[WN] Waiting On Dun-It

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 14:18

Cassidy"]
[quote="yvvv schreef:
Maar als het een ruin is maakt de spat toch zeker niet uit?
Hij kan toch niet meer voortplanten? Ja, misschien als hij het al eerder
had? Hoe is het te herkennen eigenlijk? (beetje lui om naar die andere
topic te gaan Knipoog )
Of zit ik nu heel goed fout...?

Hij kan nu niet meer dekken, maar er is wel sperma van hem ingevroren, en er zijn natuurlijk ook nakomelingen van hem in Nederland. En ik ben er zeker van dat de eigenaren van zijn nakomelingen minder blij zijn met dit bericht/gerucht. Helemaal omdat nog niet duidelijk is of Spat (ik laat even in het midden of hij het wel heeft of niet) erfelijk is.
[/quote]
Ja idd, mijn tante heeft dus dat hegnstje van Waiting, en het ging mij
er eigenlijk alleen om waarom of Waiting nou wel of niet gecastreerd was
Maar aangezien er heeeeeeeeeeeel veel meer bij is komen kijken in
deze topic Knipoog
Nee, ik zal er niet vanuit gaan iig, dat hij het heeft, dan zal ik toch meer
informatie moeten weten, dan alleen dit "gerucht".
Want dat van de castratie had ik zeker al meer dan 2x gehoord en ook
al een paar keer dat het niet zo was, maar dit van de spat is dus nieuw
voor me!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:20

Tenfold schreef:
Dat zeg ik toch niet Cassidy. Ik geef slechts mijn mening.
Volgens jouw logica Cassidy, kunnen keuring ook maar beter niet uitgevoerd worden, want dat kan wel eens nadelig zijn voor de verkoper/fokker. Jammer dan. Ik zou niet graag op worden gescheept met de erfelijk belaste problemen van een ander.
Een fokker of handelaar kan met keuring etc het tegendeel eenvoudig bewijzen.

Hoho, dat heb ik ook weer niet gezegd. Ik ben er absoluut een voorstander van dat er gekeurd wordt, en dat er op een of andere manier een systeem komt van keuren binnen het Quarter/Paint/Appaloosaras. Ik zou een dier altijd op de foto laten zetten voordat ik hem aan zou schaffen, of er mee zou gaan fokken. Maar hoe vaak lees je (en niet alleen binnen de Quarters) dat het nog steeds niet altijd zo gedaan wordt?

Het enige wat ik zeg is, dat er wel een PROK kan worden uitgevoerd, maar dat deze PROK geen garantie is voor de charactereigenschappen van het ouderdier (iets waar bij de warmbloedfokkerij iig bij de hengsten wel naar gekeken wordt)

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:22

Maar als eea waar is en hij zou dit vererven, ben je al 'te laat' als je een nakomeling hebt of een merrie drachtig van hem. Foto's voorkomen nou eenmaal niet problemen, ze maken ze alleen zichtbaar zodat je erventueel rekening mee kan houden wat betreft belasting of behandeling.
Daarom zou uitgebreide en regelmatige keuring van dekhengsten een groot voordeel op kunnen leveren. Of je het verplicht moet stellen is een ander verhaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:24

Ik denk dat je als merriehouder al een heleboel druk op de hengsteneigenaren kunt uitoefenen als je consequent naar foto's en keuringsresultaten blijft vragen. Als iedereen dat doet, kunnen de hengstenhouders/eigenaren op een gegeven moment niet anders meer dan daar aan toe te geven, willen ze dekkingen blijven verkopen.

Paintje

yvvv schreef:
Want dat van de castratie had ik zeker al meer dan 2x gehoord en ook
al een paar keer dat het niet zo was, maar dit van de spat is dus nieuw
voor me!

In de Internet records van de AQHA kun je zien dat hij geruind is.

Mac, een beetje info kun je terug vinden in diverse pdf-rulebooks die een ieder kan downloaden van AQHA. Het is alleen even zoeken op de site waar.
Hier staat nog iets van over AI

Dat van een overleden hengst vond ik wel ergens terug, van een geruinde 'hengst' niet Verward .

Tenfold

Karakter kun je merken aan een paard door hem te observeren of er mee om te gaan. Dan weet je snel genoeg wat voor vlees je in de kuip hebt. Medische problemen, met name beenproblemen is een heel ander verhaal, tenzijn je x-ray vision hebt. Dan biedt een prok of andere keuring toch echt nuttige informatie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:29

Maar hoe vaak heb je de gelegenheid om een hengst te observeren? Observeren in alle situaties die je tegen kunt komen? Als je de beschrijving van de potentiele vaderdieren in de hengstenspecial ziet zijn het allemaal werkwillige, koele en goudeerlijke dieren met een fantastisch character. Je kunt een hengst op een wedstrijd zien, je kunt een keertje bij de hengstenhouder/eigenaar langs, maar verder?

Of bedoelde je in dit geval het gedrag van de merrie? En wie anders dan de merrieeigenaar beslist in dat geval of de merrie wel of niet geschikt is voor de fok/het ouderschap?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:41

Beide. Gedrag van een hengst is misschien moeilijker, maar niet onmogelijk. Bijvoorbeeld tijdens een wedstrijd of ga een paar keer langs bij een hengstenhouder. Hoe gedragen andere nakomelingen van die hengst zich etc.
Een prok of andere medische keuring geeft dit uiteraard niet aan, kan ook niet. De testen zoals die bijv. door het KWPN worden gehanteerd geven wel een beschrijving van het karakter van de henst tijdens de test. En dan wordt er ook van van zo'n dier gevraagd. Dat zegt best wat. Zolang van een dier niets wordt gevraagd, zijn ze meestal braaf. Soms kan dat behoorlijk veranderen zodra hij onder druk komt.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:16

Alle foto's, testen, keuringen, enz......het zijn allemaal momentopnames.

En over een aantal aandoeningen is nog steeds niet bewezen of dat erfelijk is of niet en onder welke omstandigheden de afwijking zich zal openbaren.
Daarnaast kan een paard zich blesseren, overbelast raken en daardoor een beenprobleem krijgen.

Met geruchten verspreiden is niemand gebaat, met weloverwogen een keuze maken met welke merrie en hengst te fokken wel.
Maar ook dat is een relatief iets, als één van de ouders nooit zwaar gewerkt heeft weet je ook niet hoe het "fokproduct" zich zal houden als je er meer dan recreatief mee wilt rijden!

Een hengst die op hogere leeftijd nog steeds kan presteren op een wedstrijd zegt wel iets, maar wie weet wat er allemaal aan gedokterd is...

Kortom, fokken = gokken en een paard is een levend wezen die gezond of minder gezond kan zijn, door verborgen (aangeboren) aanleg of externe factoren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:23

Henriette schreef:
Kortom, fokken = gokken en een paard is een levend wezen die gezond of minder gezond kan zijn, door verborgen (aangeboren) aanleg of externe factoren.

Klopt, maar je kunt de 'gok' door een goede selektie van het basismateriaal wel zo klein mogelijk maken en daar is uiteindelijk de sport toch het meeste mee gebaat.
(en het paard natuurlijk Lachen )

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:33

Garanties zijn er niet, maar risico's kunnen aanzienlijk worden verminderd. En als ik fokker of koper zou zijn, zou ik (tegen redelijke kosten) zoveel mogelijk risico uit willen sluiten. Dat kan voor een groot deel door allerlei hulpmiddelen die al genoemd zijn. En door informatie van anderen. De waarde van die informatie kan waardevol zijn.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:44

Sugarmiss schreef:
Klopt, maar je kunt de 'gok' door een goede selektie van het basismateriaal wel zo klein mogelijk maken en daar is uiteindelijk de sport toch het meeste mee gebaat.

(en het paard natuurlijk Lachen )

Maar daar ben ik het ook mee eens!

jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:12

Boos! Aan alle "bezorgde mensen "over Waitin On Dunit.....Aller eerst...Dunit is NIET gecastereerd vanwege welk medisch mankement dan ook !!!!!
Ik vind het een zéér kwalijke zaak dat ik er via via achter moet komen dat een paard en tegelijker tijd zijn eigenaar en verzorger/trainer min of meer door het slijk gehaald worden op een dergelijke site. Wees eens zo mans om direct contact te zoeken met de des betreffende mensen als je iets wilt weten...Voor stommelingen onder jullie .....ik heb Dunit enige tijd na de casteratie nog een volledig seizoen uit gebracht op wedstrijden..waaronder NRHA shows en de europese in Italie. Ook waren we dit jaar weer geselecteerd voor het Nederlandse team. Voor een ieder die werkelijk geintereseerd is....in overleg met de eigenaar is besloten tot de casteratie, zodat ook de eigenaar eindelijk ook zelf kan doen en laten wat hij wil met Dunit....Hij heeft wel genoeg gewerkt en gelopen voor ons in de wedstrijden. Voorlopig maakt hij allen nog maar bosritten met een zéér gelukkige eigenaar. Voor verdere info kun je contact op nemen met Yvonne Kneijber. Bedankt voor het starten van deze volkomen ongegronde hetze. Geschreven door Yvonne Kneijber.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:25

Sugarmiss schreef:
+:)+ Er stond mij ook bij dat ik het al eerder gelezen had.
Maar het blijft wel vreemd dat zo'n belangrijke regel niet op papier staat.

Ik denk dat je moet schrijven NOG niet in het regel boekje staat. Op papier staat hij vast anders weet een secretaresse/telefoniste bij de AQHA niet dat die regel bestaat.

In de oude regelboekjes staat het in elk geval wel, de oude regel dan. Het nieuwe boekje heb ik nog niet maar als het veranderd is staat het daar vast en zeker in. Want als een regel verandert wordt verschijnt die vast nu in het volgende boekje!
Het is een beetje flauw om meteen met een verwijtende vinger naar de AQHA te gaan wijzen.
Wat moeten ze dan, bij elke regel wijziging een nieuw boekje gaan drukken????????????????????????

Vergeet even niet dat ze meer dan 4.000.000 quarters geregistreerd hebben en meer dan 300.000!!!!!!!!! leden. Dat is wat anders dan een huis tuin en keuken stamboekje hier met een paar duizend leden.
Moeten ze dan maar 300000 briefjes gaan versturen met 300000 postzegels elke keer als er wat veranderd?

Zo´n groot orgaan beweegt nou eenmaal niet snel, eigenlijk zijn ze super snel voor een vereninging van hun omvang.

Goed zo Jolijn en Yvonne OK dan! meteen geruchten aan de bron uitroeien.
Hoe wel dat moeilijk is want allemaal roepen ze hier dat ze van de sport en het ras houden maar intussen grijpen ze alles aan ook geruchten om het in een negatief daglicht te stellen.
Heeeeeeeeeeeeeel vreemd moet ik zeggen.
Het gaat allemaal onder het kopje je sport kritisch bekijken, maar dat dat ook vanuit een positieve instelling kan is hier iets ondenkbaars blijkbaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:35

Adrienne schreef:
In de oude regelboekjes staat het in elk geval wel, de oude regel dan. Het nieuwe boekje heb ik nog niet maar als het veranderd is staat het daar vast en zeker in. Want als een regel verandert wordt verschijnt die vast nu in het volgende boekje!

Ik geef je gelijk in het feit dat het erg moeilijk is om alle leden op tijd van een nieuwe hardcopy van het regelboek te voorzien. Maar er bestaat ook nog zoiets als het .pdf formaat, en dat kun je op het internet zetten, kan iedereen het downloaden, uitprinten, of indien nodig online raadplegen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de tijd nog niet genomen heb om te kijken of het nieuwe boek inmiddels in .pdf formaat op de website staat, en of het verandert is. Maar dat is een mogelijkheid.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:38

Ik zou toch behoorlijk kwaad worden als dingen over mijn paard gezegd werden die echt geen enkele vorm van waarheid bevatten. Oftewel: allemaal speculaties en nergens op gebaseerde geruchten. Zoals ze dat in de journalistiek zeggen: Eén bron is geen bron; check en dubbel-check!

Hier krijgt bokt echt een goede naam van...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:40

Adrienne schreef:

Goed zo Jolijn en Yvonne OK dan! meteen geruchten aan de bron uitroeien.
Hoe wel dat moeilijk is want allemaal roepen ze hier dat ze van de sport en het ras houden maar intussen grijpen ze alles aan ook geruchten om het in een negatief daglicht te stellen.
Heeeeeeeeeeeeeel vreemd moet ik zeggen.
Het gaat allemaal onder het kopje je sport kritisch bekijken, maar dat dat ook vanuit een positieve instelling kan is hier iets ondenkbaars blijkbaar.

ZE?????????? en HIER????????
Ik dacht dat er al genoeg tegengas gegeven werd. Om nu gelijk heel Bokt over 1 kam te scheren

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:06

Cassidy"]
Ik geef je gelijk in het feit dat het erg moeilijk is om alle leden op tijd van een nieuwe hardcopy van het regelboek te voorzien. Maar er bestaat ook nog zoiets als het .pdf formaat, en dat kun je op het internet zetten, kan iedereen het downloaden, uitprinten, of indien nodig online raadplegen.
[/quote]
http://www.aqha.com/association/registration/handbook.html
Dit weet ik adhv onderstaand mailtje dat ik ontvangen heb van de AQHA:

[quote="AQHA schreef:
Last year AQHA saved thousands of dollars in printing and postage by mailing only to those who wanted AQHA's Official Handbook of Rules and Regulations. This savings has been reinvested in programs directly benefiting AQHA members.

Believe it or not, it's that time of year again to let us know if you would like to receive AQHA's Official Handbook of Rules and Regulations. Simply click on the following link to download any part or all of the Handbook.
http://www.aqha.com/association/registr ... dbook.html

To receive a bound copy of the Handbook, sign into the "Member Services" area and click on the "send an automatic request" link.
http://www.aqha.com

Dus het is electronisch te bekijken. Prima toch! OK dan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:34

Maar staat het daar nu al in ??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:40

Sugarmiss schreef:
Maar staat het daar nu al in ??

Ik heb het niet in de online versie kunnen vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:46

Ik dus ook niet, maar misschien heb ik erover heen gelezen of niet in het juiste onderdeel.