[WN] Goede adressen voor kopen Quarter/Paint?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:03

Tijd voor verandering dus! Ook bij sportpaarden zou ik testen bij aankoop en/of fokkerij plannen. En ook goedkopere paarden zou ik zeker laten testen. Een ziekte als PSSM wil je echt niet!

SayraK

Re: Goede adressen voor kopen Quarter/Paint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:11

Ik rij bij de western en dressuur trainingsstal SE-Stables in Heumen,
ze hebben een site, en verkopen ook regelmatig leuke en betrouwbare quarters en paints.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:20

Kijk ook eens bij de Blacks Ranch of NRQH (google).

Ik vind persoonlijk dat als je als verkoper beweert een gezond paard te verkopen (meestal beweren ze dat overigens niet), je daar bewijs voor moet leveren. Dat betekent een 5-panel test en kosten voor de keuring voor de verkoper als het paard wordt afgekeurd. De praktijk is anders en eer dat je een goed paard vindt, ben je al vele 100-en euro's lichter aan testen en keuringen. Ik vind het oprecht jammer dat het zo moeilijk is om een gezond paard te kopen. Succes!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:34

Starreiners te Sterksel heeft ook gave quarters te koop! Helaas is de website niet up to date..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 15:56

Ik vind het ook veel geld steeds, deze nu koste mij 420 euro, gelukkig zijn we meteen voor begonnen met foto's en hebben we die eerst beoordeeld en daarop was hij niet goed dus de rest rontgen hebben we gelaten....

Helaqas staan er weinig tot geen paarden op die een vrij recent keuringsrapport erbij hebben, ik ken het niet anders als kosten koper

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:41

Ik heb zeker 6 maand gezocht, vele ongezonde paarden gezien en nu sinds een week of drie een geweldige en gezonde quarter op stal staan. Vooral geduldig doorzoeken is mijn advies! Overigens heb ik de mijne aangeboden gekregen via een zoekertje hier op bokt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:52

Loes's Corner, dat is erg veel geld wat je nu kwijt bent, zonde. Wij hebben overigens alleen gevraagd of we het paard mochten laten keuren en de verkoper bood direct zelf aan bij afkeuren voor hun en bij goedkeuren voor ons. Zij hadden hun paarden zelf al laten testen op de 5 paneltest.
Overigens bied de verkoper ons de helft dan de foto's aan, ondanks het goedkeuren.

Rapido, op het moment lopen er nog wel paarden in de sport die geen 5 paneltest hebben gehad. Maar ik zie het er steeds vaker wel bij staan.
Het is natuurlijk ook zonde van de tijd en het geld om een merrie of hengst te trainen en er dan niet mee te kunnen fokken straks.
Mensen mogen nu nog wel naar prestaties kijken, maar steeds meer en meer mensen willen ook een gezond paard, dus voor de toekomst fokken wordt gewoon moeilijk zonder n/n op de 5 panel test.

Wat door kan voor de sport vinden mensen misschien geen probleem, ondanks dat ze dik geld ervoor neertellen. Maar wat afvalt voor de sport komt bij de recreatie/amateur terecht en die willen wel een gekeurd paard. Je raakt straks geen paard meer kwijt. Of je moet rond de 3000 euro gaan verkopen, waar altijd wel mensen op af komen die per se een quarter willen. Of mensen die nog niet voldoende zijn ingelicht.
Heel jammer, want als zo iemand een mindere merrie koopt en er toch mee gaat fokken ''voor de lol'' blijven er ook slechte paarden gefokt worden. Jde kan natuurlijk mazzel hebben, dat kan altijd. Fokken blijft een deel gokken.

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:27

Ik heb ook bijna een jaar gezocht naar een gezonde quarter in Nederland en België. Uiteindelijk bij Karin en Tjeerd van Northern Road Quarter Horses een geweldige quarter gevonden. Als de verkoper bij ons aangaf dat zij/hij de (klinische)keuringskosten niet wilden betalen bij afkeuren, hebben wij het paard laten staan. De röntgenologische kosten waren altijd voor ons, ook bij afkeuren. Dit betekende wel kosten voor ons, maar er is ons door de foto's ook leed bespaard.

Wij zijn nu heel blij met Pepsy's Last Smarty!

Succes met je zoektocht......

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:31

maar heeft een 5 panel test dan nut, bij een paard wat in de sport loopt (of heeft gelopen ), en het is een ruin ?
of men wil echt niet fokken ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:28

Niet allemaal, maar andere weer wel en een 5-panel test is voordeliger als 2 of 3 testen los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:30

Als de ruin verkocht wordt, sowieso testen. Het kan bij bijv PSSM prima zijn dat het met het management bij de oude eigenaar goed ging, maar bij de nieuwe eigenaar niet. Dus voor aankoop van een ruin, ook al heeft ie nog zoveel gedaan...toch testen!

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:29

al wat gevonden?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 19:30

Nee op dit moment zoeken we niet actief, al hou ik mijn ogen wel open :-)

Mijn man is er even klaar mee.....we hebben ook zoveel pech dit jaar met de paarden gehad.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 07:38

Bij Starreiners staat een leuke merrie te koop die begin juli meegaat naar het EK reining :)
Ook een hengst die iets van $9000 gewonnen heeft (heb ik me laten vertellen haha)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:17

Die vallen in een hogere prijsklasse denk ik _Hedi ;)

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:25

Geen idee, maar dat zou best eens kunnen inderdaad :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:04

spicegirl schreef:
maar heeft een 5 panel test dan nut, bij een paard wat in de sport loopt (of heeft gelopen ), en het is een ruin ?
of men wil echt niet fokken ?

nee joh, echt geloof me in de show wereld (sportpaarden) worden echt niet getest voor verkoop! Hele goede zijn al gekeurd tijdens en verkocht als de show nog geen eens afgelopen is! Gaan echt niet op een test uitslag wachten!! en dan praten we niet over paarden onder de 20K

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:20

dat snap ik ;)
maar ik bedoel, als je een paard hebt, wat een leuk 70 + proefje loopt/heeft gelopen, lijkt mij dat ie dan geen ziekte onder de leden heeft, zoals PSSM.
HERDA ook niet.
dus ik zou niet weten , of dat nut heeft.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:27

spicegirl schreef:
dat snap ik ;)
maar ik bedoel, als je een paard hebt, wat een leuk 70 + proefje loopt/heeft gelopen, lijkt mij dat ie dan geen ziekte onder de leden heeft, zoals PSSM.

daar zou ik niet zomaar zeker van zijn en echt niet van uitgaan, PSSM kan ook in golfbeweging gaan, periode goed, periode slecht en in een goede periode kan hij dan best een 70+ proefje gelopen hebben of een goede pleasureclass gewonnen hebben of of of

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:33

ja, maar dan is het moeilijk trainen in een slechte periode.
en als ie niet goed loopt in de training, dan ga je ook geen show rijden.
en dan bedoel ik niet een eenmalig proefje, maar min of meer constant lopen op/rond dat niveau..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:52

Er zijn paarden waarbij pas lang na beëindiging van hun (succesvolle) sportcarrière PSSM werd geconstateerd (omdat nakomelingen positief werden getest).

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:20

hoe kan dat dan ?
want met PSSM zit je toch aan een strak bewegingsschema ? en op vaste tijden ?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:29

Betreft dus een (relatief) symptoomvrije PSSM-drager, het is althans nooit als zodanig opgemerkt.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:33

blijkbaar is het voor elke ppsmér ook weer anders
op de fb group is dat ook opvallend

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 12:07

Is het ook zo dat als een pard enkeldrager is van het pssm gen, deze dan ook daadwerkelijk ziek is?