[WN] AQHA haalt de "teugels" aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: AQHA haalt de "teugels" aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:37

Blijkbaar heerst er nog altijd het idee dat profs op topniveau alles goed doen bij......

Ik weet niet waarom mensen dat denken, maar profs zijn ook mensen en maken onder druk van eigenaren, eigenwaarde, geld, eer of noem maar op de verkeerde keuzes.
Pakken ook shortcuts om hun paarden er bij te krijgen, dus ik vind het goed dat de bitten in kwestie straks niet meer mogen en er grenzen gesteld worden.
Dat het verschuift naar gesloten deuren zal best, maar dat is met elke regel zo. In ieder geval kunnen mensen zonder kennis van zaken niet meer de dingen die de profs op de wedstrijden uitvreten klakkeloos kopieren.
Alleen dat is al voldoende reden dergelijke regels te maken.

Vergelijkingen met de autosport dofuzz: weet je wel hoeveel snelheidsbegrenzende cq veiligheid verhogende regels daar wel niet zijn? Niet een al te beste verglijking.
En S&T, ja dat kan zeker. Op dat niveau is S&T echter verplicht, dus niemand kan het bewijzen totdat ze de verplichting eraf halen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:33

dofuzz schreef:
en jij zegt mij bij deze dat een grand prix kuur met dezelfde verfijning en oprichting kan gereden worden met enkel trens? de wonderen zijn de wereld niet uit maar ik heb het nog niet gezien.

En toch kan het! Ik was laatst in Assen en daar reed Henk van den Berg de goedgekeurde Gelderse hengst Parcival in de Prix St. George op een simpel bitje. Heb er meerdere foto's van en ik kan je zeggen dat het paard er prima op liep. Tot aan de pirouettes aan toe!

Je wilt niet weten hoeveel paarden met sperrende S&T-monden en blauwe tongen ik heb zien lopen in Assen. Ik weet dus niet wat jij onder verfijning verstaat Dofuzz? Was jij ook fan van Adelinde's proef op de OS? En vond je het onterecht dat ze slechts zilver kreeg? Ik heb me geschaamd voor wat zij presteerde op 'top'niveau.

Vind het sowieso verbazingwekkend wat er in de paardenmond gehangen wordt, Engels als Western. En voor wat betreft de de hulpmiddelen ben ik echt compleet in shock aan het arsenaal in de westernsport (een slofteugel aan een snaffle (of hoe het heet)? Bestaat er een nog betere hefboom dan dat?? :( ). Idioot dat dergelijke regels nodig zijn, maar blijkbaar is het niet anders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:37

dofuzz schreef:
en jij zegt mij bij deze dat een grand prix kuur met dezelfde verfijning en oprichting kan gereden worden met enkel trens? de wonderen zijn de wereld niet uit maar ik heb het nog niet gezien

aan de andere kant, als dat niet mogelijk zou zijn op enkel een trens, waarom zou je dat dan moeten willen. Dan moet men gewoon genoegen nemen met het niveau wat haalbaar is op een gewone trens... Of is dat heel raar?

Wat niet gaat, gaat niet, lijkt mij logisch.

Als je je paard niet aan de gang krijgt zonder bepaalde optoming, hulpmiddelen of weet ik veel wat, dan haalt ie dat niveau blijkbaar niet. -> Niet geschikt dus.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:58

Cer schreef:
Of is dat heel raar?

vind ik wel ja, maar dat is mijn persoonlijke mening.

het is niet dat de paarden het niet kunnen want ze doen het, het is voor mij meer een opbouwen naar het optimum van hun kunnen en soms heb je daarbij tools nodig om hun meer te kunnen helpen in het vinden van hun optimum.

verder is het zo dat 1 van mijn trainers constant een oude legende (als ik me niet vergis John Hoyt) citeert: "you can not make chicken salad from chicken oliebol, i don't care how much mayonaise you use." maw, je kunt een paard niet meer laten doen dan wat hij fysisch en mentaal aankan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:08

dofuzz schreef:
het is niet dat de paarden het niet kunnen want ze doen het, het is voor mij meer een opbouwen naar het optimum van hun kunnen en soms heb je daarbij tools nodig om hun meer te kunnen helpen in het vinden van hun optimum.

Hahahaha dat klinkt heel lief, maar in de wereld van het geld werkt t niet zo... Ja het werkt wel zo, dat is het verneukeratieve ervan

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:12

Super goed, ik ben er blij mee.
En de paarden natuurlijk helemaal.
Als je al dit soort dingen moet gebruiken om je paard netjes te laten lopen op een wedstrijd ben je er in mijn ogen gewoon nog niet klaar voor.
Dan moet je nog maar eens een tijdje gaan oefenen thuis.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:29

Doorgaand op de vergelijking met de formule 1: daar worden ook de maatregels steeds aangescherpt om het niet te hard te laten gaan in het kader van de veiligheid.
Dat zou voor het werken met dieren ook geen gek idee zijn vind ik.
En dan niet veiligheid, maar wel diervriendelijkheid.

Je hoeft niet de dieren tot het uiterste te pushen, de beste paarden komen toch wel vooraan.
Juist de paarden die niet goed genoeg zijn, wordt teveel van gevraagd.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:29

grace1989 schreef:
Als je al dit soort dingen moet gebruiken om je paard netjes te laten lopen op een wedstrijd ben je er in mijn ogen gewoon nog niet klaar voor.

mensen als rudi kronsteiner en bernard fonck en jan boogaerts die met mijn paarden gewerkt hebben zijn er imo best wel klaar voor om een wedstrijdje te lopen. en laten die net zo werken.............

2 van deze 3 namen zijn NRHA million dollar riders, jij blijkbaar dus ook aangezien jij wel zo te horen wel klaar bent voor de wedstrijden.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:30

Romkabouter schreef:
Je hoeft niet de dieren tot het uiterste te pushen, de beste paarden komen toch wel vooraan.

daar licht nou net het punt. en toppro's kunnen die analyse maken, annders worden ze pr definitie geen toppro

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:40

Ik heb altijd een beetje het gevoel dat 'dergelijke' ruiters die met allerlei hulpteugels en enge bitjes rijden de fout altijd bij het materiaal of bij het paard zoeken.
Terwijl ik inmiddels heb geleerd dat, wanneer mijn paard iets niet goed doet, ik kennelijk niet duidelijk ben of technisch de fout in ga.

En tot nu toe klopt dat ALTIJD!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:01

dofuzz schreef:
Romkabouter schreef:

daar licht nou net het punt. en toppro's kunnen die analyse maken, annders worden ze pr definitie geen toppro

De issue zit natuurlijk ook niet in de toppro's die weten waarmee ze bezig zijn en vaak een keuze kunnen maken in welke paarden ze wel aannemen en welke niet. De issue zit bij alle pro's daaronder die moeten leven van elk paard dat ze maar in de stallen kunnen krijgen.
Het probleem zit hem ook niet in de eigenaren die hun paarden bij de toppro's zetten, want deze kopen vaak de goede paarden en verkopen de paarden die niet goed genoeg zijn. Het probleem zit hem in de eigenaren die deze keuze niet maken of kunnen maken.

Daardoor ontstaat er druk op een trainer, want geen brood op de plank, en druk op een paard, want er is geen ander voor handen. In deze situatie worden methodes toegepast die eigenlijk niet meer reëel zijn. Paarden die geen topsport kunnen, worden gedwongen boven hun kunnen. Methodes worden misplaatst aangewend. Om zo maar te komen tot resultaat en daarmee omzet.

Hoewel ik denk dat het goed is dat de AQHA deze regels oplegt, gaat dit natuurlijk niet het probleem verhelpen. De enige manier om dit probleem te verhelpen is het geld er tussen uithalen. Dit zou kunnen door te verbieden bedrijven op te zetten die omzet moeten generen door het trainen van paarden. Dit is echter best een vergaande maatregel en je moet je afvragen wat voor een effect dat gaat hebben op het ontwikkelen van topruiters en paarden.

Voorlopig zijn we nog ver van het ideaal beeld af. De AQHA regels kunnen in ieder geval helpen voorkomen dat de amateur ruiters dit zomaar van trainers afkijken en misplaatste ideeën krijgen. Ik heb echter niet de illusie dat dit de B-trainers gaat verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:07

Paintlinger schreef:
Terwijl ik inmiddels heb geleerd dat, wanneer mijn paard iets niet goed doet, ik kennelijk niet duidelijk ben of technisch de fout in ga.

En daar heb je dus nu net het verschil tussen een gewone rookie rider en een NRHA million dollar rider :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:12

hollywood86 schreef:
Paintlinger schreef:

En daar heb je dus nu net het verschil tussen een gewone rookie rider en een NRHA million dollar rider :)

Ik weiger om er op die manier naar te kijken.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat iemand zichzelf nog gewoon in de spiegel kan aankijken wanneer je een paard zo behandeld hebt.
En dan maar zeggen dat je zo'n fantasische million dollar rider bent....... -O-

In mijn ogen (de mijne dus) ben je dan helemaal niet zo fantastisch.....
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 24-09-12 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:13

HumbleTalent schreef:
De issue zit natuurlijk ook niet in de toppro's die weten waarmee ze bezig zijn en vaak een keuze kunnen maken in welke paarden ze wel aannemen en welke niet. De issue zit bij alle pro's daaronder die moeten leven van elk paard dat ze maar in de stallen kunnen krijgen.
Het probleem zit hem ook niet in de eigenaren die hun paarden bij de toppro's zetten, want deze kopen vaak de goede paarden en verkopen de paarden die niet goed genoeg zijn. Het probleem zit hem in de eigenaren die deze keuze niet maken of kunnen maken.

Daardoor ontstaat er druk op een trainer, want geen brood op de plank, en druk op een paard, want er is geen ander voor handen. In deze situatie worden methodes toegepast die eigenlijk niet meer reëel zijn. Paarden die geen topsport kunnen, worden gedwongen boven hun kunnen. Methodes worden misplaatst aangewend. Om zo maar te komen tot resultaat en daarmee omzet.

Hoewel ik denk dat het goed is dat de AQHA deze regels oplegt, gaat dit natuurlijk niet het probleem verhelpen. De enige manier om dit probleem te verhelpen is het geld er tussen uithalen. Dit zou kunnen door te verbieden bedrijven op te zetten die omzet moeten generen door het trainen van paarden. Dit is echter best een vergaande maatregel en je moet je afvragen wat voor een effect dat gaat hebben op het ontwikkelen van topruiters en paarden.

Voorlopig zijn we nog ver van het ideaal beeld af. De AQHA regels kunnen in ieder geval helpen voorkomen dat de amateur ruiters dit zomaar van trainers afkijken en misplaatste ideeën krijgen. Ik heb echter niet de illusie dat dit de B-trainers gaat verbeteren.

_/-\o_ _/-\o_

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:14

dofuzz schreef:

En daarom moet je de paarden beschermen tegen de 99% van de paardrijdende bevolking die niet toppro is.
En trouwens maken ook de toppro's fouten. Het zijn namelijk mensen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:16

HumbleTalent schreef:
De AQHA regels kunnen in ieder geval helpen voorkomen dat de amateur ruiters dit zomaar van trainers afkijken en misplaatste ideeën krijgen.

En dat is ook precies waarom de regel goed is.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:23

Heel goed, om de eer om te winnen wordt veel welzijn uit het oog verloren.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:33

HumbleTalent schreef:
De issue zit natuurlijk ook niet in de toppro's die weten waarmee ze bezig zijn en vaak een keuze kunnen maken in welke paarden ze wel aannemen en welke niet.

storrum schreef:
Op de Reichert was er 2 weken geleden ook weer een geval van paardenmishandeling door een BNT.
http://www.aqha.com/News/News-Articles/ ... ation.aspx

Dit gaat over zo'n top-proruiter.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:57

Waar staat BNT voor? Bekende Nederlandse Trainer?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:00

DubbelDun schreef:
nou blijkbaar schiet hun 'horsemanship' tekort om het zonder voor elkaar te krijgen...

Inderdaad, mee eens.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:20

HumbleTalent schreef:
Waar staat BNT voor? Bekende Nederlandse Trainer?

Big Name Trainer

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:38

ja ach, met aaien en snoepjes lukt het allemaal nog steeds niet helaas!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:46

Waarom schaffen we alle wedstrijden(alle diciplines) niet gewoon af. Gaan we allemaal lekker buiten rijden. Geen prestatie druk meer om geld en veel blije paardjes.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:04

Cowgirl schreef:
Waarom schaffen we alle wedstrijden(alle diciplines) niet gewoon af. Gaan we allemaal lekker buiten rijden. Geen prestatie druk meer om geld en veel blije paardjes.

en dan word binnen de kortste tijd dat heerlijke zoete en cholesterol-arme paardenvlees door het grote aanbod veel goedkoper

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:06

dofuzz schreef:
grace1989 schreef:

mensen als rudi kronsteiner en bernard fonck en jan boogaerts die met mijn paarden gewerkt hebben zijn er imo best wel klaar voor om een wedstrijdje te lopen. en laten die net zo werken.............

2 van deze 3 namen zijn NRHA million dollar riders, jij blijkbaar dus ook aangezien jij wel zo te horen wel klaar bent voor de wedstrijden.

Ik gebruik geen hulpmiddelen. Die heb ik nl. niet nodig om mijn paard te laten doen wat ik vraag. Je kan er best thuis eens mee rijden, daar heb ik het ook niet over. Maar op wedstrijden moet je laten zien dat je het ook zonder kunt.