[WN] Lange ruiters op quarters/paints?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:35

joafan2003 schreef:
Mijn Quarter X Paint is 1.54m en een vriendin van mij=1.84m reed hem en zag er niet raar uit of zo!

dat is gewoon een paint.. geen Quarter x Paint...

sorry., moest ik even kwijt.

joafan2003

Re: Lange ruiters op quarters/paints?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:43

Paintless- zijn moeder is een gereg. Quarter en zijn vader was een gereg. Paint.

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:23

en dan kan ie nog alleen bij de paints geregistreerd staan ;)
of zit er geen papier bij ?

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:46

Hij is gereg. in de VS- bij de Paints. Heeft hier een NQHA paspoort.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:50

Laatst bijgewerkt door rina op 12-04-14 19:52, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:51

En dan voor dát geld ??? My god, je moet maar durven...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:52

Ooooo maar das nog niks DD. Ben zelfs al halfQH's tegengekomen, zonder papieren dus, die voor prijzen erin staan dat ik zelfs steil achterover sla :D 7000 euro enzo :oo Waar ze het weghalen?????

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:55

Ik wil ook wel even volgen, ben zelf 1.83 en een paard aanschaffen is nog lang niet aan de orde maar stiekem ben ik wel een beetje flieft op Paintjes. Goed om te lezen dat ze toch ook wat groter uitvallen! :)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:23

Ik zie ook waar Rina het over heeft: quarter van 10 jaar met artrose die alleen nog als recreatie paard mag voor 5500 euro, een 21 jarige voor 4500 , een 14 jarige quarter merrie met een aandoening waar niet meer mee gefokt kan worden en nooit bereden is voor 5000 zijn er 3 die ik de laatste weken voorbij zag komen en waarvan ik dacht …ahum!

Overigens wil ik graag een kleine maat (liever 1.40 of 1.45 dan 1.55 m) paint en ik zie juist weer veel grote. :D

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 01:25

Grote mensen en kleine (brede) quarters misstaan niet hoor :D
Ik ben 1,69 dus niet heel groot, en mijn paint is 1,43. We schelen 26 cm :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:06

DubbelDun schreef:
Robin_S schreef:
.... volgens mij begrijp je best wat ik probeer te vertellen.
Ik begrijp heel best wat je probeert te vertellen, maar je moet dingen niet gaan bagatelliseren om het daarmee 'normaal' te laten lijken c.q. goed te praten dat het gebeurd. Het ene paard zal best sterker zijn als de ander, maar er is nog steeds een rekensommetje dat een paard 15 tot 20 % van zijn lichaamsgewicht kan dragen. Daarboven ga je interen op de gezondheid/levenslengte van het paard.

Jeetje wat neem jij alles serieus. Als je heel mijn post had gelezen stond er ook bij dat ze vooral moest zoeken naar iets waar ze zich comfortabel bij voelt, daar blijf ik bij. Er is hier helemaal geen reden tot discussie, ik spreek jouw mening niet tegen. Geen idee waarom je zo begint te zeuren. TS moet zoeken waar ze zich goed bij voelt, en ze zal heus niet de eerste grote ruiter zijn op een quarter. Kan echt geen kwaad, het zijn sterke dieren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:13

Robin_S schreef:
... Kan echt geen kwaad, het zijn sterke dieren.
En zolang dit soort opmerkingen geplaatst worden kan ik niet anders als mezelf herhalen...
Citaat:
...
maar er is nog steeds een rekensommetje dat een paard 15 tot 20 % van zijn lichaamsgewicht kan dragen. Daarboven ga je interen op de gezondheid/levenslengte van het paard.

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:29

levenslengte zal wel meevallen, die paar uurtjes per week ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 10:31

Dan nog steeds....als een lichte, kleine ruiter zijn paard niet goed onderhoud qua stalling en voer, geen goede passende tack koopt, zit te bonken in het zadel en het paard niet correct rijdt, is deze sneller ''kapot'' gereden dan bij een langer, zwaarder persoon die dit allemaal goed in orde heeft.

Die 15-20% van zijn eigen lichaamsgewicht is geen vrijbrief voor Jan en Alleman om dan maar wat te doen......

Ik ken ts en zoals ik haar ken is zij netjes en serieus met rijden.

Maar niet alleen de hoogte van het paard zal belangrijk zijn, ook de lengte bijv. Een iets steviger paardje zal ook beter passen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 10:37

Interessant hoe de discussie aan het veranderen is. Voor alle duidelijkheid ik ben bepaald niet van plan om op een rank paard met erg fijne benen te kruipen. Eea moet wel in balans zijn natuurlijk.
Verder, ik volg al een tijdje discussies over dit onderwerp en heb me in het verleden ook in wat studies verdiept (ben onderzoeker dus kan soms bij de originele publicaties komen, errug handig) en heb daarvan geleerd dat dat nog veel ingewikkelder is dan het lijkt. Namelijk mn de breedte van de lendenen en de omvang van de benen lijken te bepalen hoeveel een paard/pony kan dragen voordat het lichamelijke tekenen van stress vertoont (andere variabelen zijn in een korte termijn studie moeilijk te meten natuurlijk). Dat hangt natuurlijk wel samen met de stokmaat en het gewicht van het paard maar heeft zeker geen 1 op 1 relatie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 10:42

@troi: interessant...kun je simpel zeggen dat breed gebouwde paarden (dus niet de spieren maar de botten) meer gewicht kunnen dragen ?? Hierdoor zouden koudbloeden dus beter geschikt zijn voor de wat steviger ruiter ??

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 10:55

Is al wel even geleden en de originele publicaties weet ik ook niet meer uit mijn hoofd maar zou ik bij interesse willen nakijken voor je (even indekken hahaha) .

Goed, ik meen dat ze gekeken hadden naar cortisol gehaltes, dus teken van stress bij het dragen van verschillende lasten. En dat bleek dat die paarden die dus bredere lendenen hadden minder snel hogere cortisol gehaltes hadden bij hogere lasten en dat in een aparte studie er ook een relatie met bredere beenomvang gevonden was. Dit is natuurlijk niet direct te vertalen naar het dragen van een (beweeglijke) ruiter en betere/slechtere levensverwachting van een paard (daarvoor hem je langere termijn studies nodig en dat gaat niemand subsidiëren vrees ik). Maar geeft in mijn opzicht wel aan dat koudbloeden vermoedelijk geschikter zouden zijn om zwaardere lasten te dragen mits ze natuurlijk goede benen hebben (nogal eens een minpuntje bij een aantal van die rassen). Verder weet ik niet zo goed of breder gebouwd ook direct betekend meer gespierd (bioloog/DA in de zaal?) alhoewel dat voor mijn lekenbrein wel logisch klinkt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:01

Zijn die onderzoeken bij quarters gedaan of paarden in het algemeen?

Onze merrie bijv heeft behoorlijke bovenbenen, maar wel slanke onderbenen. Qua breedte van lendenen zou zij dan meer kunnen dragen. Maar haar rug is iets langer en zal je goed moeten trainen om ''sterk'' te houden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 11:04

@superpony, volgens mij niet beperkt tot quarters + het ging om een redelijk kleine groep paarden. Zoals heel vaak bij studies bij paarden vrees ik. Is dus zeker niet een studie waarna 'we het weten' (maar ja, zulke studies zijn sowieso zeldzaam), je moet het meer zien als voer voor overwegingen en inspiratie.

Mij leert het vooral dat mate van draagkracht door veel dingen bepaald worden (vergeet ook, zoals je al aangaf, de invloed van manier van trainen en opgroeien niet) maar dat daarin dus lendenen en beenomvang wel een grote rol spelen. Niet meer en maar ook niet minder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:09

En je moet ook vooral kijken of er een commercieel bedrijf de opdracht heeft gegeven tot een dergelijke studie. Dat gebeurt bij voer nog weleens.

Het is zeker goed dat de onderzoeken worden gedaan, maar we zijn nog lang niet op een punt dat het ook invloed gaat hebben. Komen we misschien ook wel nooit.

Het is bij alles zo dat de mensen die geinteresseerd zijn, toch wel de nodige info vinden. De rest bereik je vaak niet of heel moeizaam. En dan bedoel ik echt op elk vlak.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 19:13

Klopt superpony, al betekent dat zeker niet dat een studie geen waarde heeft. Alleen dat je het aandachtig moet doornemen. Gebeurt in het medische wereldje ook veel natuurlijk. Je moet ergens je geld halen nu de overheid bijna niks meer ondersteunt en fondsen ook knap lege kassen hebben. Gelukkig zijn dit soort constructies, mede dankzij de schandalen, heel erg doorzichtig geworden en wordt er zeer ethisch mee omgesprongen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:01

Dat begrijp ik.

Als er bijv een onderzoek wordt gedaan in opdracht van Pavo is het heel mooi dat zij investeren en men onderzoek kan doen die ons evt iets oplevert. Het is alleen jammer dat hun aanbevolen voer dan nog verre van perfect is, wat men wel wil doen geloven.

Ik neem een onderzoek tot op zekere hoogte serieus, maar helaas zijn de onderzoeken dus meestal gesponsord en nog lang niet volledig genoeg.

Bij onderzoeken waar we het nu over hebben, komt nog zoveel meer kijken. Wat we dus al hebben genoemd; fok, opfok, houden, voeren, beweging, training, onderhoud, tack en kunnen van de ruiter.

Alleen breed zal nooit voldoende zijn in mijn ogen om een zwaardere ruiter te dragen. Dan zou je al die andere factoren uitsluiten en dat is nooit goed.
Je zou een ontzettend groot aantal paarden moeten onderzoeken met diverse achtergronden en in verschillende situaties.
Ze komen nu regelmatig met computerbeelden voorbij en wie weet is dat wat voor de toekomst om groter en nog breder onderzoek te doen.

Ik weet dat jij verder kijkt en denkt etc. Maar het zou niet goed zijn als het de wereld in geholpen wordt dat ( te ) zware ruiters wel op brede paarden kunnen rijden en men niet kijkt of denkt over de rest. Op dit moment bereik je heel veel ruiters nog niet op het gebied van goed paarden houden, fokken, opfokken, voeding, goed trainen, passende tack, goede houding etc etc etc. Maar een deel mensen doen alleen iets met wat in hun straatje past.

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:43

Ik ben 1.68 en mijn paint merrie is 1.60 :)

Er bestaan dus zeker weten wel grote paints :D ;)