[WN] Prijzen quarters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Prijzen quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 16:52

Maar vergis je niet. Een huis, tuin en keukenpaard kan gezond en braaf zijn etc. Maar wil je wat reining oefeningen vragen, loop je toch vaak tegen dingen aan. Ik noem even reining, omdat ik geen ervaring heb met de rest eigenlijk.

Ik zie idd wel vaak paarden van bekende vaders. Ook zijn de moeders vaak wel van een bekende hengst, maar heeft merrie zelf niet veel gedaan. Bij hobbyfokkers hebben mensen zichzelf wel rijk gerekend, met een merrie kopen en daar af en toe een veulen uit halen. En idd alleen die bekende hengst wordt niet het perfecte paard.

Maar mensen trappen er wel in. Zie meer quarters en paints om me heen die te duur zijn aangeschaft en het net niet zijn, dan anders...........

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:27

DubbelDun schreef:
Uit zo'n kombi kan voor nog geen 1000 euro een veulen komen, wat dus ook voor een normale prijs (2000/2500) verkocht kan worden.
Als zo'n paardje een goede opvoeding en opgroei-mogelijkheden krijgt kan die met een goede training op Nederlands niveau gewoon meedraaien.

En wat versta je onder Nederlands niveau???
in de reining bijv moet je tegenwoordig met een aardig kaliber paard aan start komen wil je leuk mee draaien!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:35

Western bestaat niet alleen uit reining, al hebben reiners het daar wel moeilijk mee :D
Maar elk gezond paard kan leren spinnen en stoppen, alleen wil je op NK-niveau (en hoger) wat betekenen dan heb je idd wel meer aanleg nodig. Maar het is nog steeds niet gezegd dat een veulen uit reining-gefokte ouders dat ook waar gaat maken.

@superpony: idd zolang er mensen zijn die niet beter weten en denken dat zolang er maar Doc Bar op het papier staat dat ze iets goed hebben zul je die prijzen blijven houden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:43

De echte toppers halen hun beesten misschien net als bij de Endurance uit het buitenland. Voor zo'n kleine vraag kan je volgens mij in Nederland nooit gaan fokken. De markt wordt toch bepaald door de vraag en niet door het aanbod.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:57

helemaal geen onzin !
als je wilt fokken, zoek je een hengst, waarvan je denkt dat ie de minpunten van je merrie gaat verbeteren.sommige hengsten stempelen idd wat eigenschappen door, al komt het meeste zeker van de merrie. het meeste, maar niet alles.of mss wat meer prestatie in het bloed.
als je zomaar wat erop zet, ben je niet aan het fokken,maar vermeerderen.
en ik zeg nergens dat een achtertuin-merrie niet goed is. jij kwam zelf met die uitdrukking.maar als je die wilt laten dekken, dan neem je wel een hengst met toegevoegde waarde.of althans de verwachting ervan..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:14

DubbelDun schreef:
Western bestaat niet alleen uit reining, al hebben reiners het daar wel moeilijk mee :D
Maar elk gezond paard kan leren spinnen en stoppen, alleen wil je op NK-niveau (en hoger) wat betekenen dan heb je idd wel meer aanleg nodig. Maar het is nog steeds niet gezegd dat een veulen uit reining-gefokte ouders dat ook waar gaat maken.

@superpony: idd zolang er mensen zijn die niet beter weten en denken dat zolang er maar Doc Bar op het papier staat dat ze iets goed hebben zul je die prijzen blijven houden.

Oh heb ik geen moeite mee hoor, denk alleen dat voor bijv Pleasure hetzelfde geld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:30

@spicegirl; Jij begon met het woord 'achtertuin' of je hier nu hengsten of merries mee bedoelt het blijft een nare bijsmaak hebben alsof het iets inferieurs is. En dat bestrijd ik. Er zijn genoeg fokkers van naam die merries gebruiken die een privé-persoon allang naar de slacht gedaan zouden hebben, of iig niet meer mee gefokt.

Als je er als 'achtertuin-fokker' voor uitkomt dat je niet meer pretenties hebt dan een leuk gezond veulen te fokken wordt je al snel als vermeerderaar bestempeld en zelden kan een simpele hengst niet de goedkeuring wegdragen omdat ie geen showrecord heeft.

@rapido: je hebt gelijk; Pleasure is een bijzonder onderschat onderdeel.
Maar ook hiervoor geldt dat elk gezond paard kan leren om zijn gewicht te verplaatsen naar de achterkant en daarna langzamer in een bepaalde gang te gaan.
Dat dit door de mens tot in het belachelijke wordt gevraagd kan het dier niets aan doen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:44

jij leest het als inferieur.ik heb dat niet geschreven, en kan er niks aan doen dat jij dat negatief opvat.
ik bedoelde ermee, een ondoordachte keuze,meestal omdat ze de hengst kennen van hun stal/vriendin/buurman.en dat soort paarden, waar geen intensieve sport mee word beoefend (of dat goed of fout is, is weer een andere discussie ) , word zelden of nooit op de foto gezet, of gekeurd /getest op alle erfelijke afwijkingen.de hengst, die je alleen neemt, omdat ie voorhanden is.niet het soort, wat je in de Quarter ziet staan, zeg maar.( en nee, die vind ik niet allemaal geweldig..)
en nee, niet alle hengsten die nu ter dekking worden aangeboden zijn dat ook niet.maar het merendeel wel.ik zou het als eis stellen bij een evt. dekking.(heb gelukkig een ruin ).
en een leuk gezond veulen is ook de insteek van een goede fokker.
en als ik hier soms op bokt zie, de merries die ze willen laten dekken, waar je ook beter geen veulen van kan willen, zijn het vnl. de particulieren.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:53

Volgens mij gaat het nu over fokken O:)
Ik ben wel van mening dat dat een rol speelt in de prijs. Welke ouders het paard heeft is van belang, want de dekking ervan heeft ook een bepaalde waarde en staat ergens voor. Daarbij kan het weer belangrijk zijn voor de toekomst (merrie/evt verkoop)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:59

ik heb het ook over fokken ;) , en de factoren die meespelen in de prijs.
of je je merrie laat dekken door de hengst van de buurman (of ie al dan niet goed is, doet er ff niet toe ), voor 200 euries, of je laat m dekken door pakweg wijlen Gunner.
en fantasie prijzen hebben er velen, zowel particulieren, als de zgn. gegoede fokkers.maar vragen, is niet krijgen..

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:18

Van belang is ook wie het paard te koop aanbiedt. heb al meerdere malen een <5000 dollar paard aangeboden gezien in USA die dan in bijv. Duitsland bij een BNT aangeboden wordt voor >20000 euro. zo duur is dat vliegticket niet :)
Plus sommige trainers die een x bedrag bovenop jouw vraagprijs willen voor een 'goed' advies voor hun klant....met als gevolg dat de onwetende klant niet het meest geschikte paard krijgt maar degene waar de trainer het meest op verdiend....en waardoor paarden onnodig duur worden.
(wij adviseren mensen altijd om de trainer of een andere deskundige zelf te betalen voor hun bemiddeling zodat ze in ieder geval een objectief advies krijgen.)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 22:39

DubbelDun schreef:

Tja, heb het alleen over de reining, omdat ik daar alleen kijk, de rest me eigenlijk heel weinig interesseerd en dara dus ook niks van mee krijg. Dan ga ik daar dus niet over discussieren.

Bij de lage prijzen, denk ik ook wel, hoe kunnen ze het doen soms. Maar als je dan gaat kijken of goed luisterd, snap je wel dat het OF een heel moeilijk te verkopen paard is OF mensen er echt snel vanaf willen en zo hopen dat er een breder publiek op af komt.

Sommige paarden staan ook behoorlijk lang te koop en dat zijn niet alleen maar hele dure paarden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:48

bij erg lage prijzen zou ik ook argwanend zijn. je gaat ervan uit, dat er een addertje onder het gras zit.maar het kan idd net zo goed iemand zijn, die er gauw vanaf moet.helaas zijn verkopers niet altijd even eerlijk.dus een verkoop-praatje is al gauw gemaakt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 00:19

Ja, precies. Mijn moeder zegt altijd; heeft ie dan wel 4 benen??

Maar in de middenmoot ook wel. Als er mensen komen, voelen verkopers wel aan dat ze met het juiste verkooppraatje een paard best goed kunnen verkopen. Er zijn nog zat mensen die denken dat ze een topper hebben, omdat een paard ze zo verkocht is en ze dat maar al te graag wilde geloven.

Ik geef verkopers ook geen ongelijk. Dat er mensen zijn die hun paard noodgedwongen moeten verkopen is hartstikke rot. Maar geloof niet dat het altijd een reden is om bijv een paard ter waarde van normaal 7000, dan nu voor 3000 te verkopen.

Aan de andere kant, staan er paarden voor 7000 te koop die het niet helemaal waard zijn. Als de verkoper lang genoeg wacht vind je misschien iemand, maar de kosten lopen wel door.

Ik geloof ook best dat mensen nu haast geld hebben bijbetaald om hun paard te verkopen. Als een paard 3 a 4 jr is, basis training heeft gehad etc etc voor 3000-45000 bijv leg je er gewoon bij in principe.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:39

Maar wil je perse bij een particulier kopen?
Als ik jou was en een reining gefokte quarter/paint wil kopen en geen haast zou hebben zou ik nog een beetje sparen voor een leuk budget en naar een goede stal/fokker/trainer gaan waar ze eerlijke, goede en gezond gefokte paarden verkopen en je keurig geholpen word!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:55

is er zo 'n stal dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:00

Ik ken ook iemand die paarden voor veeeel te veel geld verkoopt. Ik vind het teveel geld maar blijkbaar de kopers niet dus is het dan teveel? Vraag me overigens nog steeds af hoe ze dat toch doet. Is geen western trouwens maar dressuur en spring paarden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:04

dan kom je weer terug op het oude gezegde ; een paard is waard, wat een gek ervoor geeft.

ik moet zeggen, als ik een paard zou zien wat helemaal naar mn zin is, geef ik het geld ervoor uit.dat is ie op dat moment mij waard.ongeacht de marktwaarde.(mits binnen normale waarden)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:48

rapido schreef:
Maar wil je perse bij een particulier kopen?
Als ik jou was en een reining gefokte quarter/paint wil kopen en geen haast zou hebben zou ik nog een beetje sparen voor een leuk budget en naar een goede stal/fokker/trainer gaan waar ze eerlijke, goede en gezond gefokte paarden verkopen en je keurig geholpen word!

Nee, ik wil zeker niet per se bij een particulier kopen en kijk ook niet op die manier hoor. We kijken gewoon rustig rond en hebben wat tips gekregen om te gaan kijken en liepen ergens tegenaan. In principe weet ik wel waar ik nog ga kijken, maar als mensen weten dat je iets wil kopen, krijg je een en ander te horen of aangeboden. Meeste kunnen we direct al opzij schuiven, omdat het sowieso ons niet past.
Gaat ook niet per se om ons budget. Ik weet wat het paard ongeveer kost wat ik wil hebben. Maar gaat erom wat eerlijke prijzen zijn en dat er echt grote verschillen zitten die niet geheel redelijk zijn.Die verschillen zitten idd meer bij de particulier en hobbyfokker/kleine stal

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:50

spicegirl schreef:
is er zo 'n stal dan ?

Elke stal heeft misschien net iets mindere paarden, maar er zijn wel een aantal stallen die echt goede paarden fokken, dus goede combi's maken, goede opfok verzorgen en basistraining. Als er ook meerdere mensen in de sport het leuk doen met een paard van een goede stal, weet je ook wel waar de kwaliteit vandaan komt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:50

wat vind jij een " eerlijke "prijs dan ?

de meeste stallen, waar je een sportpaardje kopen kan, fokken niet echt zelf.dus je hebt nooit zekerhied hoe de opfok is, want ze zeggen ntl. wat je wilt horen.en een stal (training/verkoop), waar wat leuke sportpaarden vandaan komen, die weten de prijzen wel :$
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 24-07-13 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:51

Dat is toch geheel per paard en situatie verschillend.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:53

voorbeeld ? globaal, geen bedragen.waarop baseer jij een prijs ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 15:16

vb? Je zet paarden tegenover elkaar en vergelijkt. Waar je ongeveer gelijke paarden kuntt kopen, ga ik niet voor de emotionele waarde betalen bij een particulier. Bijvoorbeeld dan. Maar kan nog meer vb verzinnen die je tegenkomt. Het is net wat iemand zei, wat voor mij niet acceptabel is of juist wel, dat is het bij een ander weer wel of niet.....

Ik baseer een prijs bijv op hoe bewust een paard gefokt is. Heeft iemand met kennis en ervaring 2 ouders bij elkaar gezocht. Liefst nu geteste ouders ( 5 panel test )
Is de opfok goed geweest en is het paard niks tekort gekomen. ( je moet eens zien hoeveel paarden alleen maar aan hun lot worden overgelaten tijdens zgn opfok en imo voedingsstoffen tekort zijn gekomen, wat je ziet bij grote achterstand en andere ''probleempjes"" )

Hoe is de bouw en het beenwerk van het paard. En oogt een paard gezond. ( anders hoef je ook niet te gaan keuren )

Hoe is het paard opgevoed? Kan een paard normaal benaderd worden, een halster om, hoeven uitgekrabt, overal aangeraakt worden, vastgezet etc.

Bij een zadelmak/ingereden paard; Door wie en hoe is er gewerkt.Sommige namen zouden mij weerhouden, maar dat is ook paard afhankelijk.

Hoe wordt het paard gehouden.

Wat is het verkooppraatje? Ik lees bijv dingen op i-net over de reden, maar als ik via via informeer hoor ik een ander verhaal. Dan ga ik wel even nadenken. Dan moet het paard verder wel oke zijn.

Het is handig als de vader en vader van de moeder bekend zijn om info te winnen, maar als ouders meerdere nakomelingen hebben bijv vind ik dat ook fijn om te bekijken.

Presterende ouders geven geen garanties. Het is een keus of je daar op af wil gaan. Omdat wij geen 70+ showhorse zoeken, telt dat niet heel zwaar. wel de bouw en bewegingen om goed mee te kunnen komen met dagelijkse trainingen. En karakter, omdat wij geen ''project'' meer zoeken.

Voor mij is kleur geen meerwaarde.

Als er in bovenstaand rijtje iets niet klopt of goed gaat, kan ik me voorstellen dat het paard goedkoper is. Vaak denkt de particulier nog steeds waarde vast te houden WANT het is een quarter. Maar genoeg mensen die weten dat je er beter vanaf kan en dat is vaak niet zomaar. Ik zit niet op problemen te wachten. Voor ene jong en ambitieus iemand misschien leuk. Ken ook verhalen van mensen die wel een gok hebben genomen en er een leuk paardje aan over hielden. Teveel risico's hoef ik gewoon niet, maar daar zit wel een behoorlijk prijsverschil. Tijd en geld die je in een goed paard stopt is wel wat waard.

Ben vast nog wel iets vergeten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:29

ik lees de dingen , waar jij op let, met een paard kopen. in grote lijnen ben ik het wel met je eens..
maar ; b.v. is er een weloverwogen keuze gemaakt, bij het vinden van 2 ouders.bij een verkoop-praatje hierover, word er altijd wel ja gezegd.maar ; is een weloverwogen keuze garantie op een beter paard ?
en de verkoper hoeft niet altijd de fokker te zijn, dus vaak genoeg kan je hier ook geen antwoord op te krijgen.
hetzelfde geld voor opfok. ze kunnen je heel wat wijs maken. plus je ziet tegenwoordig veel te vette jaarlingen, wat imo niet beter is, als een schraal veulen.
getest is altijd goed , en je kan bewijs overleggen :j
en of het paard in handen is geweest (voetjes/vaststaan ), altijd makkelijk,maar dat kan je niet omzetten naar geldwaarde.en ook zo aangeleerd.ik heb liever een paard wat dat niet kan, als eentje die geleerd heeft te lopen klieren daarmee. afleren is lastiger als aanleren.
en "want het is een quarter " ...is gewoon een reden tot en hogere prijs. zo ; n paard, al is de markt nog zo slecht, blijft toch altijd meer waard, als een rasloze, of b.v. een haf.
je wilt toch ook niet voor niets een quarter ? ;)