[WN] western met springpaard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

Re: western met springpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:24

Hier een grote BWP-er van 1.74 die ik van spring/ dressuurpaard aan het omleren ben naar western. Hij kon ook niet tegen druk, bleek dat elk dik bit wat in zijn mond lag ( 'paardvriendelijk') erg veel stress dus ongemak met zich mee bracht, het 'scherpere' bit ( dun..) ligt bij hem perfect en vindt hij niet eng :-). Dus heel erg fijn. Ook zat hij vast in een van zijn nekwervels, hij kon bijna niet rechtsom buigen met zijn nek toen ik hem kocht dus direct osteopaat erbij. ik denk dat je elk paard naar western om kunt leren, liefde geduld en luisteren naar je paard, dan lukt alles ;-). Succes!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:25

Ik heb vroeger ''engels'' les gegeven. Wij zijn nu zo een kleine 20jr western aan het rijden en geef daar ook les in. Vooral basis, omdat ik zelf geen showruiter ben en ook helemaal niet commercieel.

Het laatste jaar heb ik toch weer veel ''engelse'' klanten. Veel mensen hebben echt heel slecht les gehad en lopen vast. Ik gebruik juist heel veel ''western'' in die lessen. Heel erg terug naar de basis, paarden op eigen benen laten lopen en in balans. Fouten laten maken en niet de hele tijd baby zitten. En dan ook heel veel angst voor de hand wegnemen.
Ik pas dingen wel aan natuurlijk, maar bij ruiters valt heel vaak dan pas het kwartje en als de paarden durven te ontspannen zie je ook grote verschillen.

Het is niet het engels rijden wat niet goed is, maar de slechte lessen en het beeld waar men op een verkeerde manier naartoe werkt.
Veel mensen hadden vooroordelen op de western sport, maar zien nu ook dat bij western paarden je ook bezig bent met sterk en soepel rijden. Niet alleen losgooien en racen zoals men eerder dacht.

De echt goede dressuurruiters zien het wel en kun je ook dingen mee uitwisselen. Puur omdat ze het paard begrijpen en niet zomaar iets doen of naar een plaatje rijden.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 17:36

liekensancho schreef:
Hier een grote BWP-er van 1.74 die ik van spring/ dressuurpaard aan het omleren ben naar western. Hij kon ook niet tegen druk, bleek dat elk dik bit wat in zijn mond lag ( 'paardvriendelijk') erg veel stress dus ongemak met zich mee bracht, het 'scherpere' bit ( dun..) ligt bij hem perfect en vindt hij niet eng :-). Dus heel erg fijn. Ook zat hij vast in een van zijn nekwervels, hij kon bijna niet rechtsom buigen met zijn nek toen ik hem kocht dus direct osteopaat erbij. ik denk dat je elk paard naar western om kunt leren, liefde geduld en luisteren naar je paard, dan lukt alles ;-). Succes!

Dankjewel ! Dit komt erg overheen met mijn paardje ja.
Hoop dat mijn paardje en ik weer snel ontspannen kunnen rijden zonder angst of wat dan ook en we lol hebben :)

superpony schreef:
Ik heb vroeger ''engels'' les gegeven. Wij zijn nu zo een kleine 20jr western aan het rijden en geef daar ook les in. Vooral basis, omdat ik zelf geen showruiter ben en ook helemaal niet commercieel.

Het laatste jaar heb ik toch weer veel ''engelse'' klanten. Veel mensen hebben echt heel slecht les gehad en lopen vast. Ik gebruik juist heel veel ''western'' in die lessen. Heel erg terug naar de basis, paarden op eigen benen laten lopen en in balans. Fouten laten maken en niet de hele tijd baby zitten. En dan ook heel veel angst voor de hand wegnemen.
Ik pas dingen wel aan natuurlijk, maar bij ruiters valt heel vaak dan pas het kwartje en als de paarden durven te ontspannen zie je ook grote verschillen.

Het is niet het engels rijden wat niet goed is, maar de slechte lessen en het beeld waar men op een verkeerde manier naartoe werkt.
Veel mensen hadden vooroordelen op de western sport, maar zien nu ook dat bij western paarden je ook bezig bent met sterk en soepel rijden. Niet alleen losgooien en racen zoals men eerder dacht.

De echt goede dressuurruiters zien het wel en kun je ook dingen mee uitwisselen. Puur omdat ze het paard begrijpen en niet zomaar iets doen of naar een plaatje rijden.

Inderdaad, slechte lessen zie je vaak en ook een slechte basis, ik zeg niet dat mijn basis met mijn paard perfect is, verre van zelfs, maar ik probeer er wel naartoe te werken..
Laatst vroeg iemand mij waar ik nou eigenlijk naartoe aan t werken was met de lessen, hier wist ik eigenlijk niet het juiste antwoord op. We hobbelden eigenlijk maar rond met t lessen, het gaf voor mijn gevoel niet echt voldoening en dat we alleen maar gespannen aan t ronddraven waren. Het rijden geeft geen ontspanning meer en geen lol. Zelfs met het lessen niet. Als mijn paardje zijn hoofd ophoog doet en groter gaat draven en ik hem dus toch moet loslaten, is dat ook voor mijzelf niet fijn, aangezien ik niet alles kan uitzitten met mijn rug (ongeluk)
Ik denk niet, dat ik hem helemaal moet losgooien. Ik denk eerder dat ik de rust en dus de ontspanning die u ook zegt, moet vinden. En vooral de lol, zoals we die eerst ook hebben gedaan
:)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:36

@superpony, mee eens, terug naar de basis en luisteren naar je paard. Je moet een team zijn met je paard, in welke discipline ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:48

Wat ik echt heel veel zie is dat mensen heel slecht zitten. Ze hebben hele drukke handen, zitten slecht en zijn onrustig met het been. Dan geef je al aanwijzingen. Ik kom bij mensen die klagen over het paard, maar zelf van alles doen zonder dat ze dit door hebben. Op het moment dat je al druk bent met je zit, handen en benen, maar nog meer gaat doen om iets voor elkaar te krijgen, ben je enorm verwarrend voor een paard. Paarden raken geirriteerd of raken afgestompt.
Als mensen dan gaan lichtrijden is dit nog eens 10x erger. Soms zelfs zielig voor het paard. Vaak zetten ze de binnenhand vast ergens op hun been en gaat de buitenhand naar voren. Ze zitten scheef naar buiten en gaan compenseren met de handen.
Je ziet dus ook heel veel scheve paarden en paarden met angst voor de handen. Soms of eigenlijk vaak begin ik dan wel met loslaten.
Je kan het mensen niet kwalijk nemen, want ik sta ook wel bij lessen te kijken en te luisteren en het verbaasd me echt hoe dat gaat. Ook zie je mensen al een jaar op hetzelfde niveau rondhobbelen en uiteindelijk krijgt het paard de schuld.

Om terug te komen op het onderwerp. Beginnen bij het begin. Blanco erin gaan, goede training zoeken en basis er goed in rijden.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:51

Ik heb een fjord van engels naar western gereden en in het begin gewoon met korte teugels want zij moest eerst alles nog leren.. Neem les dan zul je zien of het bij jullie past!

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 17:53

superpony schreef:
Wat ik echt heel veel zie is dat mensen heel slecht zitten. Ze hebben hele drukke handen, zitten slecht en zijn onrustig met het been. Dan geef je al aanwijzingen. Ik kom bij mensen die klagen over het paard, maar zelf van alles doen zonder dat ze dit door hebben. Op het moment dat je al druk bent met je zit, handen en benen, maar nog meer gaat doen om iets voor elkaar te krijgen, ben je enorm verwarrend voor een paard. Paarden raken geirriteerd of raken afgestompt.
Als mensen dan gaan lichtrijden is dit nog eens 10x erger. Soms zelfs zielig voor het paard. Vaak zetten ze de binnenhand vast ergens op hun been en gaat de buitenhand naar voren. Ze zitten scheef naar buiten en gaan compenseren met de handen.
Je ziet dus ook heel veel scheve paarden en paarden met angst voor de handen. Soms of eigenlijk vaak begin ik dan wel met loslaten.
Je kan het mensen niet kwalijk nemen, want ik sta ook wel bij lessen te kijken en te luisteren en het verbaasd me echt hoe dat gaat. Ook zie je mensen al een jaar op hetzelfde niveau rondhobbelen en uiteindelijk krijgt het paard de schuld.
Om terug te komen op het onderwerp. Beginnen bij het begin. Blanco erin gaan, goede training zoeken en basis er goed in rijden.

Ik beken eerlijk dat ik soms nog erg onrustig kan zijn met mijn hand ja, mijn beenligging is wel goed, ligt altijd stil eigenlijk.
Mijn houding is iig niet alles, als je bijvoorbeeld mijn paard onder me weg zou halen en ik land op de grond, kukel ik per direct achterover of voorover. Je moet eigenlijk gewoon in evenwicht kunnen blijven op dat moment (kan natuurlijk niet echt gebeuren maar bij wijze van spreke)

Inderdaad goede training zoeken ja, ik ben al rond aan het zoeken of er iemand in de buurt zit, maar dat is niet het geval. Wil in ieder geval ook een keer zelf een westernles nemen op een westernpaard, om eens te voelen :)

Weet u misschien lesgever/trainer in de buurt van Oirschot (noord-brabant) ?

sunnybellami schreef:
Ik heb een fjord van engels naar western gereden en in het begin gewoon met korte teugels want zij moest eerst alles nog leren.. Neem les dan zul je zien of het bij jullie past!

Dankjewel, gaan we zeker ook doen !

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:10

Je zit niet zo gek ver van Vorstenbosch, toch. Ga daar dan een keer kijken/ les nemen bij Burgmeijer, de stal van Rieky en Dave Young. Daar kan je in ieder geval vast een paar keer proberen of het inderdaad is wat je zoekt. http://www.burgmeijerqh.com/pages/home.html of bij Wendy van Osch, de zus van Rieky http://www.wendyvanoschph.nl/index-eng.html in Escharen.
Willem Odendaal reist door heel Nederland, neem eens contact met hem op, hij komt aan huis lesgeven: http://www.mellowmounts.nl/Lessons/tabi ... fault.aspx

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:15

quarterH schreef:
Ik snap wat je bedoeld mmaar ben het niet met je eens :)
De beginselen van sturen, wijken voor druk, het nageven aanleren enzo daar zit het verschil voor mij al in.
Je kan het beter meteen goed doen zoals je het later ook doet.
Alleen al de hulp om je paard van stil naar stap te krijgen is al anders. Laat staan de rest.
Het zit hem in details inderdaad, maar juist die details zijn belangrijk. Zeker voor een jong paard.
Ben ik het mee eens. Je rijd inderdaad wel dezelfde basis, maar vraag je het je paard op een andere manier.

Laat je weten wat je ervan vind als je eens les genomen hebt?

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 18:17

Ik laat zeker iets weten !

Even kijken of ik een lesje alleen kan regelen op een paard daar (weet nog niet waar)

En dan eens kijken of we met mijn paardje kunnen beginnen met omscholen

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:13

Ik denk dat veel paarden natuurlijk western zouden kunnen lopen. het is maar net wat je ze leert en wat jullie ligt.

Zelf heb ik eerst les gehad op een ver gevorderd paard zodat ik goed zou voelen hoe los en soepel en snel of langzaam alles ging. en Daarna ging alles met mijn verzorgpaard en inmiddels mijn eigen paard stukke beter. Ik vind het een veel lievere manier als soms dat getrek in de bek bij de dressuur :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:34

Getrek in de bek ligt niet aan de discipline die je rijdt maar aan de ruiter. Want dressuur gaat ook uit van samenwerken en op een correcte manier je paard rijden. Helaas vind je in iedere hoek wel mensen die denken dat ruk en plukwerk erbij hoort.

Annetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:44

misschien kun je een bitloos hoofdstel gebruiken?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:14

Als je dan trekt dan breek je het neusbeen..........
Ik zie niet wat getrek in de bek met dressuur te maken heeft, ik ken zat western ruiters die net zo hard trekken, dus dat is niet afhankelijk van de discipline maar van de mentaliteit van de ruiter.
Als je dat met een bitloos hoofdstel doet loop je net zo veel kans op beschadigingen van zenuw weefsel, bloedvaten en botweefsel, een schedel is vrij teer dus er is zelfs kans op breuken! Bitloos is niet zaligmakend, de mentaliteit, rijkunstige onderlegging en verstand van de ruiter is waar het hier om gaat.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:25

Ik denk dat je er vooral bij gebaat bent om eerst een paar zitlessen te nemen, discipline maakt daarbij niet eens uit. Een onafhankelijke zit en een stille hand is bij elke discipline de basis, of je nu met of zonder bit rijdt, dressuur of western. Als je correct rijdt maakt het voor de basis ook niet zoveel uit of je met bit of zonder rijdt.

Overigens wil ik wel graag dat mijn paard direct reageert op mijn been zonder aarzelen. Dat is ook belangrijk in bijvoorbeeld de Horsemanship. Je wilt dat je paard exact bij de pion aanspringt in galop, en niet zoals in de moderne basis dressuur 'ergens tussen A en F'. En als ik bijvoorbeeld 1 been aanleg, wil ik graag dat mijn paard daar direct voor opzij gaat en niet eerst zich rustig af gaat vragen wat ik zou willen. Dat bereik je door consequent je hulpen te geven (reactie=direct los). Niet door te schoppen en prikken.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 14:50

Ondertussen is de tandarts (eindelijk) geweest. Hij heeft bij Derby een stukje wolfstand weggehaald en verschillende tanden gevijld en haken weggehaald. Misschien schilt dit ook wel met rijden, ik ga vanavond weer rijden..

Een goeie vriendin van ons rijdt zelf ook western, en heeft een goeie instructrice, zij wil wel eens kijken naar mijn paard, evenals met een zadel wat er nog is, en of dat past.

Ik weet van mezelf dat ik soms mijn paard in de weg zit, die onafhankelijke zit heb ik inderdaad nog niet, dit ook omdat ik op bepaalde momenten, als mijn paard heel snel gaat draven, voorover val omdat ik dan erg veel last in mijn rug krijg (door een ongeluk) en ik dan niet meer kan zitten.
Ik heb geluk dat mijn paard normaal erg fijn opgooit zodat ik wel met hem kan rijden, ik kan tevens niet op alle paarden rijden.

Vrijdag komt de instructrice van de vriendin van ons, ik laat dan wat weten!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:23

Hoe ging het vrijdag?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:49

ik ben ook benieuwd :)

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 15:21

Jammer genoeg kon ze niet komen vrijdag.. :( Een aantal lesklanten had afgezegd dus kon ze niet voor 1 iemand op en neer komen van het Noorden naar het Zuiden. Hopelijk komt ze over een paar weken weer!

Verder heb ik nog een aantal keer gereden, de ene keer gaat het toch goed, het is dan wel erg hard werken omdat je hem constant aan het werk moet zetten
Gisteren heeft ie een flinke bok gegeven tijdens het rijden, (in een soort gevecht..) dus mijn rug werkte daarna niet echt meer mee, maar toch nog een paar fijne rondjes kunnen rijden daarna
We oefenen gewoon rustig door.. :)

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 18:12

Er is al lange tijd niet gereageerd in dit topic, maar wil toch even laten weten hoe het nu gaat met Derby.

De fysiotherapeut is voor hem geweest. Zijn linkerbekken zaten vast, waardoor zijn rechtervoorbeen werd overbelast. 3 rugwervels zaten vast en zijn nek :(:) Tevens past het zadel niet (meer..)

We Mogen nu 2,5 week lang alleen laag en rond stappen, en dan komt de fysio weer. Ook koel ik zijn voorbeen elke dag even ivm die overbelasting
Ik wilde eerst de overstap naar western wel maken, maar omdat ik daar helemaal blanco in ben, blijf ik dressuur trainen (wat ik ook erg leuk vind).

Hopelijk kunnen wij snel weer aan de slag.
Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor alle tips en misschien dat ik over een paar jaar eens een lesje pak in de western, wat me blijft aanspreken. :) :)