[WN] BELACHELIJK!!!! (DA en chippen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 21:31

Sugarmiss schreef:
Klopt, ik had gevraagd mij per mail te laten weten hoe en hoeveel ik moest storten. Niks gehoord dus. Toen ik belde wist hij meteen waar het aan schortte. Wegens drukte hadden ze extra mensen gehad om de paspoorten te maken, maar de 'randdingen' waren blijven liggen.
Ik heb nu gegiroteld en ik verwacht zo morgen of zo.
Ik kan je giro etc. PB'en.

Maar je hebt geen chip??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:36

Nee hier wordt niet gechipt zolang het nog niet ECHT nodig is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:42

Nou SM, stuur mij die info maar ... ik wil dit rond hebben (hoeveel kost het eigenlijk?)!
Blijft bij m ij de vraag nog hangen of ze zonder PASPOORT niet behandelen, of zonder CHIP ...
Mijn paarden moeten binnenkort geent worden, dus dan zal ik er wel achter komen, vrees ik!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:45

Dat was snel Knipoog Thnx!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:52

Laat je ons dan ook ff weten hoe het gegaan is met enten Mac?
Ik heb ook op het allerlaatste moment nog een paspoort aangevraagd en heb dus gelukkig ook nog niet hoeven te chippen. Maar ik ben idd wel nieuwsgierig of ze wel enten zonder chip. de mijne hoeft gelukkig pas in juli geënt.
Van mijn DA niets gehoord over chippen. hij heeft vorig jaar wel nog het entingsboekje braaf ingevuld.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:48

Mijn veulen is vorige week ook de eerste keer geënt en de DA vroeg of ik al een paspoort had. Nee, want ik heb de registratiepapieren nog niet. Over 3 weken krijgt het de tweede enting. Hij zei zeg dat ik dan even een boekje meebreng. Niks over chippen gezegd. Vorige week had ik tevens een paar dagen een paard in de kliniek die had een lelijk abces en moet daaraan geopereerd worden. Ze heeft wel een paspoort, maar ook geen chip. Ze heeft wel gewoon de medicijnen gekregen en de pijnstillers. Geen vraag naar een chip. Weet zelf wel dat als er iets zou zijn gebeurd dat ze niet naar de slacht zou kunnen op dat ogenblik, maar dat doe ik dan toch wel niet, daar van afgezien. Maar ze heeft normaal alles gekregen aan medicijnen wat nodig was, ook die dan zogenaamd niet kunnen. Maar ik heb ze wel allemaal DNA laten testen en dat moet maar genoeg zijn. Geen chip in mijn paarden of ze moesten me eerst in een dwangbuis stoppen voordat ze er mee aan de slag gingen. En zonder mijn toestemming zal mijn DA mijn paard beslist niet chippen, vanwege eerst de chip en dan het enten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 08:41

Jongens laat je toch niet zo gek maken over die chip.
Het is NIET wettelijk verplicht, echt niet.... DNA-test volstaat.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 08:52

Maar elkaar gek maken is nou net waar velen hier zo dol op zijn.....

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 08:52

Ik heb juist de DA gebeld voor informatie en chippen hoeft volgens hem niet tot 2005. Nu belde ik daarna het KWPN, schijnt het veeeel goedkoper te zijn om chip & paspoort in één aan te vragen...
Ik ben niet echt voor chippen, maar we komen er vrees ik niet meer onderuit. Ga het zo snel mogelijk regelen, vind het veel tijd en geld kosten, die nieuwe regels..

Maar onze DA komt nog gewoon hoor Verward

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 08:58

De DA's van de betreffende brief komen volgens mij ook gewoon hoor. De tekst van de brief is wat 'krom', als je het letterlijjk leest kun je bepaalde conclusies trekken, maar het lijkt me niet dat het zo bedoeld is.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:17

DNA-test kan geregistreerd worden op basis van een bezwaarschrift als ik het goed begrepen heb, maar welke bezwaren worden er dan aanvaard Verward En welke kosten zitten er aan de DNA-test tegenover de chip? Is die bij alle stamboeken geaccepteerd?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:40

Tenfold schreef:
Maar elkaar gek maken is nou net waar velen hier zo dol op zijn.....

Niet overdrijven. In dit geval is er gewoon erg veel onduidelijkheid over de gang van zaken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:46

Veel Quarters zijn al getypt, zouden ze dat ook accepteren ??

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:47

Lijkt me zeker niet overdreven.
Dit is alweer de derde pagina met tekst over één brief, die juist geinterpreteerd niets schokken meldt. Het onderwerp zelf is al in tientallen topics uitgebreid behandeld en er wordt enorm moeilijk over gedaan, terwijl het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn als je naar de feiten kijkt en de regels goed bekijkt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 09:53

Ik heb een bezwaarschrift aangetekend gestuurd naar de KNHS. Digger moet toch een DNA registratie dus die kosten ben ik toch al kwijt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:19

Sugarmiss schreef:
Veel Quarters zijn al getypt, zouden ze dat ook accepteren ??

Dat lijkt me wel een mooie oplossing! Ik zou dat ook liever hebben dan een chip, want een chip kun je nog verwisselen/wissen/veranderen, maar DNA niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:29

misschien dat ik nou een stomme vraag stel...
ik heb al effe een paspoort en chip bij mn beessie maar de entingen staan nog gewoon in mn entboekje tot op heden en ze heeft al eerder allerlei zooi ingespoten gekregen na een zware blessure en toen ook lekker een flinke dosis bute gesmikkeld.
Nou zou ik per 1-1-04 alles moeten gaan vermelden omdat het misschien 'eng' zou zijn voor menselijke consumptie. Vanaf 1-1 moeten de entingen ook in het paspoort en moet die vermelding slacht/gezelschapspaard erin.
Maar wat nou met al die troep die er al in zit?? control alt delete en opnieuw opstarten??
Hoe zouden ze dat oplossen? Scheve mond

bugsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:21

Mac schreef:
Nou SM, stuur mij die info maar ... ik wil dit rond hebben (hoeveel kost het eigenlijk?)!

SM zou je mij dat ook kunnen pb-en.
Begrijp ik het goed dat ik het geld al over moet maken terwijl mijn aanvraag nog onderweg is Verward

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:33

bugsy"]
[quote="Mac schreef:

SM zou je mij dat ook kunnen pb-en.
Begrijp ik het goed dat ik het geld al over moet maken terwijl mijn aanvraag nog onderweg is Verward
[/quote]
Het is zo dat er al een heleboel paspoorten klaar liggen, en liggen te wachten op betaling. Dat is een beetje misgelopen qua communicatie, denk ik. Ik had begrepen dat ze de rekening zouden opsturen, maar dat blijkt dus niet het geval. Heb vanochtend effe gebeld en die van mij lagen bv ook al keurig klaar. Heb meteen de betaling rondgemaakt en nu kan ik ze snel thuis verwachten. Ik zou zeggen: bel ze dus even (hopelijk worden ze daar niet helemaal gillend gek, nu!). Tip: vraag meteen even naar het verplicht-chippen-bij-behandeling ... Schijnheilig

Dan kom ik later wel met een "wordt vervolgd" verhaal, want ik moet deze maand een afspraak maken voor de entingen Haha! .

bugsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:42

Hoi Mac

Ik heb Cooky wel laten chippen. Omdat ik het liever nu doe nu ze nog jong is (jonge paarden genezen sneller is mijn visie) dan wanneer het straks echt verplicht is en ze dus ouder is.

Ik heb er niet zo’n moeite mee, maar vind het wel belachelijk dat ze je niet de keus laten. Als je er principieel tegen bent moet dat ook kunnen en zou er een alternatief moeten zijn.

nog ff een vraagje:
Hoeveel moest jij nou betalen en ben jij lid?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:44

PB is onderweg Lachen

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 09:24

Ooooooooooooooooohhhhhhhhhhhooooohhhhh, ik heb toch wel een toffe DA waar ik veel mee kan regelen. Ik heb een ouwe pony die begin herfst een luizenbesmetting heeft opgelopen. We hebben haar toen spul geinjecteerd en weg waren de beessies. Leukkkkk, de neten zijn natuurlijk tot leven gekomen en gistermorgen zag ik een luis, ik de da gebeld en kwam direct. Na de injecties begon ie over het paspoort, daar moest ik in aangeven bla bla bla.........ik heb voor deze ouwe pony toch echt geeeeeen paspoort en dus ook geen chip!!! Schaf ik ook NIET aan! Dus ik poeslief, " Deze pony bestaat helemaal niet, meneer de DA" Aha, zei de DA, is goed hoor! Voor menselijke consumptie zal dit taaie vlees echt niet weg gaan...........
Geen gezeur, geen gezeik,.........
Ook nog even gepraat over paspoorte, ook hij wist niet precies hoe het werkte, hij dacht toch echt de de paarden nu allemaal moeten worden gechipt. Ook hem even geinformeerd dat dat dus NIET waar is, een paspoort is nu wel verplicht en als je die pas aanvraagt in 2004 komt er WEL een chip bij.
Ze willen in 2007 (??) ook voor schapen en geiten chips gaan verplichten. Dit worden geen kleine chippies maar grote knikkers zodat je niet je kiezen breekt wanneer je je tanden zet in een lamsbout MET chip.
Hoe zit dat dan met een paardenbiefstukje of een frikandel waar ook paardenvlees vermalen doorheen zit??? Jakkie, zit er plots een chippie in je holle kies, whoehahahahhahaa..............

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:02

Hoe zit het eigenlijk met de vuilnisbakkies onder onze paardenvriendjes???
Banish heeft geen papier en zal er misschien ook nooit een krijgen.
Ik ben op zich niet tegen chippen, maar ik vind wel dat de informatie voorziening hierover duidelijk te wensen over laat.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 17:18

Zoals je kunt lezen in het stuk van de PVE; een paard, pony en ezel.
Of je nu een Shet of een Fries of een vuilnisbak hebt........

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:00

Ja, ik snapte wel dat het verplicht was, maar ik dacht dat een paspoort alleen kon als je een stamboek-geregistreerd die had.
Of ben ik nu gewoon weer effe blonT?!?!