[WN] wanneer is een paard nou dun (kleur)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RavenStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:15

Net zoals Steaming al aan gaf hebben wij een DUN op stal staan, dat is Roy. Je kan heel goed zien dat hij de zebra strepen op zijn benen en schof heeft en een hele mooie aal streep, uiteraad ook zwarte manen en staart.
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes Raven Stable.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:52

Cassidy schreef:
Afbeelding

Die is ook leuk!!! Bloos!

Jeddah, Ik had al gezocht op internet naar de kleuren van Diggers voorouders maar kwam ook niet verder......
Zou het Red Dun kunnen komen uit de Sorrel van Joe Cody?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:01

De sorrel moet van beide kanten komen, beide ouders moeten namelijk hun Sorrel geven om een sorrel paard te hebben (of chestnut). Aan beide kanten zit die Joe Cody (gave knol is dat he?) dus dat kan prima.

Aangezien deze ouders samen een "red" hebben gegeven, dragen zij dus allebei de rode/sorrel/chestnut gen.

Mijn merrie Simply is zwart, maar draagt ook de rode gen die bij haar aan vaders kant (moeder is homozygoot zwart en draagt de rode gen dus niet) wel 4 generaties ver zit, alles ertussen is zwart/brown en bay!

Ik heb Simply daarom uit pure nieuwsgierigheid getest op de "red" gen (had ik niet hoeven doen, want nu ze Senna heeft gehad is het al duidelijk dat ze het heeft, maar was te nieuwsgierig en ongeduldig Knipoog ) en ik ben blij dat ze het wel draagt, want ik vind Sorrel juist super mooi!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:09

Via de AQHA-files kun je alle kleuren van de voorouders terugvinden, maar het grote probleem is dat je hier niet 100% vanuit kunt gaan. Er worden wel eens vergissingen gemaakt en paarden krijgen op papier een foute kleur toebedeeld.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:11

Maar gelukkig hebben we daar delmar ook voor!! Veeel foto's!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:04

Jemig Jeddah, ben je er in afgestudeerd?? *LOL* OK dan!
Dan nog een vraagje Bloos Wat zijn de consequenties van honzygoot of hetrozygoot? (heb ooit wel eens gehad bij biologie maar da;s al heeeeel lang gelee Haha! )

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:15

Ben er gewoon aan "verslaafd" Bloos! !

Homozygoot wil zeggen dat het van beide ouders dezelfde gen heeft gekregen (homo = 2 van dezelfde) en dus als het van beide ouders dezelfde gen gehad heeft en het 1 van die twee ( die dus hetzelfde zijn) aan zijn kind geeft, het die gen dus ook ALTIJD doorgeeft.

Heterozygoot wil zeggen dat het van elk ouder een ander gen gekregen heeft (hetero = 2 verschillende) en het dus twee genen (die verschillend zijn) heeft om aan zijn kind te geven.

Je moet elk gen een beetje zien met een AAN of UIT knop. Dus als een paard Homozygoot is, dan heeft ie twee AAN knoppen, dus elk veulen krijgt het AAN knopje.
Als een paard Heterozygoot is dan heeft ie 1 AAN en 1 UIT knop, dus zal het 50% AAN geven, maar ook 50% UIT.

Het zit met veel genen wat ingewikkelder in elkaar dan dit (vooral de Appaloosa en Sabino) en veel heeft ook nog te maken met de basiskleur van een paard, maar als je het zo bekijkt wordt het wel wat makkelijker te begrijpen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:33

Er moet wel iets voor 7 feb over blijven hoor Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:40

Sugarmiss schreef:

Whahahahaa, maar dan ben ik er niet Haha!

Jeddah, erg bedankt OK dan! Snap ik dat ook weer
Digger is dus duidelijk een hetrozygoot....

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:31

De vader van mijn muppie is helaas onbekend, is waarschijnlijk wel een shet geweest, aangezien ze zo klein is, en hij moet bont geweest zijn, anders had ze niet bont kunnen zijn. Maar aangezien de moeder de fjordenkleur heeft, (dus dun), neem ik aan dat June is dun is en geen valk ofzo, bovendien heeft ze dus achter haar oren een donkere streep in haar manen, helaas is de rest wit dus is daar geen aalstreep meer te zien.
Ik heb haar foto´s op een amerikaans board geplaatst en de meeste zeggen dat ze een grullo-pinto is.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:25

Sugarmiss schreef:

Haha! Ik zal mijn mond verder houden!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:42

vergeet de donkere punt in haar staart niet meavey

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:15

jeddah schreef:
Hij is inderdaad een Red Dun, Vera, hij heeft namelijk geen zwarte benen/manen/staart.
Een officiele regel is er (nog) niet, maar het komt erop neer dat Dun op Sorrel/chestnut Red Dun is, op Bay/Brown Dun en op zwart Grullo/Grulla.
Digger is duidelijk Dun op Sorrel/Chestnut.
(Bovenste foto is Super! Prachtige aalstreep!!)

Ik heb foto's opgestuurd naar de AQHA zodat zij konden bepalen wat voor een kleur hij is. Ze vonden hem Dun, een dun mag donkerbruine tot zwarte manen en staart hebben. Zijn donkerbruin vonden ze donkerbruin zonder sorrelglans en aangezien hij een bay moeder heeft en vanuit zijn vader ook dun zou moeten zijn, is ie zo geregistreerd. Tja, kan er niets aan doen......... Knipoog . Ik ben benieuwd wat er over een paar maanden uit idem combi komt........

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:19

FlyingHigh"]
[quote="jeddah schreef:
Hij is inderdaad een Red Dun, Vera, hij heeft namelijk geen zwarte benen/manen/staart.
Een officiele regel is er (nog) niet, maar het komt erop neer dat Dun op Sorrel/chestnut Red Dun is, op Bay/Brown Dun en op zwart Grullo/Grulla.
Digger is duidelijk Dun op Sorrel/Chestnut.
(Bovenste foto is Super! Prachtige aalstreep!!)

Ik heb foto's opgestuurd naar de AQHA zodat zij konden bepalen wat voor een kleur hij is. Ze vonden hem Dun, een dun mag donkerbruine tot zwarte manen en staart hebben. Zijn donkerbruin vonden ze donkerbruin zonder sorrelglans en aangezien hij een bay moeder heeft en vanuit zijn vader ook dun zou moeten zijn, is ie zo geregistreerd. Tja, kan er niets aan doen......... Knipoog . Ik ben benieuwd wat er over een paar maanden uit idem combi komt........
[/quote]
Toch vind ik zijn glans inmiddels erg naar de sorrelkant neigen, hoor. Zijn manen en staart zitten vol met haren die sorrel, brown, black en ook wat wit zijn.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:29

Miss Rugged Jac is een merrie die buckskin is, veel volle broers en zussen van Really Rugged Kid hebben verschillende kleuren: dun, sorrel, red dun, weer een dun, weer een red dun en van een combi met Hollywood Dun it kwam een cremello hengst en bij een combi met Whizard jac een palomino- veulen.....
Brennas Kid is een dun hengst.............
Bij de moeder van Digger zit een bay mama en een zwarte papa, verder terug is Joe Cody inderdaad een sorrel. BH Enterprise is een bay.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:37

Het is ook als veulen zijnde niet altijd even makkelijk te zien! Heb je nog echte baby foto's van hem FH?
"officieel" zou een Dun Black Points moeten hebben, dus zwarte manen, benen en staart, maar ook AQHA weet het niet altijd (en soms heb ik het idee dat het ze niet zo veel kan schelen)
Op een ander forum heeft iemand problemen met het registreren van een Cremello bij AQHA, want 1 ouder is schimmel, dus AQHA zegt dat dat niet kan, beide ouders moeten Palo/buck/smokey zijn, maar een schimmel kan natuurlijk gewoon palomino zijn "onder" de schimmel.

Bij de APHA gaat ook nog veel verkeerd wat dat betreft, er is ene Splash die geen Tobiano ouder heeft, nooit een tobiano veulen gegeven heeft en als Tovero staat ingeschreven, want het wit "kruist de rug" wat bij Splash prima kan Verward .

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 15:33

Afbeelding
Dit is een veulenfoto van Digger.
Afbeelding
Ene dit is met mammie.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 15:47

Die bovenste foto is echt schattig!!
Hij is heel duidelijk Red Dun, oftewel dun op sorrel. Hij draagt dus ook geen Bay/zwart gen.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:53

jeddah schreef:
Die bovenste foto is echt schattig!!
Hij is heel duidelijk Red Dun, oftewel dun op sorrel. Hij draagt dus ook geen Bay/zwart gen.

Ach ja.......de AQHA is ook behoorlijk onduidelijk wat ze verstaan onder red duns en duns. Digger had wel gitzwarte haren op zijn gezicht en benen toen hij een veulentje was, volgens de AQHA waren de bruine haren brown en geen sorrel en dus werd hij dun geregistreerd, had hij een lichtere rand om zijn ogen en neus gehad, was hij meer sorrel geweest en wordt het een red dun. Ehm, niet zelf bedacht, maar van de AQHA- mevrouw gehoord, Haha! .