superpony schreef:Wat ik echt heel veel zie is dat mensen heel slecht zitten. Ze hebben hele drukke handen, zitten slecht en zijn onrustig met het been. Dan geef je al aanwijzingen. Ik kom bij mensen die klagen over het paard, maar zelf van alles doen zonder dat ze dit door hebben. Op het moment dat je al druk bent met je zit, handen en benen, maar nog meer gaat doen om iets voor elkaar te krijgen, ben je enorm verwarrend voor een paard. Paarden raken geirriteerd of raken afgestompt.
Als mensen dan gaan lichtrijden is dit nog eens 10x erger. Soms zelfs zielig voor het paard. Vaak zetten ze de binnenhand vast ergens op hun been en gaat de buitenhand naar voren. Ze zitten scheef naar buiten en gaan compenseren met de handen.
Je ziet dus ook heel veel scheve paarden en paarden met angst voor de handen. Soms of eigenlijk vaak begin ik dan wel met loslaten.
Je kan het mensen niet kwalijk nemen, want ik sta ook wel bij lessen te kijken en te luisteren en het verbaasd me echt hoe dat gaat. Ook zie je mensen al een jaar op hetzelfde niveau rondhobbelen en uiteindelijk krijgt het paard de schuld.
Om terug te komen op het onderwerp. Beginnen bij het begin. Blanco erin gaan, goede training zoeken en basis er goed in rijden.
Ik beken eerlijk dat ik soms nog erg onrustig kan zijn met mijn hand ja, mijn beenligging is wel goed, ligt altijd stil eigenlijk.
Mijn houding is iig niet alles, als je bijvoorbeeld mijn paard onder me weg zou halen en ik land op de grond, kukel ik per direct achterover of voorover. Je moet eigenlijk gewoon in evenwicht kunnen blijven op dat moment (kan natuurlijk niet echt gebeuren maar bij wijze van spreke)
Inderdaad goede training zoeken ja, ik ben al rond aan het zoeken of er iemand in de buurt zit, maar dat is niet het geval. Wil in ieder geval ook een keer zelf een westernles nemen op een westernpaard, om eens te voelen 
Weet u misschien lesgever/trainer in de buurt van Oirschot (noord-brabant) ?
sunnybellami schreef:Ik heb een fjord van engels naar western gereden en in het begin gewoon met korte teugels want zij moest eerst alles nog leren.. Neem les dan zul je zien of het bij jullie past!
Dankjewel, gaan we zeker ook doen !