Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) maar western leek me altijd heel leuk. En toen ik op zoek ging naar een nieuw bijrijdpaard was er een advertentie die me heel erg aansprak, alleen was het paard alleen western getraind. Gelukkig vond de eigenaaresse het helemaal niet erg dat ik geen western kan zolang ik lessen wil nemen.
Zaterdag heb ik gelijk een buitenrit gemaakt samen met de eigenaresse op een ander paard. En...ik was helemaal verkocht!! Lekker relaxed joggen door het bos met een losse teugel, ik hoef niet meer terug naar dressur 

als iemand je dat heeft wijsgemaakt ben ik benieuwd wat het beeld is dat diegene wil scheppen. Western is net zo hard werken als dressuur alleen zijn sommige dingen anders. Maar ik rijd al jaren western en doe nog gewoon aan lichtrijden en dressuurmatige oefeningen

hobbelen aan een lang teugeltje kun je ook op een dressuurzadel, dan is dat net zo ontspannen. Als je een paard westernmatig rijdt en wil onderhouden, doe je eigenlijk vrijwel dezelfde oefeningen als je zou doen met dressuur. Zijwaarts, inbuigen, wissels, etc. Natuurlijk is het wel logisch dat als je 1x lest op een ervaren paard het ontspannen voelt omdat je een paard rijdt dat al af is en dat al luistert naar kleine hulpen
maar het heeft ongetwijfeld veel werk gekost om daar te komen.