Wat is de "ideale" lengte-stokmaat verhouding?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:23

Loretta schreef:
Hoe kijk je dan tegen het andere uiterste aan. Met 150 cm op een grote Shire?

Janine1990 is voor een vrouw wel heel erg lang ja. Ik vraag me af hoe er tegen aan gekeken zou zijn wanneer er meer mannen in de paarden actief zouden zijn. Dan zou 187 cm opeens niet meer extreem lang zijn.

Ik? Ik zou het waarschijnlijk grappig vinden en een hele gave uitdaging dat je als zo'n klein persoon op zo'n groot paard gaat zitten. Maar ook met 1.50m kan je prima relatief lange benen hebben, op een paard dat wat langgeribt is, hoeft het beeld niet eens heel raar te zijn.
Als het om een erg breed paard gaat, zou de uitdaging zeer fors zijn en zou ik daar veel respect voor hebben.

Ik ben niet eens extreem lang, er zijn vrouwen die nog een stuk langer zijn dan ik. Daarnaast valt mijn lengte nooit heel erg op als je me voor het eerst ontmoet, heb ik ook afgelopen week weer gehoord. :+ Maar ik heb ook wel eens de vraag gehad hoe groot mijn paard was, want hij zag er zo klein uit. Dat begrepen ze toen ik afstapte en naast ze ging staan :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:30

Loretta schreef:
Hoe kijk je dan tegen het andere uiterste aan. Met 150 cm op een grote Shire?

Janine1990 is voor een vrouw wel heel erg lang ja. Ik vraag me af hoe er tegen aan gekeken zou zijn wanneer er meer mannen in de paarden actief zouden zijn. Dan zou 187 cm opeens niet meer extreem lang zijn.

Mooi vind ik het niet en ik zelf ga het ook niet doen. Krijg al pijn aan mijn lies als ik er aan denk. _O- als je echt te klein bent is het ook gewoon niet comfortabel voor de ruiter. Heb ook ooit gepast voor een Tinker van 1,60 bv omdat die gewoon veel en veel te breed was voor mij. Na een rondje had ik al pijn aan mijn bekken en rug terwijl ik toen echt wel in conditie was. Dus nee ik zou het niet aan raden. :D
Ik kan grote warmbloeden rijden maar mijn voorkeur gaat uit naar 1,50-1,55 Max tenzij ze smal genoeg zijn. Heb nu een Andalusier onder het zadel die 1,48 is max en daar toon ik kleiner op dan op mijn merrie van 1,58 die ook barok is. :+

Maar laten we wel eerlijk zijn: die Shire voelt mij niet zitten. Ik denk gewoon dat te lang zijn soms wel onderschat wordt, Janine is een bokker waarvan ik vind dat ze weet wat ze doet en ook zelfinzicht heeft maar pak bv die 16 jarigen van 1,78 die toch maar op te kleine FEI pony’s blijven door rijden terwijl ze kunnen mee lopen.. Dat wordt IMO te lang goed gepraat,.. ik vind de verhouding van Janine niet overdreven op de foto’s.

SCC

Re: Wat is de "ideale" lengte-stokmaat verhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 00:27

in mijn opinie is er geen "maatstaaf' voor de ideale lengte/hoogte combinatie.

zo heb ik meerdere paarden en pony's gereden, en alles wat in theorie moest passen, stond toch echt niet mooi. en andersom heb ik een eigen pony gereden die volgens theorie onmogelijk moest zijn, maar het stond beter dan op het grote paard.

voorbeelden: (ik ben 1,84 lang en redelijk stevig gebouwd, pas wel in 17/17,5 inch zadel)
fries 1,75 schofthoogte smal maar wel lang en groot in het lijf. ik kon met dressuur lengte beugels nog niet eens onder de buik komen.
fries 1,65. gemiddelde maat maar kort in lijf van shoft tot buik. resultaat is dat ik tot net rond mijn enkels op zijn buikhoogte zat.
andere fries even groot in shoft en lengte kwam ik met de voeten amper onder de buik uit
haflinger van ongeveer 1,50. breed stevig type werkpaard. ik zat met vzh zadel met de voeten in ongeveer de oksels van paard qua hoogte.
Irish cob van 1,40/1,45 schofthoogte en breed (hengst) ik kwam tot net niet halverwege het bovenbeen
Quarterhorses van ongeveer 1,50/1,55. bij moeder paard zit ik halverwege de bovenbenen. bij de volle zoon ervan zit ik 5cm onder de buik uit.
bovenlijf en het te lang lijken scheelt ook aanzienlijk hoe het paard gebouwd is (hoge of lage halshouding)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 01:03

Ik ben 1.74m en vind mezelf voor in de dressuurring het mooiste staan op paarden rond de 1.68-1.72m. Ik heb ook paarden gehad van 1.61m en dat ging ook prima. Vanaf 1.75m worden ze voor mij eigenlijk wel te groot om fijn dagelijks mee te rijden.

In principe zouden ze nog kleiner kunnen zijn voor mij, want dan ben ik nog niet te groot dat ik ze in de weg zou zitten. Alleen ik vind het niet mooi als je benen (bijna) onder de buik uit komen. Dan pas je er echt nog wel op hoor, maar dat is mijn smaak.

Deze was 1.72m
Afbeelding

En deze rond de 1.62
Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:35

Dat hangt helemaal van je verhoudingen en bouw af en ook de bouw van het paard.
Ik ben 1m83 en was altijd maar rond de 62 kilo en de lengte zat hem vooral in mijn benen.
Ik kon dus prima rijden op een rondgeribte e-pony dat zag er prima uit en gewicht was geen issue.
Voor mij is het belangrijk dat er een minimaal een 17,5 inch zadel op past vanwege mijn lange bovenbenen. Gewicht was nooit een issue.

Nu zou het anders liggen, want ik ben inmiddels 78 kilo door medicatie, dus kan niet zomaar meer op elke dier qua gewicht en ook zullen mijn billen niet meer in een 17 inch zadel passen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:58

CrazyCat schreef:
Dat hangt helemaal van je verhoudingen en bouw af en ook de bouw van het paard.
Ik ben 1m83 en was altijd maar rond de 62 kilo en de lengte zat hem vooral in mijn benen.
Ik kon dus prima rijden op een rondgeribte e-pony dat zag er prima uit en gewicht was geen issue.
Voor mij is het belangrijk dat er een minimaal een 17,5 inch zadel op past vanwege mijn lange bovenbenen. Gewicht was nooit een issue.

Nu zou het anders liggen, want ik ben inmiddels 78 kilo door medicatie, dus kan niet zomaar meer op elke dier qua gewicht en ook zullen mijn billen niet meer in een 17 inch zadel passen.

Ik denk hier ook dat je het beter uitlegt dan ik. Dit is wat ik bedoel te zeggen. Met lengte moet je natuurlijk wel altijd wat meer op het gewicht letten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:04

Ik ben 1.86 met lange benen. Op mijn forse kwpn merrie van 1.72 staken deze er niet onderuit. Op mijn kwpn ruin van 1.83 ook niet maar dat was meer omdat hij niet super fors was maar wel een hoge koffer, hoe leg ik dat uit, geen super dikke buik maar wel door de afstand tussen boven- en onderlijn die groot was . Had ook altijd lange singels nodig, moest ook de singels van dekens verlengen daardoor.
Was vroeger al lang en had meestal wel pony's die fors gebouwd waren waardoor je benen er niet of net de zool van schoenen er onder uit staken.

Cemlys

Re: Wat is de "ideale" lengte-stokmaat verhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:22

Afbeelding
Zelf 1.65m en Tinker 1.43m, maar wel flink breed