[WN] [b]Ruiterhal rijbaan regels > heeft de linkerhand voorrang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 11:51

Wat een reacties, gelukkig zat ik dus niet als enige met het probleem. Blijkbaar zijn de regels ooit zo vastgesteld en worden ze verspreid door de overkoepelende KNHS. Volgens mij vallen western ruiters daar niet onder, maar aangezien de meeste van ons rijden op locaties waar ook niet westernruiters rijden is het toch voor ons van toepassing. Eenheid maak de boel simpel en eenvoudig toe te passen voor iedereen.

Deze twee regels lijken de meeste problemen te brengen, iedereen legt ze anders uit Western of Engels rijdend :
1:De combinatie die op de linkerhand rijdt heeft bij het elkaar passeren op de hoefslag voorrang.
2:De combinatie die een snellere gang heeft en/of zijgangen rijdt heeft altijd voorrang

Mij lijkt het een goed idee als ik deze topic onder de aandacht breng van de KNHS. En dan de volgende versimpeling van deze regels uit midden vorige eeuw (schat ik zo in ) te adviseren;

Mijn voorstel :)* is deze 2 regels zo aan te passen:

1. De combinatie die op de linkerhand rijdt heeft bij het elkaar passeren op de hoefslag altijd voorrang, ze passeren elkaar dus rechts.
2. In alle overige situatie “waar het noodzakelijk is voor elkaar uit te wijken” wijkt je uit naar rechts.
3. Ruiters in zijgangen of zij die duidelijk de stuurcontrole over hun paard kwijt zijn geef je altijd voorrang.

Wat denken jullie , zou dit een verbetering zijn?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:58

we kunnen nu allemaal wel zo mooi kletsen maar ik heb nu al 2 shows meegemaakt(paint en WRAN) waar de ruiters vanwege het slechte weer moesten losrijden in een stukje van 20 bij 20

dan zou het toch echt prettig zijn als mensen een paar regeltjes kennen

snelle gangen aan de buitenkant
stappen in de binnenring
stilstaan zoveel mogelijk in de hoeken/aan de kant
en allemaal dezelfde kant op

je paard voorbereiden op een onderdeel door alleen maar plotselinge overgangen te rijden omdat het anders botst of zeeeer snelle wendingen maken om uit te wijken is niet echt bevordelijk voor het eind resultaat

verder schijnen reiningruiters het op de één of andere manier altijd nodig te vinden om hun paarden uren los te rijden dus die rijden in een vlot galopje tussen de pleasure/trail/horsemanship ruiters door en planten er dan ineens een stopje tussen gevolgd door een back-up
wordt ook niet altijd goed ingeschat is mijn ervaring

wil je je eigen en je paard zijn reactie vermogen vergroten, ga tussen engelse ruiters inrijden
je leert in een rap tempo uit te wijken en overgangen te rijden
helaas kom je wat minder toe aan specifieke western oefeningen maar die doe je dan maar weer op een ander tijdstip

verder lijkt het me helemaal niet verkeerd als iedere ruiter een paar simpele basis regels kent in het paardenverkeer
ook al heb je ze niet nodig op je eigen stal, eigen terrein, ruiters diie naar wedstrijden gaan , buitenrijden of nog aan andere dicipline's deelnemen dienen toch minstens deze regels te kennen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:19

Blyss schreef:
Wat denken jullie , zou dit een verbetering zijn?

Nee.

Aangezien er amper botsingen zijn lijkt me aanpassen van wlke regel dan ook volkomen overbodig.
Die enkele botsing die wel voorkomt, voorkom je niet met welke regel dan ook.

Space_nr1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:31

Realiseer je dat dit soort onverantwoord rijgedrag kan leiden tot grote psychisce problemen en angsten kan leiden bij je paard

Romkabouter aaaaaaaaaaa;Sorry hoor, maar een setje regels gaat dat niet tegenhouden.
Als je paard bang is voor andere paarden is het oefenen, oefenen, oefenen en het ene paard is er sowieso gevoeliger voor dan de andere.
Een botsing of bijna botsing van je paard met een ander is natuurlijk erg vervelend, maar ook met regels kan dit gebeuren.
Het is meer een kwestie van gewoon goed opletten van alle ruiters, niet een setje keurslijfregels.

Space1111 Naar mijn mening hebben regels die wel of niet nageleefd worden helemaal niks met het gedrag van je paard te maken.

Space1111 Als je goed leest zeg ik dat dit niet iets te maken heeft met het gedrag van het paard maar het gedrag van de ruiter

Je houdt je in het verkeer toch ook aan de regels en geeft dan toch niet je auto de schuld als je een ongeluk krijgt ??

Duidelijke afspraken over de rijbakregels geven rust en duidelijkheid aan ruiter en daardoor dus ook aan het paard.
Iedere ruiter is verantwoordelijk voor zijn paard en hoort met zijn verstand te rijden zodat je geen ongelukken krijgt met als gedupeerde(n) het paard.
Aangezien volgens dit topic ieder gewoon zijn eigen of op eigen manier geinterpreteerde regels naleeft krijg je dus dit soort ongelukken en neem van mij aan dat het meer is dan een enkele. Het vervelende is dat men de gevolgen van zo"n "äanvaring" meestal pas ontdekt op de volgende wedstrijdlocatie.
Oefenen oefenen is makkelijker gezegd dan gedaan mijn paard is bij een bang geworden paard zeker 10 keer door mij ingezet om maar enigzins de angst weg te krijgen en het vertrouwen weer terug te krijgen van een door door zo'n äanrijding" getraumatiseerd paard , dit is uiteindelijk maar minimaal gelukt aangezien dit paard dit toch echt als een levensbedreigend trauma heeft ervaren.

Een ieder die zegt dat deze gevolgen wel meevallen is niet verantwoord meer bezig met paardrijden in zijn algemeenheid.
I rest my case !

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:44

Space_nr1111 schreef:
Je houdt je in het verkeer toch ook aan de regels en geeft dan toch niet je auto de schuld als je een ongeluk krijgt ??

Ondanks alle verkeersregels komen er veel ongevallen voor in het verkeer: dat is dus exact wat ik bedoel.
Botsingen voorkom je niet met regels.

fanci_mike

Re: [b]Ruiterhal rijbaan regels > heeft de linkerhand voorrang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:45

Maar juist door goed communiceren en je verstand gebruiken, dus wat we eigenlijk de hele tijd al zeggen. Ben ik het gewoon eens met je eens Rom.

Space_nr1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:49

Je voorkomt ze dus wel met regels de meeste ongelukken ontstaan doordat 1 vd partijen zich niet aan de regels heeft gehouden.
Voor jou Rom hoop ik dat je gevrijwaard blijft van de voornoemde ervaringen met een paard.
Mocht dit wel ooit gebeuren hoor ik het graag van je

Ben ik voor een paar duidelijke basisregels ? JA

Met dank aan Blyss voor het openen van dit topic

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:53

Ik houd van de scheepvaart regels: ten allen tijden alleen aanvaring kunnen voorkomen. Dus: in je eentje. Ideaal.

Space_nr1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:58

Als je je vaarbewijs zou hebben zou je weten dat er ook op het water zeker regels zijn !
Dus deze stelling gaat zeker niet op is juist de veroorzaker van ongelukken op het water.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:24

Maritiem officier..... Ja kleine gehuurde bootjes gaan daar de fout in meestal ja, en schepen die niet uitwijken als ze dat wel zouden moeten doen om alleen een aanvaring te voorkomen.... Maar die discussie hoort hier niet thuis. Als iedereen in zijn eentje zou zorgen dat hij ten allen tijden ongevallen kan voorkomen zouden er misschien een stuk minder van zijn.... Voor mij werkt het tot nu toe prima, rij altijd vrij van iedereen en kan altijd mijn eigen ding doen. Maar misschien ben ik zo goed...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:35

Space_nr1111 schreef:
Voor jou Rom hoop ik dat je gevrijwaard blijft van de voornoemde ervaringen met een paard.

Dat hoop ik ook, ik kan helaas niet voorkomen dat iemand anders tegen me aan rijdt als deze uit een onverwachte hoek komt.
Voor de rest ben ik het totaal niet met je eens.

Verder is het gewoon goed kijken daar waar anderen rijden of heen rijden en ook even de andere ruiter aankijken zodat je weet waar deze van plan is heen te gaan.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:20

Romkabouter schreef:
Verder is het gewoon goed kijken daar waar anderen rijden of heen rijden en ook even de andere ruiter aankijken zodat je weet waar deze van plan is heen te gaan.

+:)+

Als we bij het losrijden gewoon voor ons kijken en niet of ons paard er nog goed uitziet dan voorkom je ook veel.

M.b.t de reiners, als de organisatie reining achter een pleasure klasse zet kun je inderdaad verwachten dat dit niet goed kan gaan. Maar reiners willen ook losrijden :o

@ spatter: af en toe een andere locatie doet wonderen :+

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:21

De meeste hinder waar ik me het meeste irriteer op een wedstrijd is dat er meestal ruiter, paard en aanhang in de inrijbak staan terwijl daar losgereden moet worden...
En aan ruiters die dan gezellig met z'n 2en en zelfs met z'n 3en naast elkaar gaan stappen..

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:54

de regels zijn er niet voor niks, ik vind dit best een regel waar inderdaad over gepraat mag worden want inderdaad iedereen leeft hem anders na
het gaat wel om een stukje veiligheid te creeeren omtrent jou en je paard

M.B.T andere regels in het regelboek (western/dressuur) mag deze er voor mij in blijven staan en kunnen er zat andere uit die soms kant nog wal raken

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:44

Funnygirl schreef:
M.b.t de reiners, als de organisatie reining achter een pleasure klasse zet kun je inderdaad verwachten dat dit niet goed kan gaan.

Mijn ervaring is dat dat prima gaat als de inrijbak groot genoeg is.

@Todorien: rijbaanregels staan niet in het regelboek hoor ;)

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:52

Ben het eens dat regels niet gaan voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Gewoon uitkijken waar je rijdt is nog altijd de beste oplossing.

Zelfs in het verkeer is men er achter dat er minder ongelukken gebeuren als je alle borden en wegmarkering weghaalt op een kruising/rotonde. Dit volgens Japans model (bijv. in Drachten), zodat de weggebruiker teruggeworpen wordt op zijn gezonde verstand en ogen.
Gewoon niet als een blinde door de bak gaan crossen maar kijken.

Anders is er maar één oplossing. Verkeersregelaars in de rijbak.....

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:39

Romkabouter schreef:

Ben ik het volkomen mee eens. Maar de bak waar Spatter op doelde was nu niet echt groot. Daar ben ik nml ook geweest. En hier was na de pleasure de reining. Het is alleen jammer dat er altijd met de vinger naar de reiners gewezen wordt. Ik was daar zelf met een groen paard en heb geprobeerd niemand voor de voeten te rijden. Heb echter ook van niemand last gehad ondanks de afmeting. Kijken waar je naar toe gaat en rekening houden met anderen

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 11:55

Omdat deze topic inmiddels onder de aandacht van de KNHS is gebracht wil er toch nog aan toevoegen wat nu precies de situatie was die mij besloten heeft deze topic te openen.

Een pleasure clinic in een rijhal van ca. 40x20 ,voor alle 4 de deelnemers een vreemde locatie
De ruiters kennen elkaar niet.
Ik rijd op jong paard, ik rijd haar voor de 2e keer samen met andere paarden, ze is perfect stuurbaar.
Ik train de stap net over de helft van de lange zijde op de linkerhand , ik zit krap een metertje van de hoefslag , dan zie ik half in de bocht een tegenligger aankomen in draf over de overslag.
Als ik niets doe botsen we op elkaar. Ik heb zeer weinig tijd om actie te ondernemen, dit omdat ik in de langzaamste gang zit van ons beide.
Ze nadert snel en ik schuif in 2 stappen helemaal naar de hoefslag toe, voor mij de snelste en duidelijkste oplossing om vrijbaan voor haar te maken.
Ze ziet me maar blijf op haar spoor. Ik denk dit gaat zo fout , maar ik heb geen mogelijkheid of tijd meer om te vluchten.
Als ze bijna bovenop me zit maakt ze een stuur beweging naar links om te proberen tussen mij en de wand door te gaan. Direct daarop staan onze paarden beide stil met de hoofden tegen/langs elkaar.
En dan zeg ik maar: “de linkerhand heeft voorrang” waarop zei antwoord, Ja, maar niet in stap!

Een (jong) paard moet kunnen vertouwen op zijn ruiter. Het gaat me helemaal niet over wie er van ons beide gelijk heeft. Ik heb het op deze wijze geleerd van al mijn instructeurs door 40 jaar ervaring heen en zij heeft het zo geleerd. Dat zijn de feiten. En dat moet niet kunnen. Onze paarden zijn er de dupe van. Wij mensen kunnen er wel tegen.

Iedere verkeersgebruiker passeert zijn tegenliggers aan de rechterkant. Gaat er iets fout en zit je op elkaars weghelft, dan wijkt iedere verkeersgebruikers uit naar rechts. Waarom snappen vele ruiters dit niet meer als ze op hun paard zitten, soms met zwetende handen, terwijl ze meestal toch ook een rijbewijs hebben of kunnen fietsen?
Ik zou zo kunnen bedenken dat dit zou kunnen komen omdat er in de regels staat dat je op de LINKERHAND voorrang hebt. Ze onthouden dus LINKS i.p.v. RECHTS, en raken hierdoor in de war. Heel menselijk.

Dan de regel dat een snellere gang voorrang moet krijgen op een langzamere gang. Dit kan je alleen achter je bureau verzinnen. Hoe wil je in je auto of op je fiets als je in de 1e versnelling zit een tegenligger die jouw kant opkomt in de 4e versnelling kunnen ontwijken????? Verdwijnen in een gat in de grond. Of 10 meter de lucht in springen en weer langzaam terug op aarde komen. Ik bedoel, hoe pas je dit in de praktijk als het mist dreigt te gaan toe? Kijk we hebben deze regels niet nodig als er geen vuiltje aan de lucht is . Het gaat er juist om dat er een heel simpele regel is , die iedereen snapt en die uitvoerbaar is als het er op aan komt.

Dit zijn wij aan onze paarden verplicht ! En dat is mijn menig.

Beste KNHS, Ik hoop dat jullie dit oppakken. Mijn naam en adres is bij jullie bekend en ik wacht jullie reactie af.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:14

Funnygirl schreef:
Romkabouter schreef:

Ben ik het volkomen mee eens. Maar de bak waar Spatter op doelde was nu niet echt groot. Daar ben ik nml ook geweest. En hier was na de pleasure de reining. Het is alleen jammer dat er altijd met de vinger naar de reiners gewezen wordt. Ik was daar zelf met een groen paard en heb geprobeerd niemand voor de voeten te rijden. Heb echter ook van niemand last gehad ondanks de afmeting. Kijken waar je naar toe gaat en rekening houden met anderen

er werd op beide wedstrijden zeer goed rekening met elkaar gehouden
toen heb ik ook geen problemen met de reiners gehad, zij moesten ook roeien met de riemen die er waren
maar van je paard fatsoenlijk voorbereiden op de wedstrijd was geen sprake, ook niet voor de reiners

in dit geval waren de ruiters die stil stonden nog het lastigst omdat zij ook weer plek innamen in de toch al kleine ruimte
maar ook zij konden in deze omstandigheden weinig kanten op

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:27

@Blyzz ik begin de draad kwijt te raken wat je nou eigenlijk wil met je verhaal. De KNHS erbij gaan halen heeft natuurlijk de ballen zin voor westernwedstrijden, westernstallen etc. Ik haal uit je verhaal dat jij ook western rijdt, dus wat wil je dan met de KNHS?

Als je iets wil veranderen zal je bij de westernverenigingen moeten zijn en afgezien van de WRAN zijn die over het algemeen niet zo betuttelend om regeltjes op te leggen over verkeersregels in de bak.

ik ben nog het meest voorstander om een basisregel aan te houden en dat is wat er ook gebeurd rechts houden. Verder is het uit je doppen kijken en in een drukke bak geen hoge verwachtingen hebben.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:39

Blyss schreef:
En dan zeg ik maar: “de linkerhand heeft voorrang” waarop zei antwoord, Ja, maar niet in stap!

Precies daarom zouden deze regels er niet moeten zijn.
Dan was dit helemaal geen issue geweest, want dan had de andere mevrouw gewoon gekeken wat jij deed en je makkelijk kunnen ontwijken.
Doordat deze regel er is, denken mensen zich er aan te moeten houden en ook gelijk te hebben als er een botsing is/dreigt te komen.

Blyss schreef:
Beste KNHS, Ik hoop dat jullie dit oppakken. Mijn naam en adres is bij jullie bekend en ik wacht jullie reactie af.

o.... my.... god....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:02

:? mmm, dus omdat TS een botsing heeft gehad in de rijbak moet de KNHS de regels gaan veranderen

TS het is vervelend wat er is gebeurd, maar je hebt er één les uit geleerd, nooit naar een kant opwijken waaruit je niet weg kan
en je paard snel leren achteruit te lopen

ik heb ooit één hele gevaarlijke situatie meegemaakt die had kunnen zorgen dat ik al jong aan de wormen gevoerd was geweest
een redelijk stevige meid op dito schimmel komt van de andere kant en passeert mij te dicht bij, waardoor we blijven haken met onze knieen tegen elkaar
we waren beide in draf
doordat we blijven haken lichten we elkaar uit het zadel
haar paard schoot naar het midden van de rijbak en daar valt deze dame met lang blond haar met paard en al, in de enige natte plek van de bak :=
ik echter hing als een indiaan rechts van mijn paard terwijl mijn paard de uitgang kiest en rakelings langs een grote stalen spant schiet
ik heb het spant langs mijn rug voelen gaan maar iets meer naar rechts en mijn hoofd had het spant geraakt, dat had ik niet meer naverteld, ook al droeg ik een cap
net buiten de bak heb ik me laten vallen
beide partijen waren alleen maar erg vies en geschrokken
conclusie : let bij het passeren goed op de ruimte tussen elkaar, je wint het nooit van de zwaardere ruiter en rij voortaan met een westernzadel <<)
sindsdien leer ik mijn paarden dat ze rap op de hulpen moeten reageren en snel moeten kunnen wenden
Laatst bijgewerkt door spatter op 14-06-12 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:03

Als je stapt moet je op de binnenhoefslag dus had je haar wel voor moeten laten...

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:06

anneliesdj schreef:
Ik heb altijd geleerd dat linksom voor gaat, dus ook in draf heb je linksom voorrang op iemand die galoppeert rechtsom. Alleen als je stapt hebben alle anderen voorrang en ga je op de binnenhoefslag rijden. Zijgangen hebben voorrang, iemand die een hindernis neemt ook.
.

Dit is wat ik ook geleerd heb en wat op de maneges waar ik heb gereden en waar later mijn eigen paard stond ook werd gehandhaafd.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:08

Delaja schreef:
anneliesdj schreef:
Ik heb altijd geleerd dat linksom voor gaat, dus ook in draf heb je linksom voorrang op iemand die galoppeert rechtsom. Alleen als je stapt hebben alle anderen voorrang en ga je op de binnenhoefslag rijden. Zijgangen hebben voorrang, iemand die een hindernis neemt ook.
.

Dit is wat ik ook geleerd heb en wat op de maneges waar ik heb gereden en waar later mijn eigen paard stond ook werd gehandhaafd.

Zoals anneliesjd het beschrijft zo is hoe deze regels die je in je OP beschrijft toegepast dienen te worden. Dus de tegenligger heeft wel gelijk...