[WN] Reckless Eighty Six lekker trainen in het zonnetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:32

Ik heb het nu niet over TS maar gewoon over in het algemeen. Ik zal niet ontkennen dat een paard zo nu en dan zijn mond open doet omdat hij teveel druk ervaart maar door de mond te openen kan het paard onder deze druk uitkomen. Iets wat veel dressuur paarden niet kunnen. ;)
Maar waarom wil je deze discussie perse in het topic van TS voeren? Nergens voor nodig lijkt me.

Punz

Re: Reckless Eighty Six lekker trainen in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:57

Compleet off topic, maar réspect voor Ruitje ,die steeds maar vriendelijk en inhoudelijk blijft reageren, zonder met modder te gooien, zonder op de persoon te spelen.

Verder ga ik temmen, vind de toon ten opzichte van mensen die gewoon netjes hun mening geven gewoon onfatsoenlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:03

Nou, kom zeg...........TS plaatst gewoon haar foto's en is zo eerlijk om alles te plaatsen omdat ze trots is waar ze nu is.
Er komen reacties van mensen die geen verstand hebben van western of in dit geval reining training. Die mensen kunnen ook niet bepalen, tot in hoeverre dit wel of niet correct is. Het gaat er namelijk niet om wat die mensen willen zien en hoe zij ergens willen komen met HUN paard.

Als je dan iets verdedigt, omdat je moe wordt van dit soort reacties, moet er getemt worden?

Als zulke mensen zomaar alle reacties mogen plaatsen, mogen anderen dat dus ook, simpel zat. Ga gewoon niet zo door en discussieren, want daar kom je toch niet uit en dat is hier de plek ook niet voor.

En al zou je proberen dingen uit te leggen, wordt toch alles omgedraaid of verkeerd begrepen etc.

Daarnaast zitten er ook heel veel prettige foto's tussen en zie je dat het paardje er goed uit ziet, prima verzorgd wordt en ook op veel momenten ontspant. Maar goed, ga er niet eens verder op in, want het heeft gewoon geen nut.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:06

IK vind dat het er wel netjes uitziet. Beugels zijn niet te kort, ik rijd zelf ook zo, en trainen doe je dikwijls op twee handen, ook met shank.
Wat een gemier hier, zeg. Vind je het raar dat men op de duur begint te lachen met de paardenknuffelclan ?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:07

Het mooiste is nog wanneer mensen dan een kant en klaar paard zien getrained door een BF een AF of een GL of een RK, en dan roepen, god wat PRACHTIG wat een teamwork, wat mooi en dat allemaal aan een losse teugel...

Iets met een struisvogel.

In ieder geval weet ik dat dit paard erg netjes gereden wordt, momentopnames beoordelen, dat is makkelijk...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:28

Jullie bepalen voor mij dat ik ergens geen verstand van heb, en dat zodra het uitgelegd gaat worden ik het om ga draaien. Ik krijg dus niet eens de kans om wat te leren over reining want ik ben van te voren afgeschreven :) . Ik heb het nogmaals, nergens over de twee handen, en ik weet niet of 'paardenknuffelclan' op mij gericht is maar dat is gewoonweg zo hilarisch... Iedereen die kritiek heeft is een penny?

Momentopname's beoordelen is toch wat je doet hier? Als de TS nou zo fantastisch rijd moet ze geen foto's op Bokt zetten waaruit het tegenovergestelde lijkt of zeggen: ' ik zie nog wat leerpuntjes' en niet ' jullie rijden geen western, dus kritiek op foto's mag je niet geven'

Ik ben nergens deze discussie begonnen, ik bijf aan de TS dezelfde vragen stellen en heb nog nergens iets lelijks of op de man over wie dan ook gezegd, dus mij proberen eer te zetten als kinderachtig lijkt mij wat overdreven... ik wil gewoon weten wat de visie is achter deze rijstijl? Waarom geef je zoveel druk? Het lijkt mij namelijk teveel druk... Dat is wat ik vraag en dat heeft met de foto's en de TS te maken, jullie zijn een 'rookgordijn' aan het opgooien door het over alles te gaan hebben behalve de inhoud ( want die ga ik toch verdraaien? )

Bizar is het... Ik geloof best dat het paard super verzorgd word, het is een prachtig beest en ik geloof op haar vorige posts af ook dat hij bij haar goed terrecht is gekomen, maar dat heeft toch niks te maken met een foto waarop een paard duidelijk druk wil ontwijken?

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:30

Kan alleen maar zeggen: prachtig paard! Hoop ooit zo'n paardje voor mij te hebben :)

Ben zelf nog nieuw in de western en ben zelf mijn paard aan het omscholen ( met begeleiding) dus ik kan geen commentaar geven :)

Ik ga er ook met akkoord dat sommige mensen soms wat meer rekening moeten houden met momentopnames. Natuurlijk als heel de foto reeks slechte momentopnames zijn zal er wel iets mis zijn, wat hier NIET het geval is :)

Veel succes!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:43

TS, wat een onwijs gaaf paard heb je onder je kont zeg! :D

Ik vind het er netjes uitzien hoor! Momentopnames zijn altijd lastig te beoordelen, een seconde later heb je je been waarschijnlijk gewoon weer netjes van 'm af.

Misschien zie ik je nog eens op wedstrijd (ik zal dan niet starten hoor maar de eigenaresse van m'n bijrijdpaard rijdt fanatiek wedstrijden) lijkt me gaaf om eens een run te zien :j

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:45

Wat een knap dier! De beelden ogen mij best fijn (al heb ik totaal geen benul van western).

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:59

TS, ik vind het er erg goed uitzien. Wel ietwat druk op de teugels af en toe. maar soms zijn dingen nodig om je paard net iets meer te activeren en klaar te maken voor het echte werk. al moet je daar met dit bit erg mee op passen. maar dat weet je vast zelf ook wel. :) ik denk dat veel mensen echt bang zijn om ergens aan te zitten bij hun paard, maar dan krijg je strakke ruggen, scheve paarden. (bokt, ik zeg NIET dat je hard moet zijn) maar er zijn ook zoveel mensen die hun teugels niet op durven pakken waardoor het paard al helemaal niet lekker gaat lopen. en dan heb je natuurlijk ook nog de andere kant, mensen die alleen maar lopen te trekken en schoppen. maar dat is hier niet het geval. consequentie helpt je paard te leren, en dat is wat je hier doet.

ik ben overigens een dressuur-ruiter, geen reiner, heb wel een paar lessen gevolgd om mijn inzicht te verbreden.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:02

Gaat al het paardrijden, ongeacht welke discipline, niet over het wijken voor druk?

Wanneer je een paard iets wil leren hoort daar in eerste instantie te veel druk bij. Totdat er reactie komt zitten ze met die druk. Dan kan het voorkomen dat het paard zijn mond open doet. In de western is dat nou eenmaal makkelijk omdat er doorgaans geen gebruik wordt gemaakt van een neusriem. Bij andere disciplines is een neusriem veel gebruikelijker, wat ervoor zorgt dat het paard zijn mond niet open KAN doen.
Later kun je geleidelijk over naar minimale druk, omdat het paard weet wat er van hem/haar verlangt wordt. Maar in eerste instantie zal er toch te veel druk bij komen kijken.

Dit heb ik van niemand, dit is op basis van mijn eigen logica. Please correct me if I'm wrong.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:09

powerreiner, mee eens. Dit is eigelijk wat ik wou verwoorden maar het kwam er niet uit zoals ik wou. haha.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:27

N.a.v. dit topic en de onstane 'gesprekken' vroeg ik mij af; western heeft geen topicgedeelte om rijfoto's rijtechnisch te beoordelen. Of moet een westernruiter in dat geval bij RIJ-ITP plaatsen? Wat ze natuurlijk niet gaan doen omdat niemand verstand heeft van westernrijden :D
Is het daarom niet logisch dat op het WN-ITP commentaar bij fotos of en toe wat meer richting rijtechnisch gaat?
Kan me ook voorstellen dat mensen er soms vragen over hebben :)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:28

gaaf paard :~ :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:54

@Cer: Bij WN-ITP horen alle foto's die gerelateerd zijn aan de westernsport en foto's waarop paarden te zien zijn die western worden gereden. Het charter bij WN-ITP geeft aan dat rijtechnisch commentaar is toegestaan. Het is dus aan de topicstarter om hier rekening mee te houden. Zoals hierboven al werd gezegd: als je geen (negatief) commentaar wenst, plaats ze dan niet op Bokt. Of misschien alleen in een huiskamertopic. Maar het is dus inderdaad logisch dat er rijtechnisch commentaar gegeven wordt op WN-ITP :j

Andersom werkt het ook hè: mensen die graag willen dan anderen met meer ervaring hun foto's bekijken kunnen met deze regel juist hun voordeel doen :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:55

Oh nou, ziedaar :j
Bedankt voor de toelichting Rije :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:37

Powerreiner, bedankt! Dit is iets waar ik wat mee kan. Ik ben alleen gewend te beginnen met weinig druk en dit dan op te bouwen? Hoe doen jullie dat dan? Pak je een paard dan expres een keer met een wat zwaarder bit om hem scherper op de hulpen te krijgen? Dat je een paard in de training zeg maar ' over druk' geeft waardoor hij uiteindelijk naar minimale druk luisterd? Dan werk je 'andersom'? Je begint toch juist met weinig druk en alleen als het nodig is ( en wat is dan nodig? Want ik vind het paard netjes lopen) voer je de druk op?

Nu vind ik het boeiend en heb ik het idee dat ik wat kan leren!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:00

Ik heb je een PB gestuurd

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:58

Om te corrigeren durf ik ook best veel druk gebruiken. Van zodra paard nageeft laat je los. Op die foto waar jullie allemaal dood over vallen zie ik gewoon een ruiter die haar paard vraagt zijn neus en rug te geven. Zolang het paard wringt houd je de druk aan. Geeft hij na, laat je los. Een seconde nadien heeft ze waarschijnlijk been en hand weer los. Op de foto zie ik het paard drammen in het bit, dus zeker niet het moment om los te laten. Laat je op dat moment wél los, leer je ze wringen en druk ontwijken. Eén hand of twee met bit maakt niks uit. Iedereen pakt er al eens zijn tweede hand bij op training.
@Essie : en bij het zien van een freestyle proef waar SW tuigloos rijdt, worden ze echt helemaal lyrisch :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:20

@Sevke: wie zijn "ze" in jouw verhaal? >;)
Ik vind de zgn geheimtaal waarin je schrijft een tikkeltje denigrerend?

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:28

Ik ga even nergens commentaar op geven maar wat een práchtig paard heb je TS! +:)+

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:38

Ik weet niks van western, dus ik kan geen commentaar geven.

Je hebt wel een prachtig paard!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:32

@ sevke: Jij ziet veel dingen op de foto's die ik niet zie zeg. Als ik het goed begrijp heeft het paard naast dat hij zijn mond open doet ook nog het probleem dat hij zijn neus en rug niet goed houd en ook nog dramt op het bit?

Dan snap ik helemaal niks meer van de positieve reactie's van de western kenners :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:43

Moderatoropmerking:
Het is op WN-ITP niet verboden om rijtechnisch commentaar te geven. Ik wil wel vragen om respectvol naar elkaar te reageren. Bokt is een forum waar een discussie prima op zijn plek is, mits deze netjes gevoerd wordt. Bedankt alvast!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:53

ruitje schreef:
@ sevke: Jij ziet veel dingen op de foto's die ik niet zie zeg. Als ik het goed begrijp heeft het paard naast dat hij zijn mond open doet ook nog het probleem dat hij zijn neus en rug niet goed houd en ook nog dramt op het bit?

Dan snap ik helemaal niks meer van de positieve reactie's van de western kenners :o

Ik denk dat wat Sevke bedoeld is dat TS haar paard op die foto oppakt omdat hij vlak daarvoor een beetje uit elkaar viel (dus niet meer over de rug). Logischerwijs pakt TS de teugels op en drijft tegelijkertijd om het paard weer in de juiste houding te krijgen. Gevolg is dat het paard zijn mond open doet.

Dit is heel normaal hoor, niet alleen bij de western.