Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
quarterH schreef:dat klopt rom. sterker nog, de hele basis en het rijden van pleasure en reining zijn enorm verschillende.
toen ik de overstap maakte van pleasure/all around naar reining heb ik zo'n beetje alles mbt mijn zit, handhouding, beengebruik ed af moeten leren.
toch redelijk basis dingen zou ik zeggen. dus ja, zelfs binnen de western vind ik de basis van pleasure en reining al dusdanig verschillende dat je het bijna niet beide kunt doen (op hoog niveau).

Cer schreef:Ik vind het persoonlijk een gebrek als je niet makkelijk kunt switchen tussen stijlen. Het is volgens mij niet veel meer/minder dan controle hebben over je eigen lijf en weten wat je doet? Of vastgeroest zijn in gewoontes..?
en anders, tsja, dan is dat maar zo. 
Romkabouter schreef:quarterH schreef:dat klopt rom. sterker nog, de hele basis en het rijden van pleasure en reining zijn enorm verschillende.
toen ik de overstap maakte van pleasure/all around naar reining heb ik zo'n beetje alles mbt mijn zit, handhouding, beengebruik ed af moeten leren.
toch redelijk basis dingen zou ik zeggen. dus ja, zelfs binnen de western vind ik de basis van pleasure en reining al dusdanig verschillende dat je het bijna niet beide kunt doen (op hoog niveau).
ok, maar waarom dan altijd zo moeilijk doen over engels vs western?
Want ook in de engelse sport zijn er veel verschillende manieren/stromingen.
Dat maakt het algehele paardrijden an-sich voor mij niet aan tuigage verbonden, maar meer een verzameling van methodes om met je paard te kunnen doen wat je met hem wilt doen.
Cer schreef:Ik vind het persoonlijk een gebrek als je niet makkelijk kunt switchen tussen stijlen. Het is volgens mij niet veel meer/minder dan controle hebben over je eigen lijf en weten wat je doet? Of vastgeroest zijn in gewoontes..?
Natascha dH schreef:Todorien schreef:@Natascha dH
ik snap jou uitgangspunt maar doel je nou op 1 paard 2 takken van de sport of een dressuurpaard en westernpaard?
Todorien schreef:Cer schreef:TS vraagt volgens mij naar twee stijlen op twee verschillende paarden.
Western lessen, en dressuur op bijrijdpaard , toch?
volgens mij ging daar inderdaad dit topic over
Preludia schreef:Cer schreef:TS vraagt volgens mij naar twee stijlen op twee verschillende paarden.
Western lessen, en dressuur op bijrijdpaard , toch?
Daar ging het inderdaad over. Grappig dat hier zo'n discussie uit voort komt! Ik vind het erg interessant om te lezen, maar ik zie meteen dat er heel, héél veel verschillende meningen zijn. Laat ik het dus maar gewoon proberen, dan heb ik straks tenminste ook een mening.
kun je daarna ook mee discussieeren over welke hulpen waarvoor enz enz
Romkabouter schreef:Natascha dH schreef:Schuldig- wordt ook steeds om mij heen op gehamert
en ik kan zeggen dat het eindelijk beter gaat
Hoezo beter? Het is maar wat je zelf fijn vindt. Er zijn namelijk ook veel pleasureruiters die het niet doen.
Er is dus niet perse een goed of fout

Natascha dH schreef:Fijn voor jou
Persoonlijk vind ik dat dat geheel afhangt van waar je de lat legt. Als je het allemaal half wilt doen, kan je makkelijk switchen. Maar als je het serieus en met zelfreflectie uitvoert, zal je merken dat je bepaalde dingen toch echt "op je ruggemerg" doet
Cer schreef:Natascha dH schreef:Fijn voor jou
Persoonlijk vind ik dat dat geheel afhangt van waar je de lat legt. Als je het allemaal half wilt doen, kan je makkelijk switchen. Maar als je het serieus en met zelfreflectie uitvoert, zal je merken dat je bepaalde dingen toch echt "op je ruggemerg" doet
Nee joh, hoe kom je daar nou bij??
Juist als je HEEL goed bent (of in ieder geval wilt zijn), móet je controle hebben over je lichaam.
Het loslaten, over de rug rijden, wel/niet drijven, gewichtshulpen etc is toch niet stijlafhankelijk?? Wat is dat nou? dat is toch een kwestie van techniek?
Als je een paard met druk rijdt, moet je toch ook zonder druk kunnen rijden (heel plastisch gezien)?
Stel dat je de techniek niet kent omdat het je stijl niet is, moet je, als er een goede instructeur naast staat, de hulpen toch kunnen uitvoeren, ongeacht wat je gewend bent?
Cer schreef:Natascha dH schreef:Fijn voor jou
Nee joh, hoe kom je daar nou bij??
Juist als je HEEL goed bent (of in ieder geval wilt zijn), móet je controle hebben over je lichaam.
Het loslaten, over de rug rijden, wel/niet drijven, gewichtshulpen etc is toch niet stijlafhankelijk?? Wat is dat nou? dat is toch een kwestie van techniek?
Als je een paard met druk rijdt, moet je toch ook zonder druk kunnen rijden (heel plastisch gezien)?
Stel dat je de techniek niet kent omdat het je stijl niet is, moet je, als er een goede instructeur naast staat, de hulpen toch kunnen uitvoeren, ongeacht wat je gewend bent?

Ik heb er ook eigenlijk geen ervaring mee, dus waar heb ik het over. Natascha dH schreef:Uit je antwoord blijkt al dat je het niet begrijpt, dat zegt al wat. Misschien moet je de eerste interviews met Anky nog eens nalezen. Dat is in jou ogen toch een HEEL goede die beide stijlenn doet, of niet?

Todorien schreef:Preludia schreef:Daar ging het inderdaad over. Grappig dat hier zo'n discussie uit voort komt! Ik vind het erg interessant om te lezen, maar ik zie meteen dat er heel, héél veel verschillende meningen zijn. Laat ik het dus maar gewoon proberen, dan heb ik straks tenminste ook een mening.
gelijk heb jekun je daarna ook mee discussieeren over welke hulpen waarvoor enz enz
![]()
![]()
ps: laat je ons het wel even weten hoe het is gegaan je eerste westernles???