[WN] Binnenbak niet geschikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 10:10

crazycactus schreef:
Patchje schreef:
Ik denk helaas dat het naar mij toe komen niet veel nut heeft, of ik moet een bak huren op m'n oude manege.

Waarom... voor de basisoefeningen is het niet belangrijk wat voor bodem je hebt.

Oh, even vergeten dat het om basis oefeningen gaat :+ Excusses!

Anoniem

Re: Binnenbak niet geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:36

Staat je paard eigenlijk wel op plates?

Voor de rest eens met de rest; eerst de basis! Zo belangrijk en ook leuk om te trainen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:14

Ook als jij of je paard alle oefeningen goed beheersen, is het belangrijk elke dag basis te trainen.

Er zijn meer mensen die geen geschikte bodem hebben. Veel trainen thuis basis zoals; overgangen, zijgangen etc. Overgangen zijn er veel he?! ik doel even op; verzameld, arbeidsgang en verruimde gang in alle 3 de gangen. Dan kun je binnen die gangen schakelen, maar ook bijv van verzamelde stap naar verruimde draf, snap je? Of van verruimde galop naar verzamelde stap en andersom etc etc. Maar ook binnen de stap veel schakelen bijv.
En wat gezegd wordt, stelling, balkjes. Maar je kan ook werken aan je cirkels. Kleine cirkels goed rijden zijn goed voor het spinnen, grote cirkels netjes rijden zijn belangrijk en daar weer in schakelen.
Rechte lijnen rijden als basis voor je rundown. Stil zetten en achteruit. Je kan zoveel doen. Maar bouw dingen op en ga met je trainer aan de slag om al die dingen netjes te doen en goed af te werken. Er is zoveel te oefenen.

Degene die jou lesgeeft is van de stal waar je net weg bent? Kan me best vorstellen dat diegene dan zegt bij oefeningen; je bent zelf weg gegaan van onze westernstal met reiningbodem. Professioneel is het niet, maar ja.........

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 15:41

VivaLaVida schreef:

Voor de rest eens met de rest; eerst de basis! Zo belangrijk en ook leuk om te trainen!

Jep, gaan we aan werken! ;) En nee, staat niet op plates, wel op ijzers maar we zijn nog niet zover met de stop dat ik plates nodig heb nog. Ook gaan de ijzers in de winter er van af.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 15:48

superpony schreef:
Ook als jij of je paard alle oefeningen goed beheersen, is het belangrijk elke dag basis te trainen.

Er zijn meer mensen die geen geschikte bodem hebben. Veel trainen thuis basis zoals; overgangen, zijgangen etc. Overgangen zijn er veel he?! ik doel even op; verzameld, arbeidsgang en verruimde gang in alle 3 de gangen. Dan kun je binnen die gangen schakelen, maar ook bijv van verzamelde stap naar verruimde draf, snap je? Of van verruimde galop naar verzamelde stap en andersom etc etc. Maar ook binnen de stap veel schakelen bijv.
En wat gezegd wordt, stelling, balkjes. Maar je kan ook werken aan je cirkels. Kleine cirkels goed rijden zijn goed voor het spinnen, grote cirkels netjes rijden zijn belangrijk en daar weer in schakelen.
Rechte lijnen rijden als basis voor je rundown. Stil zetten en achteruit. Je kan zoveel doen. Maar bouw dingen op en ga met je trainer aan de slag om al die dingen netjes te doen en goed af te werken. Er is zoveel te oefenen.

Degene die jou lesgeeft is van de stal waar je net weg bent? Kan me best vorstellen dat diegene dan zegt bij oefeningen; je bent zelf weg gegaan van onze westernstal met reiningbodem. Professioneel is het niet, maar ja.........

Goeie raad! Het probleem is dat dit de enige western trainer is die ik ken in mijn omgeving, volgens mij ook maar de enige, maar dat weet ik niet zeker... Toevallig weet ik dat de stal een beetje in de financiële problemen zit en mij dus niet zo snel weg zal jagen. :+ Hij heeft ook geen gemene dingen gezegd over dat het dom was om te verhuizen enz. Zal hij ook niet zo snel doen denk ik. Ik heb wel genoeg huiswerk de komende winter! Dus zal mij zeker niet vervelen! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:17

Patchje schreef:
VivaLaVida schreef:

Jep, gaan we aan werken! ;) En nee, staat niet op plates, wel op ijzers maar we zijn nog niet zover met de stop dat ik plates nodig heb nog. Ook gaan de ijzers in de winter er van af.

Dan zou ik al helemaal die stops laten voor wat het is... tot ie op plates staat en je een goede bodem tot je beschikking hebt. Okee was je nu waarschijnlijk al van plan, maar toch..een hardnekkige peesblessure heb je zo en dan heb je spijt als haren op je hoofd!
Hoop dat je inspiratie hebt nou om lrkker verder te trainen :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:08

Ook voor de basis van de stop kun je beter een geschikte bodem kiezen. Als het paard zich pijn doet bij de eerste stopjes dan vergeet hij dat niet meer!

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:05

loveRamiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:22

ik weet niet of het mogelijk was, maar de beste oplossing lijkt mij terug te gaan naar de oude stal en vragen of ze jouw eigen brok (of wat je je paard ook geeft) willen geven, als je die gewoon zelf koopt, ofzo. Een goede bak is natuurlijk wel zo fijn en je paard moet je natuurlijk wel behoeden voor blessures :)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:24

Patchje schreef:
Haha tja, niet alles is perfect toch? Maar ik heb dan wel weer het geluk een goede reining bodem 10 min. verderop te hebben! Dus ik mag eigenlijk niet klagen.

Waar ergens ga je dan rijden als ik vragen mag? En waar sta je nu? :)
Ik kom ook uit die omgeving namelijk..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:08

rapido schreef:
Ook voor de basis van de stop kun je beter een geschikte bodem kiezen. Als het paard zich pijn doet bij de eerste stopjes dan vergeet hij dat niet meer!

Dat is zo. Zeker niet doen op een ongeschikte bodem. Maar ik doelde zelf met de basis meer op overgangen, dus achterhand sterk maken en stop en achteruit. Maar bij laatste misschien idd uitkijken. Mocht ie snel gaan zitten, zou ik vooral overgangen doen en achteruit apart, puur achterhand training.
En kleine cirkeltjes voor spins. Op cirkeltjes ook met binnen en buiten stelling werken en een paar keer vlot wegrijden uit zo een cirkeltje. Eerst stap, maar daarna draf.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 15:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:51

Oh dat was jij! Nee zou ook niet meer terug gaan dan.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:01

Hmm. In je openingspost schrijf je dat je paardje drie meter trekt in zijn stops. Zonder plates en op een ongeschikte bodem, blijkbaar. >;)
Daar heb ik nogal wat bedenkingen bij. Ofwel is jouw paard een uitzonderlijk natuurtalent, ofwel kun jij erg goed overdrijven, want dat zullen je er niet veel nadoen.
In elk geval : voor het welzijn van je pony : doe dat aub niet meer ! Je lijkt te smeken om een blessure. Ik stel mij trouwens ook vragen bij je instructeur, die blijkbaar stoptraining geeft aan een paard zonder aangepast beslag...

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 07:00

sevke schreef:
Hmm. In je openingspost schrijf je dat je paardje drie meter trekt in zijn stops. Zonder plates en op een ongeschikte bodem, blijkbaar. >;)
Daar heb ik nogal wat bedenkingen bij. Ofwel is jouw paard een uitzonderlijk natuurtalent, ofwel kun jij erg goed overdrijven, want dat zullen je er niet veel nadoen.
In elk geval : voor het welzijn van je pony : doe dat aub niet meer ! Je lijkt te smeken om een blessure. Ik stel mij trouwens ook vragen bij je instructeur, die blijkbaar stoptraining geeft aan een paard zonder aangepast beslag...

Haha, maar toen zat ik er helaas niet op :+. Hij kan het wel, maar toen zat m'n instructeur d'r op. En dat was op m'n oude manege, dus op goede bodem. :) Zelf is het één keertje gelukt om 3 meter te trekken, maar dat was eigenlijk een ongelukje... Had het niet aangegeven, maar stopte precies op een beetje vochtige plek, en gleed toen wel ver door :+. Maar dat wel allemaal op goede bodem hoor. ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:58

Maakt niet uit. Je gaat je paard niet stoppen zonder aangepast beslag. Nooit. In geen enkele omstandigheid. Op geen enkele bodem en met geen enkele ruiter. Als wij jonge paarden starten, gaan ze op babyplates van zodra er een beetje basis op zit. Dan mogen ze wat wennen aan het beslag en DAN PAS wordt er begonnen met de stoptraining. Zeer zachtjes aan en vanuit draf. Maar ze lopen dan wel al op plates. Ik heb nog nooit geweten, echt nog nooit, dat er een sliding stop ( dus niet zo'n horsemanship-stopje) gevraagd wordt aan een paard wat niet op plates loopt. Nog nooit. Een paard kán gewoon niet doorglijden zonder plates, dan boort hij gewoon de grond in, blokkeert en doet zich pijn. Ik wordt echt niet vrolijk van jouw begeleiding, hoor. Jammer genoeg zijn er heel veel die op die manier 'western' rijden. Gaan maar wat 'stoppen' en 'spinnen' zonder aangepaste bodem of beslag, totaal ongehinderd door enige kennis van zaken. Jammer.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 19:37

Das waar, tja, begeleiding wordt even uitzoeken, er zijn namelijk niet zoveel (goede) western instructeurs... Even een vraagje: verschild de prijs ook in babyplates en normale plates. Heb gehoord dat de babyplates minder lange takken hebben, maar heeft het ook echt zin om er plates onder te zetten als ik maar 1 keer per week kan stoppen?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:40

Prijs van babyplates en gewone plates is hetzelfde. Ik betaal 95 €. Ook als je maar één keer in de week stopt, zelfs al was het maar één keer in de maand, moet je je paardje op plates zetten. Geen plates = niet stoppen. Nooit, in geen enkel geval, ook niet één keertje. Stoppen zonder plates is als rolschaatsen met vierkante wielen. Je kunt je wel voorstellen hoe zoiets voelt ?
Ik vind het vreemd dat jouw instructeur gewoon stoptraining geeft, zelfs zélf met je paard gaat stoppen, zonder aangepast beslag. Ik heb zoiets nog nooit gehoord, eerlijk gezegd.
Kijk ook goed rond voor een smid die het kent om plates te zetten, want niet iedere smid kan het.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:04

Sevke, ik heb het wel vaker gehoord. Trainers die zeggen, als een paard 1 meter stopt doen we er plates onder.
We weten niet zeker hoe de trainer van TS dingen uitlegt en bedoeld. 3 meter zonder lijkt me echt heel knap. Maar goed, er zijn zoveel verschillen qua trainen. Ook bijv bit keuze etc etc. Het is aan jezelf om grenzen te stellen en verder te kijken. Niet alles voor zoete koek nemen, omdat je onervaren bent. Bij twijfel om je heen kijken en luisteren.

Van ts is het wel super dat ze al stappen onderneemt om het goed te willen doen.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 13:17

Tja, vreemd genoeg staan de paarden in de lessen ook niet op plates, maar die worden ook niet goed verzorgt, te kleine stallen, te weinig hooi... Goed, helemaal met jullie eens! Het is gewoon prut! (duurde ff voordat ik het ging inzien, :+ maar als je de hele boel bij elkaar pakt zit er bijna niks positiefs aan) Ik wil graag een betere instructeur. Ben ontzettend blij dat ik m'n paard er niet meer stal.

Even over de plates, is het wel een goed idee om alleen plates in de zomer te hebben (wat denk ik niet handig is omdat ik veel buitenrij) of in de winter (heb mijn moeder gerust gesteld dat ik de hoefijzers eraf laat halen in de winter)? In de winter lijkt me logischer, maar dan is m'n moeder weer kwaad dat ik er plates onder laat zetten :+, of ik moet het zelf gaan betalen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:50

Tja, je kunt niet alles willen , he ;) Buitenrijden met plates is perfect mogelijk, als je paard gewoon is van ermee te lopen. Maar dan zullen ze natuurlijk wel sneller slijten, wat je moeder niet zo leuk zal vinden.
Ik zou de ijzers er deze winter gewoon vanaf laten. Train gewoon een beetje basiswerk, en dan kun je in het voorjaar, als het ijzerseizoen er opnieuw is, plates laten opzetten en stoptraining doen. Anders moet je je focus verleggen naar horsemanship of zo, daar heb je geen plates voor nodig. Dan kun je ook eens een wedstrijdje meepikken, en blijft het ook spannend. Er is meer in de westernsport dan reining alleen.

@ superpony : ik vind dat raar. Ik heb al meerdere tainers gehad, ken ook wat volk in de reiningsport, en voor zover ik weet is het altijd : eerst plates, daarna stoptraining. Je gaat van zo'n dier toch niet vragen om te sliden zonder plates ? Dat is smeken om blessures. En om een onwillig paard. Ik vind dat de omgekeerde wereld. Zelf zeg je toch ook niet : als ik 5 km kan lopen op mijn sloffen, dan koop ik mij een paar sportschoenen ???

Trouwens TS : ik vind je een fijn en verstandig kind. Je denkt na over de dingen, reageert beleefd en je bent respectvol naar je ouders toe die je toelaten een paard te hebben. Chapeau ! +:)+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:16

Sevke, mee eens. Maar ik ben het wel meerdere keren tegengekomen, hier in Nederland dan. Maar misschien dat ook die trainers nu weer anders werken, want tijden veranderen wel.
Die zeiden in ieder geval; Pas als een paard een meter glijdt doe je er plates onder, dus tja.......Ken ook zat mensen die in niet geschikte bodems glijden......

Wat ts betreft, helemaal waar. Ze doet keihard dr best en neemt adviezen goed aan, is op onderzoek, dus respect, hartstikke goed! Ik hoop dat ze iemand vind die haar goed kan begeleiden. Lijkt mij juist leuk om een serieuze jeugdruiter goed op weg te helpen.

Succes ts en gewoon vragen als je iets niet weet. Vaak krijg je meerdere meningen en dan moet je eenbeetje de weg bewandelen die goed voelt.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 18:50

sevke schreef:
Tja, je kunt niet alles willen , he ;) Buitenrijden met plates is perfect mogelijk, als je paard gewoon is van ermee te lopen. Maar dan zullen ze natuurlijk wel sneller slijten, wat je moeder niet zo leuk zal vinden.
Ik zou de ijzers er deze winter gewoon vanaf laten. Train gewoon een beetje basiswerk, en dan kun je in het voorjaar, als het ijzerseizoen er opnieuw is, plates laten opzetten en stoptraining doen. Anders moet je je focus verleggen naar horsemanship of zo, daar heb je geen plates voor nodig. Dan kun je ook eens een wedstrijdje meepikken, en blijft het ook spannend. Er is meer in de westernsport dan reining alleen.

@ superpony : ik vind dat raar. Ik heb al meerdere tainers gehad, ken ook wat volk in de reiningsport, en voor zover ik weet is het altijd : eerst plates, daarna stoptraining. Je gaat van zo'n dier toch niet vragen om te sliden zonder plates ? Dat is smeken om blessures. En om een onwillig paard. Ik vind dat de omgekeerde wereld. Zelf zeg je toch ook niet : als ik 5 km kan lopen op mijn sloffen, dan koop ik mij een paar sportschoenen ???

Trouwens TS : ik vind je een fijn en verstandig kind. Je denkt na over de dingen, reageert beleefd en je bent respectvol naar je ouders toe die je toelaten een paard te hebben. Chapeau ! +:)+

Nou, best groot compliment! :o Maar daar moet je m'n ouders voor bedanken, opvoeding he! :+

Superpony: Bedankt! Ik heb al iemand gevonden die me even wil helpen, is geen echte trainer, maar heeft wel ver in de westernsport gezeten! :) Verheug me nu al!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:21

Succes, dan ! Zo'n jong enthousiast iemand komt er wel. Houd je ons wel op de hoogte ? :)

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 20:25

Tuurlik :)!