Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sevke schreef:en dit is nu precies het probleem waarom de reining sport in NL niet groeit is mijn mening. Ten eerste wil men weinig uit geven aan goede paarden en loopt er op een gemiddeld showtje alleen maar van dit zuurs rond en tweede is de instructie gewoon best K*t!Tuurlijk is het een leerproces. Maar het is jammer voor mensen als TS, die vooruit willen en hun best doen om te leren en lessen te volgen, dat die dan op een compleet verzuurd paard worden gezet die alles met dikke tegenzin doet. Wat de reden is dat het paard zo in verzet loopt, kan ik uiteraard niet weten vanachter mijn klavier, maar ik vind dit jammer.
TS doet duidelijk haar best om de instructie te volgen en netjes en respectvol naar het paard te zijn, maar krijgt daar niks voor terug. Let maar op die wending tegen de wand. Paard geeft alle mogelijke verzet. Oren plat, rug weg, hoofd in de lucht, staartzwiepen en dreigen, terwijl zij daar niks verkeerd doet. Jammer, ook voor het leerproces van TS.
Naar instructie toe : je kunt idd positief les geven en tegen iedereen 'goed zo' en 'prima' zeggen, en dat is OK om iedereen met een goed gevoel naar huis te laten gaan, en dan komen ze de volgende keer tevreden terug, wat dan weer geld in het laatje brengt, maar daar leer je niet veel van.
Bij het stopfilmpje zegt de instructrice ook de hele tijd 'goed zo', terwijl het helemaal niet goed is. Ze legt niet uit dat het belangrijk is om het paard recht te maken, en de lange lijn op te rijden in een hoek. Het paard valt gewoon door de bocht. Daar zegt ze niks van. In de stops hetzelfde verhaal. Paard loop los door de stop en zij zegt 'goed zo'. Nee, dat is niet goed. Ik zou zeggen : Zet hem een paar passen achteruit, galoppeer opnieuw aan, maak een behoorlijke wending om de rechte lijn op de komen, en vraag je stop. Loopt hij erdoor : opnieuw achteruit zetten en herbeginnen.
In het eerste spinfilmpje neemt TS teveel binnenteugel, waardoor het paard over de schouder valt. Daar zegt ze niks van. Ook in het cirkelwerk loopt het paard over de schouder weg. Op de kleine cirkel is er niks van tempoverschil. De instructrice zou meer overgangen naar stap moeten oefenen, tot het paard 'achteruit' begint te denken ipv door de teugel te drammen.
Inderdaad is een kwartier heel kort. Het zou dan ook beter zijn om je te focussen op één onderdeel in dat kwartier. Ik wil aan mijn cirkels werken. Of ik wil aan mijn stops werken.
Het is fijn dat jullie een aangename namiddag hebben gehad, maar dit is meer een kwartier op een reiningpaard hobbelen dan een les, vind ikzelf.
Popstra schreef:Ik vervuil helemaal niks speedfiets. Ik wil alleen duidelijk maken dat de TS er niks aan kan doen dat de instructie de wensen over laat.
speedfiets_2 schreef:jongens ik stel voor om de discussie kwa les kwaliteit in NL in een ander topic te bespreken. dan "vervuilt" het topic van bellatrix niet zo met offtopic berichten.
Citaat:Cer, de western sport groeit echt wel flink, met name de reining.
Citaat:en dit is nu precies het probleem waarom de reining sport in NL niet groeit is mijn mening.
Citaat:Western is na 40 jaar nog steeds behoorlijk onbekend in Nederland, ja.
[/quote] ja een beetje als wat ik hierboven ook al zei.. De rest van je post snap ik niet helemaalCitaat:Degene met naam staan op een voetstuk en daar willen mensen dan bij horen. Alsof iedereen alleen les kan hebben van Edward Gal of Anky v G bijvoorbeeld.......Als je bij een minder bekend persoon gaat lessen, wordt het meteen afgekraakt.
Anoniem schreef:Bellatrix schreef:Een hoog opgeleid dressuur paard lijkt mij ook wel es tof!!
Daar kan een normale ruiter niks mee. Je moet gevoel ontwikkelen voor het rijden van oefeningen. En dat kost tijd.
Even wat kunstjes rijden zonder gevoel is voor in het circus.
Anoniem schreef:Daar kan een normale ruiter niks mee. Je moet gevoel ontwikkelen voor het rijden van oefeningen. En dat kost tijd.
Anoniem schreef:Bellatrix schreef:Een hoog opgeleid dressuur paard lijkt mij ook wel es tof!!
Daar kan een normale ruiter niks mee. Je moet gevoel ontwikkelen voor het rijden van oefeningen. En dat kost tijd.