[WN] paard gooit tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:11

Wolfstanden zijn er door een tandarts/ dierenarts uitgehaald; 1 van de beste in zijn vakgebied! Maar voordat die verwijderd waren deed hij het ook al en nu dus nog steeds.

Citaat:
en ik gebruik alleen ( met reden!) Billy Allen mondstukken.
Zoals ik al eerder schreef ;)

Vandaag overigens gereden op een ongebroken, vandaag aangeschafte, bustrens http://www.divoza.com/images/products/1 ... 2-5-cm.jpg en dat ging prima ( met losse neusriem). Bij het opzadelen, omdoen van het hoofdstel stond hij wel weer met zijn mond open en tong buitenboord, maar tijdens het rijden was er niks aan de hand en was hij licht in de hand en deed hij niks raars met zijn mond :)* :? , even afwachten of het zo blijft.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:24

ElCid schreef:
Wolfstanden zijn er door een tandarts/ dierenarts uitgehaald; 1 van de beste in zijn vakgebied! Maar voordat die verwijderd waren deed hij het ook al en nu dus nog steeds.

Citaat:
en ik gebruik alleen ( met reden!) Billy Allen mondstukken.
Zoals ik al eerder schreef ;)

Vandaag overigens gereden op een ongebroken, vandaag aangeschafte, bustrens http://www.divoza.com/images/products/1 ... 2-5-cm.jpg en dat ging prima ( met losse neusriem). Bij het opzadelen, omdoen van het hoofdstel stond hij wel weer met zijn mond open en tong buitenboord, maar tijdens het rijden was er niks aan de hand en was hij licht in de hand en deed hij niks raars met zijn mond :)* :? , even afwachten of het zo blijft.

Dit is toch niet jouw topic ??

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:41

Ariebren schreef:
Dit is toch niet jouw topic ??

Als er mensen zijn met het zelfde probleem, is het toch alleen maar goed dat er in het topic over gesproken wordt?
Zo kan de TS er misschien wel goede ideeën uithalen, die zij dan kan proberen.
Niets mis mee toch. :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 07:34

Dat idee heb ik ook, maar goed, ieder zijn mening :o ! Ik hoop dus ook dat TS wat met de info kan doen.

Valentin

Re: paard gooit tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 07:47

Wat je ook kunt gebruiken is een scholingsbit. Dit bit heeft een tongboog en dus is de druk op de tong minder. Ik heb een watertrens en die gaat goed. De boog houdt de tong ook veij. Ik heb het ook geprobeerd met een bustrens, maar die lag veel minder goed.
Snoer de sperriem niet strak. Je paard heeft ergens last van, of moet wennen en dat lso je niet op door de sperriem strak te doen. Dat geeft later alleen problemen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:12

Maar als een paard juist problemen heeft met druk op de lagen en daarom zijn tong uit zijn mond laat hangen is dat dus niet de oplossing. Bij een recht bit kan het dier dan nl. het bit optillen zodat de lagen vrij blijven. Als zo'n recht ( dus ongebroken) bit hoog genoeg hangt worden de lagen nauwelijks bewerkt!
Die van mij wil nl. niks op zijn lagen ( is nu wel gebleken) en een hoge tongboog vind hij daarom heel irritant.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:23

elcid dat bitje is precies het bitje waar ik dus mijn appie mee rijd
thuis in rubber vorm, nog zachter voor de lagen maar dan moeten ze natuurlijk wel van rubber houden en op show dus dat ongebroken trensje
ik hoop echt dat het werkt voor de langere termijn , hier deed dat het wel

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:38

Ik heb het nu pas 1 keer gebruikt, maar het was al een wereld van verschil. Zat er eerst nog over te denken om er latex om heen te wikkelen, maar dat lijkt niet nodig. Ik hoop dus dat hij er zo op blijft lopen, maar ik heb goede hoop!
Dan nog iets vinden voor op de shows, maar voorlopig hou ik dit aan; ik neem tenminste aan dat het showlegal is??

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:55

bij de WRAN en de appies wel :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 07:47

Dan ga ik de rest even uitzoeken, maar dat zal dan toch ook wel. Bedankt!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:29

Volgens mij is dat bit niet showlegal bij aqha/nrha hoor, die stangtrens. Alleen in de hunter is zoiets wel toegestaan. Check de rulebookt maar even maar volgens mij moet een westernsnaffle 1 keer gebroken zijn minimaal en een stang moet scharen hebben en 1 handig gereden worden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:12

Dan moet ik op zoek naar een stang zonder tongvrijheid :j ? Ik heb al even gezocht maar alleen een Engelse pelham kunnen vinden die een recht mondstuk heeft, in western shanks nog niet. Anders er maar 1 ( laten) maken ;) of een extreme "low port" kopen, die zijn vrijwel recht http://www.reitsportpfer.de/image/produ ... rt_bit.jpg .

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:11

rechte stang met shanks zijn er zeker wel hoor.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:19

Ja, daar twijfel ik niet aan, maar ik heb even bij wat internet shops gekeken en daar hadden ze ze dus niet. Dus verder zoeken, maar mocht je een winkel weten waar ze ze hebben dan hoor ik het graag :o

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:52

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:57

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:40

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:42

:o
sliding schreef:
Kwam deze net tegen op Marktplaats, hij is alleen wel wat groot.
http://link.marktplaats.nl/555757171

Erg groot; daar kan ik bijna 2 bitten van maken voor dat kleine snuitje van Spot; maar bedankt voor het delen!
Profi-tack is een hele goeie, met heel veel keus, was ik alweer vergeten! Ik heb alleen bij de Nederlandse webshops gekeken. :o