[SGW] Zo kun je een eventingpaard ook trainen.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:25

Als je het vraagt weet je het zeker. Nee heb je, ja kun je krijgen :D

Ik zou er alleen voor waken om op je eigen houtje te gaan oefenen als je er geen ervaring mee hebt. Er zijn genoeg snuffelclinics voor eventing waar je op een gecontroleerde manier je paard aan deze hindernissen kunt blootstellen. Voordat er ongelukken gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-01-14 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:26

Cassidy schreef:
Als je het vraagt weet je het zeker. Nee heb je, ja kun je krijgen :D

ik ga het met beter weer is proberen te regelen! al denk ik niet dat Deurne gaat lukken ;)

Cassidy

Re: Zo kun je een eventingpaard ook trainen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:27

Ik heb mijn bovenstaande post aangepast. Kijk eens naar een introductiecursus eventing of zo. Voordat je paard zich zo bezeerd dat hij het helemaal niet meer voor je wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:30

jaa ik vind het sowieso een fijner idee als er iemand bij is die er wat meer verstand van heeft, zeker de eerste keer :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:45

Superleuk, en het paard heeft er veel plezier in!

Enige risico vind ik alleen wel het werken aan een lange leadrope in zo'n open ruimte. Je ziet ook dat hij hem soms maar net houdt (ook geen handschoenen aan) en ook af en toe zelf grip op de grond kwijt raakt. Als het paard zich op dat moment uit joligheid lostrekt gaat hij het hele terrein over met een lang touw eraan ....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:58

Als het een afgesloten terrein is kan het geen kwaad.
Geen handschoenen aan is perfect, kan de persoon op de grond niet blijven trekken aan dat touw en het dier onnodig sterk maken. Op het moment dat de leadrope door de handen schiet en de man dreigt brandblaren te krijgen moet hij wel loslaten. Zorgt ervoor dat je licht blijft, en niet al te veel kunt gaan trekken aan die leadrope.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:08

misschien een stomme vraag, en een beetje off-topic, maar is er een groot verschil tussen een leadroop en een gewone longeerlijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:15

Leadrope is rond, heeft een verzwaard stukje achter de clip waardoor het meteen stil blijft hangen als jij stopt met aanwijzing geven.

Kijk maar wat een leadrope doet. Voorbeeld 12 voet, 22 voet, 45 voet rope. En hoe klein je aanwijzing kan zijn zodat je paard het voelt.

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHdAa4

Longeerlijn is langer, licht, plat. Wiebelt door als je stopt met aanwijzingen geven. Zorgt voor ruis.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-01-14 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:16

ahh zo, dankje :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:17

Heb een filmpje bijgevoegd. Helaas duitse voice-over, maar het maakt veel duidelijk.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:19

Anoniem schreef:
misschien een stomme vraag, en een beetje off-topic, maar is er een groot verschil tussen een leadroop en een gewone longeerlijn?

Grootste effect is dat een lange leadrope een stuk zwaarder is dan een gewone longeerlijn, dus je hulpen komen veel beter door bij je paard. :j

Je moet er daardoor ook zelf aan wennen als je er mee gaat werken. ;)
Ik zou nu geen gewone lijn meer willen, vind een leadrope veel fijner.
Overigens zijn er ook goedkope uitvoeringen van leadropes te koop, en die zijn ook minder zwaar, dus om eens mee te beginnen misschien wel zo prettig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:30

simodi schreef:
Enige risico vind ik alleen wel het werken aan een lange leadrope in zo'n open ruimte. Je ziet ook dat hij hem soms maar net houdt (ook geen handschoenen aan) en ook af en toe zelf grip op de grond kwijt raakt. Als het paard zich op dat moment uit joligheid lostrekt gaat hij het hele terrein over met een lang touw eraan ....

Dat losse en speelse vond ik juist het mooiste van het hele filmpje. Het geeft een boodschap af van 'kijk, het moet niet altijd perfect, een goed opgevoed paard kun je al wat ruimte geven'. Dat is eigenlijk mijn doel als ik met paarden werk, terug naar de kindertijd, niet altijd overal het gevaar van inzien. Niet meteen dramatische leiderschapsconsequenties verbinden aan het feit dat je paard niet schuin achter je loopt bv. Heerlijk bevrijdend! :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:33

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:34

Dat komt niet zomaar aanwaaien, wat je in dat laatste filmpje met Honza Blaha ziet, daar werk je naartoe, met de leadrope.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:18

hmm ik ga me is wat meer verdiepen in al dat grondwerk, vind het erg interessant! kijken of er hier iemand in de buurt ook les in geeft :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:23

Cassidy schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Wat me wel opvalt is dat Clinton Anderson (link 2e post) specifiek zegt dat je alles wat je de ene kant op doet ook van de andere kant moet doen. Bij de video in de eerste link zie ik 1x het touw van links naar rechts gaan, voor de rest wordt toch veel van de linkerkant gewerkt.

Ik vind het heel erg grappig dat je een trainingsprogramma van maanden, te koop op DVD en samengeknipt tot een aantal uur, en dan op Youtube gezet in een samenvatting van 6 minuten, op grond van deze 6 minuten zo kunt analyseren dat je tot de conclusie komt dat de persoon op het filmpje het uiteindelijk allemaal anders doet dan dat hij beweert te doen.

Mocht je willen weten wat er vooruit is gegaan (en ook dit is een geknipte samenvatting):

http://www.youtube.com/watch?v=0YWrC4erZ-o

Paardje is een jonge uit het wild weggevangen Mustang, die nog niets kent.

Dat trainingsprogramma dat jij bedoelt is van Clinton Anderson? Dat is de persoon die zegt "alles van ene kant, dan ook van de andere kant".
Mijn opmerking over links/rechts gaat over de video uit de eerste link, in de link van Prrrr staat er een naam bij: Courtney Cooper. En in de paar minuten die op video staan zie ik Courtney meer van links werken dan van rechts. That's all ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:59

Courtney Cooper heeft het zo opgeleide paard gekocht via Richard Sheane - en zeker weten niet de persoon in het filmpje. Courtney is een vrouw...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:09

Ken Courtney niet, persoon in filmpje ook niet, vandaar de verwarring (vond het al wel een vrouwelijke naam, maar je weet maar nooit O:) )
Blijft dat de opmerking over links/rechts niet over de mustang ging maar over het werken met Vendi ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:19

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:26

Geweldig filmpje TS! Zo prachtig om te zien hoe het paard reageert.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:34

ik vind het een geweldig filmpje, maar wat ik er wel aan mis is het ritme houden na de hindernis. Paard wordt vrijwel iedere keer direct doorgestuurd na de hindernis (kan niet anders door de longe), en krijgt de kans daardoor niet om een paar passen simpel te galopperen. Ritme en gemakkelijk doorgaan na de hindernis is wel essentieel in de cross, en die mogelijkheid krijgt het paard hier niet. Op afsprongen e.d. is dat nog niet zo'n probleem, maar zeker op 'gewone' hindernissen zou ik het paard veel meer voorwaarts willen zien.

Degene hierboven die aan de longe zou willen beginnen om kennis te maken met eventing, zou ik heel sterk aanraden dit niet te doen (en zeker niet op eigen houtje) maar een 'puppy' les af te spreken met een ervaren instructeur.
Een keer aan de hand wat stappen over boompjes, en door het water, is trouwens wel een aanrader, maar echt springen zou ik persoonlijk liever onder de man oppakken. Ik heb toevallig zondag voor het eerst een 'cross'lesje gedaan met ons puppy (alweer vijf, maar nog behoorlijk groen en ook geen noemenswaardige springervaring), en dat was idd ook gewoon lage boompjes, stapepen en draven door het water en een wat hoger sprongetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:08

denk dat je het over mij hebt.
Daarom vroeg ik ook even wat precies het verschil was ;)
zoiets zou ik ook wel willen hoor, een les, (op eigen houtje was ik sowieso niet van plan) maar vroeg me af of dat hier ook kon speciaal voor (jonge) paarden die hier nog nooit mee te maken hebben gehad

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:26

wat ik zou doen is eens bellen met een crosstrainer en daar een priveles afspreken, zodat jullie in je eigen tempo kunnen kennis maken. In jouw buurt zit oa
www.hcdeschalm.nl (Renswoude)
www.deheumstede.nl (Hernen bij Nijmegen)
en hier op Bokt zou je Katja een berichtje kunnen sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:27

ik ga er even naar kijken, bedankt! wil eerst hier in de buurt was grondwerklessen nemen, en dan van de zomer even hierna kijken :)

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:39

Wat grappig! Grondwerken in deze tak van de sport nog nooit gezien. Wel enorm leuk om te zien :))