[WN] wat betalen voor paint

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wrangler64

Re: wat betalen voor paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:10

Dit topic is gestart met de vraag van iemand wat ongeveer de prijs van een paint is,

Het antwoord daarop is: een paard is waard wat een gek er voor wil geven.

Elke keer weer begint men hier te leuteren over PSSM, panel 5 enz.... Jongens jongens... Ik heb al dertig jaar quarters, mijn vader had zelfs 1 van de eerste quarters in belgie, en dat was namelijk 1 van de paarden die in 1952 op de wereldtentoonstelling in Brussel achter gebleven zijn door de Amerikaanse cowboys. Wij hebben hier nog nooit een paard gehad met afwijkingen of ziektes, kijk gewoon uit uw ogen als je iets koopt, en bekijk even de stamboom.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:19

Ja want wat vroeger goed ging zou je nooit moeten veranderen..

Dus laten we de koliekpaarden ook maar niet opereren? Want vroeg met koliek lieten we ze lopen en dat ging ook (vaak) wel goed? En laten we mok vooral nog behandelen met afgewerkte olie? Ging vroeger ook top! Antibiotica hadden ze vroeg ook niet en toen gingen heus niet alle paarden dood aan een ontsteking, dus hup weg dat spul!

Ik vind dat zo'n kul argument..

Wrangler64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:29

Fokken met Gunners met het witte hoofd, geeft 25% kans op doofheid als het veulen ook een wit hoofd heeft. Zullen we dan ook maar stoppen met Gunners te fokken? Sorry hoor, ik heb er twee merries van drachtig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:33

Wrangler64 schreef:
Fokken met Gunners met het witte hoofd, geeft 25% kans op doofheid als het veulen ook een wit hoofd heeft. Zullen we dan ook maar stoppen met Gunners te fokken? Sorry hoor, ik heb er twee merries van drachtig.

Volgens mij gaan ze van doofheid niet dood noch zullen de dieren er door lijden (ze weten immers niet beter). Das wel even wat anders dan een pssm paard. Misschien moet jij eens op visite gaan bij een van de mensen die een pssm paard heeft want ik heb de indruk dat je echt geen idee hebt wat het voor problemen en ellende het oplevert voor dier en eigenaar...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:39

Jeetje wat een Paardonvriendelijke instelling.

Vroeger....toen wisten we heel veel nog niet. Toen hadden we 2 tv zenders, nog geen mobieltjes etc etc etc. Ontwikkeling gaat door, of moeten we stil blijven staan?

Voor veel mensen is een quarter of paint ook een flinke investering en het is verdomd zuur als je paard dan wat mankeert, wat je wel had kunnen weten. En wat fokkers zelfs kunnen voorkomen!!!

Paarden lijden erg veel pijn bij bijv pssm, maar prima als je dat als, zogenaamd erg ervaren, fokker geen probleem vindt. Fijn ook tegenover je klanten. Het is puur en alleen mazzel als dat steeds goed gaat.

Goed fokken is naar beide ouders kijken EN de 5 panel test tegenwoordig. Omdat we dat godzijdank nu weten.

Goed naar beide ouders kijken en de klinische en rontgen keuring blijft belangrijk. Net als het paard goed uitproberen etc etc.

Als je gewoon 20.000 euro hebt liggen als een paard ermee ophoudt en je gewoon weer een nieuwe kunt kopen, is het vast heel prima.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:40

Wrangler weet jij zeker dat jullie nooit een paard gehad hebben met 1 van die ziektes , hebben jullie ze allemaal getest?
En zolang ze alleen maar op de wei lopen, zal het lang niet altijd opvallen dat ze iets onder de leden hebben of het wordt op iets heel anders gegooid.
Toen PSSM nog niet bekend was , gingen er ook paarden ten onder aan die ziekte, alleen werd dat aan van allerlei randverschijnselen gelinkt inplaats van aan die ziekte.

En eerlijk, bewust dove paarden fokken snap ik ook niet :n
Al vind ik Gunners nog zo gaaf, als dat doofheid met zich meebrengt is dat voor mij een no-go!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:41

Ik heb een kennis met een doof paard en zij kan er alles mee. Heeft ook zeker shows gereden en rijdt ook veel buiten. Super paard en lijdt niet.
Misschien niet voor iedereen even handig, maar sowieso is niet elk paard geschikt, voor elke ruiter.

PSSM, Herda etc moet je maar eens van dichtbij gaan meemaken.

Wrangler64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:47

Ik hoef ook niet te weten wat voor een ellende het oplevert, zoals ik al zei: ik heb altijd gezonde paarden gehad.... Of nu ik erover nadenk, toch niet... Ik heb er eens eentje gehad die wat mankeerde, en die is de week er na naar de slacht gegaan.

Vroeger alles beter? Niet echt... Maar toen gebruikten de mensen nog hun gezonde boeren verstand. In plaats van duizenden euro's aan koliek operaties ( waar je het resultaat op voorhand niet weet) uit te geven... Juist, je raad het al.

Wrangler64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:49

Is het dan zo paardvriendelijk om een paard of hond ten koste van alles te willen houden??????
soms is het beter afscheid te nemen van je paard of hond.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:58

Dat zegt toch niemand? Het is paardonvriendelijk om paarden te fokken met het risico op 1 van de ziekte's die we nu kunnen voorkomen.

Het is paardonvriendelijk om een paard vol in training te zetten en verkeerd te voeren etc als hij pssm heeft.

En vroeger was niet alles beter. Mijn ouders reden al en het lag echt aan de omgeving en de mensen hoe ver ze gingen, toen al.

Ik ben zelf helemaal niet voor allerlei fratsen om paarden te ''redden''. Maar als ik van tevoren het risico kan uitsluiten, doe ik dat.
Je wil lekker trainen en telt veel geld neer. Dan wil ik hem niet moeten wegbrengen. Als particulier hecht je je vaak ook, dus het is emotioneel en financieel heel verrot. Als ik nu 10.000 euro uitgeef, heb ik dat niet meteen nog een keer voor een nieuw paard.

En ja, er kan altijd iets gebeuren. Maar proberen gezonde, sterke paarden te fokken EN op te fokken, moet wel het belangrijkste zijn. Daarna goed management en goede training, is ook belangrijk en ontbreekt het ook veel aan. Maar dat doe je echt zelf.

Als vb informeerde ik naar een paard. Was positief getest op pssm en er werd bij gezegd dat het tot nu toe geen problemen opleverde en we konden het dieet zo overnemen. Beestje was 3 en net ingereden, dus het kwam er nog niet uit. En ze konden het natuurlijk proberen. Zat mensen die met een klein budget toch per se en quarter/paint willen en dan alles op de koop toe nemen.
Toen ik er iets van zei, zakte de prijs, dat was de oplossing. Dus ze moesten er blijkbaar toch erg graag vanaf........

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:08

Mocht gezond boerenverstand volstaan zou PSSM niet zo veel voorkomen. Of pretendeer jij dat je op het gebied van gezond boerenverstand superieur bent aan bv de Pitzer Ranch (Two Eyed Jack o.a.)?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:28

En nog er wordt zo op gehamerd omdat je een onervaren persoon niet met een paard met dergelijke ziektes wilt opschepen. Als je weet waar je aan begint bij de aanschaf dan heb je de keus. Als je blij bent met je nieuwe paard en wordt daarna onaangenaam verrast door klachten, kosten, heel veel leef en voerregels. Dan is dat gewoon niet leuk. En niet iedereen wil of kan zijn net nieuwe paard laten doden en een nieuwe kopen, het is geen afgedankt paar schoenen maar een levend wezen. -O-

En elke pssm er maar afmaken is ook niet nodig. Nu ik weet wat de oorzaak is van de ellenlange klachtenlijst van oude tinker. En ik daar met voer en leefregels bovenop ben gaan zitten zijn heel veel klachten verdwenen (niet alles en de blijvende schade is er gewoon) en is het weer een blij vrolijk dier. Maar zeker niet zo beroerd dat ie daarom maar dood moet. Dierenarts was gister heel blij verrast hoe het met hem was. Heeft hem een paar maanden niet gezien en kende hem bijna niet meer terug zo goed vond hij hem eruit zien.

Wrangler64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:18

Euhm.... Ik weet niet wat de pitzer ranch hier mee te maken heeft. Al onze paarden komen uit de beste bloedlijnen, van Amerikaanse en Canadese ranches, maar eigenlijk doet dat er niet toe, net zo min als de pitzer ranch.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:33

De Pitzer ranch heeft ook de beste bloedlijnen maar blijkt nu wel een behoorlijk aantal PSSM positieve paarden te hebben geproduceerd. Oopsie. Te weinig gezond boerenverstand? Of is het niet belangrijk?

Wrangler64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:44

Hey callisto, mischien moet je voor een ander hol gaan keffen, ik ben namelijk niet de schuldige dat er PSSM in quarter bloedlijnen is gefokt,

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:52

Niet de schuldige dat het er in zit, maar door te komen vertellen dat het wijzen op testen je oren uit komt doe je alleszins ook niks om het er terug uit te fokken. Testen = meten = weten, er licht over gaan of denken dat jij of anderen het met gezond verstand wel zullen oplossen is lichtzinnigheid.
Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 08-02-16 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:55

Lieve mensen de onplezierige toon verziekt deze voor veel mensen de interessante discussie .
Het zou fijn zijn als het wat vriendelijker kan, het is erg waardevolle info voor aspirant quarter/paint kopers

Wrangler64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:07

Ik heb vorig jaar een paar quarter veulens te koop aangeboden en uiteindelijk ook op een fatsoenlijke manier verkocht aan mensen waar ik nog wekelijks contact mee heb, en heel erg tevreden zijn. Waar het mij om gaat is het feit dat van de tientallen " geïnteresseerden " de grootste gewoon groep maar staan zagen heeft over panel 5 testen, ik heb het er mee gehad mag het??

De vraag in dit topic was: wat is een paint waard? Antwoord: zoveel als een gek er wil voor geven.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:15

Test je paarden en er hoeft niemand over te zagen. Wat is daar op tegen? Meten = weten en wie gezonde paarden heeft hoeft niks te vrezen. Hoe gezond een paard is en hoe groot de kans is dat het gezond zal blijven is een belangrijk criterium om de prijs te bepalen denk ik.
Elders hier verkondig je een zoon van Amazing Blue te hebben gehad. Amazing Blue was PSSM positief. Dus jij kan niet weten of je nooit PSSM paarden hebt gehad, gefokt en verkocht. Verder zal ik er niet op ingaan, verziekt toch de sfeer maar zoals Hobbyhorse terecht zegt. En uiteindelijk kan je het testen toch niet tegenhouden, ook de AQHA ziet het belang ervan ook al is er genoeg tegenwerking van fokkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:29

Wrangler64 schreef:
Ik heb vorig jaar een paar quarter veulens te koop aangeboden en uiteindelijk ook op een fatsoenlijke manier verkocht aan mensen waar ik nog wekelijks contact mee heb, en heel erg tevreden zijn. Waar het mij om gaat is het feit dat van de tientallen " geïnteresseerden " de grootste gewoon groep maar staan zagen heeft over panel 5 testen, ik heb het er mee gehad mag het??

Dat mensen heel tevreden zijn met hun ongeteste veulens is hun goed recht, maar heeft als argument geen enkele waarde in een discussie over een ziekte die ook pas op volwassen leeftijd tot uiting kan komen.

@ TS:
Testen heeft 2 voordelen. Als je al een ongetest paard hebt is het grootste voordeel van het testen voor het paard zelf: het zorgt er namelijk voor dat je meteen de juist behandeling kan starten mochten de eerste symptomen verschijnen - in plaats van eerst er jaren mee langs verschillende trainers zeulen omdat hij 'lui' zou zijn en al dat soort bijbehorende nare symptoompjes...

Als je op zoek bent naar een paard, is het voor jou als koper voordelig omdat je het vooraf gesteste 100% PSSM-vrij paard in geval van nood ook makkelijker weer kunt verkopen.
Heb je een ongetest paard, dan ga je dus door dezelfde verkopers-hel als die Wrangler64 over zichzelf afriep door ongeteste veulens te verkopen. Mensen zijn altijd bang voor een op latere leeftijd invalide paard. Dus of je gooit je kont tegen de krib, zegt dat die angst onzin is en moet dus meer moeite doen om je paard te verkopen, of je zorgt dat een paard al gekeurd is voor hij bij jou op het erf komt en je bent van alle zorgen rondom het verzorgen, trainen en eventueel ook weer verkopen af.
Het ligt er denk ik maar net aan hoe je je tijd&geld wilt besteden.

Wrangler64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:43

Die zoon van amazing bleu was een ruin, nu is het zo dat het lastig fokken is met een ruin bij mijn weten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:03

Maar een ruin kan wel ziek worden. Dat is voor paard en baas heel naar!

Het is gewoon ontwikkeling. Je kan op alles van nu wel zeggen dat je er klaar mee bent. En dat jouw paarden gezond verkocht worden, zegt nooit dat ze niet positief zijn op 1 van de ziekte's en deze ook niet krijgen.

Onze 23jarige quarter merrie komt nog uit Amerika en heeft 6 of 7 veulens gehad. Zij is niet getest en op 1 na weet ik waar de nakomelingen zijn. Gezien haar eigen papier zou ze best positief kunnen testen, maar dat werd toen inderdaad nog vrijwel niet gedaan. En tot nu toe lijken die nakomelingen ook allemaal gezond. Eerste is 17jr terug bij ons geboren en die heeft tot 2 jaar terug nog in de sport gelopen en nr start volgens mij nog.
Neemt niet weg dat haar kinderen, kinderen hebben etc.
Ze is 23 en doet het goed, dus ik ga nu niet meer testen.

Onze 6jr hengst is n/n, maar heeft wel een positieve broer. Gezien de vader n/n is, moet het de moeder zijn geweest. Met die van ons dus mazzel en je zag nog echt geen verschil met zijn volle broer.

Als liefhebber van dieren, paarden etc moet je gewoon niet bewust zieke dieren willen fokken, als dit niet nodig is.
En je moet als ''nette'' verkoper je klant beschermen voor stomme fouten. Staat je ook veel beter. Mensen zullen altijd zieke paarden kopen, omdat ze toch per se een quarter of paint willen en ze dan goedkoper weg gaan. Helaas zijn mensen met een kleiner budget, ook vaak de mensen die niet het paard de beste behandeling kunnen geven.

Er zijn wel pssm paarden die volop getraind worden, nog vol op granen staan etc. Maar als zo een paard stilletjes uit de sport wordt gehaald, krijgt het hele ras de schuld of de manier van rijden/trainen.

Als het niet zo erg is, zouden fokkers zich niet zo schamen en openlijk zijn over hun positieve ouder paarden en nakomelingen die ze verkocht hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:08

Moderatoropmerking:
Kunnen we het gezellig houden! Het is niet de bedoeling om respectloos te reageren ook als je het ergens niet mee eens bent. Gelieve ook ontopic te discussiëren. Off topic berichten zullen verwijderd worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:58

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten verwijderd. De opmerking staat er voor iedereen.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:55

Ik vind het zonde om een paard met een dure bloedlijn te kopen en er dan alleen maar buitenritjes mee te maken. Daar is zo'n paard niet voor gefokt.
Braaf karakter en gezondheid daar wil ik wel voor betalen. Maar prijs/kwaliteit moet redelijk zijn.