Met welk (niet standaard) ras rijd jij endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:45

HafNap schreef:
Ik rijd endurance met m'n Haflinger. Van de zomer onze eerste klasse 2 meerdaagse goed uitgereden!
Hij heeft altijd hele mooie waardes.
Jullie alvast veel succes in Wilbertoord!

heey ik wil ook endurance met mijn haflinger gaan rijden. Wat voor schema heb jij gebruikt? Ik ben namelijk op zoek naar mensen met een haflinger die er ervaring mee hebben *D

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:46

Muurp schreef:
Ik start met een haflinger :) Hopelijk volgend seizoen richting de klasse II.

heeey wat voor schema heb jij gebruikt? Want ik wil dat heel graag gaan doen met mijn haflinger ruin van 15 jaartjes jong *D

AlexVB

Re: Met welk (niet standaard) ras rijd jij endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 08:35

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:52

Leuk dat er zoveel verschillende rassen te vinden zijn in de sport. Ik wil misschien over een tijdje is een impuls wedstrijd gaan rijden met mijn NRPS pony.

D4J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:12

AlexVB schreef:
Dit schema geschreven door Desirée Hanen wordt door velen gebruikt om hun paard/pony en zichzelf endurance wedstrijd gereed te maken.

http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf

Ik heb even naar dat schema zitten kijken en toen kwam bij mij de vraag op hoe weet je nu dat je 5 minuten aan het draven bent of 10 minuten stap. Hebben jullie daar een app voor die dan een geluid signaal afgeeft of kijk je steeds op je horloge, wat me dan weer niet handig leek.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:20

Ik rijd met hartslagmeter en horloge. Je houdt idd zelf de tijd bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:31

Ik gebruik daarvoor gewone horloge met stopwatch functie. Vooral op mijn jong paard vindt ik dat erg handig gezien ik af en toe de handen vol heb aan haar.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:28

Ik heb 2 BWPers uitgebracht waarvan 1 Quirenza nu 21j is en waar ik in 1999 mee gestart ben, enkele jaren terug heeft ze de zwaarste 100km wedstrijd (Winnene) in België op 17j leeftijd uitgelopen en als 6de gefinisht. Er waren maar 6 combinaties tot aan de finish geraakt alle anderen waren uitgesloten en vele gaven op wegens te zwaar parcours. Met haar zoon BWP hengst Vencedor reed ik 80km wedstrijden. Met haar kleinzoon Semeni ben ik dit jaar gestart, die mag volgend jaar de 60km starten hij heeft wel Arabisch bloed via zijn moeder dus half arab/BWP. Verder heb ik ook een wedstrijd 120km met een type New Forrest Pony uitgereden.

fiekeneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:53

Dus de haffies zijn ook goed vertegenwoordigd... zijn dat dan vooral grote haffies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:56

Ik weet dat die van Roos die k3 mee rijd eentje heeft van rond de 1,45m en ik heb er zelf ook bewust eentje gekocht van 1,45m. Die grote gefokte haflingers werden mij juist sterk afgeraden omdat die vaak in verhouding minder sterke benen hebben waardoor de kans op blessure's groter zijn in de duursport. En eigenlijk heb ik het idee dat dit voor elk paard geld wat groter gefokt is dan zijn oorspronkelijke maat.
Groter is niet altijd beter.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:58

Ik ben van plan ooit te starten met mijn haflinger. Iedereen verklaard me voor gek maar ik weet zeker dat hij het prima kan, heeft een super basistempo en als ik echt op snelheid ga rijden komt dat tempo nog wel hoger.
We werken nu aan uithoudingsvermogen en zelfvertrouwen dus nog lekker kilometers maken voorlopig :)

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 07:31

Jouwn Hafi kan dat zeker aan Supperassie.. En de mensen die je voor gek verklaren zijn zeker de dressuur en sprinruiters bij jou op stal.. ;) Als er interesse is vanuit jou en je stalgenoten wil ik wel eens langskomen en meer info geven over Endurance. Dan hebben ze allemaal een beter beeld.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 07:39

Zijn er bijvoorbeeld ook echt trekpaarden enz? Die hebben natuurlijk enorm uithoudingsvermogen maar niet de snelheid.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:15

Friezen zijn officieel trekpaarden. Dus ja...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:42

Bedankt AlexVB, en nee het zijn niet mijn stalgenoten(en er zijn ook geen dressuur of springruiters op onze stalling haha, allemaal recreanten) die me voor gek verklaren, die steunen me juist!
Meer anderen, die zelf wel 'eens' starten of ETR rijden oid, die zeggen dat een haflinger dat niet aan kan. Nou ik ga ze bewijzen van wel >:D
Hoge klasses enz hoeft voor mij niet, ik heb geen wedsrijddrive, maar zou toch op zn minst graag de beginnersklasse rijden haha

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:56

AlexVB schreef:

Barokke paarden toch? nouja dat is vast een andere discussie :+

maar buitenom friezen haflingers of fjorden, rijden er nog meer soorten koudbloeden?
ben wel benieuwd namelijk of ze dat kunnen :D

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:59

ER rijden mensen met Gelderlanders mee en ook KWPN'ers (Zijn dat koudbloeden) BRP rijden mee.. Het is echt divers.. Wel is het zo dat op de langere afstanden 80km en meer de Arabieren meer aanwezig zijn in aantallen..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:26

AlexVB schreef:

Friezen zijn officieel warmbloed paarden.zeg maar nooit tegen een echt friesliefhebber of fokker dat het koudbloeden zijn want dan raak je ze enorm.en onder trekpaarden versta ik nederlandstrekpaard belgische trekpaard boulionaisse of hoe je dat ook schrijft,maar zeker geen fries.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:55

hannatjuh schreef:
Zijn er bijvoorbeeld ook echt trekpaarden enz? Die hebben natuurlijk enorm uithoudingsvermogen maar niet de snelheid.

Mijn exmoor is een koudbloed.
Ze is 1,36 m hoog maar heeft hele makkelijke vloeiende gangen.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:36

Bron Wikipedia:

Citaat:
Bekend zijn de Friezen vooral van de shownummerrubrieken, waarin ze voor de Friese sjees lopen en gereden worden door boeren en boerinnen in Friese klederdracht. Het paard is namelijk oorspronkelijk gefokt als werkpaard dat doordeweeks gewoon moest ploegen en op zondag voor de koets gespannen werd als de familie naar de kerk ging. Maar ook onder het zadel presteert de Fries goed. De Fries heeft duidelijk aanleg voor dressuur en hij wordt ook veel gebruikt als hogeschoolpaard bijvoorbeeld in het circus.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fries_paard

Dus.. Een Fries is een werkpaard/trekpaard. En jij als menner moet dat weten Keona.. ;)

Maar ff terug ontopic. Endurance is voor alle soorten en rassen van paardachtigen geschikt. Er zijn zelfs ezels (de echte, niet de mens) die meedoen aan endurancewedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:42

hannatjuh schreef:
Barokke paarden toch? nouja dat is vast een andere discussie :+

maar buitenom friezen haflingers of fjorden, rijden er nog meer soorten koudbloeden?
ben wel benieuwd namelijk of ze dat kunnen :D

Tinkers, IJslander en Van van hier rijdt met een Konik.
Van deze begreep ik dat met Tinker zo beetje het moeilijkst is. Maar koudbloed gesproken is ook best discussie want bij hoop koudbloed rasssen zit tegenwoordig ook wat arabische bloed door heen waardoor kunt afvragen tot hoe ver er nog spraken ik van een koudbloed.

Belgisch trekpaarden ben nog nooit tegengekomen in endurance. Maar gezien je ze wel tegenkomt tijdens de paarden 4 daagse zou je zeggen dat de afstand van een korte k1 (20km) geen probleem hoeft te zijn.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:45

de konik is geen koudbloed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:58

Sorry, ik wist niet dat de Koniks niet onder koud bloeden valt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:08

Sorry aar wikipedia klopt vaak voor geen meter.ik zelf heb deze discussie al eens gevoerd dat een fries een koudbloed is,maar dat is het dus niet.en ik zou geen fries voor de ploeg zetten sorry maar de benen laten vaak te wensen over.
AlexVB schreef:
Bron Wikipedia:

Citaat:
Bekend zijn de Friezen vooral van de shownummerrubrieken, waarin ze voor de Friese sjees lopen en gereden worden door boeren en boerinnen in Friese klederdracht. Het paard is namelijk oorspronkelijk gefokt als werkpaard dat doordeweeks gewoon moest ploegen en op zondag voor de koets gespannen werd als de familie naar de kerk ging. Maar ook onder het zadel presteert de Fries goed. De Fries heeft duidelijk aanleg voor dressuur en hij wordt ook veel gebruikt als hogeschoolpaard bijvoorbeeld in het circus.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fries_paard

Dus.. Een Fries is een werkpaard/trekpaard. En jij als menner moet dat weten Keona.. ;)

Maar ff terug ontopic. Endurance is voor alle soorten en rassen van paardachtigen geschikt. Er zijn zelfs ezels (de echte, niet de mens) die meedoen aan endurancewedstrijden.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:18

Sorry Keona, ik heb nergens gezegd dat een Fries een koudbloed is. Ik heb alleen onderstaande vraag beantwoord.

hannatjuh schreef:

Jij zet misschien een Fries niet voor de ploeg, maar dat neemt het feit niet weg dat een Fries in eerste instantie gefokt is geworden als simpel trek-,werkpaard.