met wandelen, zelfs niet toen hij door een blessure 3 maanden boxrust had.

Die heb ik uiteindelijk heel braaf gekregen, kon ik met van die klapper handjes op gaan zitten en rond rijden. Toch bleven dekens voor hem altijd een ding.

Lang verhaal geworden, wat ik eigenlijk aan wilde geven is dat wat wij normaal vinden en niet bij nadenken, dat voor een vlucht dier niet altijd vanzelfsprekend zijn.... Maar gelukkig laten de meeste het over zich heen komen.
Pas na zo'n paard komt dat besef.

Bij mijn huidige pony moest ik ook echt een wennen dat je gewoon een deken op en af kon doen zonder nadenken. ( Als veulen gekocht dus was ook volledig onbeleerd)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:49

SARINO schreef:
Ik heb geleerd met een brave pony komen de ongelukken. Met een heethoofd ben je scherper en oplettender . Met een goedzak verwacht je het niet en die kan evengoed een keer uit zijn plaatje gaan.
Ik heb een redelijke brave fjord maar van de week stonden er in ene schapen op onze rit , sprong toch even een paar passen in galop naar voren. Daarna weer rust en blij verder gereden. Is voor ons prima en dan krijg je wel het idee dat je nog op een levend paard zit.

Maar dat zijn wel verschillende dingen.

Onze paarden zijn totaal geen sukkels, maar ze leren omgaan met dingen helpt wel bij situaties. En je leert vooral zelf niet snel bang te zijn als er iets aan gaat komen. Het is deels je paard dingen leren, maar ook zelf zien hoe je paard ermee omgaat.
Ik zeg vaak tegen lesklanten dat het best fijn kan zijn om de grenzen van je paard te kennen, of dat nou schrikken, steigeren, bokken of een rengalopje is. Als dat je niet meer bang maakt, kan je er beter mee omgaan en zal het paard dat ook weer voelen.

Mijn merrie, maar ook haar moeder dachten altijd alles op te lossen met omhoog gaan. Daar kan je heel veel van maken, maar wij doen er niks mee. Mn merrie doet dat vrijwel nooit meer, maar als ze nu aanstalte maakt, weet ik wel dat ze iets echt lastig vind.

Ik heb een leuk filmpje van mn 2,5jr. Hier 2 en in de vliegenjurk van mama. Hij molt onze jonge boompjes........Maar door dit soort dingen is hij wel heel makkelijk en dat doet hij zelf;
https://youtube.com/shorts/yZnDh1B2KNw? ... 0yh045eWfG

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:52

T zit er ook in of niet. Of ze een echte makke kinderpony zijn of niet. Kunt er veel aan werken , maar je krijgt er niet alles uit.

Kocht onze welsh A als 3 jarige - net ingereden en beleerd voor de kar. Kinderen waren 0 en 2 jaar. Vond m zelf geweldig knap en goed bewegend en lief .
Met de gedachte dat ik m daardoor eventueel makkelijk źou kunnen verkopen als het echt niets zou worden met de kinderen.

Hij was wel snel. Geen slome. Maar is uiteindelijk echt n top kinderpony gebleken. Nooit steigeren of bokken of vies stoppen. Wilde in z'n jonge jaren wel behoorlijk aan de ren gaan als m iets niet paste.

Heb m door n kleine amazone laten rijden en er zelf veel mee gedaan met of zonder kinderen.

Foutje konden ze er best op maken. Maar mijn kinderen leerden gewoon , amper been te geven. Want ja , dan ging ie ook. Hoe harder je been gaf , hoe harder hij ging. Logisch. Ðus moesten mijn kinderen leren, daar mee om te gaan.

Maar alles kon ermee. Dressuur, springen, buitenrijden, mennen...echt n top pony. Lief en voorzichtig in de omgang.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas zijn de kinderen er uit gegroeid en hebben we er de laatste tijd veel pechmee gehad. Heeft ook cushing ( is pas 13) en n ongelukje gehad op de wei.
Maar gun iedereen zo'n pony
Laatst bijgewerkt door Getup op 24-12-24 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:53

Klinkt gek maar vreemde objecten leren slepen. Toen mijn kleine pony nog kinderpony was werd hij schijnbaar wel eens aan een tuinstoel vastgebonden als kind iets moest gaan halen. Gewoon zo'n goedkoop kunststof ding, kwam hij dan mee voorbij wandelen :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 13:49

denisesilver schreef:
Mijne is weleens geschrokken omdat ik niesde :+
Ik lees ook even mee. Interessant!

Haha, ja deze valt wel in het vakje: je kan nooit alles trainen :') :') :')

Elisa2 schreef:
Klinkt alsof je al heel goed bezig bent Ruitje!

Ik zit nog te denken aan schrik en obstakel parcoursen en agility opzoeken gewoon als trainingswerk. En het mooiste is als de pony al ervaring op kan doen met een ander kind voordat je dochter oud genoeg is. Lekker zonder zadel rijden e.d.

Ze moeten ook leren als er lekker gestunteld met ze omgegaan wordt zeg maar.

Ja, dat ben ik nu inderdaad aan het introduceren, gewoon zonder zadel rondjes op het erf struinen met een 8 jarige. Ik vond dat tot 2 maanden geleden nog wel spannend, dan denk je: nu moet een ander zijn kind het maar avonturen haha. Maar het gaat eigenlijk heel erg goed!

We hebben zelf een crossweide en die neemt ze al, dus bruggen, waterbakken, piano, kleine hindernisjes etc. Ze vind dat ook echt leuk dus ik hoop dat ze straks een leuke crosspony word voor mijn dochter :knuffel:

prompter schreef:
Ik heb geloof ik nog nooit een bomproof paard gehad, hoewel de huidige daar aardig bij in de buurt komt want die is van bijna niets onder de indruk.

Ik kan wel aangeven waar het in het verleden vaak bij mis is gegaan, dat zijn dingen die ik bij een eventueel volgend paard wel graag wil vermijden :D :

- alles wat met trekkers te maken heeft, en ook de machines erbij (een kunstmeststrooier: nog nooit zo'n harde rengalop meegemaakt - en ja dat was in Stompwijk :D )
- een jas aan en uittrekken op het paard
- papier; een landkaart uitvouwen op een paard is géén goed idee
- bij op- of afstijgen met een voet het kruis aantikken
- geluiden zoals kettingzagen, bladblazers en aanverwante artikelen

Ik leef nog, maar heb soms toch wat aparte situaties meegemaakt in bovenstaande gevallen :=

Jij hebt geen bomproof paard gehad misschien, maar ik heb als jongere meid jou nou juist altijd als voorbeeld gezien van hoe paarden voor te bereiden op de wereld. Zowel met je merrie was je toch een voorloper qua Parelli en je hengsten had je ook goed onder controle. Zijn wel andere type paarden dan een Fjord ook he :D

Je weet hoe het bij ons op stal gaat dus bladblazers, bobcats, kettingzagen, trekkers etc: Die horen er eigenlijk gewoon bij. Maar een landkaart uitvouwen: Die zetten we op de lijst wahah :j :')

Ineke2 schreef:
Oja waar veel paarden nog wel eens behoorlijk op kunnen reageren is: Achter een bossage of heg omhoog komen dat er ineens een hoofd / lichaam verschijnt :+ :D

Haha, ik ben een beelddenker en zie voor mij hoe ik mijn vriend achter een bosje zet en zeg: hup hup omhoog :')

Lenexa schreef:
Ik zou op varkens trainen dat is het enige wat Rox altijd eng vind. Zodra ze al een varken ruikt is ze over de zeik. En we hebben er op geoefend maar het is nog niets beter geworden.

Ja, ik zou wel eens naar zo'n koeiendrijfclinic willen, ook om dit te trainen(maargoed, dat zijn geen varkens haha }:0 ). Misschien op stal eens een varkensclinic fixen 8-)

Idem voor ezels en struisvogels( de buren hadden vroeger struisvogels ja... die zijn weg) . Dat kan ik gelukkig niet trainen hier hahahaha! Geniale verhalen wel weer hoor, ik vind het echt hilarisch alle tips te lezen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 14:16

MyWishMax schreef:
In heel veel situaties zou ik juist vanwege het staken afraden om paard aan te leren stil te staan bij spanning. Nu is dat bij jou niet van toepassing, ruitje. Daar heb je genoeg ervaring voor om dat in te schatten :') Maar ik heb dat wel gruwelijk mis zien gaan.

Wat mijn pony's als kinderpony moesten ondergaan was verkleed. Niet alleen ik, maar pony's ook. Dus lange cape over de kont, kerstversiering of andere herrie dingen om de hals en manen. Soms was de pony amper zichtbaar en moesten ze wel proefje of parcours doen.

Oh en plastic bekertjes met water erin met spelletjes! Die zorgde er bij mij wel voor dat ik eraf ging, pony vond water zo op haar gegooid krijgen niet tof :') Sowieso drinken op de pony, zonder zadel erop liggen en snacken.
Overal neer gezet kunnen worden om erop te klimmen en vaak niet gewoon alleen maar simpel via de zijkant en een hek.

Die van mij ging rennen( gekocht als 2 jarige uit een natuurgebied, terwijl ik zwanger was, we zullen het maar niet de slimste keuze uit mijn leven noemen :') ) . Dus die heb ik eerst omgebouwd naar stilstaan, nu is ze gewoon prima aan de hulpen. Ze schrikt 2 passen, wacht op hulp, bij hulp loopt ze gewoon door, bij onzekere ruiter die bevriest gaat ze staan. Maar zeker eens, heb wel eens stakers gehad ook. Dat vind ik eigenlijk vervelender( van die paarden die op de weg ineens een standbeeld worden) dan lopers :j

We hebben hier inderdaad deze zomer een gymkana, hoop dat ze dan mee kan doen met 1 van die meiden, dat gaat van zaklopen tot bekers water vervoeren. Dus dat is ook een goede training :D en het nieuwe onderdeel in de gymkana word dankzij jullie: planten water geven met een gieter hehehe

@ Sarino: Wij zeggen in onze familie ook altijd: Met de makste paarden gebeuren de meeste ongelukken, omdat mensen dan laks worden. Nou ben ik zelf aardig oplettend door mijn werk op de pensionstal en ik hoop dat ik dat wel mee kan geven aan mijn kids.
Dat van het geen gras eten tijdens het werken probeer ik te doen, maar dat is bij een Fjord wel een uh... uitdaging zeg maar :D

Jullie fotos zijn echt geniaal, die pony in die schommel, of die verklede pony: Daar wil je toch heen met je kinderpony!

@ Pateeke, mooie manier om om te gaan met een paard( vertrekken vanuit wat een paard al kan). Ik train al jaren anders, wedstrijdgericht. Een draver moet gewoon klaar gemaakt worden voor de drafsport. Ik train mijn Fjord nu ook zo, voor elk half jaar heb ik doelen en over een jaar of 2 moet ze van mij 'af' zijn. Wel een mooi inzicht wat je geeft, om anders te kijken. Ik werk eigenlijk nooit zo met paarden, ja tuurlijk kijk ik naar wat ze aankunnen op dat moment, maar elk paard waar ik mee werk heeft een 'einddoel' en alles wat ik doe is om daar te komen.

@ Lumi, goeie van de helft van de hulpen negeren en zeker mee eens. Van de week zat er voor het eerst een meisje op met 3 slagen in haar beugels die ging klapperen op het zadel, toen zag ik haar wel echt kijken van: Wat is dit nou weer? Maar ze deed het heel braaf.

@ Runa, ik denk dus maar dat is mijn idee, dat als je zelf zoveel mogelijk generaliseerd, dat het minder context afhankelijk word. Ze is het afgelopen jaar door ik denk 20 verschillende mensen gereden. Is dat rijtechnisch handig? Nee, ze kan absoluut verder zijn als ze door 1 iemand gereden word. Boeit het haar nu niets meer wie er opstapt en heeft ze bij iedereen hetzelfde open gevoel van: we gaan dit samen doen. Ja. Ik doe ook heel veel dingen steeds op verschillende plekken. Vooral toen het zadelmak maken niet goed liep, ben ik haar juist door 4 verschillende mensen in 1 week gaan laten opstappen, rondje erf stappen en weer eraf. Daarvoor had ik het steeds met 1 ruiter gedaan( dat is eigenlijk mijn normale idee van hoe het moet.) Maargoed, ze eet nu een parasol op in de bak, ik sluit nog steeds niet uit dat een parasol in het wild wel eng is :D

@ Swift, wat leuk om te lezen hoe jij dat gedaan hebt met dove kinderen. Echt boeiend al die commando's. Die zitten bij mij meer op lichaamstaal door het loswerken. Mooi ook hoe je het woord vergevingsgezind gebruikt, dat woord gebruik ik ook steeds. En wat jij omschrijft is precies wat dan enerzijds niet te trainen is( ik bedoel, ik ga echt niet mijn pony vast binden aan een stoel, alhoewel..) maar als je dit genoeg doet, dan hoop je dat ze dus inderdaad bij de volgende frats van je kind denken: oke, nou dan zal dit ook wel oke zijn :D

@ Marjan, dat snoep/targettraining is denk ik wel een winwin bij Fjorden. Bij ons is er inderdaad heel veel reuring dus veel valt te trainen maar dazenvallen hebben wij dan weer net niet waha!

@ Mywishmax, Ik vind juist dat heel veel mensen 'dingen overslaan' in hun training, is dat bij jou op stal niet? Veel mensen trainen naar mijn idee meer op de prestaties dan op de braafheid? En daar ben ik zelf ook debet aan, omdat ik mij er vaak toch wel uitred, of gewoon laks ben...

@ Kittydylan

Wat leuk dat je ook bezig bent, wel fijn als je ze van jongs af aan hebt!

@ Superpony, helemaal eens met je post en ook heel erg bedankt voor je tips wat betreft het ground-tying. Moet misschien toch nog wat meer naar western invloeden kijken, ik denk dat daar wel boeiende zaken aangeleerd worden voor kinderpony's

@ Getup, wat een leuke foto's! Ook jij dus een jonge gekocht, hoe heb je die dan beleerd voor je kids?

Oke, check: Pony vast binden aan tuinstoelen, gietertje kopen, dekens over zijn hoofd gaan gooien en struisvogels en varkens gaan aanschaffen.

Krijg het nog druk :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:26

Sky_As schreef:
MyWishMax schreef:

Dit zijn ook normale dingen voor ons, maar niet voor een paard. Daar kom je pas achter als je een paard treft met net iets meer bloed dan je gewend bent....
Ik deed ook altijd alles gewoon... En nu weer , want ik heb nu een pony, en die zij vaak toch net wat makkelijker.

De bloeddieren heb ik meegemaakt hoor.
Mijn vorige was zo sensibel als wat. Die kon ontploffen van de 1e keer beschermers onder hem door gooien en dekje vanaf de andere kant.

Maar zoals ik juist schrijf, dat zijn allemaal dingen die je bij elk paard meeneemt en niet speciaal bij een kinderpony? Het gaat hier om dingen speciaal voor een kinderpony, een deken opgooien, een jas uittrekken en die dingen zijn niet specifiek voor kinderponys. Dat valt voor mij onder doodnormale opvoeding die elk paard krijgt. Ongeacht of dat makkelijk gaat of niet. Het doodnormale is dus voor mij voor de mens in het riedeltje, de reactie van het paard maakt hoe je ermee aan de slag gaat.

Ruitje; mwah degene die bezig zijn met de jongere of groenere dieren nemen wel alles mee. Omdat het gewoon in het vaste ritme zit en je hier toch veel dingen ziet op het erf. Degene waar het niet zo vanzelfsprekend bij is dat dingen normaal zijn zijn vaak de oudere dieren die gekocht zijn. Die zijn dan ineens bepaalde dingen niet gewend die die andere groep wel kent. :')
Maar dingen als een jas uittrekken leren ze hier allemaal.
Dekens lomp op en af doen ook, gewoon omdat dat altijd eens kan gebeuren.
Er zullen vast dingen overgeslagen worden, maar dat zijn hier eerder dingen die hier ook niet gebeuren? En dan kan je ergens anders wel ineens verbaasd zijn. Zelfs bij degene die meer op prestaties gericht zijn. Maar misschien gaat dat ook wel weer makkelijk omdat de meeste zich er toch ook wel uitredden zoals jij zegt. Degene die dat niet redden hebben dan weer hulp. :+
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 24-12-24 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:32

ruitje schreef:
speurneusc schreef:
naast hangen met stilstaan, zeker wel getraind, ook om eventuele gekken die je van paard willen halen af te kunnen weren.

Hoe bedoel je dit? Voor als er met buitenrijden iemand jou van je paard af wil trekken? Nooit over nagedacht eigenlijk zeg....

ja idd. je ziet wel vaker berichtjes langskomen van mountainbikers die ruzie krijgen met wandelaars en ruiters, of die gasten op de crossmotor die op ruiterpaden rijden, of een hondeneigenaar die zijn hond niet bij zich kan houden, dan komen deze bewegingen miss wel eens van pas, wanneer je pony/paard daaraan gewend is heb je geen paniek van die kant te verwachten omdat jij daarboven rare bewegingen maakt.

MyWishMax

Re: Je paard bomproof maken: welke doelen stel jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:36

Oh, nu we het over buitenritten hebben, maar dan even de leuke kant. Ik zou elk paard maar ook zeker een pony leren om vanaf hun rug hekken te openen. Of bak deuren :') Had me vroeger zandhappen gescheeld met die pony's die dan net opzij gingen als ik ernaast hing...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:39

Afbeelding

Zoiets is ook een leuke oefening en activiteit in deze tijd :D

Ze was toen volgens mij 4 jaar oud, inmiddels 9 en zeker niet altijd bomproof...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:46

Je kan zoveel willen trainen, maar ik vind dat een kinderpony vergevingsgezind moet zijn op fouten. Een keer te hard de been hulp, een keer onterecht een tikje, een keer te grof met de hand. Als een pony daarop flipt, is het (en wordt het) geen goede kinderpony.
Onze Brix is geen gemakkelijke. Maar toch, toen mijn dochter (toen 11) er de eerste keer opstapte (pony was toen al 1.5M, dochter kwam van een A pony af) schopte ze per ongelijk met haar rechterbeen tegen zijn kont. Hij bewoon alleen een oor. Daar houd ik van, hij is vergevingsgezind. Maar kan af gaan op een plastic zakje. :D De rest is trainbaar. Dit moet "er in " zitten.

Licor

Re: Je paard bomproof maken: welke doelen stel jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:34

Rustig blijven als andere paarden om hem heen gaan rennen of debiel gaan doen heb ik nog niet genoemd zien worden.. maar lijkt me ook een handige haha

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:38

Bij mij is de insteek de reactie die ze geven. Ik wil geen paard wat begint te bokken of keihard wegrent. Ik heb een paard liever nieuwsgierig, zo eentje die schrikt en dan direct gaat kijken wat het nou eigenlijk is. Dat zijn natuurlijk karaktereigenschappen, maar daar kun je op selecteren. Daarna is het eigenlijk spel om ze aan alles te laten wennen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:40

ruitje schreef:
@ Pateeke, mooie manier om om te gaan met een paard( vertrekken vanuit wat een paard al kan). Ik train al jaren anders, wedstrijdgericht. Een draver moet gewoon klaar gemaakt worden voor de drafsport. Ik train mijn Fjord nu ook zo, voor elk half jaar heb ik doelen en over een jaar of 2 moet ze van mij 'af' zijn. Wel een mooi inzicht wat je geeft, om anders te kijken. Ik werk eigenlijk nooit zo met paarden, ja tuurlijk kijk ik naar wat ze aankunnen op dat moment, maar elk paard waar ik mee werk heeft een 'einddoel' en alles wat ik doe is om daar te komen.

Dat snap ik. Er zijn veel mensen die er zo naar kijken als jij, denk ik. Ik deed dat vroeger ook wel meer dan nu. Door dat nu veel minder te doen, er op een andere manier naar te gaan kijken, is er voor zowel mijn pony als voor mij veel meer rust gekomen. We weten wat we aan elkaar hebben en er is voor hem nu ook meer veiligheid geinstalleerd. Hij weet dat als hij iets moeilijk of beangstigend vindt, hij het niet zelf moet oplossen, maar op mij kan vertrouwen, we het samen kunnen doen. En omgekeerd is dat ook zo.
Ik heb een visueel-auditieve beperking dus ik heb echt wel nood aan een betrouwbare pony die geen gekke dingen doet als hij ergens van schrikt en die ook met me kan meekijken. Hoewel hij geen beginners- of kinderpony is en ook geen geschikte pony voor mensen met angst, is hij wel betrouwbaar en doet hij niets om zijn ruiter te kwetsen. In al die jaren dat ik hem nu heb, ben ik er geloof ik maar een keer of 3 af gevallen en daar kon hij zelfs niet eens aan doen. Ondanks dat het niet zijn fout was dat ik viel, was hij die keren zelf veel meer geschrokken dan ik en ook wel enigszins in paniek omdat ik gevallen was. Hij kan best wel gek doen bij momenten en heeft een handleiding, maar hij weet hoever hij daarin kan gaan bij mij (en de enkele andere mensen die er mee gereden hebben).
Dat is overigens iets wat ik wel vaker gezien heb bij paarden, ook op de manege. Ik heb ooit gereden op een kleine manege waar zowel mensen met als zonder beperking reden. Een van de paarden bokte regelmatig, niet met de bedoeling om zijn ruiter eraf te gooien of zo. Hij paste dat van ruiter tot ruiter aan. Bij mij bokte hij wel behoorlijk, maar hij stond niet zoals bij mensen zonder beperking quasi verticaal. Bij iemand met een verstandelijke beperking, bokte hij door een centimeter of 5 van de grond te komen met zijn achterbe(e)n(en). En ook mijn vorige paard die gedragsproblemen had, vertoonde naar mij toe ander gedrag dan naar mensen zonder beperking (naar mij toe had hij ook gedragsproblemen, maar hij was toch iets voorzichtiger).

Ik heb dingen ondernomen om aan de band met mijn pony te werken. Zo hebben we grondwerklessen gevolgd, een aantal keer horse agility gedaan, hersenwerk,... Het zijn speelse manieren om op een andere manier met je paard om te gaan en je paard te laten wennen aan nieuwe zaken of dingen die hij anders misschien eng vindt. Zeker hersenwerk (omdat we dat vaker deden) heeft hem ook wel geholpen om stabieler / meer bomproof te worden. Vroeger vond hij het bv. eng om nieuwe routes te proberen. Nu kiest hij soms zelfs om een onbekende route te lopen en is hij net nieuwsgierig. Dingen die hij vroeger spannend vond en waarvoor hij sneller zou weglopen, vindt hij nu misschien nog wel steeds spannend, maar hij gaat eerder blijven staan in plaats van weg te rennen, heeft sneller de neiging om op onderzoek uit te gaan enz. Je leert je paard met andere woorden op een leuke manier wennen aan vanalles en nog wat, spannende dingen te gaan verkennen in plaats van ervoor weg te rennen, op jou te vertrouwen en met jou samen te werken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:41

wat je zegt je kunt heel veel trainen maar die KLIK die moet er zijn en dan kun je veel overwinnen,
samen opgroeien en ontdekken, dat heb je of niet, en ik denk dat je van ondervinden ook het meeste leert

neemt niet weg dat je als kind veel spelend kunt leren en dan zijn er al genoeg tiips gegeven

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:52

Ik verkies dat mn paarden domproof zijn. Niezen, hoesten, vallen, onderdoorkruipen, gekke bewegingen en geluiden, enz. Tot nu toe een succes :')

Begon met een bal in de piste, slordige koord, het gooien van een kegel, een tuinstoel, enz. Dit is een veulen.

Mn oude merrie van 18 heeft soms ondersteuning nodig als ze bang is maar voor de rest is ze ook dom proof hoor :j een paaltje oppakken vanuit het zadel, uit het zadel glijden, rechtstaan, enz.

Gewoon veel doen, en zeker die klik moet er zijn. Als een paardje je vertrouwd dan gaat alles veel makkelijker met aanleren!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 17:05

en dan nog zit een ongeluk in een heel klein hoekje, alleen is het dan zaak om rustig te blijven en te weten wat je moet doen, dat is net zo belangrijk om te leren

er kan altijd wat gebeuren en dan rustig blijven met verstand van zaken handelen en de schade blijft beperkt
https://www.horses.nl/overig-nieuws/ong ... -de-sloot/

als je over een spoorlijn moet is het handig te weten dat als er een trein langs komt je even moet wachten tot de stroom ook echt van de rail is, met ijzers kan dat beste gevoelig zijn en een reactie oproepen ij het paard
of rij je met zweep dat je opletten dat je geen stroom draden raakt
(lees op bokt over Christian Schlögelhofer)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:51

Sentir schreef:
Mn oude merrie van 18 heeft soms ondersteuning nodig als ze bang is maar voor de rest is ze ook dom proof hoor :j een paaltje oppakken vanuit het zadel, uit het zadel glijden, rechtstaan, enz.

Een typo maar ook wel belangrijk (en genoemd).. wennen aan mensen die domme dingen doen .. dus ‘dom proof’ :j :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:04

MyWishMax schreef:
Oh, nu we het over buitenritten hebben, maar dan even de leuke kant. Ik zou elk paard maar ook zeker een pony leren om vanaf hun rug hekken te openen. Of bak deuren :') Had me vroeger zandhappen gescheeld met die pony's die dan net opzij gingen als ik ernaast hing...

Ik had een paard die kon gewoon zelf alle deuren openen. Ook op buitenrit haha.

Maar die was ook wel uber slim.

Bij een Fjord zou ik er vooral een beetje bang voor zijn of ze wel braaf blijven als kinderpony. Onze Fjord vroeger had nogal streken. Nu denk ik dat hij ook niet zo,n goede opvoeding had gehad als die van Ruitje. Maar bijv. heel hard galloperen en dan ineens super snel links of rechts afslaan zodat de ruiter rechtdoor ging. :D