[WN] Wat vinden jullie van de nieuwe WRAN regels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margrietjuh

Re: Wat vinden jullie van de nieuwe WRAN regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:03

Ja dat is zeker zo, ik snap ook absoluut jou standpunt. Voornamelijk omdat ik daar juist tegenaan loop met mijn jonge paardje ;)
Daardoor zie ik de L4 nu wel als een flinke uitdaging, wat mij dan weer juist extra motiveert! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:05

Mijne is 14 en de komende tijd gaat hij de ring niet in maar zelfs dan vind ik het spannend genoeg :P Och we zien wel. Ik weet dat hij zich uitslooft op wedstrijden en een tandje bij zet dus aan hem zal het niet liggen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:49

Nu heb ik dus gehoord dat iedere ruiter nu de kans krijgt om een promotie naar een hoger level aan te vragen... Klopt dat?

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:52

Zit ook te twijfelen of ik al naar de L2 ga.. :p

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:55

Ik blijf lekker nog even doormodderen in de L3 :P (was toch al van plan de 75 pnt vol te maken) :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:04

Gimme_Spurs schreef:
Klopt dat?

Nee

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:44

misschien een domme vraag hoor
maar wat was ( is) er eigenlijk mis met beginner- amateur- open indeling?
jeugd zou imo in alle klassen kunnen starten of voeg daar evt een jeugdklasse aan toe en imo heb je een goede constructie.
het levelsysteem is destijds ingevoerd om de kwaliteit van ruiters te verhogen meen ik, dit is helaas jammerlijk mislukt. daarnaast zijn klasses over het algemeen veel kleiner geworden wat het ook niet leuker maakt om te rijden imo. Voor mij zou het in dit geval vooruitgang zijn om terug te gaan naar een oud systeem.
als er nog andere redenen en dus evaluatiepunten voor het levelsysteem zijn die ik niet ken hoor ik deze graag, ben benieuwd hoe deze ervaren worden nml.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:46

Had aansluiting bij de KNHS er niet iets mee te maken?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:49

pas in een veel later stadium is dat als argument gebruikt.

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:13

Ik heb ook gehoord dat je straks per onderdeel in verschillende levels kunt starten... Of is dat een broodje aap? Bijvoorbeel L3 reining, L2 pleasure etc.. Aangelang je punten per onderdeel. Hoe zit dat dan?

jelson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:36

Dat was concept, maar zie je idd nergens terug..

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:11

Wat mij betreft hoeft dat ook niet.. Wordt het niet bepaald overzichtelijk van ;)

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 23:07

Idd word het nog meer een zooitje....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:36

Romkabouter schreef:
Buiten het feit of je het wel of niet met regels eens bent, ben ik altijd nieuwsgierig naar de visie/gedachtengang achter bepaalde regels.

Jij geeft aan dat er goed over nagedacht is, maar kun je dan ook (je doet tenslotte de PR) aangeven wat de visie is achter het volledig schrappen van degradatie (behalve 2 jaar niet starten) en wat de visie is achter de introductie van het toplevel?

Jammer dat er nog geen antwoord op mijn vragen is, dit vind ik namelijk erg interessant om te weten.

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 07:52

Ik heb geprobeerd alles te lezen en de vragen en opmerkingen te plaatsen.
Het wordt een beetje lastig om overal op te reageren.
Ik wil best e.e.a. proberen uit te leggen en de onderliggende gedachte uit de doeken doen.
Helaas zit ik in een periode waarin ik niet heel veel tijd heb, maar ik ga proberen iedereen te antwoorden.
Overvoer me niet met vragen, als je ziet dat er nog veel vragen niet beantwoord zijn graag ff wachten met een nieuwe vraag.
Dat houd het overzichtelijk.
Je mag me natuurlijk ook tijdens het DWF altijd aanspreken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:30

Dat je geen tijd hebt lijkt me duidelijk, maar ik verwacht vanuit de WRAN een visie en niet van jou.
Dit omdat jij geen zitting hebt in het bestuur en de visie toch in ieder geval gezamelijk tot stand is gekomen?
Aangezien Alice de PR doet, leek zij me de persoon om deze vraag aan te stellen.
Op het DWF ga ik niet zijn.

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:55

op de laatste LV van de WRAN is er een nieuwe regelboekcommissie benoemd bestaande uit Miranda van der Kruys, Marijke Kuys en ondergetende.
Deze commissie heeft aan de basis gestaan van de regelboekwijzigingen zoals die er nu zijn.
Ik denk, dat ik beter antwoord kan geven dan Alice, maar vragen aan mij stellen is iedereen geheel vrij en zoals het aan ieder geheel vrij is om ze niet te stellen.

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:57

krijgen we het nieuwe regelboek vanzelf opgestuurd?

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:47

Voorlopig komt er een bijlage bij het oude regelboek.
In 2014 zal een nieuw regelboek worden uitgegeven.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:06

Jan_Trel schreef:
op de laatste LV van de WRAN is er een nieuwe regelboekcommissie benoemd bestaande uit Miranda van der Kruys, Marijke Kuys en ondergetende.
Deze commissie heeft aan de basis gestaan van de regelboekwijzigingen zoals die er nu zijn.

Kan ik hieruit concluderen dat de huidige regelwijzigingen niet de visie van het bestuur, maar van de regelboekcommissie weergeven?
Dan kan wellicht één van andere leden hier nog vragen beantwoorden zodat jij je aandacht volledig op je andere werkzaamheden kunt richten.

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:42

ik heb aangeboden om vragen te beantwoorden en heb geen behoefte om op andere opmerkingen te reageren.
Als je lid bent van de WRAN kan je je wenden tot het bestuur als je specifieke vragen hebt over hun visie, dat doe je niet via een internet forum.
Als je geen lid bent van de WRAN hoef je je ook niet druk te maken om zaken die de WRAN aangaan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:28

Ik ben lid, maar wenden tot het bestuur geeft me alleen maar een onwillende voorzitter of zwijgende bestuursleden dus dat schiet niet op.

Maar ik stel toch geen rare vraag ofzo :?
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de visie achter de regels, volgens mij is dat prima te beantwoorden op een openbaar forum?
Als je geen tijd hebt om antwoord te geven, kun je wellicht iemand anders van de commissie attenderen op dit topic.

Ik probeer me neutraal op te stellen en gewoon normaal antwoord te krijgen. Ik proef een stekelige ondertoon die volgens mij absoluut overbodig is.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:55

Ik ben ook wel erg benieuwd naar die visie, dus wat mij betreft graag in dit topic :j

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:27

Romkabouter schreef:
Ik ben lid, maar wenden tot het bestuur geeft me alleen maar een onwillende voorzitter of zwijgende bestuursleden dus dat schiet niet op.

Maar ik stel toch geen rare vraag ofzo :?
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de visie achter de regels, volgens mij is dat prima te beantwoorden op een openbaar forum?
Als je geen tijd hebt om antwoord te geven, kun je wellicht iemand anders van de commissie attenderen op dit topic.

Ik probeer me neutraal op te stellen en gewoon normaal antwoord te krijgen. Ik proef een stekelige ondertoon die volgens mij absoluut overbodig is.

Die stekelige ondertoon komt omdat ik aanbied om vragen over regels te beantwoorden en we dan ineens over het bestuur van de WRAN beginnen. Ik weet dat je aardig kan discusieeren en ik kan dat ook, maar ik heb geen zin om op dit moment alle meelezers daarmee te amuseren.
Ter info wil ik je wel meegeven dat de regels zijn opgesteld door de regelgevingscommissie en zijn besproken met het bestuur. Er is ook een discussie geweest tussen bestuur en regelboekcommissie en dat heeft uiteindelijk geleid tot wat er nu staat. Door het benoemen van de regelgevingscommissie heeft de ALV het vertrouwen gegeven aan deze commissie om de regls te herzien. Op de alv van 2014 kunnen de leden het pakket regelwijzigingen afwijzen, dan wordt alles teruggedraaid en moet een andere regelgevingscommissie worden benoemd die dan weer opnieuw begint. Het is niet mogelijk om op de AVL individuele regels ter discussie te stellen. Als de ALV accoord gaat met de wijzigingen wordt er een nieuw regelboek uitgegeven. Dit is de procedure zoals die gevolgd gaat worden.
Achter elke wijziging zit een idee, vraag je om de visie achter het hele pakket dan zou je dat als volgt kunnen omschrijven: de regels dusdanig aan passen om een zo groot mogelijk aantal WRANleden de mogelijkheid te bieden om op WRANerkende wedstrijden zich te kunnen meten met ruiters van hetzelfde niveau. Met in het achterhoofd het idee om qua regelgeving niet uit de pas te lopen met de landen om ons heen teneinde internationale samenwerking in de toekomst mogelijk te maken. Denk daarbij b.v. aan de mogelijkheid tot het opzetten van een Europese competitie etc. Dat laatste lijkt erg ambitieus, maar dit soort dingen spelen wel degelijk.

Waar ik eigenlijk op doelde zijn vragen zoals die eerder in het topic zijn gesteld, bv: waarom geen L5 op een C show.
De L5 is bedoeld voor kinderen vanaf 7 jaar. De L5 is puur een education klasse waarin geen punten zijn te verdienen. Deze kinderen zijn er niet bij gebaat om in een C show te worden losgelaten waarbij ze moeten (in)rijden tussen (veelal oudere) deelnemers, die dan ook weer rekening moeten houden met zeer beginnende ruitertjes.
Ook kunnen juyleden op een D show meer aandacht geven de deelnemers. leren is in deze klasse belangrijker dan winnen.
Het feit dat er op dit moment weinig D wedstrijden worden uitgeschreven is natuurlijk geen reden om er geen regelgeving voor te maken.
Ik begrijp best wel dat er mensen zijn die het graag anders geregeld zouden zien, maar de regelgevingscommisie ziet het vanuit het belang van het geheel en niet vanuit het belang van een individu. Sommige mensen zien de regels graag aangepast naar hun eigen omstandigheden. :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:06

Jan_Trel schreef:
Die stekelige ondertoon komt omdat ik aanbied om vragen over regels te beantwoorden en we dan ineens over het bestuur van de WRAN beginnen

Ja hallo, jij zegt toch dat ik me tot het bestuur moet wenden, ik ben daar niet over begonnen hoor :D

Jan_Trel schreef:
Ter info wil ik je wel meegeven dat de regels zijn opgesteld door de regelgevingscommissie en zijn besproken met het bestuur. Er is ook een discussie geweest tussen bestuur en regelboekcommissie en dat heeft uiteindelijk geleid tot wat er nu staat.

Dat is precies wat ik bedoel en het bestuur (of een vertegenwoordiger) zou dan toch ook in staat moeten zijn om die visie óók uit te dragen?

Jan_Trel schreef:
Dit is de procedure zoals die gevolgd gaat worden.

Maar daar heb ik het ook helemaal niet over, dat is prima. Ik had ook graag bij de ALV willen zijn maar soms zijn er andere prioriteiten.

Jan_Trel schreef:
Achter elke wijziging zit een idee, vraag je om de visie achter het hele pakket dan zou je dat als volgt kunnen omschrijven: de regels dusdanig aan passen om een zo groot mogelijk aantal WRANleden de mogelijkheid te bieden om op WRANerkende wedstrijden zich te kunnen meten met ruiters van hetzelfde niveau.

+:)+
Zo lastig was dat toch niet :D

Jan_Trel schreef:
Waar ik eigenlijk op doelde zijn vragen zoals die eerder in het topic zijn gesteld, bv: waarom geen L5 op een C show.
De L5 is bedoeld voor kinderen vanaf 7 jaar. De L5 is puur een education klasse waarin geen punten zijn te verdienen. Deze kinderen zijn er niet bij gebaat om in een C show te worden losgelaten waarbij ze moeten (in)rijden tussen (veelal oudere) deelnemers, die dan ook weer rekening moeten houden met zeer beginnende ruitertjes.
Ook kunnen juyleden op een D show meer aandacht geven de deelnemers. leren is in deze klasse belangrijker dan winnen.
Het feit dat er op dit moment weinig D wedstrijden worden uitgeschreven is natuurlijk geen reden om er geen regelgeving voor te maken.
Ik begrijp best wel dat er mensen zijn die het graag anders geregeld zouden zien, maar de regelgevingscommisie ziet het vanuit het belang van het geheel en niet vanuit het belang van een individu. Sommige mensen zien de regels graag aangepast naar hun eigen omstandigheden. :)

Ik vind de L5 voor kinderen een heel goed punt, en op zich het standpunt dat het alleen op D wedstrijd uitgeschreven wordt ook.
Alleen vrees ik dat ze buiten de boot gaat vallen, en aangezien de WRAN vind dat de jeugd de toekomst heeft is dat wel sneu voor die kids.
Maar misschien gaan er nu wel meer D wedstrijden georganiseerd worden, omdat de vraag stijgt, dat hoop ik wel :)

Het meest rare aan de regelwijzigingen vind het de toevoeging van het top-level, zou je daar ook nog de gedachtengang achter kunnen geven?
Het lijkt erop dat het puur is om profs/goede amateurs op het NK mee te kunnen laten doen, want die mogen daarin starten als het bestuur ze goed genoeg acht. Maar voor het NK gold toch altijd al dat het bestuur aanvullende regels kon instellen, dus ook bepalingen voor wie er wel en niet mag meedoen :D

Het probleem nu met het regelboek is, is dat het uit de pas gaat lopen met de EWU, en je geeft juist aan dat dat niet de bedoeling is.
Nogmaals: het is niet mijn bedoeling dat we verzandden in een oeverloze discussie hier, ik heb mijn mening over de regels gegeven en hoef daar niet perse over te diskuzeuren. Ik was vooral nieuwsgierig achter de visie achter de regels en dan vooral het toplevel.

Bedankt in ieder geval voor je toelichtingen tot zover :)